Gå til innhold

Fritak fra bompenger for politikere.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det vist slik i min by og sikkert flere. Politikerene gar fritak samt gratis parkering på parkeringsplasser alle andre må betale om de står på de plassene. Er det rett og rimelig? 

Anonymkode: 0e002...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem skulle trodd at de som lager lovene lager lover som er tilpasset dem selv.....

Det er egne skatteregler for stortingsrepresentanter siden de synes det er urettferdig om de må betale samme skatt som alle andre. 

Anonymkode: 0e057...711

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, politikere betaler hverken bompenger eller parkering i Norge. Skikkelig rettferdig......

Anonymkode: dd464...a4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vist slik i min by og sikkert flere. Politikerene gar fritak samt gratis parkering på parkeringsplasser alle andre må betale om de står på de plassene. Er det rett og rimelig? 

Anonymkode: 0e002...a29

Kilde på de påstandene?!

Anonymkode: 25df6...b8e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det vist slik i min by og sikkert flere. Politikerene gar fritak samt gratis parkering på parkeringsplasser alle andre må betale om de står på de plassene. Er det rett og rimelig? 

Anonymkode: 0e002...a29

Aldri hørt om.

Anonymkode: 7e298...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vist slik i min by og sikkert flere. Politikerene gar fritak samt gratis parkering på parkeringsplasser alle andre må betale om de står på de plassene. Er det rett og rimelig? 

Anonymkode: 0e002...a29

Hvis de har utgifter i «embets medfør», er det selvfølgelig noe de skal ha refundert. På samme måte som andre som har utgifter i forbindelse med jobb. Ikke noe galt med det. 

Anonymkode: 25df6...b8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Paramount

Det burde vel strengt vært slik at politikere betaler dobbelt. De har selv innført avgiftene, og de bør gå foran med et godt eksempel. Dessverre er politikere ikke sympatiske mennesker. Hadde de vært det, ville de aldri maktet å kave seg til topps i hierarkiet. Trist, men slik er det inntrykket folk flest har av dem. Kan ikke se at det er ufortjent heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den påstanden høres tvilsom ut. Det er sannsynligvis også en grunn til det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Paramount skrev:

Det burde vel strengt vært slik at politikere betaler dobbelt. De har selv innført avgiftene, og de bør gå foran med et godt eksempel. Dessverre er politikere ikke sympatiske mennesker. Hadde de vært det, ville de aldri maktet å kave seg til topps i hierarkiet. Trist, men slik er det inntrykket folk flest har av dem. Kan ikke se at det er ufortjent heller.

Hvor mange ville velge å være politiker da?? Og hvordan tror du det ville gått med landet om vi ikke hadde nok politikere?!

Anonymkode: 25df6...b8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ville velge å være politiker da?? Og hvordan tror du det ville gått med landet om vi ikke hadde nok politikere?!

Anonymkode: 25df6...b8e

Vi ville fått atskillig færre politikere, og det er nettopp det vi trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vist slik i min by og sikkert flere. Politikerene gar fritak samt gratis parkering på parkeringsplasser alle andre må betale om de står på de plassene. Er det rett og rimelig? 

Anonymkode: 0e002...a29

Hvor har du disse opplysningene fra? 

Fritak i bomring gis til utrykningskjøretøy, begravelsesfølge og funksjonshemmede med parkeringstillatelse fra kommunen. Politikere er ikke fritatt. Gratis parkering ved jobb har ansatte politikere i enkelte kommuner. 

Anonymkode: 25098...54c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Paramount skrev:

Vi ville fått atskillig færre politikere, og det er nettopp det vi trenger. 

Ikke enig. Mangfold er viktig for å gjenspeile befolkningen. Skummelt med få politikere. Begynnelsen på diktatur. 

Anonymkode: 25df6...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig. Mangfold er viktig for å gjenspeile befolkningen. Skummelt med få politikere. Begynnelsen på diktatur. 

Anonymkode: 25df6...b8e

Hvor er mangfoldet i dag? Snart er alle yrkespolitikere som aldri har jobbet. Stortinget gjenspeiler absolutt ikke befolkningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Paramount skrev:

Det burde vel strengt vært slik at politikere betaler dobbelt. De har selv innført avgiftene, og de bør gå foran med et godt eksempel. Dessverre er politikere ikke sympatiske mennesker. Hadde de vært det, ville de aldri maktet å kave seg til topps i hierarkiet. Trist, men slik er det inntrykket folk flest har av dem. Kan ikke se at det er ufortjent heller.

For noe tøv. Man går foran som et godt eksempel ved å betale det som er fastsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de har utgifter i «embets medfør», er det selvfølgelig noe de skal ha refundert. På samme måte som andre som har utgifter i forbindelse med jobb. Ikke noe galt med det. 

Anonymkode: 25df6...b8e

Nettopp. Jeg er ikke politiker, men dersom jeg må bruke bilen i jobb får jeg kjøregodtgjørelse, dekket bompenger og parkeringsutgifter. 

 

Anonymkode: a18a3...3a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er egne skatteregler for stortingsrepresentanter siden de synes det er urettferdig om de må betale samme skatt som alle andre. 

Det stemmer jo ikke. 

Hvor i skattelovgivningen står dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er så mye dumt her på forumet i det siste, særlig ifbm bompenge- og elbiltråder. Hvor kommer alle dissd trollene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2019 den 14.39, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Jeg er ikke politiker, men dersom jeg må bruke bilen i jobb får jeg kjøregodtgjørelse, dekket bompenger og parkeringsutgifter. 

 

Anonymkode: a18a3...3a5

Hvem tror du betaler alt dette - sånn helt til slutt?

Feil. Svaret er alle andre. (her måtte jeg gjette at svaret ditt entan var arbeidsgiver, eller arbeidsgivers kunde).

Poenget er to-delt; 1) at for å samle inn de pengene som skal samles inn må de i sin helhet dekkes av de som betaler netto, og 2) alle de (inkludert meg) som skal ha mye av dette tilbake i fradrag skaper en hel masse administrasjon og ekstrarbeid som også må dekkes inn av de som betaler netto. For hver krone som betales inn er det altså bare marginale andeler som går til formålet. Mesteparten skal via snirklete omveier tilbakeføres fratrukket en voldsom administrasjonskostnad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2019 den 14.43, solmåneogstjerner skrev:

Det stemmer jo ikke. 

Hvor i skattelovgivningen står dette? 

Ingen steder. 

Forskjellen er at Stortingsrepresentanter ikke får lønn. De får godtgjørelse. Dette er det konstituelle årsaker til.

Det betyr at de ikke faller inn under trygdesystemet og ikke betaler trygdeavgift. Hvilket er grunnen til etterlønn og spesialpensjonene deres.

Det har en del andre skattekonsekvenser også, men det er ikke knyttet til at de er stortingspolitikere, men hvordan de får penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...