Gå til innhold

Svigermor bestemmer ALT i ferien

Liljehvit

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min eks svigersmor var veldig slik og, men jeg var veldig ung da jeg var sammen med eksen (far til eldste) tidlig i tenårene og til slutten av tenårene, så da reagerte jeg ikke på det.

Men hun holder på slik enda, 10 år etter. Far til eldste har bodd med foreldrene i perioder han har vært singel, og det er tydelig at det er moren som styrer, har ikke tall på hvor mange ganger jeg får spørsmål som "mamma lurer på om du kan sende med noen ting", "mamma etterlyser de tingene", "mamma ber meg spørre om.." Han er ikke i 20-årene heller, han er på papiret voksen..

Vi var og i en diskusjon angående feiren, da trodde vist moren at hun hadde noe hun skulle sagt, angående hva jeg gjør med min datter i ferien... er nesten 10 år siden jeg fikk fra faren..

Har aldri opplevd at han har sagt imot moren sin,  og mitt barn tar det som en selvfølge nå at det er bestemoren som har orden på ting. Er bestemoren som handler ting til barnet, ikke faren, med mindre han har fått beskjed om å gå ut og handle..

Anonymkode: 91d2c...8d0

Hva er det med menn å redselen for å si imot sin mor? Min samboer er hennes slave og gjør ALT hun sier.. Jeg blir uslitt av henne til tider. Min samboer pusser opp hjemme hos henne, ordner alt, henter varer, kjører og bringer og fikser billig snekkere til henne. I gjengjeld får vi ingenting.. Ikke så mye som en liten ting til barnebarne en gang.. 

Anonymkode: 0a190...764

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, exictence skrev:

Jammen, hvis hun er sjalu på deg, vil være den viktigste personen i sønnens liv..., kan hun ikke få lov til å tro det, da? Fortell henne så viktig hun er for sønnen. Så stor betydning hun har vært og er for sønnen. Takket være henne har du truffet deg en flott mann. Gjør henne stolt og glad. Kan nesten love deg at hun da vil elske deg også ;) 

Det er jo skjønt, og forståelig. Så fint for din mann å føle seg så betydningsfull og kjær. Unn din svigermor det beste og.

Men er ikke du mye yngre og sprekere til bens? Jeg setter meg gjerne på den minste krakken som er.

Ikke noe rart med den kommentaren, vel? Jeg synes heller det er rart at ikke dere som de besøkende i hennes hjem, ikke da sier at "ja, men da setter vi oss der du hadde tenkt".

At du skriver at dette finner vi oss ikke i lenger, synes jeg heller høres uhøflig ut av dere.

Så rørende at hun er så glad i sønnen sin. Håper hun får litt alenetid med ham også. Men det må selvsagt dere ha også.

Det er vel bare skjønt at hun kommer med fotbad til ham. Heldige din sønn, da.

Hvis du vil gi ham fotbad, kan vel du gi det hjemme, om så. 

La nå svigermor få dulle med sønnen sin. Herlig. Vær glad øå deres vegne.

Hva faen er det du snakker om???

Anonymkode: 765a9...04f

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, exictence skrev:

Uff da.

Det er andre ting som kan ta livet av meg. Heldigvis ikke dette.

Nedlatende sagt av deg, men jeg tar meg ikke nær av det, så ikke vær lei deg for at du uttrykker deg så umodent.

Herregud. For en tulling. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Liljehvit said:

Jeg blir snart gal... har en veldig dominerende svigermor som føler at hun har ubegrenset tilgang på min familie. Mannen min har to barn fra et tidligere forhold, og når de er hos oss på ferie vil svigermor helst at vi skal flytte inn hos henne (hun bor en liten kjøretur unna). Da mener jeg helt bokstavelig, at vi alle fem skal pakke sakene våre og flytte inn hos henne. Da kan hun styre og stelle og skalte og valte som hun vil. I starten av forholdet til mannen min gjorde jeg det (forelsket og naiv og ville passe inn). Hver ferie vi hadde hans barn, flyttet vi inn hos svigermor. Hvor det hersker et eneveldig diktatur. Svigermor bestemmer og lager all mat, forventer at alle skal stille til alle måltider, hun legger alle planer for alle hele tiden (inkluderte dusjetid) og legger seg borti alt. Hvis jeg prøver å foreslå å hjelpe til ved å lage annen mat blir hun fornærma og lurer på hva som er galt med hennes mat. Så det har jeg sluttet med. Hun kommenterer hva jeg har på meg, hvilke sko jeg "bør bruke" den dagen, hvorfor jeg ikke har kledd meg bedre osv.. I tillegg til selfølgelig å bestemme hva alle barna skal ha på seg. 

