Gå til innhold

Plus size bloggere


Miramira95

Anbefalte innlegg

Noen som har kjennskap til henne?

https://www.instagram.com/paulinelindborg/?hl=nb

Jeg så bare en link fra Linda-Marie Nilsson, så ble litt nysgjerrig?

Dessuten: så man har flere plus-size/body positive-bloggere/instagrammere i Sverige enn i Norge? Er det mer aksept for dette hos grannarna? Med unntak av Carina Carlsen, så kommer jeg ikke på noen andre her til lands. (Helene Drage og FeteFormer er åpenbart diskvalifisert).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hu der kan man vel ikke si er noe bedre enn Helene Drage. Leste ikke tekstene hennes, men fy f... det var mye bar hud/lite klær på mange av bildene. 

 

Jeg fatter ikke hvorfor man må strippe for å få oopmerksomhet. Enkelte gjør jo alt for likes og tommelen opp. 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Flettfrid skrev:

Hu der kan man vel ikke si er noe bedre enn Helene Drage. Leste ikke tekstene hennes, men fy f... det var mye bar hud/lite klær på mange av bildene. 

 

Jeg fatter ikke hvorfor man må strippe for å få oopmerksomhet. Enkelte gjør jo alt for likes og tommelen opp. 

 

Er vell det som er poenget med dette kroppspositivisme begrepet. De fleste viser mye kropp for å vise mangfold. Jeg syns det virker mot sin hensikt, folk blir jo bare mer og mer kroppsfikserte for hver dag som går. Kropp er kropp. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksept for at man har ulik vekt og slikt er vel fint det, men glorifisering av fedme er noe annet.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Wiskola skrev:

glorifisering av fedme

Det der er både unødvendig og kverulerende. Ingen som er plus-size "glorifiserer" fedme. Det er snakk om at man kan være fin og attraktiv selv om man er stor. Jeg oppfordrer ikke andre å være stor, jeg sier bare det passer meg, ikke at alle andre burde være det.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miramira95 skrev:

Det der er både unødvendig og kverulerende. Ingen som er plus-size "glorifiserer" fedme. Det er snakk om at man kan være fin og attraktiv selv om man er stor. Jeg oppfordrer ikke andre å være stor, jeg sier bare det passer meg, ikke at alle andre burde være det.

Så tråden og linken du la ut, var egentlig ment som reklame for deg selv...? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Miramira95 skrev:

Det der er både unødvendig og kverulerende. Ingen som er plus-size "glorifiserer" fedme. Det er snakk om at man kan være fin og attraktiv selv om man er stor. Jeg oppfordrer ikke andre å være stor, jeg sier bare det passer meg, ikke at alle andre burde være det.

Men man er jo ikke det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Så tråden og linken du la ut, var egentlig ment som reklame for deg selv...? 

Takk for komplimentet, men det er nok ikke meg. Hun er en av flere svensk influencere jeg ser som er plus size. Jeg undrer meg bare over at det er lettere å finne svenske plussize bloggere enn norske.

3 minutter siden, Pollen skrev:

Men man er jo ikke det. 

Du synes ikke det. Men det er mange andre som synes det.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Wiskola skrev:

Aksept for at man har ulik vekt og slikt er vel fint det, men glorifisering av fedme er noe annet.

Sier meg enig i dette. Hvordan man ser ut skal ikke ha noe å si for ens verdi, om man er normalvektig eller overvektig så er man like verdt som menneske uansett. Om man er overvektig kan man trene på treningsenter om man ønsker det og man kan kle seg slik man vil. Men mange av disse plus size bloggerene/influenserene glorifiserer fedme og nærmest oppfordrer folk til å holde seg overvektige. Et godt eksempel er Tess Holliday. Hun er det man fint kan kalle et farlig forbilde. 

Akkurat nå, Pollen skrev:

Men man er jo ikke det. 

Det er faktisk opptil hver enkelt å bestemme selv om de syns fedme er attraktivt eller ikke. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mehr skrev:

Et godt eksempel er Tess Holliday. Hun er det man fint kan kalle et farlig forbilde. 

Hvorfor kaller du Tess Holliday et farlig forbilde? Oppfordrer hun andre til å være stor?

Endret av Miramira95
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Miramira95 skrev:

Hvorfor kaller du Tess Holliday er farlig forbilde? Oppfordrer hun andre til å være stor?

Blant annet fordi hun går i strupen på folk som er kritiske til henne. Mange stiller spørsmål ved hvordan hun kan hevde at hun er sunn og veltrent når hun er så stor som hun er, og det er å feilinformere mennesker å si at man kan være sunn og frisk med en kropp på den størrelsen. Det er rett og slett umulig, det vet alle bortsett fra de som er hjernevasket av henne og andre som mener at sykelig overvekt er greit. Tess Holliday eier ikke selvinnsikt. 

Denne her er EKSTREMT fin. Alle som forsvarer sykelig overvekt bør se denne. John Glaude er en bra mann! 

