Gå til innhold

Urimelig reaksjon av min samboer ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn som er rett før tenåring og veldig pre-teen i oppførselen. Min samboer ( som ikke er barnets far) synes ikke barnet mitt er så flink til å rydde etter seg ( og rydde rommet) og at jeg er slapp med å følge opp at barnet skal bli flinkere som jeg avtaler med min samboer. 

Vi har nå besøk av mine foreldre som bor langt unna. Barnet har i etter skoletid ryddet rommet i 3 dager nå, og da samboeren min gikk bort til rommet til barnet i dag var det fortsatt ikke så bra som han mente det skulle være. 

Det ender med at han kommanderer meg inn på rommet der, og river ned ryddeplaner og bilder barnet har tapet opp på veggen, kaster tomme matbokser ut av rommet, og er veldig irritert over at “både jeg og barnet pisser han i trynet” ved å ikke følge opp avtalene. 

Barnet står i gangen et stykke unna mens det hele holder på, og blir selvfølgelig veldig lei seg, gråter og sier at diskusjoner er ubehagelige. 

 

Mine foreldre sitter i tv- stua og skjønner at det er dårlig stemning, og samboeren gikk inn på vårt soverom og jeg har ikke sett han siden. 

Jeg burde selvsagt fulgt opp ryddeavtalene med barnet, men ble satt ut av min samboers reaksjon. 

Hva tenker dere ? 

Anonymkode: 76595...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det ligger noe mer her enn kun at barnet ikke rydder rommet. 

Gå inn til samboeren din og spør? 

Anonymkode: b1c59...d89

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er dårlig kommunikasjon dere voksne imellom. Dere må kunne ha en saklig diskusjon om hvordan dere vil ha det hjemme, noe som dere begge kan følge. Du er slapp som ikke følger opp avtalen dere hadde. Han er fullstendig på viddene som klikker over noe sånt imens barnet ser på og svigers er på besøk. Jeg ville tatt en prat med ham og gitt klar beskjed om at hvis han har et problem med noe så får han oppføre seg som en voksen og snakke om det, i stedet for å klikke som en drittunge. I det aller minste må dette tas på tomannshånd, ikke i andres nærvær. 

Anonymkode: 7ecf6...87d

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et barn som er rett før tenåring og veldig pre-teen i oppførselen. Min samboer ( som ikke er barnets far) synes ikke barnet mitt er så flink til å rydde etter seg ( og rydde rommet) og at jeg er slapp med å følge opp at barnet skal bli flinkere som jeg avtaler med min samboer. 

Vi har nå besøk av mine foreldre som bor langt unna. Barnet har i etter skoletid ryddet rommet i 3 dager nå, og da samboeren min gikk bort til rommet til barnet i dag var det fortsatt ikke så bra som han mente det skulle være. 

Det ender med at han kommanderer meg inn på rommet der, og river ned ryddeplaner og bilder barnet har tapet opp på veggen, kaster tomme matbokser ut av rommet, og er veldig irritert over at “både jeg og barnet pisser han i trynet” ved å ikke følge opp avtalene. 

Barnet står i gangen et stykke unna mens det hele holder på, og blir selvfølgelig veldig lei seg, gråter og sier at diskusjoner er ubehagelige. 

 

Mine foreldre sitter i tv- stua og skjønner at det er dårlig stemning, og samboeren gikk inn på vårt soverom og jeg har ikke sett han siden. 

Jeg burde selvsagt fulgt opp ryddeavtalene med barnet, men ble satt ut av min samboers reaksjon. 

Hva tenker dere ? 

Anonymkode: 76595...501

Dette synes jeg ikke er greit. Slik oppførsel bør han holde seg for god til! Min stefar gjorde dette, ikke bare tok ting ned fra veggene, men han kastet alle klærne mine ut av vinduet, inkl min pc. Dette er noe jeg enda tenker på den dag idag som SVÆRT ubehagelig! Stakkars datteren din som ble vitne til noe slikt. sånn skal ikke voksne oppføre seg i nærheten av ett barn!!!

Anonymkode: f9e56...6e2

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overreaksjon til 1000. Og foran barnet! Og med svigerforeldre i stuen! 🤯

Hvorfor er han så streng på soverommet til barnet? Gjør det noe at det er litt rot? 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Bor samboeren din inne på din datters rom? 

 

Så lenge det er hygienisk synes jeg kanskje han skal roe litt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når han reagerer slik fremfor dine foreldre, din datter og deg får det meg til å lure på hvordan han er ellers. Min stefar som gjorde dette er ikke frisk, men psykopat. Eier ingen hemninger og er manipulerende til tusen! Godt utdannet, attraktiv, fremstår som en god familiefar.innenfor fire vegger visste jeg aldri hvor jeg hadde ham. Fikk mye kjeft. Han skiftet væremåte fra dag til dag og jeg ble helt tullete av det! nå skal ikke jeg diagnostisere din mann over nettet, men dette er ikke en normal reaksjon og det bekymrer meg. Synes slikt er helt forkastelig, mest sannsynlig fordi jeg vokste opp slik selv og det er noe jeg ikke unner min værste fiende. Det er også veldig vanskelig dette med steforeldre. Helst bør de ikke blande seg inn i oppdragelsen, når det gjelder kjefting er det biologiske foreldre som bør ta seg av det.

Anonymkode: f9e56...6e2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit i det hele tatt. Det gjør da vel ikke noe at det er litt rot? Veldig til overreaksjon og han bør be barnet om unnskyldning og overlate dette rommet til barnet. Og deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materiell vold
Med materiell vold menes vold som går ut over døde gjenstander. Dette inkluderer for eksempel å knuse eller ødelegge vinduer og dører, kaste gjenstander (på noen), ødelegge ting andre er glad i/som betyr mye for de osv. Mange vil si at dette ikke er vold, fordi det ikke går direkte utover andre mennesker. Likevel kan det hende at man ødelegger noe som har betydning for andre, og det å se et annet menneske ødelegge og knuse ting i sinne kan være svært skremmende og derved skadelig.

Anonymkode: 97b19...301

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres gærn ut. Kan ikke barnet flytte til sin far så det slipper å vokse opp med en slik?

Anonymkode: 84820...d61

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik oppførsel er LANGT over grensen! Det er nødt til å ligge noe mer bak, men da må dere kommunisere, for det er utrolig ødeleggende for et barn å vokse opp slik (det veit jeg alt om). Om han hardt mener at det ikke er noe annet en at barnet har det litt rotete på romme så hadde jeg bedt han om å til helvette ta seg sammen, jeg orker ikke å bo sammen med en mann som man må gå på eggeskall rundt hvertfall!

Anonymkode: 8a9d6...b88

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, barnet har brukt TRE dager på å rydde rommet uten å blir ferdig? Det er helt åpenbart at barnet ditt IKKE har ryddet i tre dager! I såfall må det rommet ha sett helt forferdelig ut i utgangspunktet.

Samboeren din er drittlei, dråpen her rent over begeret, og det er åpenbart ikke bare hans feil, men DIN som ikke oppdrar barnet ditt. Jeg skjønner samboeren din veldig godt!

 

Anonymkode: e57d6...f0d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, barnet har brukt TRE dager på å rydde rommet uten å blir ferdig? Det er helt åpenbart at barnet ditt IKKE har ryddet i tre dager! I såfall må det rommet ha sett helt forferdelig ut i utgangspunktet.

Samboeren din er drittlei, dråpen her rent over begeret, og det er åpenbart ikke bare hans feil, men DIN som ikke oppdrar barnet ditt. Jeg skjønner samboeren din veldig godt!

 

Anonymkode: e57d6...f0d

Så å reagere på den måten mener du er helt grei oppførsel fra en voksen person? Yeh...

Anonymkode: 8a9d6...b88

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, barnet har brukt TRE dager på å rydde rommet uten å blir ferdig? Det er helt åpenbart at barnet ditt IKKE har ryddet i tre dager! I såfall må det rommet ha sett helt forferdelig ut i utgangspunktet.

Samboeren din er drittlei, dråpen her rent over begeret, og det er åpenbart ikke bare hans feil, men DIN som ikke oppdrar barnet ditt. Jeg skjønner samboeren din veldig godt!

 

Anonymkode: e57d6...f0d

Selv om han overreagerer, er jeg litt enig i dette. Det tar maks en time å rydde et lite rom, ikke tre dager og still going. Det må nesten ha vært ekstremt rotete eller så har det ikke blitt ryddet. Det er viktig at barn lærer seg å rydde, de får god bruk for det senere i livet.

Anonymkode: c8be2...c60

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren din er ikke i vater. Voksne folk skal ikke få sånne tantrums som det der. Send ham til psykolog. Ungen trenger å strammes opp, men på en ordentlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har han sinneproblemer? Kontrollfreak? Det hadde blitt månelyst hvis en evt. samboer hadde gjort noe sånt foran mitt barn! Dump han!!

Anonymkode: 2a33b...57c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville aldri tillatt han å ha negativ kontroll på barnet.

Dette hadde vært dealbreaker for meg. Jeg hadde beskyttet barnet fra ham for all fremtid ved å kaste han ut/flytte.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk lurer på hvorfor jeg er helt i mot å flytte sammen med en ev. kjæreste. Hadde noen holdt på slik rundt mine barn (eller noe barn, eller bare meg for den saks skyld), hadde det vært takk og farvel. For meg er dette uakseptabel oppførsel nesten uansett forhistorie, helt klart en dealbreaker.

Jeg vokste selv opp med en ustabil steforelder (som nok er årsaken til min nulltoleranse for dårlig oppførsel hos partner), jeg flyttet ut så snart det var mulig, dvs. rett etter ungdomsskolen. Jeg søkte meg med vilje langt vekk på videregående. Har fortsatt bare et «greit nok» forhold til min mor (de flyttet fra hverandre et par år etter jeg dro), ikke mye respekt igjen for henne.

Om jeg bare lukter tendensen til «dårlig gemytt» hos en mann så stikker jeg. Uenighet er greit, men jeg takler hverken krangling eller stygg munnbruk. 

Anonymkode: d6a3b...f1f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke noen andre han kan være hos i noen år denne samboeren din da? Evt for alltid..

Anonymkode: b60c4...656

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...