Gå til innhold

Sykemelding pga. nær familie i ulykke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier folk ikke sykmelding?

Hvis du blir så stressa eller utafor at du ikke fungerer så faller det vel godt innenfor kravene til sykmelding?

Anonymkode: 0fd76...e2c

Er det det? Er ikke stress i en slik situasjon en normal og frisk reaksjon, ikke en syk en. 

Anonymkode: 3153a...6a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det det? Er ikke stress i en slik situasjon en normal og frisk reaksjon, ikke en syk en. 

Anonymkode: 3153a...6a4

Det er jo normalt å føle stress i en slik situasjon. Men, man har ofte mange følelser. Redsel, stress, sinne, sorg osv. Det er ofte at man ikke kan være på jobb når man har det slik. 

Anonymkode: 2c9a4...912

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest tråden.

Fastlege må da sette som diagnose noe psykisk. Du har jo ikke fysisk sykdom. Denne diagnosen kan potensielt skape problemer for deg senere ift forsikring. Så for bare et par dager er det neppe verdt det, bruk heller ulønnet perm eller feriedager. Det var rådet jeg fikk på mitt legesenter.

Anonymkode: d2695...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest tråden.

Fastlege må da sette som diagnose noe psykisk. Du har jo ikke fysisk sykdom. Denne diagnosen kan potensielt skape problemer for deg senere ift forsikring. Så for bare et par dager er det neppe verdt det, bruk heller ulønnet perm eller feriedager. Det var rådet jeg fikk på mitt legesenter.

Anonymkode: d2695...3e5

Les tråden før du svarer. Da ville du sett at ts har vært i kontakt med arbeidsgiver og fått fri. 

Anonymkode: 5d452...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Missfitness skrev:

👍

Når noen spør om sykemelding her, er det alltid er hylekor som sier en ikke kan få det. Rart på et forum hvor halvparten virker å være trygdet...

Selv du burde forstå at man ikke blir syk bare fordi en i familien er på sykehus. 

TS får ta permisjon. Synes du staten burde dekke hennes ferie synes jeg heller at DU skal betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les tråden før du svarer. Da ville du sett at ts har vært i kontakt med arbeidsgiver og fått fri. 

Anonymkode: 5d452...f22

Det så jeg på førstesiden. Synes likevel mitt innspill er relevant. Jeg orker ikke alltid lese side opp og side ned med kjekling.

Anonymkode: d2695...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, FrodeF skrev:

Selv du burde forstå at man ikke blir syk bare fordi en i familien er på sykehus. 

TS får ta permisjon. Synes du staten burde dekke hennes ferie synes jeg heller at DU skal betale for det.

Jo, man kan faktisk bli syk "bare" fordi en i familien er på sykehus.

Min bror var utsatt for en ulykke for noen år siden. Det var veldig alvorlig. Jeg var langt nede psykisk. Var ikke tilstede i det heletatt. I tillegg kastet jeg opp og hadde diaré pga redsel og bekymring. Så jeg ble altså både fysisk og psykisk syk av situasjonen.

Anonymkode: 2c9a4...912

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er TS :) 

 

Nei, ulykken det gjelder har ikke vært skrevet om i avisene eller sosiale media, til tross for at søskenet mitt ble skadet og sendt på sykehus, nettopp fordi det ikke er politi innblandet og det ikke gikk utover noen som helst andre. Det er nok godt over flere hundre tusen innom norske sykehus hver eneste dag og jeg tviler sterkt på at noen kan navngi hver eneste en i tillegg til grunn. Jeg nevner IKKE hva det gjelder av personvernsgrunner. Men takk for "tilliten" da! Ser ikke helt poenget med å starte en tråd som dette om temaet ikke skulle vært reellt eller ekte til min situasjon og jeg ikke skulle fått noe ut av det da, men-men.

Sjefen min slettet rett og slett vakten min for i dag fra kalenderen / vaktlista, så det var null problem heldigvis. Da slapp jeg nemlig å forholde meg til feks sykemelding osv. Og nei, jeg har ikke sitti hjemme i sofaen og syntes synd på meg selv i dag, men har fartet land og strand i gjennom og gått nesten 40 000 skritt for å hjelpe til rundt søskenet mitt og "ettervirkninga" av det som har skjedd osv, samt å være på sykehuset og støtte søskenet mitt. Unnskyld språket mitt men fyfaen så stygge dere er om dere ikke ville vært hos deres nærmeste om noe hadde skjedd dem. Glad jeg har hjerte og er glad i familien min. Og nei, jeg får dermed heller ikke betalt for dagen i dag, for det er som om vakten min aldri skulle vært i dag i det store og det hele, så å begynne å konspirere om at de dyrebare skattepengene deres eller noe går til sånne "latsabber" som meg eller hva dere nå mente......det kan dere spare dere for faktisk. :) 

