Gå til innhold

16 åringen sier at hun er gravid og abort er uaktuelt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår at dette er et sjokk, det er kjipt og ikke det du ønsker for barnet ditt. 

Men å tvinge noen til å ta abort er ikke greit. Informasjon er det jenta trenger, men legg fra deg den nedlatende holdningen du viser her. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La henne se den fem minutter lange videoen av fødsel på NRK på nett. Søk bare på fødsel så får du opp en video fra 80 tallet. 

Den videoen er grunnen til at jeg ikke vil få barn. Den er litt grotesk. 

Anonymkode: a9769...4da

Link?

Anonymkode: 116ed...906

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cleopatra. skrev:

Så svart-hvitt er ikke verden. Det må være lov å uttrykke frustrasjon og kanskje til og med litt skuffelse, over å være i en situasjon der ens unge datter er gravid i den alderen man fortsatt (som oftest) er svært umoden og uansvarlig.

Jeg kan også tenke meg at det er en fortvilet gutt og noen fortvilte foreldre (hans foreldre) oppi det her også. Jeg har selv tre sønner og dette er mitt ultimate mareritt. Livet blir jo ødelagt for gutten også.

Anonymkode: 9b0bb...6f0

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men får stønader som alenemor.

Anonymkode: 8aa9c...431

Veldig tidsbegrenset! Krever også aktivitet så snart ungen blir 1 år. 

Overgangsstødnad i 3 år, kan utvides i inntil 2 år til dersom nødvendig utdanning tas. På den tiden må 16-åringen enten jobbe eller gå på skole. 

Stødnad til barnetilsyn: så lenge man er i aktivitet (jobb eller skole) og til barnet fullfører 3 klasse. Kan utvides tom 5 klasse om barnet har særlige behov. 

Barnetrygd: for et barn mer enn man var. Utgjør ca 1k/mnd

barnebidrag: kommer an på faren det. 

Anonymkode: 99b72...704

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Næmmen, hvor ble det av innlegget ditt hvor du snakket om at hun snakket om at hun kan klare seg på overgangsstønad og at dere bor i et område hvor det er mange andre unge med barn som klarer seg greit og at det visstnok er en kultur for dette akkurat der hvor dere bor?

(Skulle ønske jeg hadde sitert det før du redigerte det bort :fnise: )

Anonymkode: 4651e...af5

Var det moren som skrev dette? 

Anonymkode: 7d868...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker ikke særlig positivt innstilt til henne: "Hun har selvfølgelig ingen kjæreste.."..

Jeg antar at hun har lest en del ung mamma-blogger, og kanskje glorifiserer deres tilværelse. 

Vi er for øvrig flere som hadde en ganske bratt lærekurve det første året som mamma, selv om man ikke var tenåring da man ble det, men som har klart oss ganske bra likevel.

Hva med å lufte temaet adopsjon for henne? Det må jo være det beste alternativet for henne!

Men lykke til. Jeg tror det kommer til å bli tøft for henne.

Anonymkode: aa74d...272

Problemet med å bort adopsjon i Norge er at du får BV etter deg når du får barn du ønsker å beholde.

Anonymkode: 969b8...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Var det moren som skrev dette? 

Hun skrev/svarte som om hun var TS i hvert fall, før hele svaret ble redigert bort.

Oppdaget vel plutselig at de hadde glemt å trykke på anonymknappen......

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis datteren har allerede sagt at abort er uaktuelt så er det uaktuelt, og du bør da respektere hennes valg og akseptere dette som det er. Rett og slett. Uten å prøve å få henne til å ombestemme seg. Jeg mener at din jobb nå er å være god og støttende mor til din datter.

Anonymkode: f96b2...f31

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Adopsjon? Vi bor da ikke i USA gjør vi det? Ingen som adopterer bort ungen sin i Norge etter å ha gått med det i 9 måneder, sett bilder av det på ultralyd, kjent spark og gått gjennom hele den prosessen det er å være gravid og føde. Adopsjon er ikke aktuelt, hvis hun hadde kommet så langt, skulle jeg heller ha hjulpet henne.

Anonymkode: e7a9a...b4d

Jo det er det, berre at det ikkje er «vanleg». 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun skrev/svarte som om hun var TS i hvert fall, før hele svaret ble redigert bort.

Oppdaget vel plutselig at de hadde glemt å trykke på anonymknappen......

Så da var det plutselig ikke så krise alikevell da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis datteren har allerede sagt at abort er uaktuelt så er det uaktuelt, og du bør da respektere hennes valg og akseptere dette som det er. Rett og slett. Uten å prøve å få henne til å ombestemme seg. Jeg mener at din jobb nå er å være god og støttende mor til din datter.

