Gå til innhold

Løgnen om at «penger ikke gir lykke»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

At penger ikke gjør en lykkelig, er noe de med nok penger sier, slik at de "fattige" skal føle seg bedre med seg selv.

Hadde alle vært rike, så hadde det heller ikke vært forskjeller, og ingen fattige hadde vært igjen. Da hadde det ikke vært noe eksklusivt å være rik lenger. Dagens rike vil sikkert fortsatt ha denne rik-statusen, siden det da gjør at dem føler seg spesiell, og at dem da tilhører en "klubb" forbeholdt rikfolk. For at noen kan være rik, så må noen være fattig liksom.

Penger gir et bedre liv, og gjerne et lengre liv. En kan faktisk kjøpe seg et lengre liv, ved å ha tilgang til de dyktigeste leger og den beste medisinen. Å bo i fine strøk, gir en tilgang til et bedre bomiljø og steder uten fare for å bli knivstukket. Når flere rike bosetter seg i en bra kommune, så blir kommunen rikere, som føle av skatten kommunen tar inn. En har da også tilgang til bedre vannkvalitet og bedre kvalitet på kommunens tjenester.

Endret av TrekStar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger tjener bra. Samtidig er det en yrkesgruppe med høy selvmordsrate. Penger gir nok færre bekymringer? men å lykke er noe mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, TrekStar skrev:

At penger ikke gjør en lykkelig, er noe de med nok penger sier, slik at de "fattige" skal føle seg bedre med seg selv.

Hadde alle vært rike, så hadde det heller ikke vært forskjeller, og ingen fattige hadde vært igjen. Da hadde det ikke vært noe eksklusivt å være rik lenger. Dagens rike vil sikkert fortsatt ha denne rik-statusen, siden det da gjør at dem føler seg spesiell, og at dem da tilhører en "klubb" forbeholdt rikfolk. For at noen kan være rik, så må noen være fattig liksom.

Penger gir et bedre liv, og gjerne et lengre liv. En kan faktisk kjøpe seg et lengre liv, ved å ha tilgang til de dyktigeste leger og den beste medisinen. Å bo i fine strøk, gir en tilgang til et bedre bomiljø og steder uten fare for å bli knivstukket. Når flere rike bosetter seg i en bra kommune, så blir kommunen rikere, som føle av skatten kommunen tar inn. En har da også tilgang til bedre vannkvalitet og bedre kvalitet på kommunens tjenester.

Uvitende er du. Ekstremt uvitende. Ikke minst naiv. Jeg foreslår at du utvider horisonten din litt og begynner å reflektere over livet, for det tror jeg ikke du har gjort noe særlig når det er denne konklusjonen du trekker. Ikke vær bitter på andre. Merkelig hvordan penger er alt for mange, og påstår at det er alt for de som har mye av det. Man er sin egen lykkes smed. Du har faen ikke peiling på hva du snakker om, det er en stor skam...

En kan ikke kjøpe seg et lengre liv, det kan ingen når man blir rammet av psykiske lidelser, kreft, sykdommer der døden er garantert å inntreffe i løpet av de nærmeste årene. De fleste rike holder seg der de har etablert sin bedrift og sitt levebrød, rikinger bor ikke bare i Oslo og på østlandet. Det er så mye i innlegget ditt som er feil. 

Anonymkode: cdf30...5d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Commander skrev:

Leger tjener bra. Samtidig er det en yrkesgruppe med høy selvmordsrate. Penger gir nok færre bekymringer? men å lykke er noe mer.

Det kan være på grunn av høyt arbeidspress. Det hjelper ikke nødvendigvis med høy lønn dersom man jobber 12-15 timer i døgnet (som sykehusleger osv. ofte gjør). 

Tjener man bra uten å jobbe seg ihjel så gir det lykke i form av økt frihet. 

Anonymkode: 69053...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som seie penger ikkje kan kjøpa lykke viste ikkje kor det var best å handla 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være på grunn av høyt arbeidspress. Det hjelper ikke nødvendigvis med høy lønn dersom man jobber 12-15 timer i døgnet (som sykehusleger osv. ofte gjør). 

Tjener man bra uten å jobbe seg ihjel så gir det lykke i form av økt frihet. 

