Gå til innhold

El-motoriserte kjøretøy- fortauets trafikk endres- tiltak?


I Grosny

Anbefalte innlegg

Fortauet, samt gang- og sykkelveiene er annerledes nå sammenlignet med for få år tilbake. El-sparkesykken og el-sykkelen har kommet inn og kjøres gjerne med jevn høy hastighet.  Skummelt.

Syklister på fortauet er ett problem vi er vant til å leve med. Syklistene tilpasser seg som regel og bremser ned til nesten gangfart når de kommer i nærheten av fotgjengere.   Elsparkesyklene og El-syklene har derimot en tendens til å suse på i høyere hastighet. Det er nesten så man får følelsen av at de ikke justerer farten, særlig gjelder dette el-sparkesyklene.

Til politikere og byråkrater: Vær så snill å ta elektrifiserte småkjøretøy og trafikkendringen/trafikkfaren de drar med seg på alvor. Fortauene er ikke designet og dimensjonert  for dem, og det er heller ikke gangveiene. 

El-sparkesyklene har også ett vesentlig tilleggsproblem. De blir parkert over alt, f.eks på fortau eller på sykkelvei, der de utgjør hindring og trafikkfare. Bør El-sparkesykkelutleie opphøre?

Bør sykkelveinettet bygges ut stort og fort for å få plass til elektriske småkjøretøy?

Bør el-sykler kutte motorhjelp ved 20 km/t ? Bør el-sykler som går for fort beslaglegges? Bør El-sparkesykler begrenses til 15 km/t?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sant at flere kjører som tullinger. Når også opptill 3 stykker står på en el-sparkesykkel, så medfører dette at vekten blir for stor til at el-sparkesykkelen klarer å manøvrere sikkert og optimalt. Skulle gjerne likt å vite alder på dem som havner i ulykker, og om hvor mange som er turister, og hvor mange personer det er på en el-sparkesykkel, av de el-sparkesyklene som er innvolvert i en ulykke.

Det burde forbys flere en en person, hvis det viser seg at mange ulykker forårsakes av at det er flere en en på el-sparkesykkelen. Har selv vært vitne til at 2 stykker falt av en el-sparkesykkel. I de fleste tilfeller, så har jeg også vært vitne til at det er de unge som kjører som tullinger, og noen ungdommer.

Men jeg vil påstå at det største problemet, er fotgjengerne selv. Mange fotgjengere går på kryss og tvers på fortauet\gangvei, og stopper opp uten forvarsel, snur seg, og går rett på en. Dette øker risikoen for sammenstøt, og el-sparkesyklisten må rekalkulere kjapt for å unngå evt. en ulykke. At gående bruker mobil, og er opptatt av den, hjelper heller ikke på sikkerheten. At en bruker ringeklokke, er også ofte lite populært blant mange fotgjengere, som blir sur om man bruker dem. Derfor slutter mange å bruke dem. Dette gjelder også for syklister.

Men da blir mange sur også, fordi at en ikke bruker dem. Mange fotgjengere gidder ikke flytte seg, og prøver å markere seg, ved å ikke la en passere. Da blir jo også både syklister og el-sparkesyklister irritert og prøver smette frem forbi dem.

Etterpå, så klager fotgjengerne over at en sneier ved dem. Således at syklister og el-sparkesyklistene skal vise hensyn, så burde også fotgjengere gjøre det samme. Selv når en triller og da også står i ro, og andre fotgjengere selv går på en, så blir el-sparkesyklisten sett negativt på. De fleste el-sparkesyklister har nok full kontroll, selv om dem svinger att og frem og det kanskje ser ustabilt ut. En el-sparkesykkel har små hjul, noe som muliggjør brå svinginger. Det ser kanskje skummelt ut for mange, når dem svinger fortere en en vanlig sykkel.

Jeg tror også media har helt bensin på bålet, ved å være negativt overfor el-sparkesykler. Jeg tror det er en "lobby", med sure folk, som rett og slett bare vil ha sparkesykler, OG samtidig sykler, vekk fra fortauet, Problemene rundt uvettig kjøring og ulykker med el-sparkesykkelen, blir brukt som påskudd for å bli kvitt det egentlige målet, sykkelen. Ved å angripe bruken av el-sparkesykkelen, så vil det sikkert også komme opp ønsker og behov for nye regler, som da også er ment å gjelde for syklister. Denne "lobbyen", vil sannsynligvis ha forbud mot all bruk av fortauet, utenom for fotgjengere.

