Gå til innhold

Å bruke ordet `drømme` fremfor annet ord.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kom på moten for 4-5 år siden, så det forsvinner vel snart håper jeg. Drømmemann, drømmebil og drømmejobb, det betyr jo ingenting. En drømmejobb er vel ikke helt ekte og det er heller ikke en drømmemann, men det er nå så. Folk lurer seg selv til å tro at det blir som en drøm altså.

Som vanlig virker det som om disse ordene kommer fra noen som skal selge noe til at de trender over i befolkningen. Biter dere på en overskrift om drømmekjøkken?

Anonymkode: 15cd7...1f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, kunne jo skrevet "mannen jeg alltid har drømt om", hadde du skjønt det bedre da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5 år siden?

Vi brukte den ordlyden når jeg var på ungdomsskolen i 1996.. det er litt lengere enn 4-5 år siden.

Tror ikke det er meningen å ta det så bokstavelig. Eller, det handler mere om at han er mannen du drømmer om å få. Det er jobben du drømmer om å få. osv.

Anonymkode: e0930...5cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordvalg er viktig. Jeg er enig i at «drøm» misbrukes.

Eksempelvis så setter man seg mål i livet og jobber i den retning. Det er da ikke «drømmekarrieren» eller «drømmejobben» man går for. Tvert imot så er det ofte helt realistiske forventninger man jobber mot.

Ordet «drømme-« kunne ofte vært bytte ut med «glede» eller «håp». 

«Jeg håper jeg kommer inn på medisinstudiet» har en annen betydning enn «Jeg drømmer om å komme inn på medisinstudiet».

Det siste forteller ingenting om deg...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Tja, kunne jo skrevet "mannen jeg alltid har drømt om", hadde du skjønt det bedre da? 

Det forteller jo mye mer en " han er drømmemannen" og er realistisk på sin rette måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4-5 år siden?

Vi brukte den ordlyden når jeg var på ungdomsskolen i 1996.. det er litt lengere enn 4-5 år siden.

Tror ikke det er meningen å ta det så bokstavelig. Eller, det handler mere om at han er mannen du drømmer om å få. Det er jobben du drømmer om å få. osv.

Anonymkode: e0930...5cb

Hørte den ikke på reklame og radio på 90 tallet. Det er nok meningen å ta det bokstavelig når noen forsøker å selge deg drømmehytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...