Hvis vi prøver å ha noen andre planer som ikke innebærer å være i hennes synsfelt hele tiden, blir det møtt med kritikk, spydige kommentarer, spørsmål om hvorfor vi skal noe annet, hva skal vi spise, hva skal vi ha på oss, hvor lenge blir vi osv. Jeg blir gal... I tillegg legger hun seg aldri heller... så vi får ikke fred på kvelden heller, hun er alltid sist i seng. Og vil gjerne sitte og prate hull i hodet på oss hele kvelden. Det er koselig i to-tre dager, men når vi har vært der i 10 dager (eller i 11 dager som i fjor), da holder jeg på å tørne... Ikke får vi noen avlastning heller. Hvis jeg og mannen min vil gjøre noe uten barna og spør om hun kan ha dem litt alene, blir hun pottesur og sier at da må vi forte oss tilbake (ja til og med om det dreier seg om en liten rusletur utenfor huset). Ikke kan jeg trekke meg tilbake litt alene heller, da blir hun også sur og lurer på hva som er galt...

Så i år, har jeg satt ned foten. Endelig etter fire år i svigermorland på ferie, har jeg sagt at i år blir vi hjemme hos oss selv når vi har ungene hans på ferie hos oss. Og heller dra på besøk hos henne for å spise middag og lignende. Og da spør hun hver dag om ikke vi skal komme en tur... Og mannen min synes det er så vanskelig å si nei hvis vi ikke har andre "gyldige" planer. Men vi rekker jo i praksis aldri å verken legge andre planer eller gjennomføre noe annet, for hvis vi skulle tilfredsstilt svigermor skulle vi vært hos henne hele tiden. Vi rekker jo aldri å besøke min famile for eksempel... 

Noen andre med svigermor fra h...?

Gjenkjenner meg godt her ja, hehe uff. Dette er nok noe du og mannen din må bli enige om ;) tross alt, når en er på familie ferie så er det ikke alltid ønskelig med en dominant svigermor tilstede. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Var nok denne svigermora som fikk kone nr 1 til å stikke av også.

Nettopp blitt slutt med min type, og så utrolig glad for at jeg slipper foreldrene hans, de er akkurat samme ulla som her. Egoistisk og lite hyggelige mennesker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, exictence skrev:

Jeg vet så lite egentlig om din situasjon, så jeg vet jo ikke hvordan jeg hadde følt det om jeg var deg. Jeg har lest innlegget ditt flere ganger for å forstå din negative reaksjon, men jeg tror ikke jeg hadde følt det sånn selv.

Fantastisk at svigermor har så stor omsorg og ønsker å ta imot dere alle. Jeg ville følt meg beæret, tror jeg?

Wow, for en gjestfrihet. 

Fantastisk å få servert mat hver dag. Spleiser dere på maten, eller bytter på å kjøpe inn? Jeg hadde tenkt det var fint å stille til alle måltider, og skulle bare mangle når vi var hos henne. Men går ut fra at det må være rom for å si at dere skal ut å spise, enten invitere henne med et annet sted en dag, eller at dere har planer om å besøke venner osv. Klart det må avtales med de man bor med. 

Har du en ung svigermor? Tenk at en dag har dere henne ikke mer i det hele tatt. Er det ikke veldig positivt at barna får være mest mulig sammen med sin farmor? Er hun virkelig så forferdelig som du sier? Du omtaler henne forferdelig. Samtidig får jeg ikke inntrykk av at svigermor opptrer så nedverdigende ellertrakker ned på noen. Hn er bare vant med å ha det annerledes i sin oppvekst, med sine foreldre når de hedde folk på besøk, hvordan man skulle ha respekt osv. ? At hun har planer og rutiner i sitt hjem, det tenker jeg hun ser på som at det sånn det skal være.  

Det er fint av deg å foreslå å hjelpe. Hun burde oppfatte det positivt, men hun tror (stakkars, tenker jeg) at det er noe galt med hennes mat. Hva hvis du sier at du setter stor pris på hennes  mat, men noen ganger vil du være den som står for maten. Du vil at dere skal bytte på det, og at du sier rett ut at du har det bedre med det. 

Det gjør min svigermor og. Jeg ler og smiler. Kanskje tar jeg imot hennes råd, eller sier at det var gjerne lurt, men jeg gjør sånn og sånn. Så gjør jeg det jeg har tenkt.

Uff, stakkars henne da. et må hun tåle. Bare smil og vær hyggelig. Ha god samvittighet for at dere har andre planer. Det er til tross alt bedre for henne at hun har dere litt, enn ingenting.