Hvis sykler og el-sparkesyler blir henvist til sykkelfelt, sykkelvei og vei, da vil dette også gå ut over små barn, som da må bruke en enda farligere måte å komme seg frem på. Dette kan gi flere ulykker med sykkel, hvor barn er innvolvert. Dette er spesielt et scenario, hvis vei skal brukes.

Personlig, så mener jeg at utleie av el-sparkesykler er en dårlig ide. Dem blir da for lett tlgjengelig, og ulykker vil bli mer hyppig, da alle bruker dem, uansett alder og erfaring.

Da jeg kjøpte min el-sparkesykkel, så var det før disse utleiene kom. Etter at utleien kom, så ble det mye trafikk, og både turister, unger og at alle uten noen form for erfaring med vanlig sparkesykkel, bruker dem. Selv om en er forsiktig, kjører i gangfart forbi folk, og evt. går av når det er mye trafikk, så blir folk sur allikevell. Har også merket meg en ting, at det er bare kvinner som klager. Menn bryr seg tydeligvis ikke.

Men å forby el-sparkesykler i sin helhet, er jeg imot. En kan ikke forby alt en ikke liker, bare fordi det er noe nytt og noe nytt å tilpasse seg til. Fotgjengere må ikke bli for arrogant, men akseptere at fortauet er for flere enn bare for gående. At ulykker skjer, er noe som vil skje med alt motorisert eller ikke-motorisert kjøretøy. Det blir mye en burde forby, hvis en først skal forby el-sparkesykler.

Men, jeg synes heller ikke at fotgjengere skal rope FOR høyt, da det er ganske vanlig at en ser fotgjengere gå i sykkelfeltet og på sykkelvei. Dette har skapt farlige situasjoner for flere syklister flere ganger. Det er ikke heller et uvanlig syn å se barnevogn der heller. Biler parkerer også der. Syklister og el-sparkesyklister, har lovlig rett til å bruke fortauet, men fotgjengere har ikke lov å bruke sykkelvei\sykkelfelt.

Hvis el-sparkesykelen allikevell blir henvist til sykkelfeltet og sykkelvei, eller til veibanen i fremtiden, så burde da også hastigheten økes med minst 5 km\t, til 25km\t. Dette er for å hindre at bilister og syklende blir plaget for mye av relativt saktegående el-sparkesykler. Når en kan sykle i 50-60km\t på vanlig sykkel uten motor, så burde det gå ann å el-sparkesykle i 25km\t lovlig, i veibanen og på sykkelvei\felt.

Endret av TrekStar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observerte i helgen, en gutt rundt 11 år, som ramlet av el-sparkesykkelen i Oslo. Han ramlet av, grunnet at han skulle til å prøve å fange capsen som fløy av hodet hans, under fart. El-sparkesykkelen startet å sjangle, da han ikke holdt like godt fast på håndtakene til styret.

Han gikk i bakken, og slo hodet, knærne og hendene. Igjen, så er jeg nysgjerrig på nøyaktig alder til dem som havner i slike ulykker, og hvilken prosentandel som er barn. Det burde kanskje vurderes opplæring til barn, eller at det brukes el-sparkesykler som er tilpasset en viss høyde, og da ment for barn. Hvis mesteparten av de som havner i ulykker, er full av alkohol, så burde dette kanskje regnes i en egen statistikk, da det vil være en annen sak, synes jeg. En statistikk som viser prosentandelen som er full, sammenlignet med dem som er edru kunne vært interessant.

Tror nok flere tar seg en tur på byen, forså å drikke seg full, og tar en ustødig tur hjem på el-sparkesykkel, etter en dårlig vurdering av sine styreevner i beruset tilstand.

Tror ikke at disse el-sparkesyklene som leies ut, er optimalt ment for barn, da styret vil sitte veldig høyt oppe, siden barna er lavere. Når da f.eks en 7 åring kjører på disse, da henger armene ganske høyt og jeg vil like å tro at dette reduserer evnen til å styre noe. Det burde også forbys flere en 1 på en el-sparkesykkel. 3 stykker på en el-sparkesykkel er ikke sikkert nok.

