Gå til innhold

Hvorfor blir ikke noen folk bedre til å skrive av og henge på debattforum?


Brannslangen

Anbefalte innlegg

Hvordan kan folk oppholde seg år etter år på diskusjonsforum uten å bli nevneverdig bedre på rettskrivning? Jeg trodde jeg var flink til å skrive da jeg gikk på VGS, men jeg forsto fort da jeg begynte å frekventere forum at det var noe galt med syntaksen min. Jeg skrev altfor lange og knotete setninger, og spesielt kommateringen var helt feil (fraværende).

Er det flere som har blitt bedre i rettskriving av å være på debattforum? Jeg synes ortografien er gjennomgående akseptabel på KG hos den jevne bruker. Det som dog florerer litt er tegnsettingsavvik som komma og punktum (og spørsmålstegn og utropstegn), sammenblanding av "og" og "å" og "da" og "når", og ikke minst orddelingsfeil. Jeg synes VGD er verre enn KG når det kommer til disse feilene. Hvorfor det er slik er det bare å stusse over.

Hvorfor er det en del som aldri blir bedre til å skrive riktig selv om de henger på diskusjonsforum i årevis? Lærer de ikke? Bryr de seg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Brannslangen said:

Hvordan kan folk oppholde seg år etter år på diskusjonsforum uten å bli nevneverdig bedre på rettskrivning? Jeg trodde jeg var flink til å skrive da jeg gikk på VGS, men jeg forsto fort da jeg begynte å frekventere forum at det var noe galt med syntaksen min. Jeg skrev altfor lange og knotete setninger, og spesielt kommateringen var helt feil (fraværende).

Er det flere som har blitt bedre i rettskriving av å være på debattforum? Jeg synes ortografien er gjennomgående akseptabel på KG hos den jevne bruker. Det som dog florerer litt er tegnsettingsavvik som komma og punktum (og spørsmålstegn og utropstegn), sammenblanding av "og" og "å" og "da" og "når", og ikke minst orddelingsfeil. Jeg synes VGD er verre enn KG når det kommer til disse feilene. Hvorfor det er slik er det bare å stusse over.

Hvorfor er det en del som aldri blir bedre til å skrive riktig selv om de henger på diskusjonsforum i årevis? Lærer de ikke? Bryr de seg ikke?

Er det bevisst at du blander det sammen i overskriften?

Anonymkode: b542c...0b7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bevisst at du blander det sammen i overskriften?

Anonymkode: b542c...0b7

Det er nok ingen sammenblanding, bare en og/å-feil i overskrifta. "Hvorfor blir ikke noen folk bedre til å skrive av å henge på debattforum?", skal det nok være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vox_populi said:

Det er nok ingen sammenblanding, bare en og/å-feil i overskrifta. "Hvorfor blir ikke noen folk bedre til å skrive av å henge på debattforum?", skal det nok være.

Poenget mitt var om han gjorde det for å være morsom eller ikke? Som når man skriver "skriveleif".

Anonymkode: b542c...0b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt var om han gjorde det for å være morsom eller ikke? Som når man skriver "skriveleif".

Anonymkode: b542c...0b7

Javel, hva er det han blander sammen, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bevisst at du blander det sammen i overskriften?

Anonymkode: b542c...0b7

Det viser bare at Ts ikke er noe bedre selv 🤷‍♀️

Anonymkode: 2b622...f65

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Brannslangen skrev:

Hvordan kan folk oppholde seg år etter år på diskusjonsforum uten å bli nevneverdig bedre på rettskrivning? .....................

Bryr de seg ikke?

En av de grunnleggende "anorakreglene" for forumdeltakelse, er at man ikke lar skrive-, stave-  og grammatikkfeil komme i veien for budskapet.  Altså at det er en uskikk å rette på med- eller motdebattanters ortografi.

 

De trenger ikke bry seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver mye både privat og i jobb, og merker at jeg blir bedre og bedre på grammatikk, rettskriving, og klart språk. Min oppfattning er at trening gir mening og øvelse gjør mester.

Det er likevel slik at svært mange har lese- og skrive- vansker. Forskning viser at ca 10% av den norske befolkningen har det. Det betyr at de har et begrenset potensiale. Utvikling av skriveferdighetene er krevende. Dessuten er ikke alle like flink  til å forbedre seg. De står stille i sin skriveutvikling. 