Til spørsmål om hvorfor vi vil/skal noe annet, hva vi skal spise, ha på oss, hvor lenge vi blir, hadde jeg vel bare svart vennlig på det:

"I dag/ i morgen skal bare vi og barna gå ut å se/oppleve.....Det er fordi vi har veldig lyst til det, og føler det er hyggelig for oss. ..... Vi vet faktisk ikke hvor lenge vi blir. Men vi snakkes. Kos deg så lenge. Hvis du ikke er hjemme når vi kommer tilbake, forstår at det kan være litt kjedelig for deg å ikke vite når vi kommer, så har vi jo nøkkel, eller avtalt nøkkelsted. Vi klarer oss så fint. Ikke tenk på det.

Si noe konkret hva du reagerer på. Hva sier hun som gjør deg gal? 

Hun må da få legge seg når hun vil i sitt eget hjem? Da får dere gå ut/hjem en kveld for dere selv. 

Altså, det kan jeg veldig godt forstå. Dere må ta dere en kveld ute for dere selv. Hun er sikkert ensom og har behov for å snakke i vei.

Så synd at hun ikke vil avlaste dere og være med barna alene.  Det er synd, kanskje mest for henne selv at hun er pottesur. Det hadde jo vært hyggelig for dere også med noe avlastning og hjelp. Men igjen, jeg hadde virkelig prøvd å bare heve meg over at hun ikke ville hjelpe.

Det er rett og rimelig at dere ikke alltid er hos henne. Kos dere.

Det håper jeg hun forstår.

Så flott av dere, og av henne. Inviterer dere henne også?

Da ville jeg takket, og sagt at jeg setter pris på at hun bryr seg om oss, og at hun vil vi skal komme så ofte. Men også si hvilke dager det passer, og hvilke dager dere rett og slett bare vil være hjemme og slappe av, venner av barn på besøk og omvendt, nabobesøk osv

Da må din mann manne seg opp og kunne si høflig  til sin mor at dere føler for å bare slappe av hjemme, og ta det litt som det kommer. At han skjønner at hun vil vite om/når dere kommer, men at dere rett og slett ikke kan si noe sikkert nå. Eller kanskje han kan si at på neste onsdag kan dere komme. Da har svigermor noe å glede seg til. Det er kjekt for dere også å legge noen planer, og kunne ha planer om å ikke ha planer også ;) Litt av  hvert.

Kan dere sammen legge planer om å gjøre det, eller vil dere helst ha alle dager fri til å være åpne? Jeg tenker det er fint å ha noen planer også. Gjerne da det blir noe av. Det er så lett for at dagene bare går.

Tror svigermoren din har funnet tråden, TS. 🙈

Anonymkode: aaabc...777

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, juni skrev:

Dette hadde tatt livet av meg!! 

@exictence er helt på viddene, ethvert normalt menneske over 12 år hadde mistrivdes med en sånt regime! Svigermor mener det sikkert godt, men hun trenger en realitetsorientering!

Det eneste jeg ikke skjønner at er et problem er fotbadet. Min sønn på 15 har mye betennelser rundt neglen og jeg kan godt se for meg at jeg kunne gitt han fotbad hvis han var på besøk i voksen alder. Akkurat som jeg kunne gitt det til en svigerdatter som trengte det. Men skjønner at dette er en dråpe og at alt irriterer nå, full forståelse for det. 

Bare stå på ditt og få mannen til å si det rett ut! Hvordan var hennes egen svigermor? Hun må bare klare å se dette fra deres side! 

Gjør hun ikke det, så gi blaffen og gjør som dere vil uansett! 

Denne 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de forsøkt å leggje konkrete planar med ho i år mens de skal vere heime? F.eks. så kjem de på besøk til middag måndag og fredag, og sier klart ifrå om at dei andre dagane skal de vere heime/gjere noko anna. Og gje tydeleg beskjed om at de ikkje kjem fleire gonger enn dei planlagte middagane, så får ho heller berre bli sur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, juni skrev:

Jeg synes det er HELT på viddene å skulle føye sånn urimelighet! Uansett om hun skulle være eldgammel og ha få år igjen, så skal hun vel ikke få være diktator for sønnens familie?? 

Du må gjerne synes at jeg uttaler meg nedlatende, men jeg kunne jo ikke vært mer uenig i det du skriver! 

Synes du virkelig at det er ok å si til noen at de er HELT ut på viddene?

Og det at du føyde din svigermor når du burde lese til eksamen er helt hårreisende i min verden! Dama burde vært satt skikkelig på plass, ikke fått vilja si!! 

Enig i teorien din på dette. Sannheten i virkeligheten er at det hadde bare blitt sinne og frustrasjon, som bare hadde gått utover humøret og forholdet oss imellom. Men enig at jeg kunne holdt på mitt og forblitt hjemme. Som sagt, så har jeg gjort dette andre ganger i lignende situasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bror og min mor er veldig chill med han og samboeren! Hun lar de være i fred, så møtes de en sjelden gang i blant. Maser ikke, og bryr seg ikke om hvordan de gjør eller ska gjøre ting i ferier osv! Hun tar nesten for lite kontakt. 