Har i kontrakten min bare 5 dager med egenmelding, vet ikke hva som er normalt jeg? Merk at jeg ikke er fast ansatt, så kan være derfor (uten å røpe for mye om meg her heller). Jeg har vært kronisk syk og ute av arbeidslivet en stund og aldri hatt en sykemelding utenfor den kroniske sykdommen min, så derfor jeg lurte her i forumet på hva som gjaldt eller ei om jeg hadde måttet ta ut en sykemelding eller sånn for å beholde jobben eller noe, spesielt lurte jeg fordi jobben ville begynt før legekontoret mitt hadde åpnet og det ville vært dumt. Dette er den første jobben jeg har hatt på flere år hvor jeg faktisk har kunnet jobbe, trives og prestere til tross for mine utfordringer i hverdagen. :) 

Tusen takk til alle tanker og til dere snille og søtr som har hjulpet og brydd dere :) :) :) Søskenet mitt er i stabil tilstand og har det tilsynelatende bra, situasjonen sin takk i betraktning! Jeg er glad jeg fikk dagen i dag med hen og til det jeg gjorde i dag likevel, i tilfelle det ikke hadde gått så fint som det gjorde. Jeg har allerede ikke-vært-der når en forelder døde og jeg kunne aldri tenke meg å ikke være der for en av mine nærmeste igjenn. 

Ønsker dere alle en god helg :) På mandag er det ny uke (og da skal jeg tilbake på jobb!) :) 

Anonymkode: ff8e0...f59

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden vi er inne på det. Fremdeles TS her forresten. Hva er forskjellen på permisjon og sykemelding? Jeg har alltid fått for meg at det går for det samme og man må ha skriv fra legen uansett??? Mente ikke nødvendigvis at jeg skulle få betalt for jobbdagen i dag, for som jeg opprinnelig skrev brydde det meg ille lite da det eneste jeg ville var å ha muligheten til å ikke være på jobb for å være med søskenet mitt i denne situasjonen og det går da under en form for permisjon?? Skal google meg litt frem selv men trenger ærlig noen ting inn med teskje, så hvis noen har en god forklaring så fortell meg gjerne :) :) 

Anonymkode: ff8e0...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men siden vi er inne på det. Fremdeles TS her forresten. Hva er forskjellen på permisjon og sykemelding? Jeg har alltid fått for meg at det går for det samme og man må ha skriv fra legen uansett??? Mente ikke nødvendigvis at jeg skulle få betalt for jobbdagen i dag, for som jeg opprinnelig skrev brydde det meg ille lite da det eneste jeg ville var å ha muligheten til å ikke være på jobb for å være med søskenet mitt i denne situasjonen og det går da under en form for permisjon?? Skal google meg litt frem selv men trenger ærlig noen ting inn med teskje, så hvis noen har en god forklaring så fortell meg gjerne :) :) 

Anonymkode: ff8e0...f59

Ved sykemelding har du rett på lønn. Ved permisjon bestemmer arbeidsgiver om du får lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Albbas skrev:

Ved sykemelding har du rett på lønn. Ved permisjon bestemmer arbeidsgiver om du får lønn. 

Og ved permisjon trenger man vanligvis ikke å gå til legen. Permisjon kan man få av velferdsgrunner, altså at man har behov for fri men ikke er syk. Det kan være i situasjoner hvor man må være der for andre som er i en vanskelig situasjon, skal til lege/tannlege eller følge barn dit, ved dødsfall, begravelse, flytting, eget bryllup og sikkert mer. Noen av grunnene kan man få lønn for og andre ikke. Det har også litt med evt tariffavtale å gjøre og litt med arbeidsgivers velvilje å gjøre. 

Ang sykemelding så trenger du ikke å ha sykemelding FØR vakten starter. Men så raskt som mulig. Noen ganger kan det gå et par dager. Selvsagt må du jo si ifra til arbeidsgiver før vakten starter da. Me  selve sykemeldingen kan komme senere. 

Så bra at det går ganske greit med søskenet ditt, ts!

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for velforklarende svar! Søskenet kommer til å overleve helt fint, ble i dag utskrevet fra sykehuset og greier allerede. Hen er selv i sjokk enda men vi kommer oss igjennom det her og. Hen var heldig, for å si det sånn! Tusen takk ❤️

Anonymkode: ff8e0...f59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...