Gå til innhold

Psoriasis artritt, hvor lang tid gikk det før du fikk diagnose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var hos revmatolog i forrige uke, og fikk som delvis ventet ikke noe diagnose da jeg er inne i den friske delen av året.

Jeg er selv nesten sikker på at jeg har psoriasis artritt, men når ikke det kan stilles noe diagnose blir jeg litt usikker på om alt bare er innbilning.

Er det slik at legen vil kunne stille diagnose selv i en periode hvor jeg er og har vært symptomfri en stund? Eller burde jeg be om ny time hos revmatolog i de mnd jeg av erfaring vet det er verst?

Hvor lang tid gikk det fra du hadde de første tegnene til diagnosen ble stilt?

Anonymkode: 806c7...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tok rundt tyve år. Helt seriøst. Du er i alle fall «inne» hos en revmatolog. Det har vært en lang kamp for å bevise smerter, men ingen ville se lenger enn sitt eget fagfelt. Nå endelig, har jeg en kirurg som har oppdaget problemet, gitt det diagnose og sørger for at jeg får hjelp videre. 

Måtte en CT scan til, den tolvte sikkert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 1,5 år etter det slo skikkelig ut, har derimot hatt problemer siden puberteten startet. 

Du kan få diagnosen i bedre perioder også, men om sykdommen enda har lange, gode perioder skal du være glad for det😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, miss summers skrev:

Det tok rundt tyve år. Helt seriøst. Du er i alle fall «inne» hos en revmatolog. Det har vært en lang kamp for å bevise smerter, men ingen ville se lenger enn sitt eget fagfelt. Nå endelig, har jeg en kirurg som har oppdaget problemet, gitt det diagnose og sørger for at jeg får hjelp videre. 

Måtte en CT scan til, den tolvte sikkert. 

Takk for svar 😊 Ille at det skulle gå så lang tid. Men godt de fant det ut til slutt. Har ikke tatt røntgen denne gang, men det ble tatt for 5 år siden. Ikke noe unormalt å se da. Denne gangen har jeg tatt blodprøver, og revmatologen så på leddene. Ikke noe hovent nå, men heller ikke særlig smerter.  

9 minutter siden, -venter- skrev:

Jeg fikk 1,5 år etter det slo skikkelig ut, har derimot hatt problemer siden puberteten startet. 

Du kan få diagnosen i bedre perioder også, men om sykdommen enda har lange, gode perioder skal du være glad for det😀

Takk for svar 😊 Selvfølgelig er jeg glad for det 😀Men av erfaring fra de 2 siste år slår det til for fult i september/oktober, så varer det frem til i april/begynnelsen av mai. Går selvfølgelig i bølger, med mest smerter ved ustabilt vær.

Egentlig vet jeg ikke helt hvorfor jeg føler behov for å få en diagnose. Men jeg følte meg skikkelig dritt da jeg fikk beskjed om at alt var bra, burde jo vært motsatt 😵

Anonymkode: 806c7...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 😊 Ille at det skulle gå så lang tid. Men godt de fant det ut til slutt. Har ikke tatt røntgen denne gang, men det ble tatt for 5 år siden. Ikke noe unormalt å se da. Denne gangen har jeg tatt blodprøver, og revmatologen så på leddene. Ikke noe hovent nå, men heller ikke særlig smerter.  

Takk for svar 😊 Selvfølgelig er jeg glad for det 😀Men av erfaring fra de 2 siste år slår det til for fult i september/oktober, så varer det frem til i april/begynnelsen av mai. Går selvfølgelig i bølger, med mest smerter ved ustabilt vær.

Egentlig vet jeg ikke helt hvorfor jeg føler behov for å få en diagnose. Men jeg følte meg skikkelig dritt da jeg fikk beskjed om at alt var bra, burde jo vært motsatt 😵

Anonymkode: 806c7...cad

For all del, jeg skjønner deg! Jeg grein av glede når jeg fikk diagnose, jeg var ikke hypokonder likevel! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt blir man skuffa når man har vondt og kronisk syk men man ikke får diagnose. Du må bare stå på videre, til du blir hørt og sett. Er det ikke PSA, så er det nok noe annet i revmatisme familien. Om så gå privat. 

Anonymkode: 98769...a37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er symptomene dine? Anbefaler grupper på facebook, der er mange i din situasjon. 

Anonymkode: 98769...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 😊 Ille at det skulle gå så lang tid. Men godt de fant det ut til slutt. Har ikke tatt røntgen denne gang, men det ble tatt for 5 år siden. Ikke noe unormalt å se da. Denne gangen har jeg tatt blodprøver, og revmatologen så på leddene. Ikke noe hovent nå, men heller ikke særlig smerter.  

Takk for svar 😊 Selvfølgelig er jeg glad for det 😀Men av erfaring fra de 2 siste år slår det til for fult i september/oktober, så varer det frem til i april/begynnelsen av mai. Går selvfølgelig i bølger, med mest smerter ved ustabilt vær.

Egentlig vet jeg ikke helt hvorfor jeg føler behov for å få en diagnose. Men jeg følte meg skikkelig dritt da jeg fikk beskjed om at alt var bra, burde jo vært motsatt 😵

Anonymkode: 806c7...cad

Jeg vet nøyaktig hvordan du føler deg! Jeg selv har hatt vondt i mange år uten å bli tatt på alvor og det er utrolig frustrerende! Det hjelper ikke en dritt å få høre at alt er i orden, eller at man har nok bare "lav smerteterskel" (🙄), når man har kroniske smerter og vet at alt er ikke i orden.. Nå har jeg fått betennelse i flere fingerledd og har tatt blodprøve, håper virkelig at den slår ut, ikke fordi jeg "ønsker å ha sykdom", men fordi det er åpenbart at noe har jeg og jeg ønsker å bli tatt på alvor og få hjelp og det har jeg innsett at vil ikke skje uten en diagnose. 

Anonymkode: ad7dc...a67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få vite HVA det er betyr enormt mye. Det er en lettelse faktisk. Ikke minst godt å føle seg trodd. Så full forståelse herfra! 

Jeg testet svakt positivt på blodprøvene for 10 år siden. Fikk ingen diagnose da faktisk. Selv etter en runddans hos ulike spesialister i Oslo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være revmatisme og ikke en revmatisk sykdom? Legen forklarte meg forskjellen på desse to. Jeg har også tatt blodprøver og venter på svar,har vondt i fingerleddene. 

Anonymkode: bb6ec...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var hos revmatolog i forrige uke, og fikk som delvis ventet ikke noe diagnose da jeg er inne i den friske delen av året.

Jeg er selv nesten sikker på at jeg har psoriasis artritt, men når ikke det kan stilles noe diagnose blir jeg litt usikker på om alt bare er innbilning.

Er det slik at legen vil kunne stille diagnose selv i en periode hvor jeg er og har vært symptomfri en stund? Eller burde jeg be om ny time hos revmatolog i de mnd jeg av erfaring vet det er verst?

Hvor lang tid gikk det fra du hadde de første tegnene til diagnosen ble stilt?

Anonymkode: 806c7...cad

Har du lavt stoffskifte? Kan være en del av det

Anonymkode: bb6ec...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du lavt stoffskifte? Kan være en del av det

Anonymkode: bb6ec...886

Ikke noe galt med stoffskifte.

Anonymkode: 806c7...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er symptomene dine? Anbefaler grupper på facebook, der er mange i din situasjon. 

Anonymkode: 98769...a37

Takk, men er allerede i gruppa for psoriasis og psa, og der er det veldig lite aktivitet.

Har ofte kortvarig feberlignende smerter i nakke, skulder og knær. Dette avløses stortsett av tannpinelignende smerter i fingre, handledd, knær og ankler. I tillegg får jeg plutselig kastet over meg en voldsom utmattelse, ikke tretthet, men en altoppslukende utmattelse. Dette blir bedre med kondisjonstrening. Sist vinter ble også de vonde leddene hovne og varme.

Er sterkt angrepet av psoriasis, og har hatt det i mange år.

Anonymkode: 806c7...cad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet nøyaktig hvordan du føler deg! Jeg selv har hatt vondt i mange år uten å bli tatt på alvor og det er utrolig frustrerende! Det hjelper ikke en dritt å få høre at alt er i orden, eller at man har nok bare "lav smerteterskel" (🙄), når man har kroniske smerter og vet at alt er ikke i orden.. Nå har jeg fått betennelse i flere fingerledd og har tatt blodprøve, håper virkelig at den slår ut, ikke fordi jeg "ønsker å ha sykdom", men fordi det er åpenbart at noe har jeg og jeg ønsker å bli tatt på alvor og få hjelp og det har jeg innsett at vil ikke skje uten en diagnose. 

Anonymkode: ad7dc...a67

Det er akkurat det, den lille stemmen som kommer om at jeg er hypokonder, tåler lite og surkete. Av og til også lat. Men det er jo egentlig ikke det som er, ønsker så hjelp til å kunne jobbe og fungere i hverdagen i mange å fremover. Helt til jeg må gå av med pensjon. Men de siste årene har dessverre formen gått utover familien.

Anonymkode: 806c7...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være revmatisme og ikke en revmatisk sykdom? Legen forklarte meg forskjellen på desse to. Jeg har også tatt blodprøver og venter på svar,har vondt i fingerleddene. 

Anonymkode: bb6ec...886

Revmatisme og revmatisk sykdom er vel det samme? Samle betegnelsen for en hel mange ulike ledd og muskelsykdommer?!

Anonymkode: 806c7...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.6.2019 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det, den lille stemmen som kommer om at jeg er hypokonder, tåler lite og surkete. Av og til også lat. Men det er jo egentlig ikke det som er, ønsker så hjelp til å kunne jobbe og fungere i hverdagen i mange å fremover. Helt til jeg må gå av med pensjon. Men de siste årene har dessverre formen gått utover familien.

Anonymkode: 806c7...cad

Kjenne følelsen. Det er sånn d er å ha revmatisme

Anonymkode: 98769...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/28/2019 at 2:59 PM, AnonymBruker said:

Revmatisme og revmatisk sykdom er vel det samme? Samle betegnelsen for en hel mange ulike ledd og muskelsykdommer?!

Anonymkode: 806c7...cad

Vedkommende blander kanskje artrose og revmatisme.

Anonymkode: a995f...dec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2019 den 5.42, miss summers skrev:

Å få vite HVA det er betyr enormt mye. Det er en lettelse faktisk. Ikke minst godt å føle seg trodd. Så full forståelse herfra! 

Jeg testet svakt positivt på blodprøvene for 10 år siden. Fikk ingen diagnose da faktisk. Selv etter en runddans hos ulike spesialister i Oslo. 

Svakt positive blodprøver kan også friske ha i perioder, sikkert derfor du ikke fikk noe klart svar. 

Anonymkode: c3b81...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...