Malama Skrevet 3. juli 2006 Forfatter #921 Del Skrevet 3. juli 2006 Hei du. Håper det var greit at vi måtte avlyse i går, men altså, jeg unner ingen å måtte være hos oss i går, i den varmen. Og særlig ikke ettersom min elskede bare lå på sofaen og ikke gjorde noe som helst i noen timer, frem til det ble fotballkamp, og da ble han bare sur av hele greia.... Men vi tar det igjen en annen gang, ikke sant? Det hadde vært koselig (også skal jeg følge litt bedre med på værmeldinga før jeg lar min kjære bestemme menyen, ikke søren om sviensteik med poteter og saus frister i 30 grader!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 3. juli 2006 Forfatter #922 Del Skrevet 3. juli 2006 Hmm... været utviler seg ikke helt slik jeg hadde trodd i morges. Litt hemma av at det ikke finnes frokosttv lenger, følgelig fikk jeg ikke se værmelding, jeg slo på tv'n for ta inn radio, men de sendte ikke det heller. (vi har en radio også... men den er ikke akkurat stilt inn på noen kanal... mulig den har strøm, ikke sikker på det heller...) og jeg gadd ikkeslå på pc'n, så jeg bare titta på gradestokken, fastslo at 17 grader klokka sju tilsa sommer, og tok på skjørt ogliten t-skjorte. Noe som funket helt fint i morges, men jeg skjønner nå de folka som hadde jakker med seg (MED seg, ikke PÅ seg, for man trengte ikke jakke klokken 8 i morges, det var varmt!) Det skyer over. Værmeldinga (for på jobb har jeg jo sjekka det på pc'n) sier at det skal regne litt i ettermiddag. Også leste jeg noe om torden i kveld. Wee.. her sitter jeg på jobb, med liten topp, skjørt og sandaler... Ettersom min elskede skal hjem en tur før fire, på et møte og deretter tilbake på jobb må jeg muligens be ham ta med mer klær/sko til meg, så jeg ikke må vandre i dette hjem i regnvær... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 3. juli 2006 #923 Del Skrevet 3. juli 2006 Det gjekk heilt greitt at de avlyste, altså. Me hadde jo faktisk ikkje fått med oss at me var inviterte eingong, så sløve som me er og ikkje sjekkar mobilane våre i helga... Kjipt med regnvêr igjen, men trur byen vår har godt av å bli vaska litt innimellom. Det dumme er jo at me er invitert på grillings hos svigers.. Har ei lita tru på at det kjem til å bli avlyst, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 3. juli 2006 Forfatter #924 Del Skrevet 3. juli 2006 Dumt med to avlysninger på rad da... selv om dere ikke var obs på første invitasjon... (på den annen side, i regnvær er det LANGT mer levelig hjemme hos oss. Men Min kjærer er nok ventet å jobbe sent i kveld da, ellers kunne vi fint servert steik til middag i dag vi altså (om du gidder spise middag i 8 tida er det kanskje mulig...) Jeg vet ikke hvor lenge han skal jobbe, dessverre, håper det ikke blir så veldig lenge da. Jeg gleder meg ikke til å gå hjem i sandaler og kort skjørt og singlet om det regner da... så i så fall satser jeg på at han tar med klær til meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 3. juli 2006 #925 Del Skrevet 3. juli 2006 Gjorde akkurat samme tabben som deg med klærne for ikke lenge siden. Været var nydelig på morran, så jeg sykla til jobb i sykkelshorts og liten trenings-singlett (skifter på jobb ja, men ikke til noe som var egnet til å sykle i). Ikke så veldig gøy da jeg skulle hjemover. Da var det nemlig kaldt og regn, så jeg var passe blåfrossen til tross for hard sykling i oppoverbakker. Håper det ordner seg sånn at forloveden din får tatt med klær til deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 3. juli 2006 Forfatter #926 Del Skrevet 3. juli 2006 Da er jeg lovet sokker, sko, bukse og genser og/eller jakke av min kjære, leveres på døren etter han har vært i et møte. Så jeg må være på jobb litt lenger enn jeg hadde planlagt, men jeg har mer enn nok å ta tak i, så det er ikke noe problem. spiste litt nå, så holder jeg ut til en sen middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 3. juli 2006 #927 Del Skrevet 3. juli 2006 Det er ikke alltid like greit å vite hvordan været utvikler seg. Gikk det greit å komme hjem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 3. juli 2006 Forfatter #928 Del Skrevet 3. juli 2006 Jada, med tilbrakte klær gikk det greit. Ble våt i håret, men ikke mer enn jeg tåler Og min kjære har kjøpt ei stor vifte, så nå kan varmen bare komme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 3. juli 2006 #929 Del Skrevet 3. juli 2006 Hei snupp! Såg ikkje at du hadde skreve til meg før no, eg. Grillinga gjekk den, sjølv om det vart litt regnvêr. Me rulla ned markisa til svigers og koste oss i varmen av ein stråleovn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 4. juli 2006 Forfatter #930 Del Skrevet 4. juli 2006 fint at dere koste dere. Vi fikk ikke middag i går vi. Eller, jeg