Gå til innhold

Bør BV få en skikkelig reform?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det du skriver! Norsk bv vet ikke hva de driver med, de ødelegger mange familieforhold også!

Anonymkode: 1678e...b7d

Men tydeligvis mener noen at det ikke er lov å skrive om sine egne erfaringer da det er noen familier som får god hjelp også! At folk faktisk helt mangler sympati for små barn som må flykte fra sitt hjemland på grunn av ren ondskap og falske påstander. Eller barn som blir revet fra hjemmene sine til fosterfamilier og institusjoner på grunn av falske påstander eller veldig tynn grunnlag. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg aldri i livet flyttet til Norge. Det er min rett og plikt å advare andre utlendinger om hvor farlig det er å flytte til Norge hvis man har barn eller planlegger å få barn. Norge har allerede et dårlig rykte så for min del er det bare å bekrefte det til de som vurderer å flytte til Norge for arbeid eller andre grunner. 

Anonymkode: da37d...2a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har skrevet det? 

Anonymkode: b13e0...a83

Det er MANGE som skriver det, og er vanligvis folk som stoler blindt på bv!

Anonymkode: 94cd7...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de burde få en reform. En stor endring, et kontrollorgan og strengere retningslinjer. Først og fremst klarere linjer på HVA som må undersøkes og ikke. Ble selv meldt inn en gang som hevn, og det var flere a4 sider med de mest idiotiske ting. Som hva jeg er allergisk mot til at vi handlet mat i sverige. Det var tatt med at det ene barnet hadde skadet seg i barnehagen og. Kun sånne ting. Til tross for at saksbehandler selv sa at det ikke var noe i den meldingen som var en bv-sak, så startet de undersøkelse. Og da lurer jeg litt på hva de egentlig er ute etter. Her ble saken henlagt og alle rundt var på vår side, men likevel. 

Det burde vært strengere kriterier for utdannelse og erfaring, og et kontrollorgan. Om man har trøbbel med noen i samfunnet, enten det er politi eller leger, så kan man klage til et høyere organ. Mens med bv så kan man kun anke om det har vært rettsak, men kan ikke klage inn saksbehandlere som går over streken til noen. 

Og ikke minst, så burde de endre holdningen sin til foreldre. Å anta at alle er skyldige inntil de har motbevist det selv, er drøyt! Hva med å anta at alle foreldre ønsker å være så gode foreldre som mulig, men noen trenger veiledning? Og at noen ytterst få rett og slett ikke er egnet til å ha omsorg. Man hørte sjeldent om bv før i tida, før de fikk den holdningen til ting de har i dag. De kan ødelegge liv om de vil uten at noen kan ta dem på det. Jeg er absolutt ikke en bv motstander, og jeg mener de har en veldig viktig jobb å gjøre for mange barn. Men de er nødt til å roe ned og ikke anta det verste.

Anonymkode: f9423...950

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en stor belastning bare for foreldre, men også for barna. De som skal beskytte barn er blitt de som terroriserer dem. Kun et par prosent av barnevernssaker gjelder vold, rus og overgrep. De fleste sakene gjelder ren synsing og overanalysering av barn og familier. Det blir sendt anonyme falske bekymringsmeldinger hvor innholdet er at hjemmet er av og til litt rotete eller at noen har sett forelder drikke et glass vin. Noe er alvorlig galt når familier blir utsatt for terror på grunn av sånt tull.

Anonymkode: da37d...2a7

Hvilke kilder har du på dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du bare nedlatende som du ellers er i alle bv-tråder som dukker opp. Man er ikke en skrulle fordi om man blir ødelagt av en slik situasjon, folk reagerer forskjellig.

Anonymkode: 94cd7...a6c

Nei, får man varige psykiske mén av en undersøkelse som påvirker i så stor grad at man bli påvirket i hverdagen så bør man oppsøke psykolog, uansett årsak.

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lenge mellom hver gang jeg leser så selvmotsigende innlegg.

Anonymkode: 924f9...83b

Hva er selvmotsigende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet blir ikke mindre riktig av at noen er redd for dem. Tvert i mot.

Anonymkode: 26d86...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.6.2019 den 1.32, AnonymBruker skrev:

Mange ressurssterke og ikke minst, gode foreldre får seg en skikkelig knekk, traumer og utvikler ulike former for paranoia etter møter med bv. Selvom saker blir henlagt så tærer dette velfungerende mennesker som i utgangspunktet alltid har vært sterke. Det er uheldigvis høye mørketall fordi mange ikke tørr å prate med noen om ettervirkningene de får i møte med BV, i frykt for å bli uglesett, stemplet som bv-motstander eller bli møtt med andre ubehagelige fordommer.

 

Er det ikke da på tide at BV får en reform? Det er vel ikke riktig at foreldre som til syvende og sist viser seg å aldri ha gjort noe galt mot barna sine skal bli ødelagte av dette? Det tjener vel ikke bv på da dette er foreldrene til de barna de liksom skal beskytte?

Før noen legger ord i munnen på meg eller påstår det ene eller det andre; jeg snakker ikke om foreldre som faktisk har gjort barna noe galt/vondt, men de som har fått falske bekymringsmeldinger etter seg eller grunnet misforståelser. For selvom sakene blir henlagt så er det mange foreldre som sliter med senskader etter dette som de ikke tør å fortelle til noen.

Anonymkode: 94cd7...a6c

Helt enig!!

Og svigermødre og andre troll som bare vil ødelegge og lage kvalme og komme med stygge beskyldninger og ødelegge livene til folk burde sjekkes opp og før de går drastisk til verks.. 

 

Anonymkode: 242ed...ea8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WhisperingWind skrev:

Nei, får man varige psykiske mén av en undersøkelse som påvirker i så stor grad at man bli påvirket i hverdagen så bør man oppsøke psykolog, uansett årsak.

Hva er selvmotsigende?

Og hvilken utdannelse har du for å kunne uttale deg om når man bør oppsøke psykolog? Har du kompetanse til å vurdere en anonym persons psykiske helse? Har du tenkt på hva slags vurderinger andre personer som leser dine innlegg kan muligens ha om din psykiske helse?

Anonymkode: da37d...2a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BV-trollene på KG burde gå mer i seg selv enn på nett.

Anonymkode: 26d86...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FrkSvår skrev:

Hvilke kilder har du på dette? :)

Statistikken på grunner til barnevernstiltak er lett tilgjengelig på Bufdir sine sider. Er du virkelig interessert så finner du den.

Anonymkode: da37d...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FrkSvår skrev:

Hvilke kilder har du på dette? :)

 

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statistikken på grunner til barnevernstiltak er lett tilgjengelig på Bufdir sine sider. Er du virkelig interessert så finner du den.

Anonymkode: da37d...2a7

 

Jeg har også sitert statistikk fra SSB som underbygger utsagnet - hele to ganger i tråden. Side 1 og side 2.

Det er ingen hemmelighet.

Kun 20 % av omsorgsovertakelsene ved nemd er begrunnet i rus, vold, mishandling, vanskjøtsel ol.

80 % handler om andre ting, i all hovedsak synsing omkring 'omsorgsevne', hvor det gjøres vurderinger på ting som har mor nok blikkontakt osv. Skjønnsvurdering av hvordan en er som foreldre og menneske, som ikke er basert på forskning og dokumentasjon. Det vurderes heller ikke om det å bli fjernet fra foreldre vil kunne utløse et langt større traume, enn om mor ikke er en superforeldre. For ikke å snakke om at barn under barnevernet sjeldent får stabilitet, men opplever å bli revet opp gjentatte ganger. Er det virkelig verre at mor ikke ser hyppig nok på babyen etter barnevernets syn.....? 

 

Anonymkode: 79a5e...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvilken utdannelse har du for å kunne uttale deg om når man bør oppsøke psykolog? Har du kompetanse til å vurdere en anonym persons psykiske helse? Har du tenkt på hva slags vurderinger andre personer som leser dine innlegg kan muligens ha om din psykiske helse?

Anonymkode: da37d...2a7

Kan underskrive selv på dette du spør personen om.. For JA det blir psykiske men av å være gjennom noe sånt..uansett hvor flink mamma og pappa du er. noe du ikke forstår før du selv står i d.Noen folk melder for å være stygg.For å ødelegge. 

Anonymkode: 242ed...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Jeg har også sitert statistikk fra SSB som underbygger utsagnet - hele to ganger i tråden. Side 1 og side 2.

Det er ingen hemmelighet.

Kun 20 % av omsorgsovertakelsene ved nemd er begrunnet i rus, vold, mishandling, vanskjøtsel ol.

80 % handler om andre ting, i all hovedsak synsing omkring 'omsorgsevne', hvor det gjøres vurderinger på ting som har mor nok blikkontakt osv. Skjønnsvurdering av hvordan en er som foreldre og menneske, som ikke er basert på forskning og dokumentasjon. Det vurderes heller ikke om det å bli fjernet fra foreldre vil kunne utløse et langt større traume, enn om mor ikke er en superforeldre. For ikke å snakke om at barn under barnevernet sjeldent får stabilitet, men opplever å bli revet opp gjentatte ganger. Er det virkelig verre at mor ikke ser hyppig nok på babyen etter barnevernets syn.....? 

 

Anonymkode: 79a5e...6d7

AB snakket om "et par prosent", det er stor forskjell på "et par" og 20. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnevernet bør sentraliseres, slik at avgjørelser er minst mulig avhengig av inkompetanse perifert. Sysselsettingshensyn nedprioriteres da til fordel for hensyn til de som har barn og barn selv.

Barnevernet bør reduseres til å kun gjelde områder som har et gunstig forhold mellom sensitivitet og spesifisitet, som f.eks vold.

Når omsorgssvikt er mindre åpenbar, og mer varierende med kultur, tidsepoke og sted, så blir gevinsten marginal, feilkildene store, blant annet som følge av skjønn og antipatier, samt metodebruk.

Barnevernet går utover tryggheten til alle som har barn.

Du som støtter barnevernet er sannsynligvis en sympatisk person som har empati med barn som lider under dårlige foreldre. Du aksepterer derfor en liten risiko for at du selv blir fratatt retten til å ha barn, for at en stor mengde barn ikke skal oppleve dårlig omsorg.

Jeg er ikke like sympatisk. Min vilje til å akseptere risiko for å bli fratatt egne barn, strekker seg kun til situasjoner som er i mindre grad gjenstand for synsing. Å åpne for at dumme mennesker kan synse fra deg barna, synes jeg er en svært lite tilfredsstillende situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva folk skriver om barnevernets utdanning, så er det noe som heter seleksjon.

Du vil aldri, absolutt aldri, kunne få det slik at den generelle barnevernsansatte er like smart som en universitetsprofessor i matematikk eller en lege.

Barnevernet har ikke samme status. Mengden av smarte folk med uttalte sympatier og høy empati for barn, er for lav til at en stor mengde ute i distriktene vil velge en sånn drittjobb.

Barnevernsansatte kommer alltid til å være dumme, og barnevernet utgjør derfor en trussel mot foreldre, ytringsfriheten til foreldre, og muligheten for å være annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, WhisperingWind skrev:

Nei, får man varige psykiske mén av en undersøkelse som påvirker i så stor grad at man bli påvirket i hverdagen så bør man oppsøke psykolog, uansett årsak.

Hva er selvmotsigende?

Igjen, det virker ikke som du egentlig vet hva du snakker om, og det eneste du bidrar med her er å være nedlatende.

Anonymkode: 94cd7...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, det virker ikke som du egentlig vet hva du snakker om, og det eneste du bidrar med her er å være nedlatende.

Anonymkode: 94cd7...a6c

Jeg synes hun alltid svarer godt og har mye kunnskap. Vet absolutt hva hun snakker om. 

Anonymkode: 0db62...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør det ikke. Hjelpetiltak koster penger, men når det gjelder omsorgsovertagelse så er det staten som betaler kommunen. Det er akkurat derfor de så ofte ikke engang prøver å hjelpe barna i hjemmet, men vil heller bare ta barna med akuttvedtak og aldri tilbakeføre dem.

Anonymkode: da37d...2a7

Jeg må bare korrigere det med at det er staten om betaler for omsorgsovertakelse, kommunene dekker alt av utgifter og krever tilbake av Bufetat, via en refusjonsordning, det beløpet som overskrider ca 34.000,-(kommunal egenandel) i måneden lønn og utg dekning pr fosterhjem. Så det er feil det du sier.

Anonymkode: f7571...a45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes hun alltid svarer godt og har mye kunnskap. Vet absolutt hva hun snakker om. 

Anonymkode: 0db62...80a

Hun gjør tydeligvis ikke det når det eneste svaret hun har i hver eneste tråd er at foreldre skal kunne tåle å få BV på besøk uten å bli emosjonelt berørt av det, og hvis tilfellet er at man ser på det som en påkjenning så må man gå inn i seg selv, mangler selvinnsikt eller så bør man skaffe seg profesjonell hjelp.

En person som konstant svarer sånn er en som absolutt ikke evner å se eller hva forståelse for hvordan en slik presset situasjon kan gjøre med et menneske.

Anonymkode: 94cd7...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. En ny reform med fokus på krav, farlighet og ikke minst egnethet hadde vært til det bedre. Se feks hva som har stått i medi vedrørende Trondheim Kommune og BFT der. 

Selv vet jeg av to ansatte i BFT via min jobb, som har selv vært i barnevernets søkelys. Men behandlingen de fikk var ikke det samme som andre får. 

Men tredje person valgte forsterhjem utfra personlige preferanser som vennskap og personlig forhold til forsterhjemmet. Hun fikk dog aldri sparken og jobber der enda.

Anonymkode: 0a4ed...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...