Gå til innhold

Tvinge han til å gå på fjellet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg alene med ett barn på 7 år å skal nå være hjemme med han helt frem til skolen starter igjen. Frem til nå har vi brukt dagene på ting han vil som lekeplassen,gå på stranden,spille brettspill osv. Men er det greit å si at idag skal vi gå på fjellet selv om han egentlig ikke vil? Er bare ca 45 minutter hver vei å gå. Har ingen som kan passe han mens jeg går alene heller. På en måte føles det litt feil å tvinge han selv om jeg vet at han fint klarer turen,men på en annen side så gjør jeg masse jeg ikke er så glad i å gjøre fordi han liker det. Så hva tenker dere?  Har selvfølgelig prøvd å lokke han til å være med men han sier forsatt at han ikke vil.

Anonymkode: 50dec...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva om du sier at dere kan gjøre eller spise noe han liker etterpå eller en annen dag? At dere har gjort mye han har hatt lyst til i ferien og at du har veldig lyst å gå på fjellet med han?eller så Kan lokke han med å si at dere for eks kan ha med noe godt i matpakka, grille eller noe lek han liker? Spør om han vil ha med en kamerat?😊

Anonymkode: 851ed...450

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan godt være med. Du kan gjøre ditt for å gjøre det til en positiv opplevelse, men før du kan det, må du kanskje tvinge ham med om han ikke lar seg motivere med.

Han har ikke vondt av å gjøre noe han ikke har så veldig lyst til. Bare fint for ham å lære at til og med mamma er en egen person som ikke eksisterer bare for å tilrettelegge for ham. 

Endret av Hactar
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker mange ganger at jeg gråt og slet meg når vi skulle på fjelltur da jeg var liten og på den alderen. Det var det siste jeg ville. Men tross maks motstand tvang foreldrene mine meg med. Om det så var når vi kom inn igjen endte det alltid opp med å være en fin opplevelse. Og i dag er jeg evig takknemlig for at jeg ble brutalt tvunget med, fordi det har gitt meg fjell i beina og nå elsker jeg å gå turer i fjellet. Gjør gutten din en kjempetjeneste til han blir eldre og tving han med - en dag kommer han til å takke deg for det. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skre tvinge han til å gå på fjellet så jeg for meg 8-12 timers fjelltur med sekk o.s.v. 45 min hver vei er helt greit og burde være overlevbart, man kan ikke bre gjøre det man vil hele tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lillemygg skrev:

Jeg husker mange ganger at jeg gråt og slet meg når vi skulle på fjelltur da jeg var liten og på den alderen. Det var det siste jeg ville. Men tross maks motstand tvang foreldrene mine meg med. Om det så var når vi kom inn igjen endte det alltid opp med å være en fin opplevelse. Og i dag er jeg evig takknemlig for at jeg ble brutalt tvunget med, fordi det har gitt meg fjell i beina og nå elsker jeg å gå turer i fjellet. Gjør gutten din en kjempetjeneste til han blir eldre og tving han med - en dag kommer han til å takke deg for det. 

Enig👍 man kan ikke gjøre bare morsomme ting her i verden, da kommer det til å bli hardt å bli voksen.

Anonymkode: ff987...824

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig👍 man kan ikke gjøre bare morsomme ting her i verden, da kommer det til å bli hardt å bli voksen.

Anonymkode: ff987...824

Helt enig, men blir det ikke slitsom tur for mor om det bare blir sutring og skriking da han ikke vil være med? Er jo bedre å prøve å bestikke han eller noe først?😬 

Anonymkode: 851ed...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

 På en måte føles det litt feil å tvinge han selv om jeg vet at han fint klarer turen,men på en annen side så gjør jeg masse jeg ikke er så glad i å gjøre fordi han liker det. 

Fortell han det, men men ordlegg deg litt annerledes. Kan jo være han er mer villig til å bli med om han skjønner at det ikke er du som alltid bestemmer hva han skal gjøre. 

Anonymkode: c656b...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, men blir det ikke slitsom tur for mor om det bare blir sutring og skriking da han ikke vil være med? Er jo bedre å prøve å bestikke han eller noe først?😬 

Anonymkode: 851ed...450

Jeg ble tvunget med på langrenn, der var bestikkelsen en stripe kvikk lunsj for hver kilometer eller noe sånt . Det funka. Men det var den tiden det var lov å spise godteri 😁

Anonymkode: ff987...824

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg en plan sammen om hva dere skal gjøre neste uke, og vær tydelig på at nå har han fått en del av sine ønsker, nå må mor også få bestemme en aktivitet. 

Jeg ble tvunget med på fjellet hver søndag, og jeg hatet det. Mange år av tidlig voksenlivet jeg ikke ville gå på fjellet eller gå på ski, pga tvangturer, men liker det nå. Så det å tvinge tur hver uke og gjøre turen kun på de voksnes premisser tror jeg ikke er lurt. Men én tur i sommerferien, eller flere ganger hvis barnet er med på å bestemme resten skader ikke. Og hvis du i tillegg legger opp til noe barnet liker på turen så blir det kanskje veldig bra, og kan friste til gjentakelse 😊

Anonymkode: a1d08...d79

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også noe han må lære - at han må være med deg og gjøre noe du liker, så kan du være med han og gjøre noe han liker. Først en fjelltur en dag, så kino og popcorn neste dag f.eks :) Nei, det skader ikke barna å "tvinges" med på naturopplevelser. Ofte er barn litt negative i utgangspunktet til slike aktiviteter, også viser det seg at de koste seg mye allikevel...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke nølt et sekund med å tvinge en unge med på fjelltur på den måten. Pakk med en fristende matpakke, og kjøp is eller noe når dere er kommet ned fra fjellet. 