Anonymkode: 69053...6db

Det er svært, svært få som har en jobb der de tjener ekstremt godt uten å jobbe seg ihjel. Skal man ha millioninntekt må man ha jobben som førsteprioritet. Vet flere her sier de "bare ville vært fornøyd med vanlig gjennomsnittsinntekt" men høres ikke slik ut. 

Anonymkode: cdf30...5d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger gjør verden og hverdagen enklere. Mye enklere.

De (pengene) fjerner bekymring for plutselige utgifter og at noe ryker. Du vet du enkelt kan skaffe nytt eller reparere.  Du sover godt om natta fordi hodet ikke kverner rundt med tanker om hvordan du skal få hjulene til å gå rundt. Du har kjøpt eller kan kjøpe forsikringer som kan hjelpe deg. Du lever i større sikkerhet og trygghet for morgendagen.

Men, når du har mye penger. Veldig mye mer penger enn folk flest, så kommer du til et punkt hvor du plutselig oppdager at folk er ute etter å ville bli kjent med deg fordi du har penger. Det er pengen dine de smisker for og sikler etter. Du kan få kjøpt "venner" og "kjærester", gods og gull, men om pengene forsvinner så forsvinner de også. 

Det gjelder ikke de fleste av oss. Det gjelder de ganske få som gjør det bra og svever oppover på samfunnsstigen og raskt lærer seg å bli usynlige for media og folk flest.

Anonymkode: aadb5...e31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer jo at penger ikke kan kjøpe lykke, men det å ikke ha penger i det heletatt er nok mye verre. Med en månedslønn på 12.000 utbetalt er ikke akkurat et fint liv, så jeg ville nok blitt lykkeligere av mer penger, ikke for å kjøpe ting, men for å kunne leve.

Anonymkode: bbcf8...555

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er svært, svært få som har en jobb der de tjener ekstremt godt uten å jobbe seg ihjel. Skal man ha millioninntekt må man ha jobben som førsteprioritet. Vet flere her sier de "bare ville vært fornøyd med vanlig gjennomsnittsinntekt" men høres ikke slik ut. 

Anonymkode: cdf30...5d0

I det store og hele kanskje, men det er flere enn du tror. Ikke mange millioner, men f. eks. aktuarer, leger (som ikke går turnus), en del tannleger og noen av ingeniørene har relativt god lønn og relativt behagelige arbeidstider. Det kommer jo an på hva man ser som en god lønn, men en lønn med f. eks. 800K - til en mill som mange blant ovennevnte yrker har skulle holde til et behagelig liv for de aller fleste, med god standard. 

Anonymkode: 69053...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også psykisk. Er ufør . Hadde en pappa som ga faen i oss. Han ga oss aldri noen ting. Når han døde arvet jeg ingen ting. Jeg skulle ønske jeg hadde fått noe hjelp med penger men vi er en fattig familie. Så penger hadde absolutt hjulpet på bekymringer jeg har hatt i livet. Gråter meg i søvn fordi jeg har bekymret meg så mye.

Anonymkode: 4fbe4...efa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger så man klarer seg og kan unne seg noe ekstra i ny og ne, gjør en lykkelig. Derimot er man ikke lykkelig om man har så mye penger at man kan kjøpe seg absolutt alt man vil ha. Man blir ikke mer lykkelig av å ha en bil til 1 mill, 20 svindyre vesker, tre feriehus, au pair og vaskehjelp.

Anonymkode: b29bb...c33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2019 den 12.33, AnonymBruker skrev:

Nå skal du høre. Jeg er en 27 år gammel kvinne. Min far er eier og sjef i et firma som han har bygget opp fra grunnen av. Han har en inntekt på rundt 10 millioner i året. På et dårlig år er inntekten på rundt 5-6 millioner. Da er utbytte/overskudd ikke tatt med. 

