Gå til innhold

Hvorfor blir ikke noen folk bedre til å skrive av og henge på debattforum?


Brannslangen

Anbefalte innlegg

 Kanskje en del som rett og slett ikke GIDDER å skrive korrekt, eller lese korrektur før de poster noe?

Anonymkode: 1126b...a2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rarere er det at noen ser ut til å bli dummere og trangere i hue.

Anonymkode: 5fe69...afd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/24/2019 at 7:18 PM, Brannslangen said:

, og ikke minst orddelingsfeil.

Tror nok du mener særskrivingsfeil.

https://no.wikipedia.org/wiki/Særskriving

Særskriving vil si deling av flerleddede, faste uttrykk i enkeltord i skriftlig fremstilling på norsk.[1] Å dele sammensatte ord i frittstående ord er en utbredt feil, men er ikke nødvendigvis feil i alle tilfeller. Det motsatte av særskriving kalles samskriving.[2]

 

 

 

 

Anonymkode: 97085...d4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2019 den 13.52, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, hvorfor kan ikke du lære deg at dysleksi er noe som finnes.

Anonymkode: ee1d3...599

Dysleksi finnes - og gir ikke frikort til å skrive som man vil. Dysleksi kan og bør også jobbes med. En stavefeil her og der er ikke så farlig, og skriver man til venner kan man jo gjerne slappe litt mer av. Men når voksne folk på et diskusjonsforum konstant skriver som om de har 4 i promille, fremstår de ærlig talt ikke spesielt intelligente. 

Jeg er lærer, og har hatt nok av dyslektikere som har endt med 5’ere og sågar 6’ere i norsk skriftlig. Utrolig? Vel, det er sant. De har virkelig jobbet for det.

De som derimot har brukt dysleksien som unnskyldning, skjold og hvilepute har imidlertid ikke utviklet seg stort.

Det er heldigvis få som har såpass tung dysleksi at det «aldri» blir noe særlig bedre med kombinasjonen innsats og tilgjengelige hjelpemidler. 

Anonymkode: 55b41...720

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare slenge inn mitt svar til spørsmålet i overskriften:

Kanskje noen ikke gidder å forbedre seg, og lar det slarke og gå. Eller kanskje noen har gjort så godt de kan, men så er det fortsatt enkelte feil. Alle har vi ting vi ikke er så flinke til, og for flere er rettskrivning og formuleringsevne blant de tingene.

Det å kunne skrive korrekt, er forresten ikke nødvendigvis det samme som å skrive bra eller meningsfullt. Enkelte driver med ordgyteri som kan se flott og smart ut, men innholdsmessig henger det ikke på greip. Andre skriver "som ei krøkke", men har et tydelig budskap som når fram.

Anonymkode: eff6f...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S. I tillegg blir vi alle språkpåvirket av hva vi hører og hva vi leser; så spørs det da hva denne påvirkningen er.

Anonymkode: eff6f...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er virkelig KG bedre enn VGD? Det er lenge siden jeg frekventerte VGD men mitt inntrykk da jeg begynte å henge her inne var at skriveferdighetene her inne var vesentlig dårligere enn den erfaringen jeg har fra VGD. Det er 7-8 år siden jeg jevnlig var på VGD, så mulig nivået har endret seg.

Dessverre er min egen erfaring at jeg har blitt dårligere på å formulere meg etter at jeg skiftet beite fra VGD til KG. Jeg føler språket mitt er i fullstendig forfall og jeg tviler stadig vekk på egne formuleringer og må dobbeltsjekke hvordan jeg skriver enkelte ord som jeg aldri hadde problemer med tidligere. Jeg påstår ikke at KG har skylda for det, men jeg tror man generelt sett, og i større grad, er eksponert for språkføring under pari nå som det foregår så mye kommunikasjon over sosiale medier og diverse fora hvor absolutt alle deltar. Vi har også fått et muntlig skriftspråk hvor både tegnsetting og ortografi er nedprioritert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal bare slenge inn mitt svar til spørsmålet i overskriften:

Kanskje noen ikke gidder å forbedre seg, og lar det slarke og gå. Eller kanskje noen har gjort så godt de kan, men så er det fortsatt enkelte feil. Alle har vi ting vi ikke er så flinke til, og for flere er rettskrivning og formuleringsevne blant de tingene.

Det å kunne skrive korrekt, er forresten ikke nødvendigvis det samme som å skrive bra eller meningsfullt. Enkelte driver med ordgyteri som kan se flott og smart ut, men innholdsmessig henger det ikke på greip. Andre skriver "som ei krøkke", men har et tydelig budskap som når fram.

Anonymkode: eff6f...466

Dette er faktisk av verste sort. Det er klin umulig å debattere med noen som forviller seg i en slik oppstyltet og påtatt språkføring. Enkelte tror de vinner debatten med ordjåleri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2019 den 19.38, AnonymBruker skrev:

Det viser bare at Ts ikke er noe bedre selv 🤷‍♀️

Anonymkode: 2b622...f65

T.S.

Anonymkode: ac45b...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...