 

Endret av Mehr
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Miramira95 skrev:

Takk for komplimentet, men det er nok ikke meg. Hun er en av flere svensk influencere jeg ser som er plus size. Jeg undrer meg bare over at det er lettere å finne svenske plussize bloggere enn norske.

Du synes ikke det. Men det er mange andre som synes det.

Må være feeders det da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Miramira95 skrev:

Det der er både unødvendig og kverulerende. Ingen som er plus-size "glorifiserer" fedme. Det er snakk om at man kan være fin og attraktiv selv om man er stor. Jeg oppfordrer ikke andre å være stor, jeg sier bare det passer meg, ikke at alle andre burde være det.

Jeg er fullstendig klar over at her er det mitt synspunkt som skiller seg ut, men jeg tenker engang slik som dette:

Dersom en person (nå henviser jeg ikke til noen spesifikke, kun hypotetisk) har helsefarlig fedme, legger ut bilder av seg selv og kjemper for at kroppen hennes/hans skal ansees som akseptert og normalisert: blir ikke dette en form for glorifisering? Dersom man kun kjemper for denne saken uten å snakke noe om de negative sidene overdreven fedme fører med seg - da er det i mine øyne glorifisering.

Samme hadde forøvrig vært greia med en undervektig person.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Wiskola skrev:

Jeg er fullstendig klar over at her er det mitt synspunkt som skiller seg ut, men jeg tenker engang slik som dette:

Dersom en person (nå henviser jeg ikke til noen spesifikke, kun hypotetisk) har helsefarlig fedme, legger ut bilder av seg selv og kjemper for at kroppen hennes/hans skal ansees som akseptert og normalisert: blir ikke dette en form for glorifisering? Dersom man kun kjemper for denne saken uten å snakke noe om de negative sidene overdreven fedme fører med seg - da er det i mine øyne glorifisering.

Samme hadde forøvrig vært greia med en undervektig person.

Samtidig er det en måte å vise mangfold på. At i samfunnet vårt har vi de som er tynne, de som er slanke, de som er veltrente, de som er lubne, de som er overvektige, de som er sykelig overvektige, de som er handikappet som følge av sin overvekt. Vi mennesker er så forskjellige. Det vi derimot aldri skal lære barna våre er at en viss type mennesker er mindre verdt enn andre. Man ser jo at på barneskoler blir overvektige barn ofte mobbet. Nå vil jo de fleste si at det er foreldrene sine feil som lar ungen sin være overvektig i utgangspunktet, men dette blir helt feil. Barna skal ikke mobbe. Punktum. Selv om noen avviker fra normalen, skal de ikke mobbes, utstøtes og utsettes for ting som kan gi de traumer og ødelegge for de senere i livet. 

Jeg har ingenting imot at overvektige personer legger ut bilder av seg på sosiale medier, akkurat som jeg ikke har noe imot at noen gjør det. Det jeg er mer imot er glorifisering av fedme, og det er når man forsvarer overvekt og roser det opp i skyene som om det er noe man burde hige etter. Det er når man er ignorant ovenfor helseskadene man får som følge av fedme. Det er ikke greit å være sykelig overvektig. Jeg sier ikke at man er en dårlig person, mindre verdt, svak og dum om man er overvektig. Men jeg tør påstå at de fleste som mener at sykelig overvekt er ok, er noe kunnskapsløs og ignorante. 

Men herregud altså, så mye folk skal fokusere på det forbaska utseendet. Jeg er så møkk lei samfunnet og sosiale medier og mennesker som fokuserer så vanvittig på hvordan kroppen skal se ut. Gi faen i hvordan den ser ut og se heller på hvordan den fungerer!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mehr skrev:

Samtidig er det en måte å vise mangfold på. At i samfunnet vårt har vi de som er tynne, de som er slanke, de som er veltrente, de som er lubne, de som er overvektige, de som er sykelig overvektige, de som er handikappet som følge av sin overvekt. Vi mennesker er så forskjellige. Det vi derimot aldri skal lære barna våre er at en viss type mennesker er mindre verdt enn andre. Man ser jo at på barneskoler blir overvektige barn ofte mobbet. Nå vil jo de fleste si at det er foreldrene sine feil som lar ungen sin være overvektig i utgangspunktet, men dette blir helt feil. Barna skal ikke mobbe. Punktum. Selv om noen avviker fra normalen, skal de ikke mobbes, utstøtes og utsettes for ting som kan gi de traumer og ødelegge for de senere i livet. 

Jeg har ingenting imot at overvektige personer legger ut bilder av seg på sosiale medier, akkurat som jeg ikke har noe imot at noen gjør det. Det jeg er mer imot er glorifisering av fedme, og det er når man forsvarer overvekt og roser det opp i skyene som om det er noe man burde hige etter. Det er når man er ignorant ovenfor helseskadene man får som følge av fedme. Det er ikke greit å være sykelig overvektig. Jeg sier ikke at man er en dårlig person, mindre verdt, svak og dum om man er overvektig. Men jeg tør påstå at de fleste som mener at sykelig overvekt er ok, er noe kunnskapsløs og ignorante. 