Anonymkode: f96b2...f31

Når man er 16 år så er man naturligvis verdensmester og ser nøyaktig like langt som sin egen nesetipp. Altså; man er to år unna å være RUSS! Selvfølgelig så bør mor prøve å snakke litt ung vett inn i datteren sin; mor sier at hun ikke ønsker å ta seg av enda en baby nå og at hun er ferdig med småbarnstiden. En 16-åring har ingen økonomi til å flytte for seg selv, og regner nok med å dele babyansvaret 50/50 med moren.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hva mener du?

I svaret sto det mer fortvilelse om at datteren trodde hun kunne klare seg på overgangsstønad og at det var en kultur for unge mødre på stønad der de bodde, egentlig bare en større svartmaling av situasjonen og hvor fortvilende det var at datteren var så dum og uansvarlig.

Rett og slett en eskalering av problemstillingen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da meget godt hende at det er full krise. Men det er lov å skrive som anonym,  og brukeren ønsker tydeligvis ikke at denne krisen skal knyttes til brukernavnet hennes.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

I svaret sto det mer fortvilelse om at datteren trodde hun kunne klare seg på overgangsstønad og at det var en kultur for unge mødre på stønad der de bodde, egentlig bare en større svartmaling av situasjonen og hvor fortvilende det var at datteren var så dum og uansvarlig.

Rett og slett en eskalering av problemstillingen.

Fy fader.. En 16-årig, enslig datter som er alenemamma og lever på stønader... 😭 Skjønner godt at du er fortvilet TS. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
23 minutter siden, Fireflies skrev:

Du kan ikke tvinge henne til abort. Men er det ikke noe i kommunen som kan hjelpe til for å klargjøre virkeligheten det ansvaret det å oppfostre ett barn? Her i tråden er det kommet endel gode tips som du bør se på. Kommentarer som "hun har selvfølgelig ingen kjæreste" er ganske nedlatende. Ville ikke gjengitt det høyt.

Sånn har det altså blitt. "Foreldre klarer ikke å tenke selv og må hele tiden ha hjelp utenfra". Hun er faktisk moren hennes og jenta er ikke myndig. Tror mor har mye hun skulle ha sagt.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har vist meg en positiv graviditetstest. Så tidlig kan jo alt skje uansett. Jeg orker virkelig ikke tanken på å forsørge og oppfostre enda flere barn. Hvordan skal jeg få henne til å forstå at barn er alt for tidlig? Hun har selvfølgelig ingen kjæreste og har levd et liv på "byen" selv om hun selvfølgelig er alt for ung til det nå. Hun er også veldig populær og opptatt av å være godt likt, ser ikke helt for meg hvordan hun kan kombinere dette livet med å være mor? Ser ikke for meg henne som mamma, hun er alt for egoistisk til å kunne ta vare på et barn akkurat nå. Har hatt høy puls helt siden hun viste meg den positive test tidligere i dag, hun hadde nok sikkert håpet jeg skulle støttet henne, men 16 år? Nei.

Anonymkode: e7a9a...b4d

Du får si det som det er. Du kommer ikke til å støtte henne. Det er fair enøff! Hun bør komme seg vekk fra deg, og flytte inn i en kommunal bolig. Du begynner nok å angre, når du får tenkt deg litt om! Jeg ville aldri i helvete ha forventet av barnet mitt at hun skulle la meg ta dette valget for henne. Hva står i norges lover? Er det mors valg eller bestemors valg? Har eldre mennesker vetorett på slike ting? Hva slags samfunn får vi da?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, 007_008_007 skrev:

Sånn har det altså blitt. Foreldrene klarer ikke å tenke selv og må hele tiden ha hjelp utenfra. Hun er faktisk moren hennes og jenta er ikke myndig. Tror mor har mye hun skulle ha sagt.

Man skal fortsatt ikke tvinge henne til abort. Så mye har ikke en mor å si.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
Akkurat nå, Fireflies skrev:

Man skal fortsatt ikke tvinge henne til abort. Så mye har ikke en mor å si.

Hvor har jeg skrevet det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 007_008_007 skrev:

Hvor har jeg skrevet det? 

Du skriver "Hun er faktisk moren hennes og jenta er ikke myndig. Tror mor har mye hun skulle ha sagt. " Ser ikke helt hva jeg skrev annet enn at man ikke kan tvinge en til abort som den kommentaren der kan hinte til.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd,som noen sa, å be henne sette opp budsjett og gi henne en forståelse for hvor mye alt koster. Så ville jeg prøvd å lånt en baby av noen og latt jenta ta seg av baby lenge nok til at hun forstår hvor mye arbeid det er. Jeg vil tro at litt reell erfaring er mer effektivt enn å prøve å prate henne ut av det. Som mange sier har det å bli ung mor blitt glorifisert flere plasser og jeg er redd veldig mange får seg en skikkelig overraskelse etter at baby har kommet.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...