Ugla Skrevet 5. mai 2005 #21 Skrevet 5. mai 2005 Ja, helt sant!! Er det merkelig?? Renholdet er like viktig som alt det andre som blir gjort (i vertfall er det det hos oss)!
Gjest Melk Skrevet 5. mai 2005 #22 Skrevet 5. mai 2005 OK Så om en datter på 15 velger å bli rengjører, ingeniør eller lege så er det ETT FETT for dere, UANSETT hva slags egensakaper hun besitter?
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #23 Skrevet 6. mai 2005 Jeg hadde en nokså negativ oppfatning om andre yrker da jeg selv ikke var noe, og vaskejobb har jeg selv hatt. Nå mens jeg har kommet meg opp har jeg ikke lenger den holdningen....merkelig, eller?
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #24 Skrevet 6. mai 2005 Man kan vel ha repsekt for andre yrker selv om man ikke vil at ens datter/sønn skal ha det yrket? :o
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #25 Skrevet 6. mai 2005 Nei jeg ser ikke ned på noen som jobber som vaskehjelp. Jeg ser ikke ned på noen yrker, men mener likevel det er noen yrker som er viktigere enn andre...
Såpebobla Skrevet 6. mai 2005 #26 Skrevet 6. mai 2005 Ser absolutt ikke ned på de som er renholdere. De gjør en utrolig viktig jobb...
Gjest TomKrus Skrevet 6. mai 2005 #27 Skrevet 6. mai 2005 En vaskejobb har vel ikke akkurat en høy status, men ser ikke ned på folk som driver med det av den grunn. Det er da ikke alle som er ute etter en status gjennom jobben. Synes det er ganske så hyggelig å møte en bli vaskehjelp hver morgen Det var derimot ikke så fryktelig hyggelig å få besøk av en vaskehjelp hvis visittkort var en kroppsodør som ble hengende igjen i rommet en times tid..Og det er heller ikke hyggelig med professorer du kan lukte deg fram til.
Cata Skrevet 6. mai 2005 #28 Skrevet 6. mai 2005 Hvorfor i all verden skulle jeg se ned på noen som hadde vaskejobb? :o Eller hvilken som helst annen ærlig jobb for den del? Men renhold blir nok regnet som et lavstatusyrke ja, og årsaken til det er nok at det "historisk sett" ikke kreves noen utdannelse for å gjøre jobben,selv om det nå er flere og flere som tar fagbrev som renholder.
Ugla Skrevet 7. mai 2005 #29 Skrevet 7. mai 2005 Så om en datter på 15 velger å bli rengjører, ingeniør eller lege så er det ETT FETT for dere, UANSETT hva slags egensakaper hun besitter? Det viktigste er vel å ha en jobb man trives i, og kan leve med (og av). Så dersom min datter får et bedre og lykkeligere liv som renholder enn ingeniør eller lege, så ja, hvorfor ikke? At det er på topp på lønns-stigen, det er det ikke, men heller ikke lavest. Og med fagbrev får man noen kroner mer pr. time. Det er et ærlig arbeid, og arbeidsledig tror jeg heller ikke man blir med det første (skulle gjerne hatt en renholder jeg... )
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2005 #30 Skrevet 7. mai 2005 Seriøst? Hadde nok blitt jævlig ille å dra på jobb om vi ikke hadde hatt renholdere som vasket etter oss.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2005 #31 Skrevet 7. mai 2005 Vel, det var vel noe overdrevent. På min manns jobb vasker alle sine egne kontorer og fellesarealer pga dårlig råd. På en del skoler vasker foreldre og elever skolearealene pga dårlig råd. Går mao utmerket ann å ikke ha vaskepersonale (selv om det jo er kjedelig å vaske selv). Ja da bør man iallefall ikke se ned på renholdere når man i praksis gjør den samme jobben selv.
Gjest Melk Skrevet 8. mai 2005 #32 Skrevet 8. mai 2005 Ja da bør man iallefall ikke se ned på renholdere når man i praksis gjør den samme jobben selv. Har jeg sagt at de ser ned på renholderene? Selvfølgelig gjør de ikke det. Mitt poeng var bare at verden ikke stopper om det ikke finnes egen folk som har det som yrke.
Gjest Melk Skrevet 8. mai 2005 #33 Skrevet 8. mai 2005 Hvorfor? Er du ikke i stand til å vaske selv, slik mange faktisk må gjøre på ulike jobber?
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #34 Skrevet 9. mai 2005 Har jeg sagt at de ser ned på renholderene? Selvfølgelig gjør de ikke det. Mitt poeng var bare at verden ikke stopper om det ikke finnes egen folk som har det som yrke. Neivel, Melk. Hvem skal vaske sykehus da? Ville du blitt innlagt et sted hvor de ikke hadde renholdere?
