Gå til innhold

off! Så trist med barn som bare sitter inne å spiller data på sommeren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke bra :( de spiller å spiller mens sommeren går hus forbi og ikke alle foreldre er flinke til å aktivisere barna eller bry seg at barna burde ut i sol og fint vær for sunnheten og sosialiseringens skyld.

Grøsser litt av slik holdninger hvis jeg prøver å si fra så blir det rabalder, "pass på dine egne barn du!!" (Tenker på  barna dine jeg.  ;))

hvor mye mener du barn må være ute i løpet av en soldag? er det greit å ta fra de dataspill når de nekter å gå ut?

 

Anonymkode: dc5d2...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine spiller kanskje litt for mye 🤭 men så er det ingen barn i gaten lenger, dei må faktisk vere online for å møte venner nå til dags. Det vil aldri bli slik det var under vår oppvekst. Det må vi bare finne oss i. Om vi vil eller ikke. 

MEN... er det kjempe fint vær, tvinger jeg di med meg på fjelltur selv om tårene renner på veg ut døra. Jeg ber dei ta seg en lang sykkeltur på butikken fordi jeg «mangler» melk eller slikt. 

Men det er ikke så lett heller siden alle vennene sitter online.. jeg blir faktisk glad om vinteren når orkanene kjem og strømmen går 😆

 

Anonymkode: 1e4c2...9ad

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kommer an på alder, og om de spiller med noen. Samtidig er det ikke bare å sende ut ungene lengre. De bør jo ha noen å treffe. Evt at man selv er med å finner på ting med dem. 

Her får eldste (9år) lov å spille på morran, frem til 9ish. Da er det frokost, og vi finner på dagens planer. Enten om han drar ut, eller om vi skal noe spes. Han får av og til lov å ha iPaden på ettermiddag ( enn så lenge begrenser det seg selv.) 

Anonymkode: 20bab...a62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så trist med folk som mener så mye om andre

Anonymkode: f5c8c...a00

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er sosial på dataen nå, så sosialiseringen ville jeg ikke bekymret meg over😊 

Fint for barna å komme seg ut og finne på andre aktiviteter enn bare spilling selvsagt, det viktig å holde kroppen i bevegelse og få sol på kroppen etter en lang vinter. Men om dataspill er interessen deres syns jeg ikke synd på dem eller at det er trist, at de får holde på med sin hobby. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bor du i et veldig pent strøk? Bor på Østkanten i Oslo, her kryr det av barn i gatene. Dessverre ser jeg færre og færre norske barn, kanskje vi bør tenke oss om hvor mye materialistiske goder vi gir barna våre? Veien til underholdning er mye kortere på internett og man stimulerer dopamin - det samme stoffet som blir frigjort mens man inntar visse gøyale stoffer.

https://forskning.no/hjernen-norges-forskningsrad-alkohol-og-narkotika/rus-og-spill---samme-avhengighet/727026

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har 2 store gutter nå og det var vel en 3 år hvor de satt mye inne å gamet (14-17 år). Måtte svelge mange kameler og velge mine kamper for husefredens skyld, med tanke på akkurat det at jeg tenkte på hva de gikk «glipp av» -men de var strålende fornøyd med å være «sosial» på nett.... men når de bikket 17 år var de plutselig ferdig med den værste gaming-fasen og klarer fint å regulere nettbruk fornuftig selv. Det er en litt annen tid en når vi vokste opp og det som var fint for oss trenger nødvendigvis være fasiten eller riktig for dagens ungdom.

Anonymkode: dac69...b3f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje du undervurderer litt hvor sosialt det faktisk er å spille. Mange får venner i hele verden, lærer seg engelsk, og generelt er en god ting. https://www.gamedesigning.org/why-video-games-are-good/

Vi lever ikke lengre i den samme verden som før. Jeg har store spilleplaner selv i sommer 🎉 denne helga skal jeg nærmest ikke bevege meg ut døra! 

Såklart er det godt å komme seg ut i sola litt og, jeg vet det, gjerne ta med barna jt for å bade, grille og slikt, men føler mange «voksne» er så sinnsykt negativ ovenfor spilling. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å mene så mye om hvordan andre barn bør bli oppdratt kunne du i stedet for invitere de/dem til dere når dere gjør alle disse oppbyggende tingene. 

Det kreves en hel landsby for å oppdra et barn. 

Når det er sagt så tror jeg at en hel del foreldre kunne ha godt av å satt seg inn i gaming-verdenen. Jeg tror dere hadde blitt overrasket over hvor mye ungene lærer på mange nivå. Alle kommer ikke i A4 format og oppnår optimal nytelse av å spille badmington. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ariana807 skrev:

Tror kanskje du undervurderer litt hvor sosialt det faktisk er å spille. Mange får venner i hele verden, lærer seg engelsk, og generelt er en god ting. https://www.gamedesigning.org/why-video-games-are-good/

Vi lever ikke lengre i den samme verden som før. Jeg har store spilleplaner selv i sommer 🎉 denne helga skal jeg nærmest ikke bevege meg ut døra! 

Såklart er det godt å komme seg ut i sola litt og, jeg vet det, gjerne ta med barna jt for å bade, grille og slikt, men føler mange «voksne» er så sinnsykt negativ ovenfor spilling. 