Penger er kjempe viktig. Spørsmålet er om det er verdt alt. Pappa ofret alt for å bygge opp dette firmaet. Mest fordi det var hans lidenskap. Pengene er en bonus i det hele, det viktigste er at han får jobbe med det han elsker. Kunne han valgt en lavere utdanning og en mindre betalt jobb, men samtidig jobbet med det han elsker? Ja, men om han har et ønske om å være sjef og drive en virksomhet innen sitt felt, så må jo det være lov, uten at penger er det som er viktigst? For han er JOBBEN viktigst. Det å ha et levebrød. Det å ARBEIDE. Han drar klokka 5 om morgenen og kommer hjem klokka 11 på kvelden. Slik har det vært nesten hver dag i alle de år, med unntak av ferier og helger - men det er sjeldent han er hjemme en hel dag til og med når det er søndag. Det er jobb, jobb, jobb. Er motivasjonen hans kun penger? Jeg tviler, for ingen hadde holdt på slik KUN for penger. Han kjører ikke fancy bil, går ikke med Rolex på armen, han har kun på seg dress om det er høyst nødvendig. Hadde du sett han hadde du ikke trodd på at han har flere millioner i inntekt. 

Det eneste jeg får av pappa er penger. Ingenting annet. Jeg er kjempe takknemlig for at han sikrer meg en trygg økonomisk fremtid sannsynligvis resten av mitt liv. Men han har også påført meg psykiske problemer og jeg har i utgangspunktet aldri hatt en pappa. Jeg har en mann som gir meg penger, som tilfeldigvis også er pappaen min. 

Du, kjære trådstarter, har bare dårlige holdninger. Absolutt alle kan ha en stabil og trygg økonomi med en helt vanlig jobb, enten det er høyskoleutdanning eller fagbrev. Så lenge du har fast jobb og som sagt et kompetansebevis, fagbrev eller en bachelor å se til, så får du en grei inntekt. Det VELDIG MANGE mangler, er respekt for penger, og de fleste aner ikke hvordan de skal bruke pengene for å leve det livet de ønsker. De sløser penger på alt mulig dritt (røyk, snus, godteri, alkohol, for mye klær, for mye mat, for mye dill dall osv osv osv).

Penger gjør deg ikke lykkelig. Joda, det føles kanskje bedre å grine i en splitter ny bmw enn en gammel skoda, som en venn av meg sa (aldri tenkt over det), men penger har ikke en dritt å si når absolut alt annet i livet faller fra hverandre. Du kan ikke redde alt med penger. Pga mye penger har det også oppstått mye misunnelse, sjalusi og fiendtlighet i familiene til både mamma og pappa. Jeg har blitt utstøtt og hatet av søskenene til pappa og mamma, fordi jeg er arving, fordi pappa er rik, fordi vi har "så mye penger at vi ikke vet hva vi skal gjøre med dem". 

Jeg har borderline personlighetsforstyrrelse. Har prøvd å tatt livet mitt mange ganger, og påførte meg selv en ganske stor skade i beinet pga selvskading for noen år siden. Jeg tenker noen ganger at om pappa hadde vært som alle andre pappaer som faktisk stilte opp, og at vi var en vanlig A4 familie med normal inntekt, normal jobb og bare et normalt liv, så kanskje jeg ikke hadde vært syk. Ting kunne vært så mye annerledes om oppveksten min og menneskene rundt meg var stabile. Men penger gjør ikke folk stabile, det vekker så mye følelser i folk. Nå ble jo jeg også voldtatt og mishandlet som barn, men jeg ble ikke akkurat ivaretatt i etterkant av traumen. 

Se på resten av befolkningen i Norge, hvor mye de hakker på folk som er rike. DE BIDRAR IKKE, DE TJENER PENGER OG TØRKER SEG I BAKEN MED 1000 LAPPER. De klarer ikke gjøre annet enn å slenge dritt. Mener at ingen har jobbet hardt for noe. De slenger dritt om arvinger (meg), som ikke har gjort noe som helst for å havne i denne situasjonen - vi er bare født inn i "riktig" familie. De mener at fattige mennesker i Norge fortjener pengene som min pappa har jobbet for, mer enn jeg som er datteren hans, som han har satt til side penger for. De fleste med normal intelligens skjønner at det er helt tullete å ta penger fra en enkelt person og gi til andre kun fordi denne personen har "for mye". Folk tenker ikke på at de med mye penger ofte donerer penger til andre, om det er snakk om et stort firma eller en bedrift så har de mange arbeidsplasser, og de sikrer folk arbeid. Der er jeg stolt over pappa, for han har enormt mange ansatte i firmaet sitt og det er alt ifra ufaglærte til folk med fagbrev til folk med master. Stor variasjon og bred kompetanse. 

