Gå til innhold

Får kritikk pga merkeklær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker bare å høre andre sine synspunkt, siden jeg virkelig ikke forstår greia.

Jeg kjøper nesten bare «merkeklær» til mitt barn (2 år). Dette er merker som lilleba, lillelam, memini, gullkorn design, wheat, marmar ol. Altså fine og gode kvalitetsklær som jeg egentlig ikke trodde var betegnet som merkeklær. Klærne er noe dyrere enn klærne i kjedebutikkene men de er etisk produsert, har god kvalitet og er fine. Jeg har egentlig aldri engang tenkt over ordet «merkeklær» men bruker det nå når jeg skriver her siden det er det jeg har fått høre.

Jeg kler han aldri i klær med store logoer som viser merker sånn type «levis» ol. Så dette er klær som man ikke vet er «merkeklær» dersom man ikke selv er litt interessert/har barn på samme alder/går i de samme butikkene.

Jeg har aldri tenkt særlig over dette da jeg aldri legger merke til hva andre sine barn går med. Jeg har bare handlet det som jeg liker og har heller aldri diskutert dette med noen.

Den siste tiden har jeg derimot fått høre det mye av bla venninner med barn og de som var i samme barselsgruppe med meg (har fortsatt god kontakt med noen). Det har vert veldig mye sånn «Lille Ola har jo bare merkeklær han!» «jeg skjønner ikke vitsen med merkeklær til barn». Og da spesielt når vi er flere samlet så har liksom alle rettet seg mot meg (får nesten følelsen av at det er noe de har diskutert seg i mellom bak min rygg). Jeg har ikke brydd meg særlig om dette før nå, siden jeg ikke forstår hva som er problemet. Det toppet seg derimot i forrige uke da vi var på foreldremøte i barnehagen og dette ble tatt opp som en sak av en annen mor. Hun mente at jeg og en annen mor bidro til merkepress i barnehagen?!?!? Og vise til artikler om at barn ned i barnehagealder brydde seg om hvilke merker de hadde på seg.. Det ble en veldig ubehagelig stemning og ped leder som er ung og nyutannet sa ikke så mye. Jeg lurer i det hele tatt på hvordan denne moren vet så godt hva alle andre bruker av «merker» på barna sine.

Altså jeg kler jo ikke ungen min i burberry, ralph lauren, dior ol fra topp til tå?? Jeg bruker gode barnehagevennlige klær som er lette å bevege seg i og som vi ikke er redd for.

Hva er greia? Og hva er det jeg ikke har fått med meg/forstått?

Anonymkode: 05b4d...358

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er selv ikke fan av merkeklær eller dyre klær til unger som vokser fort ut av de, men blander meg aldri i hva andre velger å kle barna i.

Det er en sånn trend i nisselandet at alle må gå med gjenbruk og sennepsgul strikka jakke for å bli akseptert. Synes det er fint at vi er forskjellige. Gjør hva du føler er riktig for deg og ditt barn 😊

Anonymkode: 8fef4...34e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Aldri tenkt på og aldri brydd meg om.

Kjøpte bare «merkeklær» da han var baby. Det var fordi jeg syntes kvaliteten på ullet var mye bedre og han slet lite på klærne da han var så liten. Kjøpte alltid for stort så han hadde de ganske lenge.

Da han ble 2 1/2 år ble det mer og mer kjedeklær fordi de slites mye mer når de løper rundt som gærninger og er skitne etter en halv dag(spesielt på sommeren uten yttertøy). Men ullet kjøper jeg dyrt enda.

Så at de fleste barna på småbarnsavdelingen hadde de samme merkene så er her var det iallefall ikke unormalt.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner ser ikke jeg heller på som merkeklær. Bruker flere av dem selv på mine unger pga kvaliteten, og så synes jeg det er mye fint av de klærne. Kjøper som oftest på salg, så bruker ikke mye penger heller. 

Ville bare hevet meg over kommentarer fra andre, som du selv sier, så er det ikke de dyreste merkeklærne ungene kommer i. Og at 2 åringer bryr seg om hvor klærne kommer fra har jeg ingen tro på. 

Anonymkode: 0b71f...980

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper bare merkeklær til min lille datter  (av samme grunner som deg) og jeg er alenemor i tillegg, så du kan tenke deg hvilke fordommer jeg blir møtt med: «Hvordan har du råd til det som alenemor?». 

Jeg bare hever meg over slike spydige kommentarer og latterlige spekulasjoner. Jeg bidrar ikke til merkepress i barnehagen, jeg kjøper det JEG liker til barnet mitt, om andre mener at jeg bidrar til merkepress så er det pga ren misunnelse eller fordi de ikke vil bruke så mye penger på klær selv.