Ja det er jo positive sider med spilling også selvfølgelig, men er jo også ganske stor forskjell på å spille litt og å sitte med det hele dagen! Det kan jo ikke være sunt for hverken barn, ungdom eller voksen. 

Da får de jo ikke bevegd på seg nok, blir ikke slitne til kvelden og noen sliter med og sovne

Anonymkode: 1e534...2c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Kinder skrev:

Barn er sosial på dataen nå, så sosialiseringen ville jeg ikke bekymret meg over😊 

Jeg synes dette utsagnet er bekymringsverdig i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg tenkte det samme som deg. Mammaen min mener det samme som deg. Vi så sjeldent på tv på sommeren, og jeg satt minimalt foran datamaskinen. Nettopp fordi vi lekte ute. Nå sitter nevøene mine store deler av dagen og spiller online. Jeg har rynket på nesen av det. 

Men... De snakker så godt engelsk. Han yngste er 10, de snakker med klassekamerater, naboene, folk over hele verden og har store ambisjoner om å lage egne videoer og legge det ut på nett.. De er superflinke elektronisk! 

Ute er de også, men de elsker å spille. 

Anonymkode: 5bc06...54f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å spille OG ære ute og bade og leke. Om sommeren har man masse ledig tid. Ta med ungene på ting og gjør noe gøy sammen. Plutselig koser spilleglade unger seg ute alikevel.

Anonymkode: f1ff9...525

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

å sitter nevøene mine store deler av dagen og spiller online. Jeg har rynket på nesen av det

Ta de med på ting da. Avlast forelderene

Anonymkode: f1ff9...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bra :( de spiller å spiller mens sommeren går hus forbi og ikke alle foreldre er flinke til å aktivisere barna eller bry seg at barna burde ut i sol og fint vær for sunnheten og sosialiseringens skyld.

Grøsser litt av slik holdninger hvis jeg prøver å si fra så blir det rabalder, "pass på dine egne barn du!!" (Tenker på  barna dine jeg.  ;))

hvor mye mener du barn må være ute i løpet av en soldag? er det greit å ta fra de dataspill når de nekter å gå ut?

 

Anonymkode: dc5d2...431

Det kommer an på en rekke faktorer. Blant annet alder, interesser, sosial omgangskrets, varmeoverfølsomhet (ja, vi finnes, vi som trives bedre ute i lettskyet oppholdsvær og 18 plussgrader, enn strålende sol og 25 pluss), hva vi gjorde i går og hva vi skal i morgen.

Variasjon er livets krydder 😊

Anonymkode: 3aaee...43d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bra :( de spiller å spiller mens sommeren går hus forbi og ikke alle foreldre er flinke til å aktivisere barna eller bry seg at barna burde ut i sol og fint vær for sunnheten og sosialiseringens skyld.

Grøsser litt av slik holdninger hvis jeg prøver å si fra så blir det rabalder, "pass på dine egne barn du!!" (Tenker på  barna dine jeg.  ;))

hvor mye mener du barn må være ute i løpet av en soldag? er det greit å ta fra de dataspill når de nekter å gå ut?

 

Anonymkode: dc5d2...431

Altså.... Akkurat de greiene her har jeg en egen teori om... OG den teorien stemmer 99.9% for hvordan det har funket for de jeg kjente da jeg var ung mtp. hvordan foreldrene deres var!

Om du vil at barna dine skal gå ut å leke så starter du å være SUUUUUPER støttende på dette med å spille "TV_SPILL" feks. 

Stå på "sidelinjen" og "hei&hOy. Fortell hvor flink hun/han som tV/PC spiller. Pass på at det er du planlegger når og hvor ofte aktiviteten gjennomføres. Kjempe bra om du setter av spesielle tider til "trening"

Pass på å bruk uttrykket som "kjempe KULT" om spilling, og suuuuuuper-KJIPT om det å være ute å leke.

"BE YOU SURE", før du vet ordet av det så er barnet ditt en son/dottir av villmarken, og klarer ikke se på en skjerm uten å lage en "this is lame"-grimase og vil aller helst sove i telt framfor det å sove hjemme.

Villig til å vedde!!!:opplyser:

Endret av Beeblebrox
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Mass skrev:

Jeg synes dette utsagnet er bekymringsverdig i seg selv. 

Man kan like det eller ikke, men faktum er uansett at dataspill er blitt en stor sosial arena for veldig mange barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send over godværet, så kan man snakke. 10 grader, regn og vind er ikke så mye å skryte av når det er sommer..

Anonymkode: 62aa7...e46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Så lenge barna er hjemme og vi ikke har planer som familie så synes jeg ungen skal få gjøre akkurat det han vil. Det er slitsomt og mye press på skole, med venner og fritidsaktiviter i hverdagene , så når ungen har ferie må de få slappe av og bruke sin fritid på det de måtte ønske. 

Nå er ikke min så gammel enda, men jeg husker selv hvordan det var når jeg endelig hadde fri og kunne drite i klokken og gjøre som jeg ville. 

Har kollegaer som har tatt ferieuke i forbindelse med spillutslipp. Folk må få gjøre det de ønsker når de har helt fri.

Men han måtte som sagt vært med på ting når vi var hjemme og hadde planer samt fulgt opp pliktene sine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...