Gå til innhold

Svigermor bestemmer ALT i ferien


Liljehvit

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, exictence said:

Men hvorfor skal DU sette noen grenser i det hele tatt på hva moren hans vil gjøre av hyggelige ting/ omsorg for sin sønn? Det må din mann/hennes sønn gjøre i så fall.

 

 

Er du svigermoren? Høres slik ut. Jeg tviler på at TS hadde laget innlegget om det var så lett å endre ting til idyll som du så grundig har beskrevet. Positivt og fine innspill, men jeg vet også hvordan det er å omgås en kontrollfreak i ferier, og det er desverre ikke rom for gjennomslag for individualisme. Så fra meg blir det mer forståelse enn råd for endring, med unntak av å kanskje vurdere å ta seg en ferie lengre vekk? Ikke like økonomisk som å bo gratis hos svigermor som vil betale alt, men du verden for en frihet det er! 

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hadde jeg aldri orker! Gud så slitsomt!!!

Hva er det med svigermødre å deres latterlige syke innblanding? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal svigermor være med dere på ferie?Hun tilhører ikke kjernefamilien... 

Har selv en svigermor som alltid skal være med på ferier, høytider, bursdager, besøk flere gang i uken og jeg sa ifra! Orket det rett og slett ikke mer!! 

Litt dårlig stemning nå men tanken på et liv med henne gjorde meg dårlig! 

Anonymkode: 0a190...764

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde tatt livet av meg!! 

@exictence er helt på viddene, ethvert normalt menneske over 12 år hadde mistrivdes med en sånt regime! Svigermor mener det sikkert godt, men hun trenger en realitetsorientering!

Det eneste jeg ikke skjønner at er et problem er fotbadet. Min sønn på 15 har mye betennelser rundt neglen og jeg kan godt se for meg at jeg kunne gitt han fotbad hvis han var på besøk i voksen alder. Akkurat som jeg kunne gitt det til en svigerdatter som trengte det. Men skjønner at dette er en dråpe og at alt irriterer nå, full forståelse for det. 

Bare stå på ditt og få mannen til å si det rett ut! Hvordan var hennes egen svigermor? Hun må bare klare å se dette fra deres side! 

Gjør hun ikke det, så gi blaffen og gjør som dere vil uansett! 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Taffel skrev:

Er du svigermoren? Høres slik ut. Jeg tviler på at TS hadde laget innlegget om det var så lett å endre ting til idyll som du så grundig har beskrevet. Positivt og fine innspill, men jeg vet også hvordan det er å omgås en kontrollfreak i ferier, og det er desverre ikke rom for gjennomslag for individualisme. Så fra meg blir det mer forståelse enn råd for endring, med unntak av å kanskje vurdere å ta seg en ferie lengre vekk? Ikke like økonomisk som å bo gratis hos svigermor som vil betale alt, men du verden for en frihet det er! 

Nei, jeg er ikke svigermora. Jeg forstår at det ikke er lett. Og jeg forstår at ikke Ts kan endre svigermora. Men hun kan ta kontroll på seg selv, eller tenke på å prøve. Ikke sikkert at jeg hadde klart det. Ikke sikkert at Ts klarer det. Men det kan gi noe å tenke på, at man kan gjøre noe selv for å ikke å reagere så man blir gal. 

Sikkert lurt å ta seg ferie litt vekk.