Man må jobbe jævla hardt for å tjene store mengder penger. Man må jobbe som normalt for å ha en gjennomsnittlig inntekt, og man må være flink med penger om man ikke skal sette seg i gjeld og sitte der raka blakk hver måned en uke etter lønn. 

Så hun her over som ber meg gå ta en bolle fordi jeg sier penger ikke er alt, du kan faen meg gå å ta deg en bolle selv. Flere av dere som skriver i tråden her er vanvittig uvitende og jeg blir kvalm av dere. Slutt å vær bitter på andre for deres egen ulykke. Det er ikke slik at bare fordi man har penger så har man det bedre enn alle andre og bare fordi du er fattig betyr det ikke at du har det verre enn alle andre. Faen altså, nordmenn er så opptatt av penger og materialistisk glede at jeg blir kvalm. Er ikke rart jeg er syk når folk er som de er. Hadde jeg kunne kjøpt lykke og glede og selvtillit og god helse og alt det der hadde jeg gjort det, men vet dere hva, jeg kan faktisk ikke det. Men det tror visst dere.... Latterlig. 

Anonymkode: cdf30...5d0

 

Det lyser ignoranse av innlegget ditt. Folk som ikke har penger og arv, slik du har, opplever også psykisk sykdom og mangel på farsfigur og farskjærlighet i livet sitt. Tror du ikke belastningen ville vært dobbel om du i tillegg til dine problemer, måtte krangle med nav hver måned for å ha nok til mat, ikke sov pga bekymringer fordi vaskemaskina di lager ulyder og du tror du må finne en måte å skaffe en ny på, du har tannpine fordi du ikke har råd til tannlege, du fryser fordi du ikke har råd til vintersko, barna dine føler seg utenfor fordi du ikke klarer å gi dem de samme tingene som naboen, du har ikke råd til å være med vennene dine fordi de i økende grad finner på ting som koster penger osv osv.? Lista er uendelig lang. Å skrive det at den du siterer har dårlige holdninger når den skriver om å ønske seg et liv der hun har nok... jeg har ikke ord. Få huet ut av ræva! 

Anonymkode: 94577...ae7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

På 25.6.2019 den 12.42, hocane skrev:

Tror ikke millionærer er lykkeligere enn folk med gjennomsnittslønn.

Jo. De er det. Det ser man på statistikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2019 den 13.03, AnonymBruker skrev:

Uvitende er du. Ekstremt uvitende. Ikke minst naiv. Jeg foreslår at du utvider horisonten din litt og begynner å reflektere over livet, for det tror jeg ikke du har gjort noe særlig når det er denne konklusjonen du trekker. Ikke vær bitter på andre. Merkelig hvordan penger er alt for mange, og påstår at det er alt for de som har mye av det. Man er sin egen lykkes smed. Du har faen ikke peiling på hva du snakker om, det er en stor skam...

En kan ikke kjøpe seg et lengre liv, det kan ingen når man blir rammet av psykiske lidelser, kreft, sykdommer der døden er garantert å inntreffe i løpet av de nærmeste årene. De fleste rike holder seg der de har etablert sin bedrift og sitt levebrød, rikinger bor ikke bare i Oslo og på østlandet. Det er så mye i innlegget ditt som er feil. 

Anonymkode: cdf30...5d0

Så kjedelig du er ...

Anonymkode: 0e3c3...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye forskning på dette. Og penger skaper ikke lykke. Men er en av mange faktorer som motvirker ulykke. Hvis lykkelig er 100. Og ulykkelig er -100. Så kan penger bare bringe deg fra -100 og opp til 0. Mens andre faktorer, som selvrealisering, selvrespekt, selvtillit, anerkjennelse, finne kjærligheten, et godt familieliv, og det å oppfylle mål man har satt seg som oftest er de som nevnes som lykkeskapende faktorer. Disse kan bringe deg opp fra 0 og til 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.6.2019 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Mangel på penger gir det i hvert fall ikke. 

I oppveksten måtte jeg være med på skoleturer, og jeg var den eneste i klassen som ikke hadde råd til å kjøpe noe på de påtvungne turene. Noe som ble godt synlig. I ungdomsårene og tidlig i voksenlivet manglet jeg mat og klær. Går ikke akkurat så supert nå heller, men har i det minste mat og tak over hodet.

