Gå til innhold

Slutt å kjøp alt greier!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi  nevner alltid bil og fly i miljøsamtalen, men hva med shipping? Den bransjen som frakter alt greiene vi alle kjøper!

De kjører på bunkserolje, et billig avfallsprodukt som har høye verdier av svovel og svevestøv, det verste drivstoffet man kan finne. 

Et skip slipper ut svovel tilsvarende 50 mill biler. Dersom et skip slipper ut like mye svovel som 50 mill biler, forurenser de 20 største containerskip mer enn alle bilene i verden. Og det er ikke 20, men 600 000 skip som til enhver tid seiler på havet og sender svovelpartikler ut i atmosfæren. 

60 000 mennesker får redusert sin levetid og dør i verden pr år, grunnet fraktindustrien. Grunnet den lavfrekvente duren av motoren mister mange hvaler retningssansen og ender opp på strender der de dør. 

Anbefaler alle å se nrknetttv dokumentaren Giftig shipsfart

Anonymkode: ffc7b...6a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎29‎.‎06‎.‎2019 den 10.37, AnonymBruker skrev:

Vi  nevner alltid bil og fly i miljøsamtalen, men hva med shipping? Den bransjen som frakter alt greiene vi alle kjøper!

De kjører på bunkserolje, et billig avfallsprodukt som har høye verdier av svovel og svevestøv, det verste drivstoffet man kan finne. 

Et skip slipper ut svovel tilsvarende 50 mill biler. Dersom et skip slipper ut like mye svovel som 50 mill biler, forurenser de 20 største containerskip mer enn alle bilene i verden. Og det er ikke 20, men 600 000 skip som til enhver tid seiler på havet og sender svovelpartikler ut i atmosfæren. 

60 000 mennesker får redusert sin levetid og dør i verden pr år, grunnet fraktindustrien. Grunnet den lavfrekvente duren av motoren mister mange hvaler retningssansen og ender opp på strender der de dør. 

Anbefaler alle å se nrknetttv dokumentaren Giftig shipsfart

Anonymkode: ffc7b...6a1

Dette er helt rett og totalt underkommunisert. Skip er den stoire stygge ulven. Vi bør senke bruken av global handel til et minimum frem til vi får en bærekraftig skipsfart. I tillegg er det andre store fordeler med å handle lokalt. Det må da være bedre å stimulere (om mulig) norsk arbeidsliv enn kinesisk.

Anonymkode: c07f9...e11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klesindustrien fører til mer utslipp enn hele fly- og skipsfartindustrien til sammen.

Anonymkode: 0b7df...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjennomsnittlig nordmann fører til mer enn 10 ganger så mye CO2 som en gjennomsnittlig verdensborger.

Vi er en av verdens største forbrukere av varer.

Det beste du kan gjøre for miljøet er ikke å kjøre elbil eller droppe sydenferien. Det er å ikke kjøpe dritt du ikke trenger. Reparer i steden for å kjøpe nytt. Kjøp brukt.

Anonymkode: 0b7df...6c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg? Jeg lever en gang, og kommer ikke til å begrense mitt eget liv på grunn av klima. Fint hvis skipstrafikken kunne blitt elektrisk, eller vare kunne blitt produsert lokalt, men jeg endrer ikke atferd av den grunn. 

Anonymkode: 60fa2...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med verdensøkonomien hvis alle slutter å kjøpe? Bare en tanke. Da blir det ingen jobber til slutt og folk i mange land vil sulte og ikke ha noe sted å bo. Ingen industri. Hva slags jobber blir igjen? 

Anonymkode: e021f...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gjennomsnittlig nordmann fører til mer enn 10 ganger så mye CO2 som en gjennomsnittlig verdensborger.

Vi er en av verdens største forbrukere av varer.

Det beste du kan gjøre for miljøet er ikke å kjøre elbil eller droppe sydenferien. Det er å ikke kjøpe dritt du ikke trenger. Reparer i steden for å kjøpe nytt. Kjøp brukt.

Anonymkode: 0b7df...6c4

Det er nok flere skip innom USA per år enn her til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man må gjøre noe politisk med avgifter og alternativ drivstoff for å komme noen vei. Å overtale folk på et norsk forum når du er 1 person av 7,5 milliarder mennesker tror jeg ikke monner. Industrien må gjøre ting riktig. Det har vært forurenset siden den industrielle revolusjon og nå skal jeg ha flyskam? Takk, men nei takk. Kall meg hva du vil. Uansvarlig, drittsekk. Jeg bærer ikke det ansvaret her, bare fordi noen pålegger meg det. Jeg kan kjøpe alt av varer og tjenester jeg har råd til, men skal være problemet og ikke industrien? Jeg har tro på forbrukermakt, men med så mange tror jeg ikke det hjelper uten politisk vilje i de store forurensende landene. Norge tar opp olje, men jeg skal kjøre elbil slik at en sjeik kan kjøre Ferrari i Dubai? Det gir lite mening på samme planet. Jeg er ikke et miljøsvin, men jeg har ikke tenkt til å bli amish eller sperre meg inne når mine personlige valg ikke er synlige i statistikken. 

Anonymkode: 36ba2...b8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med verdensøkonomien hvis alle slutter å kjøpe? Bare en tanke. Da blir det ingen jobber til slutt og folk i mange land vil sulte og ikke ha noe sted å bo. Ingen industri. Hva slags jobber blir igjen? 

Anonymkode: e021f...513

De må ikke. Problemet er bare at mennesker er pengeslaver, og ingenting skal gis gratis til andre. 

Anonymkode: 1fee9...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klesindustrien fører til mer utslipp enn hele fly- og skipsfartindustrien til sammen.

Anonymkode: 0b7df...6c4

Kan du dokumentere det?

Anonymkode: c07f9...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/4/2019 at 5:37 PM, AnonymBruker said:

De må ikke. Problemet er bare at mennesker er pengeslaver, og ingenting skal gis gratis til andre. 

Anonymkode: 1fee9...cbd

Men så lenge alt koster, må man jo skaffe penger på en eller annen måte. Hvis vi skal slutte å være pengeslaver, må noen begynne å gi ting gratis, men hvem tror du vil begynne? 

Anonymkode: e021f...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...