Gjest Melk Skrevet 9. mai 2005 #35 Skrevet 9. mai 2005 Jeg har da ikke sagt at jeg hverken er imot renholdere eller at jeg ikke synes folk bør ha det som yrke... Nei, jeg ønsker ikke å ligge på sykehus som ikke vaskes av proffe rengjørere. men om jeg MÅ velge mellom et sykehus uten kirurg og et sykehus uten vaskeperson (hvilket jeg har oppled på reise i India for eksempel), så velger jeg så klart sykehuset uten vaskehjelp. Jeg mener mao fremdeles at alle jobber ikke er like vikitge.
Ugla Skrevet 10. mai 2005 #36 Skrevet 10. mai 2005 Jeg har da ikke sagt at jeg hverken er imot renholdere eller at jeg ikke synes folk bør ha det som yrke... ...Jeg mener mao fremdeles at alle jobber ikke er like vikitge. Spørsmålet som tråden startet med var: "Ser dere ned på folk med vaskejobb?" Så der er vi enig da, vi ser ikke ned på folk med vaskejobb... Hvilke jobber som er viktigst her i verden, får vi ta i en annen diskusjon...
Gjest Melk Skrevet 10. mai 2005 #37 Skrevet 10. mai 2005 Spørsmålet som tråden startet med var: "Ser dere ned på folk med vaskejobb?" Så der er vi enig da, vi ser ikke ned på folk med vaskejobb... Hvilke jobber som er viktigst her i verden, får vi ta i en annen diskusjon... Helt enig i at det er to ulike spørsmål, men det ble altså hevdet som argument at man ikke kunne se ned på vaskefolk, fordi de gjorde en av samfunnets vikitgste jobber. Og det ble ikke hevdet av meg, for å si det slik....
Gjest Sukkerert Skrevet 10. mai 2005 #38 Skrevet 10. mai 2005 Men når andre gjør vaskejobben, kan personer med høy utdanning utnytte kompetansen sin i høyere grad, og slippe å bruke tid på vaske.
zmurfette Skrevet 10. mai 2005 #39 Skrevet 10. mai 2005 Jeg ser ikke ned på renholderne, og er veldig glad jeg slipper å ta vaskejobben selv (for jeg er helt elendig dårlig til å vaske....). Men at det er et av verdens viktigste yrker, nei, det er jeg ikke enig i....
vannmann84 Skrevet 17. mai 2006 #40 Skrevet 17. mai 2006 Jeg har da ikke sagt at jeg hverken er imot renholdere eller at jeg ikke synes folk bør ha det som yrke... Nei, jeg ønsker ikke å ligge på sykehus som ikke vaskes av proffe rengjørere. men om jeg MÅ velge mellom et sykehus uten kirurg og et sykehus uten vaskeperson (hvilket jeg har oppled på reise i India for eksempel), så velger jeg så klart sykehuset uten vaskehjelp. Jeg mener mao fremdeles at alle jobber ikke er like vikitge. ← jeg har selv jobbet som renholder på sykehus, og du må ikke tro at der er mange kirurger som gidd å rydde etter seg. det er derfor renholderne er der, og det er de fullstendig klare over. jeg tror faktisk jeg heller ville lagt på et sykehus og ventet på kirurgen og hatt selskap av "vaskekona", enn ett sykehus uten renhold, hvor det myldrer av dritt og lort og basiller seilende rundt i alle rom. I dag kan jeg se tilbake på mange forskjellige erfaringer innfor renhold både her og der. og når det hjelder den saken at renholdsyrket er en lavstatus jobb, vil jeg ikke akkurat si meg enig i det! i dag kan man ta utdanning og fagbrev innfor renhold. og det er faktisk ikke bare å gripe fast i kluten og vaske i vei. neida, man skal ikke ta det som en selvfølge at folk kan vaske. det har jeg sett. selv er jeg 22 år og har vasket med andre damer helt opp i 50 åra. ikke alle skjønner at man tørker støvet før man vasker doringen. rart det der... derfor VET jeg at det settes stor pris på oss som gjør jobben vår skikkelig og som tar den alvorlig. klart det kan bli veldig hardt og til tider litt kjedelig. jeg har gjennom ført videregående skole og tatt utdanning som reklame og illustrasjondesigner og også utdanning som advokat sekretær. men man tar det man får! TUSEN, TUSEN HJÆRTELIG TAKK TIL ALLE DERE SOM SETTER PRIS PÅ OSS OG SOM VI MØTER I DØRA OG SMILER TILBAKE TIL OSS! U MAKE IT WORTH ALL THE TROUBLE!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå