Gå til innhold

Ferdig med vgs - ingen planer etterpå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18-åringen har hatt noen tøffe år på vgs. Har ikke bestått, mye fravær. Isolerer seg, vil ikke ha hjelp eller snakke om framtida. Prøver å motivere hun til folkehøyskole, å få komme inn i et sosialt miljø og bli mer selvstendig. Utfordringen er sosial angst, blir veldig sliten av å være rundt folk. Å få jobb for en med et så dårlig utgangspunkt fra vgs og å være innadvent vil nok også være vanskelig. Vi foreldre veksler mellom å være forbanna, fortvila og forståelsesfulle. Noen som har lignende erfaring, og kan si noe om enten folkehøyskole, oppfølging fra Nav, forslag til arbeid å søke på? 

Anonymkode: b7a6e...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere vurdert kontakte nav?

i min kommune har vi egne folk som jobber spesifikt mot ungdom som din datter. Kanskje de kan komme på banen med råd, veiledning mm.

event får hun profesjonell hjelp med plagene sine?

Anonymkode: e0b20...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Det første jeg tenker er; får hun profesjonell hjelp av psykolog? For det burde hun ha hatt i mange år allerede,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ta opp fag privat og kanskje enn liten deltidsjobb? Om dere foreldre kan støtte henner økonomisk 

Anonymkode: c6f87...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet ikke med selve skolearbeidet på vgs, men hadde sosial angst og slet med å finne ut hva jeg skulle gjøre. Jeg gikk direkte til universitetet, slet enda mer, var mye alene og utviklet enda sterkere angst og en depresjon. Når jeg ser tilbake på det skulle jeg ha prøvd å finne en enkel jobb med folk rundt meg, eller folkehøgskole. Jeg tror ikke jeg hadde slitt like mye hvis jeg hadde prøvd å jobbe med angsten istedenfor å isolere meg mer. Jeg ble ikke ferdig med riktig utdannelse før jeg var 32, etter mye rot og psykisk sykdom. Mine foreldre var mest sinte og skjønte ikke at jeg var syk. De trodde jeg var lat fordi jeg hadde vanskeligheter med å komme meg på forelesning. Det gikk også åtte år før jeg fikk hjelp av en psykolog, så det kan anbefales å prøve det. Jeg fikk hjelp alt for sent.

Alle er forskjellige, og det jeg skulle ha gjort er ikke nødvendigvis det datteren din bør gjøre. Ville bare komme med min erfaring 😊

Anonymkode: 9fc8b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...