Anonymkode: 99e2a...310

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, lillemygg said:

Jeg husker mange ganger at jeg gråt og slet meg når vi skulle på fjelltur da jeg var liten og på den alderen. Det var det siste jeg ville. Men tross maks motstand tvang foreldrene mine meg med. Om det så var når vi kom inn igjen endte det alltid opp med å være en fin opplevelse. Og i dag er jeg evig takknemlig for at jeg ble brutalt tvunget med, fordi det har gitt meg fjell i beina og nå elsker jeg å gå turer i fjellet. Gjør gutten din en kjempetjeneste til han blir eldre og tving han med - en dag kommer han til å takke deg for det. 

du om det.
jeg ble tvunget på ski, og jeg HATET det.
nå har jeg passert 30 og jeg HATER å gå på ski.
er vi på hyttetur med venner blir jeg sittende på hytta hele dagen foran peisen mens de andre er ute på ski.

Endret av herremann
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her får ikke ungene alltid velge og velge bort. Noen dager gjør vi det de vil. Andre dager bestemmer jeg og 1 dag i helgene går vi alltid i fjellet. Er ikke alltid ungene vil, men når vi først kommer oss ut og opp er de fornøyde

Anonymkode: 6c683...4ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble tvunget med på langrenn, der var bestikkelsen en stripe kvikk lunsj for hver kilometer eller noe sånt . Det funka. Men det var den tiden det var lov å spise godteri 😁

Anonymkode: ff987...824

Det var sånn Bjørn Dæhlie ble til😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble tvunget med på langrenn, der var bestikkelsen en stripe kvikk lunsj for hver kilometer eller noe sånt . Det funka. Men det var den tiden det var lov å spise godteri 😁

Anonymkode: ff987...824

Hehe er langt fra hystetisk på sånt,så vi har alltid med både saft og sjokolade :)

Anonymkode: 50dec...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, herremann skrev:

du om det.
jeg ble tvunget på ski, og jeg HATET det.
nå har jeg passert 30 og jeg HATER å gå på ski.
er vi på hyttetur med venner blir jeg sittende på hytta hele dagen foran peisen mens de andre er ute på ski.

Kanskje om du prøver å gå skiturer alene at du finner ut at det er kjekt. 

Jeg har vokst opp med at fjellturer, skiturer og alt arbeid aldri var noe jeg kunne si nei til. Det var ikke en valgmulighet. Og når det aldri var en valgmulighet å si nei så ble jeg naturlig nok heller aldri sur for at jeg måtte bli med. Så jeg har vokst opp til å bli tidenes friluftsmenneske. All takk til mamma for det sier jeg bare.

Anonymkode: bf11b...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje om du prøver å gå skiturer alene at du finner ut at det er kjekt. 

Jeg har vokst opp med at fjellturer, skiturer og alt arbeid aldri var noe jeg kunne si nei til. Det var ikke en valgmulighet. Og når det aldri var en valgmulighet å si nei så ble jeg naturlig nok heller aldri sur for at jeg måtte bli med. Så jeg har vokst opp til å bli tidenes friluftsmenneske. All takk til mamma for det sier jeg bare.

Anonymkode: bf11b...cf7

Ikke jeg som skrev det over, men det er jo Ikke alle som har samme interesser da.. jeg for eksempel kan ikke fordra hverken ski eller fjellturer. Har vært på ski og fjell, men skjer nok ikke igjen helt frivillig. Det at du liker det betyr ikke at andre kommer til å gjøre det. Hva er vitsen med å prøve å like noe man ikke liker? Bedre å bruke tida på aktiviteter man liker

Anonymkode: f2bd5...d1e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje om du prøver å gå skiturer alene at du finner ut at det er kjekt. 

Jeg har vokst opp med at fjellturer, skiturer og alt arbeid aldri var noe jeg kunne si nei til. Det var ikke en valgmulighet. Og når det aldri var en valgmulighet å si nei så ble jeg naturlig nok heller aldri sur for at jeg måtte bli med. Så jeg har vokst opp til å bli tidenes friluftsmenneske. All takk til mamma for det sier jeg bare.

Anonymkode: bf11b...cf7

Jeg er glad i skog og fjell, men ikke snø og ski. 

Tvang ja, så når kona begynner jeg småfeit så kan jeg tvinge henne på gymmen. Og siden hun ikke kan si nei så vil hun automatisk elske det i lengden. 

Eller det fungerer kanskje ikke slik likevel? Tvang har jeg ingenting til overs for.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det er helt greit å dra med innimellom da vi alle må gjøre ting vi ikke liker og har godt av aktivitet - men om du ser i etterkant at det virkelig ikke var noe ungen likte kan du begrense gangene. Vi ble tvunget ut på gå- og skitur i fjellet svært ofte som barn da det var rundt oss, og for min del ødelagte det gleden. Skal jeg gå på fjellet nå som voksen må det nesten være min egen idé eller med noen jeg er veldig glad i for at jeg skal gjøre det. Samtidig har barndomsnaboen den motsatte opplevelsen i voksen alder og elsker det.

Endret av Moonwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...