Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jente under skolealder. Hun har badedrakt og bikini. Ofte bader hun naken i hagen hos oss, tante eller farmor. Ofte har hun bare bikinitrusa på, når vi er på stranda. Og badedrakt i svømmehallen (hun starter svømming neste år, så greit å få inn vanen) og i blant bikinitopp hjemme eller på stranda. Det er mer en "magetopp med rysjer" enn brystholder. 

Og ja, det er med på å gjøre henne til en liten kvinne. Det samme er det lange håret, med fletter og sløyfer, den lille håndvesken hun har med seg overalt, og kjoler og skjørt som bruker til penklær. 

Så lenge jeg ikke lærer henne at brystene hennes er feil å vise frem, at det ikke er feil å være naken, at hun bestemmer over egen kropp, at hun kan velge hvor kort håret klippes, ikke gir henne høye hæler eller noe som er fysisk skadelig, passer på at hun ikke fryser eller svetter, og har godt med solkrem på...... Så ser jeg ikke at jeg gjør noe galt. :)

Små jenter hermer uansett ofte etter mamma, eldre søsken eller eldre jenter. 

Det samme gjør gutter. Gutten min på seks år har egen barberhøvel uten blader i, og står ved siden av pappaen og barberer seg. 

Anonymkode: 4887e...b7b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Antoinette said:

Hvert år

Samme debatten

Sjokkerte mødre finner barnebikinier i kjedebutikkene

Inn å skrive på face om hvor SJOKKERTE de er

Huff og huff

blæh!!

Nye mødre! Nye barn! Men Antoinette er den samme!

Anonymkode: c0032...108

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Antoinette skrev:

Hvert år

Samme debatten

Sjokkerte mødre finner barnebikinier i kjedebutikkene

Inn å skrive på face om hvor SJOKKERTE de er

Huff og huff

blæh!!

Krenkekrakken vet du.

Anonymkode: 0e752...00b

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nye mødre! Nye barn! Men Antoinette er den samme!

Anonymkode: c0032...108

Damn straight!!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2019 den 14.33, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal små jentebarn ha bikinitopp eller badedrakt da? Da jeg var liten brukte jeg kun badebukse. Det er jo naturlig når man ikke har bryster og ikke er noen kvinne enda, men et barn. Jeg mener man skal la barn være barn. 

Anonymkode: c5897...39e

Fordi verden forandrer seg og har forandret seg mye siden du var liten. 

Jenter bestemmer selv hvordan de vil gå kledd, foreldrene er gode rollemodeller og gir dem valg. 

Anonymkode: 7b741...9be

• Liker 3
Skrevet
På ‎26‎.‎06‎.‎2019 den 14.22, DMS skrev:

I denne KK-artikkelen skriv dei om bruk av bikini på småjente. Den eine som uttala seg er ei trebarnsmor som seie at hennar jente brukar bikini om ho har lyst til det, men badar også naken og med badedrakt/truse. Mao, ungen får sjølv velje kva ho vil ha på seg. 

Den andre som uttalar seg er ein lege og fremstår meir som å skulle vere eksperten på emnet. Ho er negativ og meiner bikini seksualiserar jente fordi bikinitoppen har som formål å dekke til brysta og  «gi jentene en merkelapp på at dei er små kvinner». Ho meiner det er skadeleg fordi det gir ein usunt kroppsfokus.

Det eg ikkje forstår med utgangspunkt i argumenta henner er på kva måte badedrakt er forskjellig frå bikini. Formålet med badedrakt er i like stor grad å skjule brystpartiet. Det har elles ingen annen funksjon (gir ikkje akkurat solbeskytting på ein stad barn treng det), det vert kun brukt av jente og kvinne, på en sexy kvinne er det like sexy med badedrakt som bikini... Det same kan seiast om kjolar, er kjolar også seksualiserande på småjente? 

Eg er meir enig med trebarnsmora. Ev kroppsfokus som gir eit usunnt kroppsbilete kjem av andre ting enn bikinitoppar etter mi meining. Fleire nakne kroppar i alle former og fasongar hadde sikkert hjelpt meir enn å nekte småjente å bruke eit badeplagg som liknar på det mor har på seg...

https://www.kk.no/mamma/er-det-galt-a-la-sma-barn-fa-bruke-bikini/71202951#_ga=2.117276230.1930101397.1561467232-1881338268.1561467232

Hvorfor ikke gi henne en burkini. Da blir hun respektert av alle .

