Gå til innhold

Trenger tips og råd til hvordan å forbedre norsken min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Innledningsvis vil jeg si jeg vet at norsken min er ikke veldig dårlig, den er ihvertfall forståelig. Det som er problemet mitt er grammatikken.

Jeg er en utledning som har levd veldig isolert de siste årene, derfor ikke hatt tid til å praktisere språket mitt. Og som alle vet, språk er som sport; jo mer passiv, jo dårlige, jo mer aktiv, jo bedre. 

Jeg fikk stryk på norsk skriftlig - 4 på muntlig. Er ikke det trist? Jeg har liksom levd  i Norge såpass lenge at jeg burde kunne få noe bedre enn stryk. Men sånn er det. Kan ikke endre på fortiden. Må heller se fram.

Har noen av dere tips til hvordan jeg kan forbedre norsken/grammatikken min? Jeg setter stor pris på svar.

Anonymkode: 6f6c5...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Syns du skal være fornøyd, jeg fikk 3 og er 100 % norsk.

Anonymkode: 0a1bc...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns du skal være fornøyd, jeg fikk 3 og er 100 % norsk.

Anonymkode: 0a1bc...196

Jeg fikk 2 på bokmål. Stryk på nynorsk. Jeg hater nynorsk så masse av den grunn. Hadde vore mykje bedre med bare bokmål. Ughhh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Les bøker :)

Anonymkode: d09b2...7b7

Grunnet psykisk sykdom orker jeg ikke å lese. Har du en lettere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor gammel er du, hvor er du fra?

Anonymkode: da133...7db

22, fra et land i Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg gir alltid disse rådene når det gjelder å lære ett nytt språk. Som en 100% utlending som har bodd i Norge siden «bare» starten av tenårene, så anbefaler jeg lesing. Det er mange sjangre der ute som du kan se i og finne noe du liker. Les nyheter, be om å bli rettet på det er ikke flaut eller frekt gjort av den andre. 

Jeg personlig har alltid ordliste og ordbøker tilgjengelig på mobilen slik at jeg kan søke på et ord eller begrep og lære mer om det og for å utvide ordforrådet mitt. Kunnskap er gull tenker jeg, og å kunne et språk når det ikke er ditt eget morsmål er virkelig noe stort å kunne evne. Det må være noe interessant du kan lese om, noter ned ord og uttrykk du ikle skjønner, og søk eller spør andre om dem. 

Anonymkode: 76e81...0cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lese og/eller språkkurs er løsningen.

Anonymkode: f204a...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grammatikk er så mangt, hvor er det at det kniper mest?
Kommareglene er du ustø i, de må du bare lære deg. Det er ikke så vanskelig.
Ordrekkefølgen har du litt problemer med, som vanlig er for utlendinger. Der har jeg egentlig ingen tips. 
Samsvarsbøyning, behersker du det? Trening, trening...
Ellers er det åpenbart at du er brukelig i muntlig norsk, siden du fikk 4 der. Men for å få en noenlunde brukbar karakter i skriftlig (4), kommer du ikke unna å lese – lese mye. Er det umulig å få til, da er du låst, er jeg redd for.
Men det du leser, må være kvalitetsnorsk. Kvinneguiden er absolutt ikke å anbefale, her kryr det av dåsemikler med et elendig språk som i tillegg er fullt av slurvefeil.

Anonymkode: 9aeff...505

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Grammatikk er så mangt, hvor er det at det kniper mest?
Kommareglene er du ustø i, de må du bare lære deg. Det er ikke så vanskelig.
Ordrekkefølgen har du litt problemer med, som vanlig er for utlendinger. Der har jeg egentlig ingen tips. 
Samsvarsbøyning, behersker du det? Trening, trening...
Ellers er det åpenbart at du er brukelig i muntlig norsk, siden du fikk 4 der. Men for å få en noenlunde brukbar karakter i skriftlig (4), kommer du ikke unna å lese – lese mye. Er det umulig å få til, da er du låst, er jeg redd for.
Men det du leser, må være kvalitetsnorsk. Kvinneguiden er absolutt ikke å anbefale, her kryr det av dåsemikler med et elendig språk som i tillegg er fullt av slurvefeil.

Vet du hva? Jeg er lei av å skrive så dårlig norsk. Fuck it, i måro skal jeg til bibliotek å låne flere bøker, inkludert norsk grammatikk bok, slik at jeg kan beherske grammatikk.

Grunnen til at jeg vil lære norsk grammatikk, er fordi jeg vil ikke at mine barn skal tro deres pappa er en idiot som ikke kan grammatikk. I tillegg må jeg jo kunne hjelpe dem med norsk lekser, og da er det pinlig hvis jeg ikke kan hjelpe dem. Nei, dette skal jeg faktisk ta tak i. 

Jeg skal oppdatere dere imorgen, om hvordan ting går. Jeg lover dere at jeg til neste år skal beherske norsk grammatikk noenlunde, det gjør jeg virkelig. Jeg er fortsatt ung og motivert, så jeg kommer til å klare dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Lese og/eller språkkurs er løsningen.

Anonymkode: f204a...76a

Det skal jeg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gir alltid disse rådene når det gjelder å lære ett nytt språk. Som en 100% utlending som har bodd i Norge siden «bare» starten av tenårene, så anbefaler jeg lesing. Det er mange sjangre der ute som du kan se i og finne noe du liker. Les nyheter, be om å bli rettet på det er ikke flaut eller frekt gjort av den andre. 