Andre grunner til at noen skriver dårlig er at de ikke evner å skrive til andre enn seg selv. De tar for gitt at alle har den samme konteksten, eller vet det samme om tema, forstår språket like godt, eller har de samme forutsetningene for å forstå det som skrives. Det kan være alders-, kultur-, kjønns- barrierer eller andre ting som gjør at de formulerer seg på en måte som gjør at de ikke blir forstått.

Når det er sagt så tror jeg også mange ikke gidder å ta seg tid til ha en liten skriveprosess hvor de tenker gjennom det de skriver, leser, korrigerer, omformulerer og jobber med teksten sin. De trykke send og er over på en annen kommentar, og fnyser av alle som misforstår, ikke gidder å svare, eller rakker ned. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Whistler skrev:

En av de grunnleggende "anorakreglene" for forumdeltakelse, er at man ikke lar skrive-, stave-  og grammatikkfeil komme i veien for budskapet.  Altså at det er en uskikk å rette på med- eller motdebattanters ortografi.

 

De trenger ikke bry seg. 

Enig! Men siden Ts tar opp dette er det nokså merkelig at det allerede i overskriften oppstår en grov skrivefeil.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Vox_populi said:

Javel, hva er det han blander sammen, da?

Han blander å med og, det sier jo seg selv. 

Anonymkode: b542c...0b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han blander å med og, det sier jo seg selv. 

Langtifra, han blander ikke. Han velger én, men han velger feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sizz- skrev:

Enig! Men siden Ts tar opp dette er det nokså merkelig at det allerede i overskriften oppstår en grov skrivefeil.. 

Overskriften er dårlig formulert, og den inneholder i tillegg en og/å feil. (Brødteksten skal jeg la være å dissekere.)  Men siden du nevner det, kan du jo se etter om du er feilfri selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
13 minutter siden, Whistler skrev:

En av de grunnleggende "anorakreglene" for forumdeltakelse, er at man ikke lar skrive-, stave-  og grammatikkfeil komme i veien for budskapet.  Altså at det er en uskikk å rette på med- eller motdebattanters ortografi.

 

De trenger ikke bry seg. 

Ikke hvis det er en "elev" på Livets harde skole som kritiserer innvandrere for ikke å skrive korrekt norsk for deretter selv å gjøre elementære feil. Men da er jo vedkommende dyslektiker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Vox_populi said:

Langtifra, han blander ikke. Han velger én, men han velger feil.

Hvis jeg sier "hei Eva" til Kari, så blander jeg jo de to. Selv om jeg ikke samtidig sier "hei Kari" til Eva. 😛 

Anonymkode: b542c...0b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg sier "hei Eva" til Kari, så blander jeg jo de to. Selv om jeg ikke samtidig sier "hei Kari" til Eva.

Anonymkode: b542c...0b7

Da er vi uenige. Jeg synes bare at du bommer på navnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Whistler skrev:

Overskriften er dårlig formulert, og den inneholder i tillegg en og/å feil. (Brødteksten skal jeg la være å dissekere.)  Men siden du nevner det, kan du jo se etter om du er feilfri selv.

Feilfri er jeg ikke. Men jeg klager ikke på ting/egenskaper hos andre som jeg er like dårlig på selv, det blir for dumt;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje dem ikke bryr seg. Så lenge en forstår hva som skrives (noe jeg tror de fleste gjør), så burde det være nok. Det trengs ikke skrives perfekt. Kommer budskapet frem, så burde da ingen henge seg opp i slikt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde egentlig ikke være SÅ forbanna vanskelig å skrive korrekt. Men folk gidder vel ikke å lese korrektur... 

Anonymkode: 1126b...a2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, hvorfor kan ikke du lære deg at dysleksi er noe som finnes.

Anonymkode: ee1d3...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tenker sjeldent over rettskrivingen når de skriver på nettforumer og da lærer man lite  av å skrive på nettforumer. Stavekontrollen som enkelte har i nettleseren tar kun ut noen av feilene. 

Synes selv det er sjeldent jeg ser noen skrive så dårlig at det går utover min evne til å forstå hva de mener. 

Anonymkode: ac522...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...