Gå til innhold

Fikk dine døtre mensen ca likt som mor eller farmor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror dette er nesten umulig å forutse.. Nå vet jeg ikke når min mor finn mensen, men både jeg og min søster fikk den rundt 13-årsdagen. Jeg er utseendemessig omtrent prikk lik min mor, men kroppen er arvet fra min fars gener. Altså, hofter bryster og slikt er jeg helt lik mine tanter. Mens min søster er mer lik den andre siden, men vi fikk altså menstruasjonen til samme tid. 

Gener er fascinerende 😄

Anonymkode: 9329c...a08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tamsi

Jeg aner ikke når noen i familien fikk. Hverken søstre eller andre. Slikt snakker jeg bare om med venninner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke når mamma fikk det, men jeg var 10 og datteren min var 10.. 

Anonymkode: e82aa...f39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her også var det veldig likt, jeg var 14 og det samme med datter, min mamma var 13.

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma var 12, jeg var 15

Anonymkode: 5fd8c...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at mensen-tidspunkt er arvelig, ts? :klo:

Barnet får mensen når det får mensen. Åpenbart. Å diskutere hva tilfeldige slektninger får er jo som å diskutere lengden på føttene til onkel vs den nyfødte babyen - irrelevant. 

Forhold deg til normal lektyre du finner tilgjengelig fra helsemyndigheter. En oppdrar da ikke barn ved hjelp av myter - urbane eller ei.

Anonymkode: 77c15...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem deler info om mens egentlig???

Anonymkode: 71682...e31

Vet ikke, ikke normalt i min slekt. Blir for personlig. Den kommer når den kommer.

Anonymkode: 188a3...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor tror du at mensen-tidspunkt er arvelig, ts? :klo:

Barnet får mensen når det får mensen. Åpenbart. Å diskutere hva tilfeldige slektninger får er jo som å diskutere lengden på føttene til onkel vs den nyfødte babyen - irrelevant. 

Forhold deg til normal lektyre du finner tilgjengelig fra helsemyndigheter. En oppdrar da ikke barn ved hjelp av myter - urbane eller ei.

Anonymkode: 77c15...e23

Hvorfor skulle det ikke være arvelig? Det er genene våre som styrer når puberteten kommer og ergo også mensen som en del av det. Det er genene som styrer i hvilken rekkefølge ting skjer i også, (alt som skjer i vår kropp styres av gener fordi alt skjer som en respons på DNAet vårt) og derfor vil det ofte være en sammenheng med en av foreldrene og deres side i familien i forhold til når puberteten kommer.

Og det er ikke tilfeldige slektninger, hvor får du det fra? Det er fullt mulig å arve gener som styrer pubertetstart fra farssiden selv om kjønnet er forskjellig. Det ene av våre X-kromosomer kommer tross alt fra far, som har fått sitt fra sin mor. Dermed vil det derfor også være mulig å arve fra farmor.

 

Jeg spør fordi dette som sagt ofte ikke snakkes om og det er helt lov å være nysgjerrig her i verden. Nyttig eller ikke, det er jo litt artig å vite hvordan dette henger sammen. Og SÅ privat er det ikke. Tross alt helt naturlig og halve verdens befolkning har jo mensen.

Anonymkode: 8b0bc...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta får mensen når hun når puberteten, og oppfostringen kan ha mye å si for dette. Overvektige jenter når puberteten tidligere, noen ganger hårreisende tidlig (fra 8årsalderen). Atletiske, tynne jenter kan det forekomme senere hos. Kanskje på grunn av fettprosent og hvor mye kroppen har å "ta av"? 

Min mor kom i puberteten da hun var 10 år, mensen som 11åring, da hadde hun allerede fått pupper, hun var smålubben. Samme med min søster. Jeg var tynn og om jeg skal være ærlig, underernært, fikk mensen som 13åring, året jeg skulle bli 14. Fikk ikke særlig med pupper, men hoftene skøt (?) ut. Har kroppsbygging fra mors side, men ikke arvet lubbenheten som mine 3 søsken har fått. 

Anonymkode: 33c9e...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spurt når noen fikk mensen, hverken familie eller venner. Så jeg aner ikke når mor, bestemor, farmor eller søster fikk mensen. 

Men det er ikke bare gener som spiller inn. Kosthold og vekt spiller også en rolle. 

Anonymkode: 48523...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt imponert over hvor kontroll noen av dere har på når halve slekta fikk mensen. Jeg husker ikke verken når jeg selv eller døtrene fikk det. Sikkert i 13-15-årsalderen en gang. 

Anonymkode: 30370...e85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ganske normalt å forhøre seg om det. Nyttig info. 

Anonymkode: 4fece...5b5

Det er da ikke normalt i det hele tatt.

Anonymkode: 8e1fd...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke normalt i det hele tatt.

Anonymkode: 8e1fd...de7

Det er normalt hos familier som snakker sammen. Jeg, min mor og søster har hatt mange prater om det gjennom årene. I et familieselskap satt 8 kvinnelige slektninger og diskuterte syklusene sine og hvilke smerter de fikk. En koselig kveld hos bestemor fortalte hun oss om hvor tabu det var å snakke om mens da hun vokste opp, og hvordan hun aldri hadde snakket med sin egen mor om det; hun visste kun hva mensen var fordi en fattig jente fra utenbys hadde fortalt henne om det i en bakgate😂 jeg tenker der bare var flaks at hun fikk vite NOE om det før det omsider dukket opp.

Ikke alle som er flaue over mensen selv om du er det.

Anonymkode: 33c9e...2ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke normalt i det hele tatt.

Anonymkode: 8e1fd...de7

Helt normal ting å snakke om hos mange familier, hvorfor skal mensen være så tabu?

Anonymkode: 5fd8c...2c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor fikk da hun var 11, hennes mor da hun var 12, jeg fikk da jeg nesten var 15. Min mor var veldig åpen om det til meg fordi hennes mor ikke var det pga. tabu.

Anonymkode: 2dc1e...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma fikk da hun var 13, samme gjorde jeg. Datteren min er 11, men er veldig atletisk, trener mye og har nok en lav fettprosent så kan hende det spiller inn. 

Og mensen er absolutt ikke noe å være flau over, det er det mest naturlige som er og døtrene mine har visst om mensen i mange år. Eldste har til og med en nødpakke i skolesekken om hun plutselig skulle få mensen på skolen 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mor var to uker unna å fylle 13, jeg var 13 år og tre måneder. Jeg var altså ganske likt som moren min, noe senere vel å merke.

Anonymkode: 21aea...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2019 den 13.09, AnonymBruker skrev:

😮 Mensen d du var 9år! Var du veldig utviklet også? Har en datter som fyller 7 i oktober. Mener jeg selv fikk mensen da jeg var ca 13..….har ikke tenkt at hun skal få den om to år liksom........😮🤔

Anonymkode: e7257...645

Fikk min når jeg var 8 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv sent ute, og bekymret, men moren min fortalte at både hun og mormor hadde fått mensen i 16-årsalderen, og at det ikke var unormalt. Og den kom jammen rett før 16-årsdagen. Så hos oss er det veldig genetisk forutsigbart. Mormor kom også sent i overgangsalderen, fikk sitt siste barn som 46-åring. Og mor er 55 med regelmessig mens. Vet ikke om det er noen sammenheng. 

Anonymkode: 2c773...644

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...