El-sparkesykler er vel heller ikke ment å frakte 2 personer, som da også har flere store shoppingbager hengende på skuldrene. Det skal i flere tilfeller veldig lite til, for at en mister balansen, når shoppingbager, eller personen bak, skifter posisjon under fart.

Har selv kjørt el-sparkesykkel i rundt ett år nå, og ikke havnet i ulykke, eller skadet meg selv eller andre. En må bare være fornuftig og lese veien foran seg. Jeg kan legge til at bilister kan være vel så uforutsigbar som fotgjengere, og at mange bilister bryter trafikkloven som igjen kan være en fare for el-sparkesyklister og andre syklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoriserte kjøretøy som skal brukes på fortau bør ha samme fartsgrense som elektrisk rullestol, nemlig max. 10 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Topplue said:

Motoriserte kjøretøy som skal brukes på fortau bør ha samme fartsgrense som elektrisk rullestol, nemlig max. 10 km/t.

Det sier seg selv, at vil gå altfor tregt. Når en bruker el-sparkesykkel på fortau, vei, og sykkelvei\felt, så vil 10 km\t være for lite. Hadde el-sparkesykkel utelukket vært for bruk på fortauet, så hadde sikkert 10km\t vært fornuftig.

Problemet er ikke el-sparkesykkelen selv, men personen som styrer den. Loven sier at en skal kjøre forbi folk på fortauet, i gangfart. Problemet er da at mange ikke ser ut til å bry seg om dette, men kjører forbi i f.eks 20km\t. El-sparkesyklisten må tilpasse farten sin og være fornuftig. Dessverre er ikke alle like fornuftig eller bruker hodet. En kan heller ikke cruise rundt i max 10km\t på vei eller sykkelvei\felt. Dette ville bare skape bråk med bilister og andre syklister.

Tror politiet burde ta grep og holde fartskontroll ved fortauene, slik at det kan gis bøter og evt. kjøreforbud til dem som opptrer uansvarlig på el-sparkesykkel. Men da burde det også has kontroll på ikke bare el-sparkesyklister, men også for vanlige sparkesykler, sykler og da også skateboard og rollerblades.

Tror folk er uansvarlig som følge av at dem ikke eier el-sparkesyklene selv, men hopper på en dem finner, og suser forbi uten å ta ansvar. Når dem ikke eier dem selv, da tror jeg terskelen er lavere for å kjøre fort og ikke vise hensyn, forså å kaste dem fra seg et sted. Jeg ville ha forbudt leie, og bare tillatt privat eie. Dette ville ha fått bort dem som er mest uansvarlig, noe som også da gjelder turister, som jeg opplever at, i svært stor grad, kjører uten fornuft.

På en måte så kan disse negative artiklene i aviser, om el-sparkesyklene, minnes om de som betalte Youtubere og andre bloggere, til å påvirke unge til å være for klimasaken. Håper ikke det finnes en "lobby" med politikere, som betaler for negativ oppmerksomhet rundt el-sparkesykler, med den hensikt å overbevise befolkningen og andre politikere om at det trengs nye regler, eller for å få støtte til et forbud. Noen må da ha betalt for å få satt i gang en slik statistikk, da det ikke betales for seg selv.

Endret av TrekStar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan også si at det er tydelig at mange forgjengere er påvirket av dette negative snakket om at el-sparkesykler er potensielt  farlig. Det virker som mange er utrolig redd for å bli overkjørt, og overdriver den farlige "situasjonen" som kommer kjørende bak dem.

Eldre med benskjørhet burde vel også kjøre rundt i rullestol, hvis skjellettet er i så dårlig forfatning, og når en er litt ustødig som følge av dette, at en risikerer å falle og lett knekke ben i kroppen.

Kanskje er det folk utenfra byen, som ikke er vant med alt dette nye som el-sparkesykler, som trenger opplæring for å kunne ferdes i en by hvor slike nye fremkomstmidler har blitt en del av bylivet. At mange eldre blir skremt av det nye, betyr ikke at det må forbys. Alle generasjoner har noe dem ikke liker, men jeg mener en må tilpasse seg en ny tid og bare akseptere at verden og teknologien utvikler seg. Istedet for å ville el-sparkesykler o.l. til livs, så kan dem ta nytte av slik teknologi selv, og kanskje da skifte personlig syn på slik teknologi når dem ser nytten av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...