Gå til innhold

Du som lager noe (strikker, syr, lager smykker osv). Trenger tips!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker å bli mer kreativ og få meg en hobby. Vil lage ting. Er egentlig ikke så tålmodig da, men vil gi det et forsøk. 

Anonymkode: 76fe8...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HappyWaffle

Begynn med noe enkelt, om du starter med noe som kan være vanskelig uten at du egentlig har interesse for det så er det fort gjort å gi opp. 

Har du interesse for noen type håndarbeid da? Noe du har lyst til å lære fordi det ser fint ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er kreativ når man lager noe utav fantasien, å kopiere andres verk/følge oppskrifter er ikke kreativt, men det kan være like gøy likevel. Jeg strikker, hekler, syr og lager musikk. Bytter mellom å strikke noe helt utav det blå og å følge en oppskrift i hytt og pine. Du må alltid begynne på nybegynnernivå og få riktig utstyr, ellers vil du overvelme deg selv og få dårlig inntrykk av hobbyen.

For hekling og strikking ville jeg anbefalt å begynne med kluter, og søke opp tutorials på youtube. Det er veldig rett frem og du får lært deg grunnleggende ting, samt trene opp hendene til når du skal begi deg ut på andre ting. Når du vil ta det til neste nivå, anbefaler jeg sokker, deretter votter, og så en enkel genser. Når du har mestret disse tingene ville jeg prøvd de igjen, men med mønsterstrikking/bruke flere farger som lager bilder i plaggene. Masse gode videoer om hvordan du bruker trådene og hendene på både norsk og engelsk. Da er du beredt på de fleste oppskrifter og har også nok info til å begynne å skape egne plagg.

Å lage ting en faktisk kan bruke gir en fantastisk mestringsfølelse. I vårt hus har vi kluter, gensere, kurver/annen oppbevaring, pledd og hatter jeg har laget til oss, mannen setter også pris på det😋

Anonymkode: ab798...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder håndarbeid, tror jeg strikking er det enkleste. Begynn med å strikke et skjerf, der du selv blander fargene. Når du har gjort det, kan du gå over til å strikke lue, votter og sokker.

Begynn alltid med basis-strikking, uten mønster. Det er bare for å lære selve strikketeknikken.

Når det gjelder smykkelaging, kan du jo f eks lage et armbånd med hengende charms.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er særlig tålmodig, så er kanskje strikking og hekling rette tingen å begynne med...? Uansett hvor enkelt en starter med, så er sannheten at det er repetativt og tar nokså lang tid å lage noe. Til nybegynnere pleier jeg i hvert fall å si - sørg for å starte med noe du vikrkelig har lyst på, da er sjansen for å gjenneomføre større.

Hva med rer-design, betonghobby, diy - do it yourself, betonghobby - ting som blir rersultaterr av raskere. Betonghobby høres kanskje kjedelig ut, men søk på nett, fokl lager de flotteste figurer til hage bl.a og interiør som lykter og skåler. 

Å spraymale om bilderarmmer fra bruktbutikken eller på andre måter gjøre brukte ting nyt og fine igjen.

Pintererst er vel enkelest å søke for å finne inspirasjon til rene 'lage-ideer'

Anonymkode: bdb9d...a7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste koser jeg meg med det du kan Google under pebble art. Limer steinene på lerret og dette setter jeg i ramme. Bruker også sjøstein, det blir så fint. Det er avslappende og jeg lager bilder. 

Anonymkode: 90583...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strikking er ikke sp vanskelig, finnes masse videoer på YouTube og drops feks. Og selv små strikketøy kan gi nyttige produkter som feks kluter og luer. Hva med å begynne med kluter, så en lue og så votter- så går det jo Ann å prøve seg på en genser etterhvert. Det går også an å delta på strikkekafeer og andre arrangement, så det er også sosialt og du møter folk som kan lære deg div tips og teknikker. 

Anonymkode: 5bac5...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.repeatcrafterme.com/

Her finner du mange mange morsomme og relativt enkle hekleoppskrifter. Hekling er enkelt og det går veldig fort, og hvis du leter litt på YouTube så finner du masse instruksjonsvideoer både på norsk og engelsk. Det gjelder forsåvidt strikking også - jeg bruker VanjaStrikk religiøst når jeg lurer på noe. Men jeg tror at hekling er et bedre sted å begynne hvis du er litt utålmodig. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sy er gøy! Men du må ha endel utstyr før du setter igang. Og man blir lett stoffavhengig!

Anonymkode: d3f75...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte selv med å strikke en helt enkel genser i glattstrikk med raglanfelling. Kluter kan være greit å begynne med for å lære teknikker, men kan være litt kjedelig. For meg var det mye kjekkere å få en fin genser som resultat etter strikkingen😊 Jeg hadde en del halvferdige skjerf og kluter liggende. Fordelen jeg hadde var at jeg bodde i etasjen over en strikkebutikk og hun som solgte meg garnet sa jeg måtte bare spørre når jeg sto fast, så var der veldig ofte😅 men har venninner som bare har brukt YouTube og nå er noen racere på strikking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker selv, men det er altså veldig mange andre ting det går an å både lage å gjøre, som er kreativt og en skaper noe :)

 

Nå på sommeren blir det gjerne litt makrame, får kjøpt tråd med farger og fine perler. Armbånd især har vært populært hos ungdommen, av begge kjønn. 

Smykkelaging med perler og vaier og slikt, kan kreve litt mer utstyr. Men på de fleste hobbybutikker får en kjøpt både starter-sett, og ferdig-pakke til å lage et konkret smykke, med forklaring. Det siste kan jo være en fint måte å prøve, om det kunne være noe?

Tenårings-gutta her har faktisk tatt opp perling igjen! De lager figurer og logoer fra diverse spill og sånt noe. 

På nett finner du oppskrift for hvordan smelte slike perler ment for perlebrett til kule bolle/skåler. 

Å lage egne såper har ei venninne dilla på. Kjøpt først et sett på en hobbybutikk, men har egne greier. Fant masse inspirasjon på youtube, av alle plasser, for hvordan få til ulike mønstre i såpene. 

 

Ta en tur i en hobbybutikk, eller se hos panduro eller sløyd-detaljer på nettbutikk, og se om du finner noe som ser gøy ut? :)

 

 

Anonymkode: bdb9d...a7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...