Men jeg drømmer om å en dag ha det «alle andre» har, og tar som en selvfølge. Penger gir i stor grad frihet, og man slipper å stresse og bekymre seg i hverdagen, om man sitter litt bedre i det. Har alltid fått høre at penger ikke er viktig i oppveksten. Samtidig som de har slitt ræva av seg i alle år for disse pengene «som ikke var viktige», så de kunne få det bedre. Jeg vil ikke bli millionær, men jeg vi ha en grei hverdag, og håper å få en grei hverdag med orden og balanse. Ønsker meg ikke millioner og luksus. Det er det ingen som trenger, men jeg vil gjerne ha en passelig og trygg økonomi, som gir rom for litt utskeielser en gang iblant. 

Tror ikke jeg er den eneste som tenker dette av og til.

Anonymkode: d9fc3...13a

Det er gjerne folk som har mer enn nok penger som sier den der "penger gir ikke lykke".

Det har vært forsket på det - så det i en eller annen amerikansk dokumentar - men lykke og penger gikk hånd i hånd oppover til et visst punkt (under ellers like forutsetninger på helse osv. )

Tallene viste - logikken -  si i omtrentlig norsk målestokk at man f.eks. blir litt lykkeligere for hvert trinn mer en tjener fra 300,000- 400,000, 500,000,  men at lykken sin korrelasjon med penger stopper når  en kommer opp til en viss sum, si 1 million. At tjente man 5 eller 1 million så ble man ikke noe mer lykkelig av den grunn da.

Handler vel som du sier om - god og trygg økonomi, litt rom for utskeilser/fritidsinteresser/ferier osv, trives der en bor, bil som fungerer osv. - så slutter pengene å ha betydning og det blir da andre ting som avgjør/påvirker ens lykke.

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger betyr trygghet og en må ha en viss mengde penger for å oppnå det. 

Anonymkode: 71f65...473

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på hva jeg hadde brukt pengene på om jeg hadde hatt mer enn jeg trengte: å hjelpe andre som trenger det. Ikke ved å gi penger til en veldedig organisasjon kanskje, men å fysisk gjøre noe for noen. For eksempel spandere mat, klær og frisørtime til en uteligger. Men det kommer an på hvor mye penger jeg hadde hatt til overs også.

For all del, veldedige organisasjoner har en fin baktanke, men mye av pengene blir dessverre borte på veien og kommer aldri dit de skal. Om man gjør noe for andre og man ser resultatet raskt, gir nok det også en slags lykkefølelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2019 den 16.17, AnonymBruker skrev:

 

Det lyser ignoranse av innlegget ditt. Folk som ikke har penger og arv, slik du har, opplever også psykisk sykdom og mangel på farsfigur og farskjærlighet i livet sitt. Tror du ikke belastningen ville vært dobbel om du i tillegg til dine problemer, måtte krangle med nav hver måned for å ha nok til mat, ikke sov pga bekymringer fordi vaskemaskina di lager ulyder og du tror du må finne en måte å skaffe en ny på, du har tannpine fordi du ikke har råd til tannlege, du fryser fordi du ikke har råd til vintersko, barna dine føler seg utenfor fordi du ikke klarer å gi dem de samme tingene som naboen, du har ikke råd til å være med vennene dine fordi de i økende grad finner på ting som koster penger osv osv.? Lista er uendelig lang. Å skrive det at den du siterer har dårlige holdninger når den skriver om å ønske seg et liv der hun har nok... jeg har ikke ord. Få huet ut av ræva! 

Anonymkode: 94577...ae7

Nettopp, selvfølgelig måtte det komme en med penger for å klage over hvor fæle fattige er som ønsker å ha nok penger til å klare seg. Jeg kjente jeg ble forbannet av det innlegget der. Det finnes folk her i landet som sliter med å betale husleie og strøm, og enkelte, også barn legger seg sultne. Og nei, jeg sier ikke at penger er en magisk kur mot alt kjipt her i livet, men det kommer faen meg godt med dersom man skal ha et ok liv.

Anonymkode: e0d7a...ddf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...