Men herregud altså, så mye folk skal fokusere på det forbaska utseendet. Jeg er så møkk lei samfunnet og sosiale medier og mennesker som fokuserer så vanvittig på hvordan kroppen skal se ut. Gi faen i hvordan den ser ut og se heller på hvordan den fungerer!

Vel, du oppsummerer her egentlig hvordan jeg tenker. Dersom en person er veldig over- eller undervektig mener jeg vedkommende bør være forsiktig med å dele bilder og rope ut om at alle kropper er så veldig bra. Mangfold er sikkert vel og bra - men samfunnet bør ikke endres dithen at ekstrem over- eller undervekt anses som normalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wiskola skrev:

Vel, du oppsummerer her egentlig hvordan jeg tenker. Dersom en person er veldig over- eller undervektig mener jeg vedkommende bør være forsiktig med å dele bilder og rope ut om at alle kropper er så veldig bra. Mangfold er sikkert vel og bra - men samfunnet bør ikke endres dithen at ekstrem over- eller undervekt anses som normalen.

Helt enig. Men jeg vil igjen påpeke at ingen skal gjøres narr av eller mobbes pga kropp og vekt. Det støtter jeg ikke blant barn, og heller ikke blant voksne. Det er så klart stor forskjell på å kalle Tess Holliday en stygg hvalross (ikke mine ord) og et farlig forbilde (mine ord). Begge uttalelsene er helt forskjellige, og den første er totalt unødvendig og slem. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest xfs367
17 hours ago, Miramira95 said:

Det der er både unødvendig og kverulerende. Ingen som er plus-size "glorifiserer" fedme. Det er snakk om at man kan være fin og attraktiv selv om man er stor. Jeg oppfordrer ikke andre å være stor, jeg sier bare det passer meg, ikke at alle andre burde være det.

Viser bare hvordan hele "body positivity" - bevegelsen er akkurat like utseendefokusert som alt annet, og bidrar til å overdrive viktigheten av å være fin. Faktum er at noen mennesker er fine, mens andre ikke er det. I stedet for å klamre seg til en virkelighetsfjern forestilling om at "alle er fine", burde fokuset heller være på at det er helt ok ikke å være fin. 

Endret av xfs367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, xfs367 skrev:

Viser bare hvordan hele "body positivity" - bevegelsen er akkurat like utseendefokusert som alt annet, og bidrar til å overdrive viktigheten av å være fin. Faktum er at noen mennesker er fine, mens andre ikke er det. I stedet for å klamre seg til en virkelighetsfjern forestilling om at "alle er fine", burde fokuset heller være på at det er helt ok ikke å være fin. 

Nå er det også veldig greit å bare si at alle er fine på sin måte, ettersom det i mange tilfeller faktisk er fakta. Alle har noe pent med seg eller noe som kan betegnes som attraktivt, så klart basert på øyet som ser. Om man er en slik person som ser på en person og tenker at hen ikke har noe vakkert ved seg, og er dermed stygg, ikke attraktiv, håpløs og lignende, så sier det langt mer om personen som tenker slik enn om personen som ser slik ut. 

Det er ikke en virkelighetsfjern forestilling å tenke at alle er flotte på sin måte, det er derimot en ok og i mine øyne sunn holdning å ha. Jeg tenker slik om mennesker generelt, at alle har noe vakkert med seg, men jeg leter ikke etter det når jeg ser på andre. Jeg leter ikke noe negativt heller. Folk er som de er, enten de er overvektige eller normalvektige eller attraktive eller helt normale. 

Når alt kommer til alt så betyr ikke utseendet så mye likevel. Helse derimot... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket "glorifisering av fedme" har blitt kritisert, men jeg syns det er betegnende for hva disse såkalte "fettaktivistene" holder på med. På samme måte som moteindustrien i åresvis har glorifisert undervekt ved å style, photoshoppe, fjerne utstikkende ribbein og glatte ut realitetene ved å veie 50 kg fordelt på 180 cm, så viser glamouriserer Tess Holliday og andre vekk realitetene ved å veie 150 kg. 

Tanten min har tilsvarende størrelse. Hun er i slutten av femtiårene, og ja, disse modellene har ungdommen på sin side. Men realitetene ved å bli eldre år (dersom man er så heldig og fortsatt lever) med en sykelig overvekt er en sviktende og syk kropp. Hun har skiftet ut begge knærne, en hofte, hun har sår på føttene av diabetes, hun har sopp mellom valkene og hun hiver etter pusten av å gå opp en trapp. Hun sier hun burde ha tatt slankeoperasjon da hun var ung, for nå er kroppen for svak til å overleve et slikt inngrep. 

Ja, jeg vet at man kan være sunn og frisk med litt overvekt, men fedme i denne klassen blir ikke betegnet som "sykelig" uten grunn. Og det er noe som er fundamentalt umoralsk med å glorifisere sykelig under- eller overvekt. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...