 

Jeg har en slitsom svigermor selv. Men faktisk synes jeg (tenker i hvert fall) at vi går fint overens. Hun vil bestemme, hun gjentar seg selv, vil at vi skal følge hennes planer, dekker på og lager måltider, sier hun forventer at vi kommer, at vi blir med på hennes utflukter mm. Til og med da jeg hadde eksamen og ville være hjemme å lese, sa hun bestemt at jeg måtte være med dit hun hadde bestilt bord for alle sammen. Jeg fikk beskjed samme dagen vi kom til henne. Jeg smilte og sa at jeg satt stor pris på at hun ville vi skulle være sammen osv., at jeg ikke ville virke utakknemlig, men at jeg måtte si nei takk og være hjemme og lese på min eksamen. Hun fortsatte til og med med sitt: Jeg måtte bli med....og bla bla....  Jeg måtte le. Jeg sa: "Kjære svigermor, jeg vet du vil mitt beste, men det beste for meg denne gangen er å være hjemme og lese". Fortsatt ville hun ikke høre. Jeg kunne da selvsagt satt meg ned og bare stått på mitt, og det burde jeg kanskje gjøre. Jeg har gjort det i andre tilfeller med henne, og det har gått bra, ha, ha. Men det endte faktisk med denne gangen at jeg sa: "Ok, da blir jeg med siden du helst vil det". Kanskje var det provoserende sagt, og det var vel det jeg mente det skulle oppfattes også, og helt ærlig, så hadde jeg trodd at hun da ville "løsne på tøylene" sine", men, nei, da. Vi dro og ble prøvde så godt vi kunne å ha det hyggelig. 

Så jo, jeg vet godt at det ikke er bare bare, men jeg velger faktisk å ta det som en utfordring å takle henne på best mulig måte. 

En annen ting jeg tenker på, er at vi vet ikke hvor lenge vi har foreldrene våre. Vi må ta vare å hverandre.

Endret av exictence
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off jeg synes synd på deg ts.

Men at du gidder å være sammen med en liten mammadalt? Han må jo se å trå ut av valpe rekka og komme seg inn i manne rekka.

Min mann ser si mor toppen et par ganger i måneden. Bare et besøk for å se at alt er ok, og for å ta en liten prat. Så er det hjem igjen.

Ho er heldigvis slik at ho er mye hjemme, så da er det veldig lite besøk hos oss.

Jeg ser henne kanskje to ganger i året. Fungerer veldig fint.

Anonymkode: b797a...8e3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger noen å "gis et fotbad"?

Kan man ikke helle oppi vann og plaske helt på egenhånd?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, juni skrev:

Dette hadde tatt livet av meg!! 

@exictence er helt på viddene, ethvert normalt menneske over 12 år hadde mistrivdes med en sånt regime! Svigermor mener det sikkert godt, men hun trenger en realitetsorientering!

Det eneste jeg ikke skjønner at er et problem er fotbadet. Min sønn på 15 har mye betennelser rundt neglen og jeg kan godt se for meg at jeg kunne gitt han fotbad hvis han var på besøk i voksen alder. Akkurat som jeg kunne gitt det til en svigerdatter som trengte det. Men skjønner at dette er en dråpe og at alt irriterer nå, full forståelse for det. 

Bare stå på ditt og få mannen til å si det rett ut! Hvordan var hennes egen svigermor? Hun må bare klare å se dette fra deres side! 

Gjør hun ikke det, så gi blaffen og gjør som dere vil uansett! 

Hehe, takk for støtten. Det som er mitt største problem er nok samvittigheten og at jeg lurer på "har alle andre det sånn"? "Er det bare jeg som er urimelig som ikke vil bo hos svigermor i feriene". Og jeg vil jo helst please alle og ikke lage dårlig stemning. Jeg er nok litt for høflig utad, men inne i meg så koker det.

 

Dette med fotbadet er en filleting egentlig, ikke i nærheten av å være hovedproblemet i det hele tatt. Var bare et eksempel på hvor MIN grense går. Hvis andre synes dette er greit for sin mann og sin svigermor, så må de gjerne gjøre det, det legger ikke jeg meg borti. Men for MIN mann så er det ikke greit (for meg). 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, juni skrev:

Dette hadde tatt livet av meg!! 

Uff da.

Det er andre ting som kan ta livet av meg. Heldigvis ikke dette.

7 minutter siden, juni skrev:

@exictence er helt på viddene, ethvert normalt menneske over 12 år hadde mistrivdes med en sånt regime! 

