AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #1 Del Skrevet 29. juni 2019 Hvilken dialekt fra dialektgruppen "Vestfold og Telemark-dialekten" synes dere er finest? Jeg er tønsbergenser og snakker god, gammeldags tønsbergmål. Eksempler: "Åffer mår'u værra så vranten?", "Je hælæ'kke mer nå", "Dom ha'kke jagi vekk fævvlane", "Åffer drunntær'u?" osv. Tønsbergdialekten tilhører undergruppene Vikværsk og Øst-Telemarksk og kan høres litt ut som en blanding av Fredrikstad- og Totendialekten. Og selv om mange tønsbergensere av yngre generasjon velger å legge om til bokmål, finnes det fortsatt tønsbergensere som snakker på brei dialekt som noen ganger kan være litt vanskelig for ikke-tønsbergensere å forstå. Prøv å snakk med en gammel mann/dame fra Tønsberg neste gang du besøker byen. Og dialekten i Vinje synes jeg også er ganske fin. Har ei kollega derfra, og hun kaller melk for "mjåkk", poteter for "jordeplur" og brød for "braue". Anonymkode: 2f780...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Familytree Skrevet 4. juli 2019 #2 Del Skrevet 4. juli 2019 Personlig, jeg er dårlig i alle dialektene haha Jeg gratulerer deg for å være god i dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå