Gå til innhold

Hvordan få han til å sove lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dagen starter rundt kl 05. Hver dag. Sover ikke på dagtid, legger seg rundt 18.30-19. I tillegg har han nattskrekk, så han vekker oss flere ganger ila natten. Begynner å bli fryktelig sliten. Noen gode råd?

Anonymkode: 530e7...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste som har funket med mine er å ikke stå opp med dem før 6. Altså, enten holde dem ved selskap i sengen eller la dem komme oppi til meg. Har tenkt at jeg ikke kan bestemme når de skal sove, men at jeg kan bestemme når de skal stå opp. Det var en seig prosess, med lite søvn mellom 5 og 6 i noen uker, men så gradvis begynte de å slumre den timen og på sikt sove lengre. 

Du skriver ikke noe om hvor gammelt barnet er, men er det også en ide å skyve leggetiden en time? Til 19:30?

Anonymkode: 7e858...f3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet ditt sovner jo i nesten tolv timer. Selvfølgelig våkner det så tidlig da.

Anonymkode: 08ab4...886

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste som har funket med mine er å ikke stå opp med dem før 6. Altså, enten holde dem ved selskap i sengen eller la dem komme oppi til meg. Har tenkt at jeg ikke kan bestemme når de skal sove, men at jeg kan bestemme når de skal stå opp. Det var en seig prosess, med lite søvn mellom 5 og 6 i noen uker, men så gradvis begynte de å slumre den timen og på sikt sove lengre. 

Du skriver ikke noe om hvor gammelt barnet er, men er det også en ide å skyve leggetiden en time? Til 19:30?

Anonymkode: 7e858...f3b

Det er det jeg gjør nå, altså nekter å starte dagen før 06. Men det blir jo ikke noe mer søvn, bare dårlig slumring. Han er snart 3. Jeg vet ikke ang å forskyve leggetiden, han sovner bokstavelig talt på 2 minutter når han legges. Hender han holder på å sovne ila dagen også. Ts

Anonymkode: 530e7...5b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet ditt sovner jo i nesten tolv timer. Selvfølgelig våkner det så tidlig da.

Anonymkode: 08ab4...886

10 timer er ikke nesten 12. Når mener du en på snart 3 skal legge seg? Ts

Anonymkode: 530e7...5b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det bare sånn, dessverre. Det kan endre seg etterhvert. Min eldste er "tidsinnstilt" på samme oppvåkningstidspunkt selv om leggetiden kan variere med et par timer, feks. 

Anonymkode: b52a9...31c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker også at det ikke er noe du kan gjøre. For mine har det gått over av seg selv når de har blitt større og sliter seg mer ut, men eldstemann våkner enda kl 06.00 og det får være greit synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg gjør nå, altså nekter å starte dagen før 06. Men det blir jo ikke noe mer søvn, bare dårlig slumring. Han er snart 3. Jeg vet ikke ang å forskyve leggetiden, han sovner bokstavelig talt på 2 minutter når han legges. Hender han holder på å sovne ila dagen også. Ts

Anonymkode: 530e7...5b0

Hvis han nærmer seg 3 kan det kanskje være verdt et forsøk med en sånn klokke som viser barnet når det er morgen? Hvis du googler «søvntrøbbel» finner du noen eksempler på klokker som kan vise barnet når det er morgen og når det er natt.

Har ikke erfaring med det selv, da det gikk seg til etter et par uker, men vet om andre som har hatt nytte av det.

Anonymkode: 7e858...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! «søvnTRENER» var det du skulle Google. 🙈

Anonymkode: 7e858...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han nærmer seg 3 kan det kanskje være verdt et forsøk med en sånn klokke som viser barnet når det er morgen? Hvis du googler «søvntrøbbel» finner du noen eksempler på klokker som kan vise barnet når det er morgen og når det er natt.

Har ikke erfaring med det selv, da det gikk seg til etter et par uker, men vet om andre som har hatt nytte av det.

Anonymkode: 7e858...f3b

Funket bra på vår jente. Fikk ikke stå opp før klokken sa det var morgen. I begynnelsen var det morgen når hun vanligvis våknet, så flyttet vi 10 min av gangen over en periode. Stod hun opp før fulgte vi tilbake i sengen. Protesterte først, men gikk seg til. Så en periode med dårligere søvn og mer styr, og så ble det bedre. 