Nedlatende sagt av deg, men jeg tar meg ikke nær av det, så ikke vær lei deg for at du uttrykker deg så umodent.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, exictence skrev:

Nei, jeg er ikke svigermora. Jeg forstår at det ikke er lett. Og jeg forstår at ikke Ts kan endre svigermora. Men hun kan ta kontroll på seg selv, eller tenke på å prøve. Ikke sikkert at jeg hadde klart det. Ikke sikkert at Ts klarer det. Men det kan gi noe å tenke på, at man kan gjøre noe selv for å ikke å reagere så man blir gal. 

Sikkert lurt å ta seg ferie litt vekk.

 

 

Det som hjelper for meg er å ta avstand... Som jeg også har gjort. Men da sitter jeg her med dårlig samvittighet for å "holde mann og barn borte fra svigermor". (Selv om hun ser dem flere ganger i uka). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Guppy88 skrev:

Trenger noen å "gis et fotbad"?

Kan man ikke helle oppi vann og plaske helt på egenhånd?

Ja, skulle trodd man var jesus eller noe sånt.

Anonymkode: caf05...222

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Liljehvit skrev:

Det som hjelper for meg er å ta avstand... Som jeg også har gjort. Men da sitter jeg her med dårlig samvittighet for å "holde mann og barn borte fra svigermor". (Selv om hun ser dem flere ganger i uka). 

Nei, du må ikke klandre deg selv for det. Du har din fulle rett til å ta avstand i din ferie. Det er normalt i de fleste hjem, vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som din svigermor TS,

jeg pleier å trekke meg tilbake når jeg har lagt barnet klokka 9. og så bare sover jeg / surfer på tlf i sengen. 

Min svigermor pleier deirmot å være barnevakt, så det er veldig heldig, på en måte. Selv om barnet gir uttrykk for å ville være hjemme med meg. 

Vi er derimot ikke hos svigers i ukesvis. Tre fire dager er MER en nok.. samme med jula. 3 dager er akkurat for mye. 1 er perfekt. 2 litt mye. 3 dra hjem!!

Anonymkode: caf05...222

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skulle trodd man var jesus eller noe sånt.

Anonymkode: caf05...222

Ha, ha 😄

Men det er nå godt p føle omsorg, og at noen dueller litt med en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, exictence skrev:

Uff da.

Det er andre ting som kan ta livet av meg. Heldigvis ikke dette.

Nedlatende sagt av deg, men jeg tar meg ikke nær av det, så ikke vær lei deg for at du uttrykker deg så umodent.

 

Jeg synes det er HELT på viddene å skulle føye sånn urimelighet! Uansett om hun skulle være eldgammel og ha få år igjen, så skal hun vel ikke få være diktator for sønnens familie?? 

Du må gjerne synes at jeg uttaler meg nedlatende, men jeg kunne jo ikke vært mer uenig i det du skriver! 

Og det at du føyde din svigermor når du burde lese til eksamen er helt hårreisende i min verden! Dama burde vært satt skikkelig på plass, ikke fått vilja si!! 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min eks svigersmor var veldig slik og, men jeg var veldig ung da jeg var sammen med eksen (far til eldste) tidlig i tenårene og til slutten av tenårene, så da reagerte jeg ikke på det.

Men hun holder på slik enda, 10 år etter. Far til eldste har bodd med foreldrene i perioder han har vært singel, og det er tydelig at det er moren som styrer, har ikke tall på hvor mange ganger jeg får spørsmål som "mamma lurer på om du kan sende med noen ting", "mamma etterlyser de tingene", "mamma ber meg spørre om.." Han er ikke i 20-årene heller, han er på papiret voksen..

Vi var og i en diskusjon angående feiren, da trodde vist moren at hun hadde noe hun skulle sagt, angående hva jeg gjør med min datter i ferien... er nesten 10 år siden jeg fikk fra faren..

