Gå til innhold

Ferie på 2,5 uker. Hvor mye skal jeg ha med meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og datteren min på 10 år skal på ferie i nesten 2,5 uker til Hellas. Har en del sparepenger, men ønsker å overføre en sum til «feriekonto» og helst holde meg til summen/budsjettet. Nå er både Airbnb og flybilletter betalt, så er snakk om mat og kos, samtidig litt shopping. Har tenkt å både lage litt mat hjemme og spise ute.

Hvor mye hadde du tatt med på 2,5 ukers ferie med barnet ditt? Jeg skjønner at det kan variere med tanke på hvor mye hver enkel har, men prøver å ikke sløse for mye penger og heller ikke være gjerrig av meg på denne ferien. Tips?

Anonymkode: 466f1...50d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt ann på hvor god råd jeg hadde hatt. Nok til å kunne ha en fin tid, tenker jeg. Men synes helt ærlig at dette er noe du burde kunne klare å resonere deg frem til selv

Anonymkode: f9a98...449

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Hellas skal du? Svaret er avhengig om dere er i en by eller bygd, hvilken øy osv. Vi kom nettopp hjem fra Hellas i to uker og vi brukte bare 300 euro totalt fordi vi hadde all inclusive. Man må beregne mellom 50-100 euro dagen på mat. Mer om man er på Santorini eller mykonos. Tipper du bør sette av 15 000 kr på mat avhengig av øy. Ca 2000 i transportutgifter. Kanskje et par tusen på shopping?

Anonymkode: 2ab8c...bc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i Hellas skal du? Svaret er avhengig om dere er i en by eller bygd, hvilken øy osv. Vi kom nettopp hjem fra Hellas i to uker og vi brukte bare 300 euro totalt fordi vi hadde all inclusive. Man må beregne mellom 50-100 euro dagen på mat. Mer om man er på Santorini eller mykonos. Tipper du bør sette av 15 000 kr på mat avhengig av øy. Ca 2000 i transportutgifter. Kanskje et par tusen på shopping?

Anonymkode: 2ab8c...bc8

15 000 for mat i 2 1/2 uke for én voksen og ett barn? Mitt matbudsjett som enslig ligger på ca. 1500 i måneden. Uansett om man er på ferie og spiser mye ute, som disse to tydeligvis ikke kommer til å gjøre, er 15 000 et hinsides høyt tall.

Endret av Arabella
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella said:

15 000 for mat i 2 1/2 uke for én voksen og ett barn? Mitt matbudsjett som enslig ligger på ca. 1500 i måneden. Uansett om man er på ferie og spiser mye ute, som disse to tydeligvis ikke kommer til å gjøre, er 15 000 et hinsides høyt tall.

Jeg beregner 1000 kr dagen på mat på ferie.

Anonymkode: 2445f...e81

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg beregner 1000 kr dagen på mat på ferie.

Anonymkode: 2445f...e81

Da fatter ikke jeg hva slags mat du spiser og i hvilke mengder. Det tilkommer luksusvin også da, tenker jeg. Det er riktignok mange år siden jeg var i Hellas, men prisnivået er vel fremdeles mye lavere enn i Norge.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beregner også gjerne 1000 kroner dagen på ferie. Mat og litt shopping. Enten kommer jeg hjem med litt penger, eller så har jeg litt i en buffer, sånn i tilfelle det blir brukt litt ekstra på shopping eller farting hit og dit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Arabella skrev:

15 000 for mat i 2 1/2 uke for én voksen og ett barn? Mitt matbudsjett som enslig ligger på ca. 1500 i måneden. Uansett om man er på ferie og spiser mye ute, som disse to tydeligvis ikke kommer til å gjøre, er 15 000 et hinsides høyt tall.

Så veldig hinsides er det vel ikke. Dersom det er omtrent samme prisnivå i Hellas som Spania, Italia m.m, koster en enkel lunsjrett med brus ca. €10. Med en flaske vann i tillegg, is etterpå og litt tips, havner man p €30. Middag: forretter og dessert mellom €6-12. Hovedretter mellom €10-25. Dersom to retter til hver og litt vin til mor, havner man fort på €40-60.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til Kreta for de som lurte. 1000kr på mat per dag syntes jeg er mye med tanke på at vi skal være der lenge, men er jo snakk om frokost, lunsj og middag for to. Så kan jo hende det blir 100eu om dagen på mat.. Håper ikke det! Hehe

Ville bare høre hva andre pleier å bruke/ ville brukt.

ts

Anonymkode: 466f1...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skal bo på Airbnb så kan du lett spare penger på mat, handle inn og lage frokost og lunch selv, drikke, snacks osv. Så kan du heller gå ut å spise middag. Da hadde jeg beregnet ca 50 euro per dag i mat. 

Anonymkode: 33189...eb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arabella skrev:

Da fatter ikke jeg hva slags mat du spiser og i hvilke mengder. Det tilkommer luksusvin også da, tenker jeg. Det er riktignok mange år siden jeg var i Hellas, men prisnivået er vel fremdeles mye lavere enn i Norge.

Ikke alle spiser søppel de finner på gata. 

Det er heller ikke det samme å handle mat i butikk vs spise alle måltider på restaurant. 1000 kroner dager er minimum for 4 måltider m drikke. For de fleste er ikke det nok til middag m drikke en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arabella skrev:

Da fatter ikke jeg hva slags mat du spiser og i hvilke mengder. Det tilkommer luksusvin også da, tenker jeg. Det er riktignok mange år siden jeg var i Hellas, men prisnivået er vel fremdeles mye lavere enn i Norge.

Når vi er på ferie,  så spiser vi lunch og middag ute.  Vi  er ikke gniene, og spiser det vi har lyst på på menyen.  Vi drikker gjerne øl eller vin,  og vi tar kanskje kanskje noe å drikke på et utested etter middag.  Vi lager aldri middag eller lunch selv. Det er jo nettopp det som er ferie! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, FrodeF skrev:

Ikke alle spiser søppel de finner på gata. 

Det er heller ikke det samme å handle mat i butikk vs spise alle måltider på restaurant. 1000 kroner dager er minimum for 4 måltider m drikke. For de fleste er ikke det nok til middag m drikke en gang. 

Du mer enn antyder at jeg spiser søppelmat. Det gjør jeg ikke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg beregner 1000 kr dagen på mat på ferie.

Anonymkode: 2445f...e81

Hva spiser du!?!

Anonymkode: 3ec86...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beregner også 1000 kr i døgnet på mat på en voksen og et barn. Det er selv om vi har leilighet. Da spiser vi lunsj og middag ute.

Anonymkode: 01140...8bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal til Kreta for de som lurte. 1000kr på mat per dag syntes jeg er mye med tanke på at vi skal være der lenge, men er jo snakk om frokost, lunsj og middag for to. Så kan jo hende det blir 100eu om dagen på mat.. Håper ikke det! Hehe

Ville bare høre hva andre pleier å bruke/ ville brukt.

ts

Anonymkode: 466f1...50d

Du må nok belage deg på ca 100 euro dagen på mat, det var jeg som svarte lengre opp. Vi var også på Kreta, vann ligger på 2-3 euro flaska på restaurant og en hovedrett på ca 15 euro for vanlig pasta/kjøtt og fisk er endel dyrere og ligger på ca 20-25 euro. Tror også en 10 åring er så stor at man spiser vanlig hovedrett så det blir minimum 40 euro på en gjennomsnittlig middag. Dere kan jo veksle på å dele en pizza til lunsj og handle brød og yoghurt på butikken. Men det blir minimum 50 euro dagen hvis dere skal spare på maten og f.eks ikke bestille dessert osv. Vi drikker ikke alkohol så jeg beregner 100 euro dagen uten alkohol.

Anonymkode: 2ab8c...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk prisene på forhånd !  

Jeg kjenner ikke prisene på Kreta - her får du jo et anslag 

https://www.detur.no/reiser/hellas/kreta/verdt-a-vite

Men tenker jo prisene avhenger av hvilke steder dere spiser på - har du med en 10 åring trenger dere vel ikke spise mange ganger på fine rest.  

Kanskje sette opp et foreløpig budsjett basert på hva du får vite her eller finner selv på nett og så justere det litt når du kommer ned og faktisk ser hva prisnivået ligger på ?  

Tenker dere kanskje blir lei av å spise alle måltider ute - så dere sparer jo på å lage maten selv. 

Du kan jo sjekke på forhånd hvis dere har tenkt å være med på aktiviteter e.l. hvordan du får de billigst. 

 

 

Endret av punkyB
La inn feil link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, punkyB skrev:

Sjekk prisene på forhånd ! 🙂

https://www.familierettsadvokater.no/arv/pliktdelsarv/ feil link kanskje?😊

Jeg kjenner ikke prisene på Kreta - her får du jo et anslag 

https://www.detur.no/reiser/hellas/kreta/verdt-a-vite

Men tenker jo prisene avhenger av hvilke steder dere spiser på - har du med en 10 åring trenger dere vel ikke spise mange ganger på fine rest.  

Kanskje sette opp et foreløpig budsjett basert på hva du får vite her eller finner selv på nett og så justere det litt når du kommer ned og faktisk ser hva prisnivået ligger på ?  

Tenker dere kanskje blir lei av å spise alle måltider ute - så dere sparer jo på å lage maten selv. 

Du kan jo sjekke på forhånd hvis dere har tenkt å være med på aktiviteter e.l. hvordan du får de billigst. 

 

 

 

Anonymkode: 44df7...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil link kanskje ? 

Anonymkode: 44df7...b12

Ja det stemmer - takk for at du sa fra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...