Skulle ønske min svigermor va like chill, men neida!!! Hun stalker samboer, ringer han ned, sender snap, sender messenger meldinger, liker alt på Facebook, vet alt om oss, blander seg i alt, og kommer alt for ofte på besøk, ofte kommer hun på besøk selv om vi har forklart henne at vi har andre planer, da skal hun bare innom en liten tur for å passe på hunden, hun kan koden på døren så hun låser seg inn selv, ordner seg selv hjemme, føler seg alt for mye hjemme! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Liljehvit skrev:

Det som hjelper for meg er å ta avstand... Som jeg også har gjort. Men da sitter jeg her med dårlig samvittighet for å "holde mann og barn borte fra svigermor". (Selv om hun ser dem flere ganger i uka). 

Det er det som er problemet. Du får dårlig samvittighet.Svigermor får du ikke forandret på men dere kan jobbe med hvordan dere håndterer hennes utspill. Akkurat nå høres det ut som hun har dere rundt lillefingeren. Hadde også blitt sprø og faktisk sinnegal hvis noen overkjørte grensene mine så til de grader. Så da må en sette de grensene og overholde dem. Syntes brukeren Existence hadde mange gode, konkrete forslag til hva man kan si til de ulike situasjonene. 

Anonymkode: 21afc...625

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, exictence skrev:

Enig i teorien din på dette. Sannheten i virkeligheten er at det hadde bare blitt sinne og frustrasjon, som bare hadde gått utover humøret og forholdet oss imellom. Men enig at jeg kunne holdt på mitt og forblitt hjemme. Som sagt, så har jeg gjort dette andre ganger i lignende situasjoner.

👻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, exictence skrev:

Tamtamtam og ikke leser jeg heller. Diktrer opp ting i mitt hodet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det som er problemet. Du får dårlig samvittighet.Svigermor får du ikke forandret på men dere kan jobbe med hvordan dere håndterer hennes utspill. Akkurat nå høres det ut som hun har dere rundt lillefingeren. Hadde også blitt sprø og faktisk sinnegal hvis noen overkjørte grensene mine så til de grader. Så da må en sette de grensene og overholde dem. Syntes brukeren Existence hadde mange gode, konkrete forslag til hva man kan si til de ulike situasjonene. 

Anonymkode: 21afc...625

Takk for det. For å gjenta meg selv, så forstår jeg godt at det er vanskelig. Men det er da ikke det som er interessant å høre. Det interessante er hvordan kan det løses. Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis hadde klart det (det spiller heller ingen rolle for Ts). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tamtamtam og ikke leser jeg heller. Diktrer opp ting i mitt hodet.

Å ja. Da så. Greit å være klar over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, exictence skrev:

Takk for det. For å gjenta meg selv, så forstår jeg godt at det er vanskelig. Men det er da ikke det som er interessant å høre. Det interessante er hvordan kan det løses. Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis hadde klart det (det spiller heller ingen rolle for Ts). 

Jeg leser ikke og hellerser ikke hvordan folk reagere til jeg skriver. Kanskje det hadde jeg hjulpet om jeg hadde spurt spørsmål istedenfor å spekulere og anta så mye om ts og alle sine oppførsel når de er lei. Kanskje folk hadde vært mer åpen til meg da. For det er ikke det at jeg skriver er så galt men det passer ikke forhold til den informasjonen jeg får fra ts og andre, hver bidig gang

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, exictence skrev:

Å ja. Da så. Greit å være klar over.

Svare forhold til hva folk skriver er lurt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mødre har nærmest et kjærlighetsforhold til sine sønner, og jeg synes det grenser til galskap og overdreven avhengighet! 

Jeg har selv vokst opp med en distansert mor så mulig jeg sliter litt pga dette, men ALDRI om jeg skal stalke min sønn å hans samboer samt bli med de på ferier overalt! 

Det finnes grenser!!!! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med menn å redselen for å si imot sin mor? Min samboer er hennes slave og gjør ALT hun sier.. Jeg blir uslitt av henne til tider. Min samboer pusser opp hjemme hos henne, ordner alt, henter varer, kjører og bringer og fikser billig snekkere til henne. I gjengjeld får vi ingenting.. Ikke så mye som en liten ting til barnebarne en gang.. 

Flott sønn 👍🏻

Anonymkode: c2da4...2e1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott sønn 👍🏻

Anonymkode: c2da4...2e1

Mer enn manipulerende og slitsom mor som utnytter sin sønn for egen vinning. Får ikke så mye som en takk engang.. I gjengjeld må han bruke 90% av fritiden sin på henne. 

Tragisk 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...