spiste en sånn "rett i koppen"-middag på jobb, og jeg laga steik, men jeg kom sent hjem, den brukte en evighet, og min kjære kom hjem sent, så vi lot den bli kald og satte den i kjøleskapet, så får vi se hva vi gjør med den. I alle fall... min kjære må begynne å slappe av litt mer. Han jobber i ca 12 timer på jobb, kommer hjem, jobber i 3-4 timer til med branncup, legger seg etter midtnatt, og vekkes igjen klokka 6 neste morgen for å gjenta prosessen. Sliter ham ut! I dag skal vi i banken og signere på lånepapirene... Ny saksbehandler, for han vi snakka med da vi avtalte lån har visst ferie eller noe sånn, så hun måtte opprette saken vår på nytt. (følgelig har vi fått et par papirer på kredittsjekk i posten sist uke... intet negativt å bemerke i det minste) Ha med siste ligning, og håpe hun ikke protesterer... Han tillot en låneramme som han sa at kredittavdelinga nok ville reagere på, for den ga oss visst 45 kroner i månedlig overskudd (med utgifter beregnet etter SIFO og "normal fornuft") Men han mente at våre inntekter ville stige raskt de kommende årene, og vi vet (og sa) at vi har et lavere forbruk enn SIFO. Nå HAR vi allerede fått høyere lønn da (og jeg har med siste lønnslipp, for jeg har byttet jobb og gått markant opp i lønn. Men siste lønnsslipp er fra juni da, og selv om den ikke har feriepenger, så er den skattefri. Men viser min nye bruttolønn i alle fall) Hun protesterer nok ikke, kan jo ikke det, vi har godkjenning på denne lånerammen (vi låner ikke så mye, men inkludert fellesgjelden bruker vi likevel hele lånerammen). I følge våre egne budsjetter skal vi gå noen tusen i overskudd da (dvs, dette er min forlovedes budsjetter, så der mangler nok ferie, jule/bursdagsgaver og en undersetimering av hans forbruk på tipping, tegneserier og snop...) Det er et budsjett FØR vi begynte å planlegge bryllup da... men det ordner seg. (Jada, han har også budsjettert med en renteøkning, og med litt "justeringer" så skal vi klare det også fint. (altså, dersom det skulle bli helt ille så får vi redusere BSU-sparingen et år, f.eks. Vi kan jo ikke spare max hvert år fra nå og frem til vi når aldersgrensa fordi vi da vil passere de 100.000. Følgelig gjør det ikke noe om vi sparer litt mindre et år eller to om økonomien blir veldig stram) Det går nok helt bra dette, vi vet hva vi gjør. Og dama i banken kan jo ikke nekte, ettersom vi allerede har brukt pengene, med hennes godkjenning. Og i morgen skal vi skrive kontrakt på kjøpet. Huskjøp. En spennende, skremmende og fantastisk tanke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 4. juli 2006 #931 Del Skrevet 4. juli 2006 Så kjekt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 4. juli 2006 #932 Del Skrevet 4. juli 2006 Det går sikker greit i banken. Og når kontrakta er underskrevet er dere huseiere. Spennende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 4. juli 2006 Forfatter #933 Del Skrevet 4. juli 2006 I banken var det rot. Joda, det gikk greit, hun nekta oss selvsagt ikke, men vi har ikke fått skrevet under noe som helst. Og i morgen er det kontraktsmøte, og 10% av summen skal da være betalt. Men... vår opprinnelige saksbehandler har altså ferie. Han opprettet saken basert på vår nåværende lønn, som er meget høyere enn hva man får ut av en kredittsjekk, fordi den går tre år tilbake, de tre årene var jeg først studentet hvlt år, arbeidsledig 5 måneder, vaskehjelp i 80% i et lite år, begynte der jeg jobber nå, og har tilslutt nå gått opp markant i lønn etter stillingsendring (som er midlertidig enn så lenge, men gode muligheter for at det forblir sik) Min elsekde var også først stuent, så en "fillejobb" så en nærmest ubetalt selgerjobb, før han begynte der han jobber nå for halvannet år siden. Men dama tok kredittsjekk, og fant at vi haded da ikke grunnlag for å kunne låne noe slikt. Vi oppga ny lønn, og da var det greit, men grunnet dette avviket nåtte hun altså kopiere masse papirer, får det godkjent av en annen, deretter lage papirne på hele gria... og sender det til oss med posten i morgen, så kan vi signere og min kjære, som jobber i nabobygget til banken kan levere papiret tilbake. Greit nok, men kontraktsmøtet er I MORGEN! Jaada, de utbetaler disse 10% "så snart som mulig" sier hun. Og det skal nok gå greit, megler er i samme konsern som banken, og aksepterer nok dette. Vel... ja, jeg håper det. Vi sa fra om at kontraktsmøtet er i morgen da vi (dvs, min kjære, det er han som er "låntaker", jeg er "medskyldner" eller noe sånn, pga at dette er "hans bank", snakket me henne før helga, og hun ba oss komme for signering etter lunsj i dag. Jeg syntes det var sent, men hun mente det var altså helt i orden... Så måtte hun bare "opprette saken på nytt" ta et par kredittsjekker på oss (ja, vi fikk TO gjenparter hver, utført av banken, to dager på rad) og så viser ikke de lenger enn 2004 fordi ligninga for i fjor ikke er med enda, og dessuten fikk jeg min nye lønn i år. så må hun altså 2inn til han der inne og få det tilbake" og det rekker hun ikke i dag (vi var der klokka tolv...) men hun skal få det med posten i morgen... Og i papirene fra megler står det strengt at betalingsfristene SKAL overholes. Så jeg håper hun ikke roter til dette noe mer nå. Og om en måned... da får vi nøklene! Selv om vi ikke kommer til å flytte før en uke eller to etter det, så har vi muligheten til å være er i alle fall. Og det sier jeg, er det fint vær, så tar jeg med meg det jeg trenger, grill, mat, fat og glass, og reiser dit og griller på altanen og nyter livet! Bare ikke denne bankdama klusser det til. Men hn ville gi oss 30 års avbetaling. ER kke det eviglenge? Vi fikk 25 av vår opprinnelig saksbehandler, og syntes egentlig det var passe lenge det ga oss månedlige avdrag vi kunne leve med. Nå blir avdragene enda lavere, men totalsummen blir jo høyere. Jasa, vi komemr til å endre på det etterhvert, nedbetale fortere uansett. Om noen år spretter vi jo BSU-kontoene våre, og nedbetaler alt det på lånet i en jafs. Og dersom økonomien tillater det justerer vi nok nedbetalignstida også, for 30 år synes jeg var gaske eviglenge... særlig ettersom vi har lagt opp økonomien til å klare det på 25. Men vi ser nå noen år nå fremover (greit med ekstgra overskudd nå som vi planlegger bryllup..) så justerer vi etterhvert, om det passer seg sånn. Men nå er det natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 5. juli 2006 #934 Del Skrevet 5. juli 2006 Er vel greit med 30 år, då? Så kan de som du seier justere etterkvart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #935 Del Skrevet 5. juli 2006 Jada, det er ikke dumt, slett ikke. Men bare så rart, at da vi var der først sa han 20, og vi sa vi tenkte 25, og jada, selvsagt kunne vi få 25, så da satte han 25, men nå sier hun "selvsagt skal det være 30"? Men det går nok i orden det. Så lenge de ikke roter det til med utbetalingene da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 5. juli 2006 #936 Del Skrevet 5. juli 2006 Hehe, bankfolk altså... Eg trudde maks var 25 år eg, men.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #937 Del Skrevet 5. juli 2006 Trodde jeg også. Derfor vi ble litt perpleks når hun sa "30 år ja" som en selvfølge. Vi så ut som spørsmålstegn, og sa "25?", men hun sa "selvsagt 30" og da ble det 30 da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. juli 2006 #938 Del Skrevet 5. juli 2006 Før var det 25 som var max, men nå har jeg hørt at man kan få opp mot 40, eller til og med avdragsfrihet for "evig" når f.eks pensjonister med nedbetalt huslån tar opp litt lån for å leve glade dager i stede for å sylte pengene i huset til etterslekta. Vi fikk 25 år første gang, men refinansierer nå etter bare tre år, og da går vi nok over til 20 års nedbetaling. Med mindre dere har 40 prosent egenkapital kommer vel dere også til å refinansiere når huset har steget og/eller dere har betalt inn bsu'en, så hvaslags nedbetalingstid dere får nå er jo egentlig ikke så farlig. Har dere noe ekstra å gå på er det vel ingen som nekter dere å betale inn litt ekstra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #939 Del Skrevet 5. juli 2006 Dette er vår ide også, vi kan betale mer. Om vi refinaniserer er nå så, ikke før vi har minst 40% egenkapital da i så fall, (eller nedvetalt så mye) ettersom vi får førstehjemslån nå, 100% lån til renta for 60%. Da refinaaniserer vi ikke med mindre vi kvalifiserer til et bedre tilbud... og dem er det ikke mange av uten å HA det innenfor 60%... Men ja... vi betaler fortere ned dersom vi vil, betaler mer om vi vil, og refinaniserer nok etterhvert (når det vil lønne seg i forhold til at vi mister førstehjemslån-rettigheten da. Vi er jo statsansatte og statens pensjonskasse har meget gunstige tilbud på huslån (for deler av beløpet, men de har ikke det minste mot å være andrepri.) men det lar seg ikke kombinere med førstehjemslån, så altså... enn så lenge så beholder vi vårt førstehjemslån. fordi det tross alt er et gunstig opplegg det. Dama i banken er ikke å få tak i, (skulle ringe henne og få avklart utfyllinga av dette "finaniseringsarket" vi fikk av megler. Vi glemte det i går fordi hun sendte oss så fort avsted uten å ha signert noe som helst) så da får vi bare håpe at det ordner seg likevel. Jeg går snart fra jobb nå, reiser til megler for kontraktsmøte, og går alt greit, så er vi huseiere når jeg kommer hjem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 5. juli 2006 #940 Del Skrevet 5. juli 2006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå