Gå til innhold

Fant skjeggkre i leiligheten jeg leier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flyttet inn i leilighet for 2 mnd siden, og har funnet ganske mange skjeggkre. Både i taklamper, i feller, og på gulv. 

Kontaktet utleier og fortalte om situasjonen og at jeg blir dårlig av å bo der. Jeg vet desse dyrene er helt vanlig i mange hjem, men for meg er det helt grusomt å legge seg å krysse fingrene for de ikke klatrer opp i sengen min. 

Huseier sin husforsikring dekker ikke bekjempelse, og vi synes det et merkelig at vi må bruke vår innboforsikring på noe som absolutt ikke er våres feil. Vi kan jo teknisk sett bare flytte ut og så sitter huseier igjen med problemet. 

Om vi bestemmer oss for å flytte, hvilke ting kan behandles i fryser/varme og hvilke er ikke nødvendig. Tenker på tv, vaskemaskin, kopimaskin osv tåler vel ikke frysing.... 

Hvem sit ansvar er det å ordne problemet? 

Hvor sannsynlig er det at vi nå er stuck med kreene selv om vi bare har bodd der litt over 2 mnd... 

Anonymkode: 298f6...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne her panikken nordmenn har av skjeggkre er direkte idiotisk.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Denne her panikken nordmenn har av skjeggkre er direkte idiotisk.

Det er ikke idiotisk. Verken edderkopper, munkelus el sølvkre er feks i nærheten av å «invadere» huset. De holder seg til «faste» plasser. Skjeggkreene dukker opp overalt. I senga, i bestikkskuffen, i tannbørste glasset, når du blar i fotoalbumet. Det kan være svært psykisk invaderende. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flyttet inn i leilighet for 2 mnd siden, og har funnet ganske mange skjeggkre. Både i taklamper, i feller, og på gulv. 

Kontaktet utleier og fortalte om situasjonen og at jeg blir dårlig av å bo der. Jeg vet desse dyrene er helt vanlig i mange hjem, men for meg er det helt grusomt å legge seg å krysse fingrene for de ikke klatrer opp i sengen min. 

Huseier sin husforsikring dekker ikke bekjempelse, og vi synes det et merkelig at vi må bruke vår innboforsikring på noe som absolutt ikke er våres feil. Vi kan jo teknisk sett bare flytte ut og så sitter huseier igjen med problemet. 

Om vi bestemmer oss for å flytte, hvilke ting kan behandles i fryser/varme og hvilke er ikke nødvendig. Tenker på tv, vaskemaskin, kopimaskin osv tåler vel ikke frysing.... 

Hvem sit ansvar er det å ordne problemet? 

Hvor sannsynlig er det at vi nå er stuck med kreene selv om vi bare har bodd der litt over 2 mnd... 

Anonymkode: 298f6...3d2

Sønnen min sin utleier fikk inn anticimex. De la ut feller. Fra flere hundre skjeggkre de første par ukene ble bestanden redusert kraftig. Regnet med utleier betalte av egen lomme, ikke forsikring. Det er hvertfall ikke dere som skal betale el bruke forsikring på det. 

Anonymkode: d9120...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer faktisk å gå over ting som kopimaskin, vaskemaskin og TV for å se at det ikke er noen udyr på dem. I hovedsak stikker kreene og gjemmer seg bak lister. Bodde med kreer i 1 år, fikk ikke noen med meg til nytt sted, og gjorde null tiltak.

Anonymkode: 89f40...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å bli 100% kvitt de uansett tiltak. Mulig det er derfor utleie ikke gjør noe, man kan få ned bestanden, men ikke bli helt kvitt. Forhåpentligvis kommer det noe som tar de etterhvert.  

Anonymkode: 7e44a...8c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pass på at du ikke har mange banankasser liggende fra flyttingen, de liker slike pappkasser. 

Anonymkode: cff94...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mer og mer vanelig så vi bør nok innse at skjeggkre vil være en del av inventaret i de fleste hjem etterhert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at dere selv ikke har dratt de i hus, f.eks. under flyttingen?

Anonymkode: 5165d...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tilbakemelding: nå har vi altså hatt skadedyrsfirma her. De sa det var snakk om skjeggkre og at de var 1,5 år gamle minst, altså er det ikke vår feil (pjuh). De la ut forgiftet åte, og etter en uke har jeg ikke sett et eneste kre. Kan det virkelig være så enkelt???? 

Anonymkode: 298f6...3d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2019 den 20.22, Aragorn ll Elessar skrev:

Denne her panikken nordmenn har av skjeggkre er direkte idiotisk.

Nei. Selv om de ikke er farlige er det for de fleste en psykisk belastning å leve sammen med insekter og kryp, i senga, på kjøkkenbenken etc. Er det virkelig så vanskelig for deg å forstå?

Anonymkode: 212f2...f11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tilbakemelding: nå har vi altså hatt skadedyrsfirma her. De sa det var snakk om skjeggkre og at de var 1,5 år gamle minst, altså er det ikke vår feil (pjuh). De la ut forgiftet åte, og etter en uke har jeg ikke sett et eneste kre. Kan det virkelig være så enkelt???? 

Anonymkode: 298f6...3d2

Nei det er egentlig ikke så enkelt.

Jeg har skjeggkre selv, men jeg ser et kre i ny og ne her og der, går fint 1-2mnd mellom hvert kre jeg ser.

Tingen er at i et hus, et selvstendig hus (enebolig), der kan man bli kvitt problemet. Det var noen som nylig var i media om det. Men i leiligheter, det blir det nesten umulig å bli kvitt. Skjeggkre bryr seg ikke om å holde seg på en plass, de kan fint bevege seg gjennom vegger, og så enkelt infiserer de en hel blokk. Da blir det nesten klin umulig å bli kvitt. 

Men det går ann å ha dem, som meg, uten å ha noe særlig «problem» med dem. Det at jeg ser et her og der, bryr meg lite. Kan hende kattene tar dem, kanskje derfor jeg ikke ser noe til dem. 

Kan og legge til at jeg satt ut feller, og ingen dyr var gått i dem. Vet at jeg har da jeg etter jeg har satt ut felle har sett noen kre. Det er feller med åte, uten gift. Men det var ikke noe attraktivt for dem. 

Anonymkode: 2d4b9...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...