Hev deg over det, ingen skal fortelle deg hva du skal kjøpe til ditt barn. Som en over skrev, det eneste som er godkjent om dagen er kun gjenbruk og gusjebrune bukser i flanell eller lignende🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 81fbb...957

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldremøte i barnehagen forrige uke? Ingen har jo det i siate uka med skole før sommeren. Foreldremøte da er jo bortkasta, for ale beskjeder vil bli glemt før neste år uansett. 

Og foreldre som navngir og henger ut to andre foreldre på et foreldremøte? Hmmm

Anonymkode: 71bca...f42

Vi hadde foreldremøte før ferien pga endringer i barnegruppen til høsten.. Det var altså for å få ordentlig informasjon om dette som var formålet med møte ja.... 

Takk til alle dere som faktisk svarer meg på det jeg lurer på! 

Ts

Anonymkode: 05b4d...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette er reelt så er det drøyt. Jeg kler opp barnet i mye av det samme (men og kjedebutikk-klær), og har ikke sett på det som merkeklær. Hadde blitt veldig overraska over slike tilbakemeldinger. Hadde IKKE tatt det til meg, eller "nedgradert" klesveien fordi andre foreldre blander seg/lager styr av en klar ikke-sak.

Anonymkode: 0a546...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet å bruke slike klær i barnehagen. I den alderen er vel uansett barna selv mest opptatt av motiver på klærna, type dinosaurer, barnetv, actionhelter, prinsesser o.l. ikke hvilket merke det kommer fra.  

Anonymkode: a7462...945

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge klærne er glutenfri, så blander jeg meg ikke inn i om det er merkeklær barnet går i.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke råd til å handle på kjedebutikkene, det er helt utrolig dyrt! 

Men på baras hus, babyshop, Zara osv, så det nesten alltid tilbud. Da kjøper jeg heller der, fordi feks buksene på Cubus er jo en str større i bukser, enn de fra h&m, også sitter de merkelig. Babyshop har jo som kjent disse «merkene», men syns det ikke er spesielt dyrt. Handler bare på tilbud, og bare klær jeg vet barnet er komfortabel i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle de ha hatt barn i barnehagen vår. Ralph Lauren og Dior var vanlig, Hunterstøvler ig slikt. men selvfølgelig ikke hos alle og alltid, og verken barna eller noen voksne brydde seg det døyt. Mitt barn hadde også slikt tøy (arvet), og også tøy fra Spar. «Merkene» du nevner ville jeg aldri visst hva var, juice coutyre (?) og «aerocromb finch» vet jeg om fordi det er logoer og trykk, og mitt barn hadde det. 

Bare hev deg over det (!), og ikke bry deg. Barna bryr seg ikke. 

Anonymkode: 60c07...0c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker bare å høre andre sine synspunkt, siden jeg virkelig ikke forstår greia.

Jeg kjøper nesten bare «merkeklær» til mitt barn (2 år). Dette er merker som lilleba, lillelam, memini, gullkorn design, wheat, marmar ol. Altså fine og gode kvalitetsklær som jeg egentlig ikke trodde var betegnet som merkeklær. Klærne er noe dyrere enn klærne i kjedebutikkene men de er etisk produsert, har god kvalitet og er fine. Jeg har egentlig aldri engang tenkt over ordet «merkeklær» men bruker det nå når jeg skriver her siden det er det jeg har fått høre.

Jeg kler han aldri i klær med store logoer som viser merker sånn type «levis» ol. Så dette er klær som man ikke vet er «merkeklær» dersom man ikke selv er litt interessert/har barn på samme alder/går i de samme butikkene.

Jeg har aldri tenkt særlig over dette da jeg aldri legger merke til hva andre sine barn går med. Jeg har bare handlet det som jeg liker og har heller aldri diskutert dette med noen.

Den siste tiden har jeg derimot fått høre det mye av bla venninner med barn og de som var i samme barselsgruppe med meg (har fortsatt god kontakt med noen). Det har vert veldig mye sånn «Lille Ola har jo bare merkeklær han!» «jeg skjønner ikke vitsen med merkeklær til barn». Og da spesielt når vi er flere samlet så har liksom alle rettet seg mot meg (får nesten følelsen av at det er noe de har diskutert seg i mellom bak min rygg). Jeg har ikke brydd meg særlig om dette før nå, siden jeg ikke forstår hva som er problemet. Det toppet seg derimot i forrige uke da vi var på foreldremøte i barnehagen og dette ble tatt opp som en sak av en annen mor. Hun mente at jeg og en annen mor bidro til merkepress i barnehagen?!?!? Og vise til artikler om at barn ned i barnehagealder brydde seg om hvilke merker de hadde på seg.. Det ble en veldig ubehagelig stemning og ped leder som er ung og nyutannet sa ikke så mye. Jeg lurer i det hele tatt på hvordan denne moren vet så godt hva alle andre bruker av «merker» på barna sine.