Har aldri opplevd at han har sagt imot moren sin,  og mitt barn tar det som en selvfølge nå at det er bestemoren som har orden på ting. Er bestemoren som handler ting til barnet, ikke faren, med mindre han har fått beskjed om å gå ut og handle..

 

 

Anonymkode: 91d2c...8d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg skal dele min historie. 

Når jeg ble sammen med samboer så ble han og jeg tvingt med hans familie/svigermor på ferie til utlandet, og vi skulle bo opp på hverandre i tre uker.. Jeg fikk angst, og ble ikke med fordi jeg ikke hadde råd og fordi jeg syntes det hørtes litt vel mye ut med tre uker sammen. Sommeren etter skulle de på enda en ferie, og borte i tre uker igjen i utlandet. Jeg fikk angst å ble ikke med igjen!! 

Så kom en ny sommer og hans familie skal ha med samboer på hytta og de skal feriere sammen der.. Jeg ble med, og aldri har jeg sett folk ruse seg så mye. De begynte å drikke klokken 10 på morgenen å var ruset hele helga, dette ble for mye for meg.. 

Så ble jeg gravid, og endelig hadde jeg en unnskyldning til å ikke bli med på alt!! Men samboer må bli med på hytta en hel helg uten meg, fordi hvis ikke begynner svigermor å grine.. Hun må jo ha MDD gullgutten overalt, og det er et jævla stort problem!  

Har sagt klart ifra til samboer om at når vi får barn så er det ingen selvfølge at svigermor skal komme på besøk hele tiden. Vi ønsker fred og ro, og jeg skal IKKE bruke mine ferier på henne!!! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
15 minutter siden, Liljehvit skrev:

Det som hjelper for meg er å ta avstand... Som jeg også har gjort. Men da sitter jeg her med dårlig samvittighet for å "holde mann og barn borte fra svigermor". (Selv om hun ser dem flere ganger i uka). 

Hvorfor kan ikke mannen og barna din bo hos svigermor uten deg? Eller du kan være med en natt eller to, for så å reise hjem - eller et annet sted - å få noen dagers velfortjent husmorferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, exictence skrev:

Jammen, hvis hun er sjalu på deg, vil være den viktigste personen i sønnens liv..., kan hun ikke få lov til å tro det, da? Fortell henne så viktig hun er for sønnen. Så stor betydning hun har vært og er for sønnen. Takket være henne har du truffet deg en flott mann. Gjør henne stolt og glad. Kan nesten love deg at hun da vil elske deg også ;) 

Det er jo skjønt, og forståelig. Så fint for din mann å føle seg så betydningsfull og kjær. Unn din svigermor det beste og.

Men er ikke du mye yngre og sprekere til bens? Jeg setter meg gjerne på den minste krakken som er.

Ikke noe rart med den kommentaren, vel? Jeg synes heller det er rart at ikke dere som de besøkende i hennes hjem, ikke da sier at "ja, men da setter vi oss der du hadde tenkt".

At du skriver at dette finner vi oss ikke i lenger, synes jeg heller høres uhøflig ut av dere.

Så rørende at hun er så glad i sønnen sin. Håper hun får litt alenetid med ham også. Men det må selvsagt dere ha også.

Det er vel bare skjønt at hun kommer med fotbad til ham. Heldige din sønn, da.

Hvis du vil gi ham fotbad, kan vel du gi det hjemme, om så. 

La nå svigermor få dulle med sønnen sin. Herlig. Vær glad øå deres vegne.

Bababarara her kommer hobby psykologen som ikke har livserfaring til sette situasjonen. Som sikkert er svigermor selv som aldri aldri klarer å skjønne uansett det blir fortalt hvor jævlig det blir fortalt hun er. Overse, hun snakker bare vis vas, og Ingen ting har med problemstillingen. 

Anonymkode: 765a9...04f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...