Anonymkode: fca1b...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være å vise at dagen ikke begynner før kl 6/7- bruk gjerne en klokke som viser når man kan stå opp. Ellers kan du gi flaske/kopp med melk eller vann og beskjed om at det ikke er lov å vekke folk. 

Kanskje gir det deg 20 minutter...

😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger er det bare sånn, dessverre. Det kan endre seg etterhvert. Min eldste er "tidsinnstilt" på samme oppvåkningstidspunkt selv om leggetiden kan variere med et par timer, feks. 

Anonymkode: b52a9...31c

Ja, det er min erfaring også. Om han holdes våken lenger så våkner han likevel til samme tid. Ts

Anonymkode: 530e7...5b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ablaze skrev:

Jeg tenker også at det ikke er noe du kan gjøre. For mine har det gått over av seg selv når de har blitt større og sliter seg mer ut, men eldstemann våkner enda kl 06.00 og det får være greit synes jeg

Ja 06.00 er vel innafor (selv om det også er tidlig), og det er det vi opererer med nå. Før det er det natta. Å starte dagen 05 er uaktuelt. Håper det går seg til snart. Ts

Anonymkode: 530e7...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han nærmer seg 3 kan det kanskje være verdt et forsøk med en sånn klokke som viser barnet når det er morgen? Hvis du googler «søvntrøbbel» finner du noen eksempler på klokker som kan vise barnet når det er morgen og når det er natt.

Har ikke erfaring med det selv, da det gikk seg til etter et par uker, men vet om andre som har hatt nytte av det.

Anonymkode: 7e858...f3b

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha! «søvnTRENER» var det du skulle Google. 🙈

Anonymkode: 7e858...f3b

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Funket bra på vår jente. Fikk ikke stå opp før klokken sa det var morgen. I begynnelsen var det morgen når hun vanligvis våknet, så flyttet vi 10 min av gangen over en periode. Stod hun opp før fulgte vi tilbake i sengen. Protesterte først, men gikk seg til. Så en periode med dårligere søvn og mer styr, og så ble det bedre. 

Anonymkode: fca1b...ded

 

10 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Det må være å vise at dagen ikke begynner før kl 6/7- bruk gjerne en klokke som viser når man kan stå opp. Ellers kan du gi flaske/kopp med melk eller vann og beskjed om at det ikke er lov å vekke folk. 

Kanskje gir det deg 20 minutter...

😘

Takk for tips om klokke og søvntrening, det kan være verdt et forsøk! Ts

Anonymkode: 530e7...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å legge litt senere, iogmed at barnet allerede sover i 10 timer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.6.2019 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Dagen starter rundt kl 05. Hver dag. Sover ikke på dagtid, legger seg rundt 18.30-19. I tillegg har han nattskrekk, så han vekker oss flere ganger ila natten. Begynner å bli fryktelig sliten. Noen gode råd?

Anonymkode: 530e7...5b0

Han har fått nok søvn og våkner derfor tidligere. Det eneste som hjelper er å legge ham senere. Det vil ta litt tid før det nye søvnmønsteret kommer så han vil nok våkne like tidlig de første dagene.

Jeg hadde lagt ham ved 8 tiden over en periode på noen uker og sett om det løste problemet, noe jeg er temmelig sikker på at det gjør.

Noen få er så heldig å få barn som kan legges ved 18.00 tiden og våkner ikke før ved 7-8 tiden på morgenen. Det er nok ikke så vanlig.

Du må nesen velge hvilken tid som er viktigst for deg å hvile. 

Anonymkode: 29a63...525

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare kids sleep klokke! Vi begynte med det når vår var 2. Hos oss starter dagen klokken 7, så kaninen den står opp klokken 7, og legger seg klokken 19. Når kaninen sover får han kun lov å rope om han er redd, må på do eller noe annet viktig. Det tok tid, men det virker. Vår sto opp klokken 6, men da jeg fikk akutt mellomørebetennelse og sprukken trommehinne orket jeg ikke så tidlige morgner. Verdt ett forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tøytigern skrev:

Jeg ville begynt med å legge litt senere, iogmed at barnet allerede sover i 10 timer.

Selv om han er dødstrøtt på kvelden? Ts

Anonymkode: 530e7...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om han er dødstrøtt på kvelden? Ts

Anonymkode: 530e7...5b0

Nei, det ville jeg ikke gjort. Ett overtrøtt barn sover som regel dårligere enn ett barn som vare er trøtt. Prøv en søvntrener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...