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AlkoMann skrev:

Hvorfor ikke gi henne en burkini. Da blir hun respektert av alle .

Hehe, uv-draktene ser ut som burkinia, men hatten er ikkje festa til drakta da :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og søsteren min brukte bikini da vi var små, husker vi syntes det var skikkelig stas å etterligne de voksne damene med bikini. Man etterligner jo gjerne voksne når man er små og ønsker å gjøre som de gjør. Det er jo derfor små jenter triller rundt på dukker, de imiterer mor eller andre voksne damer de kjenner. Folk får ta seg en bolle altså, dette er en ikke-sak. 

Anonymkode: 0559d...641

• Liker 5
Skrevet

Er det nokon som er enig med «eksperten» at bikini på småjenter kan gi eit negativt kroppsbilete? 

At fokus på utsjånad og kroppsfiksering kan gi det kan eg forstå, men at bikini kan gjere det? 

Holdningar om at småjente MÅ dekke til brystkassa si er problematisk, men er det nokon i Norge som meiner at brysta til småborn må tildekkast? Og ville dei som ev meiner det velje å kle barnet sitt i bikini? 

AnonymBruker
Skrevet

Føler det er litt for hysterisk til tider, men er enig i at man kan unngå de som ligner BH. Men om dette er å seksualisere en jente på fire:

bikini_hawaii_playshoes_pige.w610.h610.b

Så lurer jeg på om ikke dette må forbys, for å unngå at jenter blir gravide tidlig:

10530396

Som en annen over sier. Barn hermer etter voksne, de vil gjøre som oss og kle seg som oss. Vi kan la dem, innen visse grenser. Man kan unngå utringning, gstreng, hæler, hotpants og miniskjørt (nå synes jeg miniskjørt er helt greit på barn under 6-7 år, men litt eldre barn blir det kleint på). 

Og barn i barnebikini er like greit for meg som barn som vandrer rundt i bare bleia på stranda. Det promoterer jo ikke nudisme eller gjør at de går rundt med voksenbleie og bar overkropp når de blir 14.

Det er voksne som har motiv og baktanker. Ikke barn. Så hold det søtt, ikke sexy. Og la dem være kry, små damer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ved hvilken alder mener dere det er greit å bruke bikinikropp da? (Dere som mener små jenter ikke bør bruke det).

Jeg ble selv nektet å bruke bekinitopp, og fikk kun bruke truse. Det bibler inni meg bare ved tanken! Jeg var ekstremt sjenert, og jeg husker en sommer jeg vi var på ferie i Danmark , leide hus med basseng, og jeg satt og gjemte meg på hemsen hele tiden for å slippe å gå ut uten noe på overkroppen. 

Man lærer barn at man skal bestemme over sin egen kropp, og ikke la andre gjøre ting med kroppen din, samtidig som man skal tvinges ut i mindre klær enn man er komfortabel med. Synes det faktisk grenser til overgrep! 

Anonymkode: 26c34...317

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler det er litt for hysterisk til tider, men er enig i at man kan unngå de som ligner BH. Men om dette er å seksualisere en jente på fire:

bikini_hawaii_playshoes_pige.w610.h610.b

Så lurer jeg på om ikke dette må forbys, for å unngå at jenter blir gravide tidlig:

10530396

Som en annen over sier. Barn hermer etter voksne, de vil gjøre som oss og kle seg som oss. Vi kan la dem, innen visse grenser. Man kan unngå utringning, gstreng, hæler, hotpants og miniskjørt (nå synes jeg miniskjørt er helt greit på barn under 6-7 år, men litt eldre barn blir det kleint på). 

Og barn i barnebikini er like greit for meg som barn som vandrer rundt i bare bleia på stranda. Det promoterer jo ikke nudisme eller gjør at de går rundt med voksenbleie og bar overkropp når de blir 14.

Det er voksne som har motiv og baktanker. Ikke barn. Så hold det søtt, ikke sexy. Og la dem være kry, små damer. 

Så småjenter skal være søte små damer? Hvorfor må de være "søte"? Kan de ikke være tøffe? Kule? 

Likestilling, men småjenter skal fremdeles være "søte"... 

Anonymkode: 8f1d7...8d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det ikke greit at de bruker tangatruser da? Hvor går grensen liksom? 

Anonymkode: cf132...746

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så småjenter skal være søte små damer? Hvorfor må de være "søte"? Kan de ikke være tøffe? Kule? 

Likestilling, men småjenter skal fremdeles være "søte"... 

Anonymkode: 8f1d7...8d2

"la dem være", ikke "de skal være". Sett i kontekst med det jeg skriver om at de hermer etter voksne. 

Selvsagt kan de være kule, tøffe og barske. De kan være modige, sterke og flinke også. 

Datteren min elsker dinosaurer, så jeg handler mye klær til henne som er ment for gutter eller gutteavdeling. Poenger mitt her var "Søtt heller enn sexy", ikke "søtt for alle pengene, alltid". 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, DMS skrev:

Er det nokon som er enig med «eksperten» at bikini på småjenter kan gi eit negativt kroppsbilete? 

At fokus på utsjånad og kroppsfiksering kan gi det kan eg forstå, men at bikini kan gjere det? 

Holdningar om at småjente MÅ dekke til brystkassa si er problematisk, men er det nokon i Norge som meiner at brysta til småborn må tildekkast? Og ville dei som ev meiner det velje å kle barnet sitt i bikini? 

Det er dere som mødre som seksualiserer barna, når dere synes det er seksualiserende med bikini på barn. Vi andre ser kun på badedrakt og bikini som et plagg.

• Liker 5
Skrevet
På 26.6.2019 den 20.36, AnonymBruker skrev:

Snakk om å overanalysere ting...

Anonymkode: b8581...89a

👍

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Bikinitruse og badedrakt er helt ok. Men jeg er i Spania nå og ser en del småjenter som har på seg små biknitopper og kjenner at jeg ikke synes det er ok. Biknitoppen er laget for å dekke brystene til tenåringer og kvinner, ikke små barn som man knapt ser er gutt eller jente da små barn så og si er kjønnsløse utseendemessig. 

La barn være barn og dropp bikini på små jentebarn!

Gjest WhisperingWind
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dere som mødre som seksualiserer barna, når dere synes det er seksualiserende med bikini på barn. Vi andre ser kun på badedrakt og bikini som et plagg.

Du skjønner ikke at det å dekke til med en liten trekantbiknitopp eller bikinioverdel generelt på ikke-eksisterende bryster på et lite jentebarn blir seksualiserende?

Hva er poenget med en biknitopp? Dekke brystene. Har små jentebarn bryster? Nei. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Du skjønner ikke at det å dekke til med en liten trekantbiknitopp eller bikinioverdel generelt på ikke-eksisterende bryster på et lite jentebarn blir seksualiserende?

Hva er poenget med en biknitopp? Dekke brystene. Har små jentebarn bryster? Nei. 

Det er ikke seksualiserende for barn å ha på seg en bikinitopp. Små jenter ønsker å være som mammaene sine og at de vil ha bikini, er bare naturlig. De som seksualiserer barn, er andre voksne. Er det bedre at barna går nakne? Snakker om å være hysterisk.

Barn har også en intimsone som skal respekteres. Ønsker de å ha på seg bikini og dekke seg litt til, skal de få lov til det.

Det er ingen andre som seksualiserer barn med klær. Det gjør kun dere som overanalyserer og leter etter ting å bli krenket over på andres vegne.

• Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke seksualiserende for barn å ha på seg en bikinitopp. Små jenter ønsker å være som mammaene sine og at de vil ha bikini, er bare naturlig. De som seksualiserer barn, er andre voksne. Er det bedre at barna går nakne? Snakker om å være hysterisk.

Barn har også en intimsone som skal respekteres. Ønsker de å ha på seg bikini og dekke seg litt til, skal de få lov til det.

Det er ingen andre som seksualiserer barn med klær. Det gjør kun dere som overanalyserer og leter etter ting å bli krenket over på andres vegne.

Et lite barn kan bli forklart at mamma bruker bikinioverdel fordi hun har bryster, det har ikke en liten jente. Altså trenger hun ikke samme plagg som en voksen kvinne. Det er foreldrene sin jobb å sette grenser og veilede barnet. Selv om barnet vil ditt og datt så betyr det ikke at barnet alltid skal få igjennom viljen sin. Det kalles å være foreldre.

Skal barnet få bruke stringtruse også da?

Endret av WhisperingWind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...