Gå til innhold

Jente på to blitt interessert i bæsj og tiss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo

Jenta mi på 2.5 år har begynt å bli interessert i underlivet sitt. Hun sier hun synes det er gøy å ta på "bæsjen" (altså tissen). 

Hun går også mye uten bleie nå når det er varmt, og har heller på truse og shorts.. 

Men jeg skal innrømme at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal takle dette på en ok måte. 

Jeg pleier å si at hun ikke skal ta på tissen sin utenfor badet for hun kan få tiss på hånda si.. I mangel på bedre alternativer. Da blir hun sint og fortsetter.  "nei, la meg!", får jeg ofte tilbake. 

Vil ikke at hun skal føle noe skam eller sånt, men må jo lære bort at det er slik man gjør i fred og ro. Vil ikke si noe feil.. 

Jeg vet jo at de har ikke de samme følelsene rundt dette som oss voksne, heller at hun synes det er nytt og spennende.. 

Hva har dere gjort når deres barn begynte med slik? 

Anonymkode: b9190...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en fase, det går over.

Anonymkode: ca30f...7db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, velkommen i klubben si! 🤣

jenta vår på 3,5 går rundt og sier æsj bæsj. Og mye leker og ting og tang er bare bæsj. Vi velger å ikke gi det spesiell oppmerksomhet for å si det sånn. 😏

Helt naturlig i den alderen. De oppdager en verden først hos dem selv, så utvides den mer og mer og går inn i nye faser.

Anonymkode: 60812...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sånn har vi alle vært. Jeg forklarte at det er mat som ikke kroppen vil ha lenger og lærte på et vis sånn som deg at man ikke skal ta på tissen sin osv. Da hun gjorde det og to fremmede så det så sa de: æsj, sånn må du ikke gjøre! Hun ble faktisk flau, men prøvde flere ganger, men til slutt stoppet det. Er en fase for litt utforsking av kroppen sin. De vet jo ingenting før vi forklarer og reagerer.

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Du, kose med tissen er sånn man gjør alene, ikke i stua/på verandaen/butikken. Å kose med tissen på rommet eller badet er helt ok, når man er der alene. Og så vaske fingrene før du gjør noe annet etterpå.'

For det er jo helt ok å utforske egen kropp. Det er bare ikke akseptabelt å gjøre det offentlig. 

Anonymkode: a3e33...d1b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tussi680 skrev:

Vel, sånn har vi alle vært. Jeg forklarte at det er mat som ikke kroppen vil ha lenger og lærte på et vis sånn som deg at man ikke skal ta på tissen sin osv. Da hun gjorde det og to fremmede så det så sa de: æsj, sånn må du ikke gjøre! Hun ble faktisk flau, men prøvde flere ganger, men til slutt stoppet det. Er en fase for litt utforsking av kroppen sin. De vet jo ingenting før vi forklarer og reagerer.

Hvorfor lærer du ungen din at man ikke skal ta på tissen sin? I ytterste konsekvens skaper du en skamfølelse som ødelegger nytelsen rundt seksualitet for henne. Det er ikke æsj å ta seg på tissen, men det er ikke greit å gjøre det offentlig!

Anonymkode: a3e33...d1b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fase, det går over.

Anonymkode: ca30f...7db

...en gang i løpet av de nærmeste 30 årene. Sannsynligvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en prat om forskjell på jente og guttetiss, forklart at ingen har lov å ta på tissen hennes annet enn mamma og barnehagepersonell å hele den regla der, om hva som er greit mtp overgrep. Og at alle har tiss, men at tissen skal være i fred når vi er sammen med andre.

Anonymkode: a6d86...a04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tussi680 skrev:

Vel, sånn har vi alle vært. 

Og noen av oss er sånn fortsatt🤣🤣

Anonymkode: 28cb8...e92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt en prat om forskjell på jente og guttetiss, forklart at ingen har lov å ta på tissen hennes annet enn mamma og barnehagepersonell å hele den regla der, om hva som er greit mtp overgrep. Og at alle har tiss, men at tissen skal være i fred når vi er sammen med andre.

Anonymkode: a6d86...a04

Hun går ikke i bhg enda, men er hun stor nok til å forstå det når hun er 2 og et halvt? Hun har godt språk og god forståelse, og når vi har snakket om sånt, så sier jeg at det er bare mamma og pappa som kan se, bare vaske og skifte bleie.. Eller No 

Anonymkode: b9190...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun går ikke i bhg enda, men er hun stor nok til å forstå det når hun er 2 og et halvt? Hun har godt språk og god forståelse, og når vi har snakket om sånt, så sier jeg at det er bare mamma og pappa som kan se, bare vaske og skifte bleie.. Eller No 

Anonymkode: b9190...fd2

Absolutt. Å begynne å snakke om at det bare er lov å ta på når mamma/pappa/andre omsorgspersoner skal skifte bleie f.eks er akkurat passe i den alderen der 😊

Anonymkode: a3e33...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt. Å begynne å snakke om at det bare er lov å ta på når mamma/pappa/andre omsorgspersoner skal skifte bleie f.eks er akkurat passe i den alderen der 😊

Anonymkode: a3e33...d1b

Det har kommet opp situasjoner hvor hun sier at en eller annen skal bli med inn, fetter og kusine og lignende, og selvom det i prinsippet er greit, så sier jeg at nå skal du skifte, så da kan ingen komme inn, bare for å fortelle at noen ganger må man være litt privat. Hun forstår det veldig godt, og begynner å lukke døra til badet osv selv.. 

Anonymkode: b9190...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har kommet opp situasjoner hvor hun sier at en eller annen skal bli med inn, fetter og kusine og lignende, og selvom det i prinsippet er greit, så sier jeg at nå skal du skifte, så da kan ingen komme inn, bare for å fortelle at noen ganger må man være litt privat. Hun forstår det veldig godt, og begynner å lukke døra til badet osv selv.. 

Anonymkode: b9190...fd2

Supert, da er du på rett vei 😊

Anonymkode: a3e33...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir helt matt av dømmende folk... men men, det slår tilbake før eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tussi680 skrev:

Blir helt matt av dømmende folk... men men, det slår tilbake før eller senere.

Hvem er dømmende i denne tråden?

Anonymkode: a3e33...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre! Dette er en helt normal fase og en ypperlig mulighet til å starte med å lære barna om egen kropp og seksualitet. Vi forteller barna om kroppen deres, hvordan den ser ut, hva tissen og "rompa" brukes til og hva som er ok og ikke i det offentlige rom. De lærer etterhvert. Du kan si "Tissen din er det bare du som kan ta på, og den kan du ta på når du er alene." Finn en bok eller se på noe om bæsj, tiss og kropp. Det går over rimelig fort. Jo mer dette hysjes og irettesettes desto mer forvirrende og interessant blir det for barna. Naturliggjør det, men sett grenser på når og hvor ting er ok. F.eks ikke lov å snakke om bæsj ved matbordet, kun ta på tissen når man er alene, etter å ha tatt på tissen skal man vaske hender, kun du kan ta på din tiss etc. 

Anonymkode: 18659...347

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...