Altså jeg kler jo ikke ungen min i burberry, ralph lauren, dior ol fra topp til tå?? Jeg bruker gode barnehagevennlige klær som er lette å bevege seg i og som vi ikke er redd for.

Hva er greia? Og hva er det jeg ikke har fått med meg/forstått?

Anonymkode: 05b4d...358

Lær det med en gang, ikke bry deg om hva andre mener! Da blir livet mye bedre :) 

Anonymkode: 7d95e...013

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dette ser jeg på som merkeklær. Eller iallefall dyre klær. Vi har romslig økonomi, men får meg ikke til å bruke penger på slike merker, selv om klærne kan være veldig fine og behagelige. Ungene har hver sin Hummel-genser som de har fått i gave, liksom. Men om noen har råd og lyst til å kjøpe dyre (i mine øyne) til ungene sine, må de få lov til det - er jo de andre foreldrene som lager press ut av det. 

Anonymkode: e9a0d...2c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville skrevet mail til pedleder og skrevet at du opplevde det som ubehagelig. Skriv også at dere aldri snakker om merker hjemme, og at dine barn ikke er bevisst på hvilke merker de ev. bruker. Dermed er det de andre, som poengterer dette, som skaper presset. Da kan pedleder ta opp hvordan man snakker med barna om klær med barna på neste foreldremøte. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg også ser på de klærne klart som merkeklær, det er dyre klær. De er også veldig gjenkjennelige, så ikke så rart at andre legger merke til det, på ditt barn. Det er heller ikke rart at andre kommenterer. Og ikke sikkert de mener noe vondt med det, men de tenker nok noe sånn som "jeg ville aldri gidde å bruke penger på dyre klær som blir ødelagt i bhg". Jeg også en av de som tenker siste.

Når det er sagt, om du ønsker å bruke pengene på nettopp det, og du er ikke en sånn mor som lager skandale ut av at den dyre LileLam dressen ble ødelagt fordi de spiste pasta med tomatsaus i bhg, eller som begynner å kreve erstatning fra bhg fordi den dyre Wheat-jakke ble borte - fordi sånne mødre finnes - så ser jeg absolutt ikke noe galt i det (det at du velger å bruke penger på det). Jeg tenker nok at man kunne finne bedre bruk for pengene, men det er jo bare min mening.

DU skaper ingen merkepress nå, så lenge det er snakk om toåringer-femåringer. De forstår ikke merker og klær på samme måte. Der går det mer i populære tegnefigurer. Type hele barnehagen ønsker plutselig Pysjheltene på tskjorter, eller Enhjørninger og Mikkey Mus. Sånn sett så ser barna på duse nøytrale klær som kjedelige. Mest farger og figurer er best. 

Og sånn sett bidrar nettopp jeg mer til klespress, enn du. Da sønnen min går i bhg i en forferdelig grell grilldress med Ninja Turtles (gave fra besteforeldre...) Tror ikke den dressen kostet en formue, ser billig ut. Men er skikkelig populær i barnehagen og andre barna er misunnelige.

Anonymkode: 49a59...e0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Ar barn i barnehage føler på ett merkepress...?? Hallo. Det ungene føler på, er at foreldre prater dritt om andre foreldre/barn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker bare å høre andre sine synspunkt, siden jeg virkelig ikke forstår greia.

Jeg kjøper nesten bare «merkeklær» til mitt barn (2 år). Dette er merker som lilleba, lillelam, memini, gullkorn design, wheat, marmar ol. Altså fine og gode kvalitetsklær som jeg egentlig ikke trodde var betegnet som merkeklær. Klærne er noe dyrere enn klærne i kjedebutikkene men de er etisk produsert, har god kvalitet og er fine. Jeg har egentlig aldri engang tenkt over ordet «merkeklær» men bruker det nå når jeg skriver her siden det er det jeg har fått høre.

Jeg kler han aldri i klær med store logoer som viser merker sånn type «levis» ol. Så dette er klær som man ikke vet er «merkeklær» dersom man ikke selv er litt interessert/har barn på samme alder/går i de samme butikkene.

Jeg har aldri tenkt særlig over dette da jeg aldri legger merke til hva andre sine barn går med. Jeg har bare handlet det som jeg liker og har heller aldri diskutert dette med noen.

Den siste tiden har jeg derimot fått høre det mye av bla venninner med barn og de som var i samme barselsgruppe med meg (har fortsatt god kontakt med noen). Det har vert veldig mye sånn «Lille Ola har jo bare merkeklær han!» «jeg skjønner ikke vitsen med merkeklær til barn». Og da spesielt når vi er flere samlet så har liksom alle rettet seg mot meg (får nesten følelsen av at det er noe de har diskutert seg i mellom bak min rygg). Jeg har ikke brydd meg særlig om dette før nå, siden jeg ikke forstår hva som er problemet. Det toppet seg derimot i forrige uke da vi var på foreldremøte i barnehagen og dette ble tatt opp som en sak av en annen mor. Hun mente at jeg og en annen mor bidro til merkepress i barnehagen?!?!? Og vise til artikler om at barn ned i barnehagealder brydde seg om hvilke merker de hadde på seg.. Det ble en veldig ubehagelig stemning og ped leder som er ung og nyutannet sa ikke så mye. Jeg lurer i det hele tatt på hvordan denne moren vet så godt hva alle andre bruker av «merker» på barna sine.

Altså jeg kler jo ikke ungen min i burberry, ralph lauren, dior ol fra topp til tå?? Jeg bruker gode barnehagevennlige klær som er lette å bevege seg i og som vi ikke er redd for.

Hva er greia? Og hva er det jeg ikke har fått med meg/forstått?

Anonymkode: 05b4d...358

Hei du!

Hva du kjøper til ditt barn og av hvilket merke er din sak... utrolig at en annen mor får med seg hva andre kjøper!

Barn bryr seg ikke (i allefall ikke 2-åringer) hvilket MERKE klærne har. Det som kan være litt stas er om klærne har bilder av kule tegneserier. F.eks biler, pokemon, sonic eller hva det måte være. men dette er som regel eldre barn, dvs 3år og oppover.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen skal være så opptatt av hva andre kler barna sine i. Og enda mindre hvilken merke klærne har.

Je har aldri tenkt over dette når jeg handler klær til mine barn. Jeg handler inn billige i kjedebutikkene og dyre i "spesialbutikker". Men aldri tenkt noe særlig over dette.

Så igjen: Bare ignorer hva de andre tenker, men jeg synnes du burde ha stått opp for deg selv og forsvart deg når denne mora beskyldte deg for å drive merkepress i barnehagen. herregud......

Anonymkode: 88cc2...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier barnet ditt er 2 år. Små barn i barnehagealder forstår da ikke noe av merkeklær enda og føler ikke merkepress. Da er det i så fall fordi de hører hva voksne sier og klager på.

Endret av Tutte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Folk er så sabla opptatt av hva andre gjør🙄 

Jeg bruker også de samme klærne til min 1-åring, pga kvalitet, at de ser bedre ut(kan ikke fordra knallrosa/gule/grønne osv klær med motiv ol). Liner rolige dempede farger. Og stoffkvaliteten kan ikke sammenlignes med H&M og lignende. MEN, jeg kjøper stort sett alt på finn, og får klærne til samme pris eller billigere enn nye klær fra kjedebutikkene. (Søm blir utvaska iløpet av noen vask). 

Men vi kjøper en del Newbie da, det går vel som kjedeklær? Selges av Lindex eller KappAhl tror jeg. De er superfine, og kanskje mere «innenfor» hos barnehageklesmafian?

Anonymkode: 37ead...546

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, dette ser jeg på som merkeklær. Eller iallefall dyre klær. Vi har romslig økonomi, men får meg ikke til å bruke penger på slike merker, selv om klærne kan være veldig fine og behagelige. Ungene har hver sin Hummel-genser som de har fått i gave, liksom. Men om noen har råd og lyst til å kjøpe dyre (i mine øyne) til ungene sine, må de få lov til det - er jo de andre foreldrene som lager press ut av det. 

Anonymkode: e9a0d...2c3

Hummel og lilleba er ikke helt det samme heller. Lilleba kjøper man gjerne for stoff og kvalitet, hummel kjøpes pga logoen som regel. 

Jeg kjøper en del av de samme merkene som ts snakker om. Alt ungene eier av disse er enten kjøpt brukt, arvet, eller fått i gave. Noen kunne bare prøvd seg med å kommentere hva barna mine går i, da hadde de fått høre det. Jeg kjøper klær jeg vet holder ungene varme og tørre, er behagelige, og som kan gjenbrukes av flere grunnet god kvalitet. Mye billigere å kjøpe disse klærne brukt, enn å handle inn polyesterklær fra hm. Sistnevnte er forresten sjelden etisk produsert, og hvis de mener man heller skal sponse barnearbeid så får de ta en runde med seg selv. 

Anonymkode: 5989d...679

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...