AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #101 Skrevet 1. juli 2019 Jeg var en av de som mente at barna mine skal selvsagt ikke bruke badedrakt eller bikini. Fordi det er ingen poeng i det, whatsoever. Nå har jeg ei datter derimot, hun er ikke tre engang men hun er veldig interessert i forskjell på jente og gutt, og identifiserer seg klart som ei jente, som mamma. Og pappa og broren er gutter. Og hun vil bruke bikini som mamma gjør. Selv om hun ikke har noe pupper å snakke om, selvsagt. Så nå tenker jeg som hun trebarnsmoren, for min del kan hun like godt bade naken, eller bade i truse. Men om hun vil ha bikini på fordi mamma har det og fordi jenter har det, så er det også helt greit. Anonymkode: dfa6e...bd2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #102 Skrevet 1. juli 2019 På 28.6.2019 den 16.12, AnonymBruker skrev: Er det bedre at barna går nakne? Snakker om å være hysterisk. Ønsker de å ha på seg bikini og dekke seg litt til, skal de få lov til det. Det er ingen andre som seksualiserer barn med klær. Det gjør kun dere som overanalyserer og leter etter ting å bli krenket over på andres vegne. Anonymkode: 0e752...00b Det er bedre at barna går nakne. Snakker om å være hysterisk. Ønsker de å bade nakne, skal de få lov til det. Det er ingen andre som seksualiserer nakne barn. Det gjør kun dere som overanalyserer og leter etter ting å bli krenker over på andres vegne. Anonymkode: feb97...c57
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #103 Skrevet 1. juli 2019 På 28.6.2019 den 22.30, Vera Vinge skrev: Men jeg lurer da på hvor grensa går når det gjelder å etterligne mammaen? Hvis 5-åringen vil begynne med sminke, er det greit? Det skader kanskje ikke, og barnet vil det jo selv? Noen over her spør om stringtruse, er det ok, hvis barnet vil unngå synlige kanter under buksa eller som del av bikini på stranda? Jeg mener det er vi voksne som må ta en del slike valg for barna våre, og ikke alltid skylde på at barna selv vil noe, når de er for små til å forstå. Det er ikke sikkert det å gå i bikini i seg selv gjør skade for det enkelte barn som bruker det. Og jeg bør vel ta litt høyde for at jeg ikke har jenter selv. Men jeg tipper jeg hadde lagt ganske så tydelig opp til at barna mine først og fremst gikk i praktiske klær, om jeg hadde jenter, da jeg ville ønske å motvirke tendensen til at mye rundt jenter skal være så utseendefokusert. Det begynner jo fra de er babyer, alt snakket rundt hvor nydelig de er osv, mens man ikke snakker om guttebabyer på samme måte. Gutter får derimot høre mye om hvor tøffe de er osv, og jeg har forsøkt å påvirke mine gutter til å ikke alltid måtte være så innmari tøffe. Både gjennom hvordan jeg snakker med dem og den generelle oppdragelsen til hva slags klær jeg kjøper til dem. Jeg ønsker å være en motvekt til den veldig kjønnstypiske påvirkningen barna uansett utsettes for fra samfunnet for øvrig. Og nei, det handler ikke om å la "jenter være jenter" ved å la dem bruke bikini. Bikini er jo noe vi har skapt, og ikke noe naturgitt at jenter skal bruke for å kunne "være seg selv". Jeg syns det er viktig å lære jenter at de er mer enn å være søte, for det er nok av andre krefter som vil påvirke dem i den retningen. Og det med bikini på småjenter er bare en liten del av alt dette. Personlig ville jeg heller latt en liten jente badet naken enn i bikini, ja. Så lenge barnet ville bade naken selv, vel og merke. Men sånn generelt ser jeg ingen grunn til at barn under skolealder på død og liv må ha badetøy. Min på 3 tok på seg solbrillene rundt brystet for å illudere BH. Og diverse annet. Det er ikke for å dekke seg til eller være sexy, det er for å eksperimentere med å kle seg som mamma og kvinner, og er en del av barnets lek og utforskning. For de minste småjentene er seksualisering et blindspor. De er så milevis unna å identifisere seg som kjønnsobjekter. Selv ble jeg nøye på å bruke bikinitopp eller badedrakt lenge før puberteten. Ingen maste om det, bare noen jenter som absolutt skulle påpeke at jeg ikke hadde "noe å skjule". Dette var på 80-tallet og husmødrene solte seg gjerne toppløse på den lokale stranda. Jeg ville ikke bli sett, og da var det aldri snakk om av menn, men var bluferdig overfor andre barn og mødre som var der. Det må være lov for litt større jenter uten å måtte trekke i badedrakt. Som forøvrig ikke har noe annet poeng enn å dekke det samme som bikinien. Anonymkode: b6147...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #104 Skrevet 1. juli 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: En ny variant av mann som skal diktere kvinners antrekk altså. Akkurat som muslimene vil at vi skal kle på oss, så vil du at vi skal kle av oss - AV HENSYN TIL MENN, så de ikke skal bli kåte....Kan du ikke slutt å være så fiksert på kvinnepupper - og antrekk? Jeg synes det er stort spekter av hvordan kvinner kler seg, og jeg tror de aller fleste velger plagg de trives med. Tydelig at du ikke har vært kvinne på nakenstrand forresten. Anonymkode: b0fd6...e96 Jeg har ikke noe ønske om å diktere kvinners antrekk. Men jeg mener at det et inkonsekvent å være negativ til hijab og samtidig være positiv til bikinitopper på småjenter. Enten får man være negativ til begge eller positiv til begge. Og jeg synes det er rart at kvinner aksepterer moten som innebæret at de skal være mer tildekket på overkroppen på stranden. Upraktisk og utem fornuftig motivasjon. Og det har ingen ting med at jeg er mann å gjøre. De som knytter nakenhet og toppløshet kun til sex er selvfølgelig ikke i stand til å tro på dette. Nei jeg har aldri vært naken kvinne på nakenstrand men jeg har snakket med så mange hundre kvinner om det at jeg har et rimelig godt inntrykk av hvordan kvinner opplever det. Anonymkode: 91baf...c69
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #105 Skrevet 1. juli 2019 Syns ikke det er seksuelt eller noe, men hadde jeg hatt ei lita jente så kunne hun fått gå med bikini. Ser ikke poenget i at hun skal se voksen ut som barn, for det er jo voksne som bruker bikinitopp og truse. Hun kunne egentlig bare løpt med rumpa bar også for den saks skyld. Syns rett og slett ikke det passer seg at et lite barn skal bruke bikinitopp og truse. Anonymkode: 57611...624
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #106 Skrevet 1. juli 2019 På 27.6.2019 den 11.44, Frostrose skrev: TS lurer på hvorfor badedrakt er bedre enn bikini. Badedrakter er jo også designet for å dekke brystene. Ettersom du syns det ene er bedre enn det andre, kan kanskje du svare på det? Vel, badedrakt generelt dekker mer enn bare skritt og "bryst"...dekker også mage og ofte rygg partiet også. Et mer dekkende plagg. Anonymkode: 809e1...027
Tanuki Skrevet 2. juli 2019 #107 Skrevet 2. juli 2019 Jeg skjønner ikke vitsen med at små jenter skal gå med bikini, men mitt inntrykk er at de bikiniene som små jenter går med ikke er akkurat er kopi av en voksenbikini. De bikiniene jeg har observert mine njeser går med er mer som en todelt baderakt, med rysjer og sånn. Så ser ikke helt problemet. En venninne hadde 2 åringen sin i en sånn halterneck bikini , syns det var mye mer "feil". Selv har jeg en gutt som inntill nå bare har gått naken, og helst ikke vill gå med noe badetøy, men i år har han fått velge en badeshorts som han gleder seg til å bruke.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #108 Skrevet 2. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Bikinitopper har selvfølgelig sammenheng med seksualiseringen av damepupper selv om jentene selv ikke tenker slik. Hvis moten for menn ble penisfuteral og små gutter begynte å bruke de så ville like lite guttene gjøre det for å demonstrere potens. Jenter som bruker hijab gjør det heller ikke fordi de vil markere seg som kjønnsobjekter. At et plagg har et formål for voksne betyr ikke at barn tenker slik. Anonymkode: c0032...108 Det er en stråmann og en søkt digresjon å begynne å sammenligne bikini med et imaginært penisfutteral. Du mener altså at det er relevant for diskusjonen å sammenligne et helt normalt plagg som fås kjøpt i alle butikker som selger barneklær, med et tenkt redskap som aldri noen sinne har vært til salgs til barn (eller neppe til voksne heller, for den saks skyld)? Jeg synes du ødelegger diskusjonen ved å dra den ned på et sånt lavmål. Jada, det finnes sikkert argumenter for å nekte jenter bikini. Men å sammenligne bikini med et tenkt redskap for gutter er ikke et av dem. Og når det er sagt, og jeg tenker meg om: Hvis altså dette penisfutteralet hadde blitt oppfunnet, og etter hvert også blitt produsert til barn: Hvorfor i alle dager skulle jeg nekte min 6 år gamle gutt å gå med det hvis han ønsket seg det veldig, og de solgte fine penisfutteral med dinosaurer og Batman i barneavdelingen? Kan ikke barn bare få være barn, uten at voksne må legge seg oppi og diktere hva som skal være formålet med alle barns handlinger? Forøvrig: Nei, bikinien ble ikke oppfunnet for å seksualisere damepupper. Damer dekket brystene lenge før bikinien ble oppfunnet, i store badedrakter som i tillegg dekket både bryster, lår og mage. Anonymkode: 88a57...ae4 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #109 Skrevet 2. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke noe ønske om å diktere kvinners antrekk. Men jeg mener at det et inkonsekvent å være negativ til hijab og samtidig være positiv til bikinitopper på småjenter. Enten får man være negativ til begge eller positiv til begge. Anonymkode: 91baf...c69 Dette blir ikke mer sant ved at du gjentar det. De to plaggene har da overhodet ingenting med hverandre å gjøre, og jeg vet ikke om det er noe poeng i å forklare deg det hvis du ikke skjønner det. Hjiab er et religiøst/politisk plagg som påtvinges kvinner (og småjenter) i alle situasjoner der de er sammen med andre enn nær familie, for å være bærere av ærbarhet samt vise at de er gode muslimer. I tillegg er det varmt og klamt og gjør mange normale aktiviteter som bading og sport nærmest umulig. Dessuten kombineres det med full tildekking av kroppen. Hva dette har å gjøre med at små jenter selv får velge å ha på seg hel eller todelt jentebadedrakt de max 10 dagene i året de er på stranden, fatter jeg ikke - og det er det nok ingen andre som gjør heller. Jeg vil vel heller si at det å måtte gå i bare truse fordi far og mor krever det likner mer på hijabtvang. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Og jeg synes det er rart at kvinner aksepterer moten som innebæret at de skal være mer tildekket på overkroppen på stranden. Upraktisk og utem fornuftig motivasjon. Og det har ingen ting med at jeg er mann å gjøre. De som knytter nakenhet og toppløshet kun til sex er selvfølgelig ikke i stand til å tro på dette. Anonymkode: 91baf...c69 Det kan knapt kalles "mote" å være tildekket på overkroppen? Det er jo helt vanlig i alle kulturer unntatt kanskje stammefolk i jungelen. De fleste kvinner opplever nok at brystene er en privat del av kroppen, ikke kun seksuell - men det også. Og nei, det er ikke spesielt upraktisk å gå i bikini eller hel badedrakt. Hvorfor skal du mene noe om det? Jeg kunne sagt det samme om de halv-lange badeshortsen mange menn går med. "Hvorfor aksepterer menn at lårene deres skal tildekkes osv...." Litt mote, litt kultur - men nei - ingen av delene er upraktisk eller undertrykkende. Som du selv sier finnes det plenty av nakenstrender for de som ønsker det. Jeg var forøvrig ung under "toppløs-bølgen" på slutten av 80-tallet, og det føltes ikke noe spesielt frigjørende kan jeg fortelle deg. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei jeg har aldri vært naken kvinne på nakenstrand men jeg har snakket med så mange hundre kvinner om det at jeg har et rimelig godt inntrykk av hvordan kvinner opplever det. Anonymkode: 91baf...c69 OK. Du er åpenbart fiksert på pupper/nakne damer. Du kan påstå til du blir blå i ansiktet at du er en slags ridder i hvit hest som kjemper kvinnenes sak, men det klarer vi fint selv. Det å kaste bikinitoppen er ikke noen kampsak for de aller fleste. Hadde det vært det, så hadde vi gjort det. Slapp helt av. Anonymkode: b0fd6...e96 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #110 Skrevet 2. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns ikke det er seksuelt eller noe, men hadde jeg hatt ei lita jente så kunne hun fått gå med bikini. Ser ikke poenget i at hun skal se voksen ut som barn, for det er jo voksne som bruker bikinitopp og truse. Hun kunne egentlig bare løpt med rumpa bar også for den saks skyld. Syns rett og slett ikke det passer seg at et lite barn skal bruke bikinitopp og truse. Anonymkode: 57611...624 Et nakent barn som leker på en strand, kan fort bli fotografert av noen som bruker bildet på internettsteder som er straffbare, for å si det slik. Anonymkode: 0e752...00b 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #111 Skrevet 3. juli 2019 On 7/2/2019 at 9:04 AM, AnonymBruker said: Det kan knapt kalles "mote" å være tildekket på overkroppen? Det er jo helt vanlig i alle kulturer unntatt kanskje stammefolk i jungelen. Anonymkode: b0fd6...e96 Hvis man teller kulturer så var det langt flere som var aksepterende til at damer var toppløse enn som var negative. At damer var toppløse var vanlig i Nord, Mellom og Sør-Amerika, Afrika, Australia, øyer i stillehavet og store deler av Asia som Filippinene, Thailand, kystbefolkningen i Japan og på landsbygda i Kina. Tildekking av brystene kommer i hovedsak fra Abrahamsreligionene og fulgte med når disse religionene sprede seg. Du skriver litt nedsettende om stammefolk i jungelen. Mener du at de er litt primitive og går toppløse på grunn av manglende kunnskap? Hvilken kunnskap er det vi har som ikke de har og som tilsier at å dekke brystene er riktigere enn å ikke dekke de? Anonymkode: c0032...108
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #112 Skrevet 3. juli 2019 23 hours ago, AnonymBruker said: Et nakent barn som leker på en strand, kan fort bli fotografert av noen som bruker bildet på internettsteder som er straffbare, for å si det slik. Anonymkode: 0e752...00b Det kan også et barn som har på seg badetøy. Man kan også ta hodet fra barn og feste det på bilder av barn som utsettes for seksuelle handlinger. Det er generelt mye fælt som kan skje med bilder. I hvilken grad bør vi la farer knyttet til bilder og bildelmanipulering styre livene våre? Hvilken sjanse er det for at noen av dette skal skje? Hvilken konsekvens mener du at det har at et bilde av nakne barn havner på straffbare internettsider? Anonymkode: c0032...108
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #113 Skrevet 3. juli 2019 On 7/2/2019 at 9:04 AM, AnonymBruker said: Det å kaste bikinitoppen er ikke noen kampsak for de aller fleste. Hadde det vært det, så hadde vi gjort det. Anonymkode: b0fd6...e96 I denne KG-tråden er det en liten gallup over hvor mange kvinner som ville solt seg toppløse hvis det ikke fikk noen negative sosiale konsekvenser. Halvparten svarte ja. Selv om dette bare er en liten undersøkelse så indikerer den at det faktisk er en del flere kvinner som vil sole seg toppløse enn som faktisk gjør det. Anonymkode: c0032...108
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #114 Skrevet 3. juli 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan også et barn som har på seg badetøy. Man kan også ta hodet fra barn og feste det på bilder av barn som utsettes for seksuelle handlinger. Det er generelt mye fælt som kan skje med bilder. I hvilken grad bør vi la farer knyttet til bilder og bildelmanipulering styre livene våre? Hvilken sjanse er det for at noen av dette skal skje? Hvilken konsekvens mener du at det har at et bilde av nakne barn havner på straffbare internettsider? Anonymkode: c0032...108 En kan beskytte barna ved å ha klær på dem. Anonymkode: 0e752...00b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå