Gå til innhold

Bremsespor i trusa og klarer ikke å tørke seg selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 8 år som nå i snart et halvt år har bremsespor i trusa så å si hver dag. Han bæsjer ikke på seg men problemet er at han ikke tørker seg bra nok på do. ( sykdom osv er sjekket ). Vi begynner å bli " leie " da vi føler vi har gjort det vi kan for å lære han å tørke seg. Både ved å prate, og være til stede mens han er på do. Er det noen her som har noen gode tips? 

Anonymkode: d17fc...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får han til å tørke seg tilstrekkelig når dere er tilstede da? Er ikke noen fysiske hindre for at han ikke skal få det til? Kunne våtservietter vært noe å forsøke? Kanskje lettere.

Anonymkode: c86ba...75b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Antoinette skrev:

Våtservietter og kjøp bedre dopapir som er mykere.

Ts her. Har veldig mykt dopapir men skal prøve det med våtservietter. Takk! 

Anonymkode: d17fc...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts her. Har veldig mykt dopapir men skal prøve det med våtservietter. Takk! 

Anonymkode: d17fc...486

Våtservietter er en god idé, men for guds skyld ikke kast dem i toalettet. Det må dere være strenge på. Rørleggerregningen om det blir tett er ikke kjekk å få! Kjenner noen som opplevde dette. De måtte dekke alt av egen lomme og det var sure penger.... Ha plastbøtte på toalettet og pass på at våtservietter havner der. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får han til å tørke seg tilstrekkelig når dere er tilstede da? Er ikke noen fysiske hindre for at han ikke skal få det til? Kunne våtservietter vært noe å forsøke? Kanskje lettere.

Anonymkode: c86ba...75b

Ts her.  Ja, det er litt både og. Senest nå Istad brukte vi lang tid med å tørke. For plutselig var det ingenting på papiret og plutselig var det bæsj der igjen. Så vi snakket om hvor man skulle tørke seg osv. Vi har også vist han det før ved å hjelpe han med å tørke. Så han kan " kjenne " hvor vi tørker henn.  Som skrevet over her skal jeg prøve med våtservietter. 

Anonymkode: d17fc...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en gutt på 8 år som nå i snart et halvt år har bremsespor i trusa så å si hver dag. Han bæsjer ikke på seg men problemet er at han ikke tørker seg bra nok på do. ( sykdom osv er sjekket ). Vi begynner å bli " leie " da vi føler vi har gjort det vi kan for å lære han å tørke seg. Både ved å prate, og være til stede mens han er på do. Er det noen her som har noen gode tips? 

Anonymkode: d17fc...486

Våtservietter. I tillegg hør dere se på om han er for løs i magen på grunn av for mye fiber. 

Men å mase om ting kan lett ha motsatt effekt på barn. Nå er skolen slutt, så se om dette ordner seg av seg selv. Husk og vask på minst 60 grader v undertøy med avføringsbakterier. 

Anonymkode: 9357c...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med litt mindre mykt toalettpapir? Altså ikke det groveste av det grove, men jeg synes ikke de mykeste typene "tar" like godt. Min erfaring er at man må tørke flere ganger med Lambi osv. enn med andre typer. Jeg bruker Serla, en mellomtype, det er "stivt" nok til å være effektivt, men ikke så grovt at det kjennes ut som sandpapir.

Anonymkode: 93136...437

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med litt mindre mykt toalettpapir? Altså ikke det groveste av det grove, men jeg synes ikke de mykeste typene "tar" like godt. Min erfaring er at man må tørke flere ganger med Lambi osv. enn med andre typer. Jeg bruker Serla, en mellomtype, det er "stivt" nok til å være effektivt, men ikke så grovt at det kjennes ut som sandpapir.

Anonymkode: 93136...437

Ts her. Det skal vi prøve ut også. Takk for tips! 

Anonymkode: d17fc...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får han til å tørke seg tilstrekkelig når dere er tilstede da? Er ikke noen fysiske hindre for at han ikke skal få det til? Kunne våtservietter vært noe å forsøke? Kanskje lettere.

Anonymkode: c86ba...75b

Dumt å gjøre ham avhengig av våtservietter for å bli ren. Ikke bare blir det dyrt men dobåsene på skolen har sjeldent egen søppelbøtte, så da må han gå ut av båsen med bæsjete våtservietter og kaste de I den felles søppelbøtta på doen. 

Anonymkode: 6c0bb...bec

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Dumt å gjøre ham avhengig av våtservietter for å bli ren. Ikke bare blir det dyrt men dobåsene på skolen har sjeldent egen søppelbøtte, så da må han gå ut av båsen med bæsjete våtservietter og kaste de I den felles søppelbøtta på doen. 

Anonymkode: 6c0bb...bec

Tenkte på det mer som et hjelpemiddel i en overgangsfase enn noe avhengighetsskapende, nettopp fordi man ikke har tilgang på det overalt.

Anonymkode: c86ba...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Dere har sjekket for sykdom.. Jeg reagerer litt på at du sier han var ren er øyeblikk for så å ikke være det. Kan det være lukkemuskelen som er litt treg? Noen har en type prolaps i tarmen slik at det dannes en lomme rett ved lukkemuskelen som at ikke all avf går tilbake hvis han ikke er tilstrekkelig tømt. Hemoroider kan også gjøre det vanskelig å tørke seg skikkelig. Er alt sånt sjekket? Er jo ikke normale problemstillinger å ha for en gutt på 8 år, men man vet jo aldri.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker god nok tid når han sitter på do da? Hvis dere tørker, og så er det plutselig mer der, høres det ut som han ikke har gjort seg ferdig egentlig!

Anonymkode: 28536...55e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.6.2019 den 21.27, Blingblingtahei skrev:

Hmm.. Dere har sjekket for sykdom.. Jeg reagerer litt på at du sier han var ren er øyeblikk for så å ikke være det. Kan det være lukkemuskelen som er litt treg? Noen har en type prolaps i tarmen slik at det dannes en lomme rett ved lukkemuskelen som at ikke all avf går tilbake hvis han ikke er tilstrekkelig tømt. Hemoroider kan også gjøre det vanskelig å tørke seg skikkelig. Er alt sånt sjekket? Er jo ikke normale problemstillinger å ha for en gutt på 8 år, men man vet jo aldri.. 

Ja var det jeg og tenkte på.. Kanskje han tørker men det er vekke og neste gang er det der igjen.Så når han tørker til det er vekke og tror han er ferdig så tar han på seg trusen og det havner der..

Anonymkode: 0ae0d...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bedre. 

Så blir dere 80 og han kommer til å spørre om råd rundt samme problematikk, men nå gjelder det dere, på KG. Det går seg ikke til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke helt normalt at treåringer slurver da? Fint å ha fokus på selvsagt, men helt normalt tenker jeg. Jeg har en syvåring med samme problem og tenker jeg tar dette som et fokusområde om noen år om det ikke blir bedre. Til nå skryter jeg i de periodene det er bra

Anonymkode: 085fe...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke helt normalt at treåringer slurver da? Fint å ha fokus på selvsagt, men helt normalt tenker jeg. Jeg har en syvåring med samme problem og tenker jeg tar dette som et fokusområde om noen år om det ikke blir bedre. Til nå skryter jeg i de periodene det er bra

Anonymkode: 085fe...c61

Tre? Åtte. 

Anonymkode: a99be...91b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, kan det være asperger syndrom?

Anonymkode: 55ed3...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette begynte for et halvår siden høres det ut som et fysisk problem. 

Anonymkode: f9872...5dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke unormalt, og bytt dopapir til et som tar bedre enn det myke dere har. Du må hvertfall ikke stå over han å mase og gjøre dette til et stort problem! Våtservietter er unødvendig, - bare på KG det er hysterike hygienetilstander.

Anonymkode: 16192...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...