Jeg personlig har alltid ordliste og ordbøker tilgjengelig på mobilen slik at jeg kan søke på et ord eller begrep og lære mer om det og for å utvide ordforrådet mitt. Kunnskap er gull tenker jeg, og å kunne et språk når det ikke er ditt eget morsmål er virkelig noe stort å kunne evne. Det må være noe interessant du kan lese om, noter ned ord og uttrykk du ikle skjønner, og søk eller spør andre om dem. 

Anonymkode: 76e81...0cb

Takk for svar :) 

jeg skal prøve å lese bøker, spesielt grammatikk bøker, slik at jeg kan beherske norsk grammatikk noenlunde. Dette skal jeg faktisk klare 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk du stryk på eksamen i norsk skriftlig nå nylig?

Jeg er lærer for elever som lærer seg norsk, og sensor for den samme gruppen elever. De som stryker kjennetegnes av en av to ting (ev. en kombinasjon): enten har de veldig dårlig språk eller de har misforstått oppgaven de skal gjøre. 

Du har bra språk. Du har ikke dårlig grammatikk. Jeg ser du har litt utfordringer knyttet til plassering av adverbial i leddsetninger og substantivbøyning etter preposisjoner. Ellers skriver du mye bedre enn mange nordmenn. 

Jeg hadde klaget på den strykkarakteren. Du har ingenting å tape på det. 

Tips:

Grammatikkoppgaver på nettet, f.eks

http://tekstlab.uio.no/igin/

https://www.ntnu.no/norskkurs/norwegian-on-the-web

Finn en norsk venn (ev. jobb som frivillig)

Se film med norsk tekst 

Les aviser

Hør på radio/podcast/lydbok

Anonymkode: f076a...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk du stryk på eksamen i norsk skriftlig nå nylig?

Jeg er lærer for elever som lærer seg norsk, og sensor for den samme gruppen elever. De som stryker kjennetegnes av en av to ting (ev. en kombinasjon): enten har de veldig dårlig språk eller de har misforstått oppgaven de skal gjøre. 

Du har bra språk. Du har ikke dårlig grammatikk. Jeg ser du har litt utfordringer knyttet til plassering av adverbial i leddsetninger og substantivbøyning etter preposisjoner. Ellers skriver du mye bedre enn mange nordmenn. 

Jeg hadde klaget på den strykkarakteren. Du har ingenting å tape på det. 

Tips:

Grammatikkoppgaver på nettet, f.eks

http://tekstlab.uio.no/igin/

https://www.ntnu.no/norskkurs/norwegian-on-the-web

Finn en norsk venn (ev. jobb som frivillig)

Se film med norsk tekst 

Les aviser

Hør på radio/podcast/lydbok

Anonymkode: f076a...c64

Nei, jeg fikk stryk for 2 år siden år. Men jeg klagde, og fikk 2. Men var fortsatt misfornøyd. Ville ha 3 eller 4.

Jeg tror jeg er typen som har misforstått oppgaven. Jeg husker ikke hva det hva jeg skulle skrive om, men tror det omhandlet språkdebatten. Var en veldig rart formulert oppgave etter min mening.

Jeg er overrasket at en lærer syns jeg ikke har dårlig språk og grammatikk. Jeg trodde lærere flest av alle ville kritisere norsken min. Men uansett takk for at du syns språket mitt ikke er veldig dårlig. Og, jeg lover deg, språket mitt skal jeg forbedre i nær fremtid.

Takk også for ar du nevnte mine skrivefeil. Som sagt, skal jeg forbedre språket mitt slik at jeg ikke lenger har en eneste skrivefeil.

Også takk for tips og råd du ga meg. Jeg setter virkelig stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg fikk stryk for 2 år siden år. Men jeg klagde, og fikk 2. Men var fortsatt misfornøyd. Ville ha 3 eller 4.

Jeg tror jeg er typen som har misforstått oppgaven. Jeg husker ikke hva det hva jeg skulle skrive om, men tror det omhandlet språkdebatten. Var en veldig rart formulert oppgave etter min mening.

Jeg er overrasket at en lærer syns jeg ikke har dårlig språk og grammatikk. Jeg trodde lærere flest av alle ville kritisere norsken min. Men uansett takk for at du syns språket mitt ikke er veldig dårlig. Og, jeg lover deg, språket mitt skal jeg forbedre i nær fremtid.

Takk også for ar du nevnte mine skrivefeil. Som sagt, skal jeg forbedre språket mitt slik at jeg ikke lenger har en eneste skrivefeil.

Jeg er også norsklærer, med erfaring både med norske elever og elever med norsk som andrespråk. Det er ingenting ved skriftspråket ditt som tyder på at det i seg selv skulle være grunn til å stryke eksamen. Norskfaget inkluderer veldig mye mer enn bare grammatikk og rettskriving - mest sannsynlig har du misforstått oppgaven, bommet på sjanger/teksttype, misforstått eller utelatt fagbegreper og manglet en del av den historiske og kulturelle kompetansen som kreves for å drøfte norsk språkdebatt. Uansett synes jeg du skal være stolt av deg selv, det er ikke dårlig å få 2 på en sånn oppgave. Norsk språkdebatt ER vanskelig for en som ikke er født og oppvokst i Norge. 

Anonymkode: 7f2b8...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bra norsk! To overflødige kommaer og to i manko, men kommatering er du ikke lenge med å få skikk på om du går inn for det.
Ellers ser jeg bare at et "var" er blitt til "hva" i linje to. Du er nesten framme allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...