Gå til innhold

Hvilke kjøttleverandører/produsenter har kjørt fra dyr som har hatt det godt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å kutte ned kjøttforbruket er bra. Jeg betaler gjerne mer for mat som jeg vet er mer politisk korrekt å spise. Frittgående høns, griser som har hatt det bra og kuer. Vil kunne unne meg ribbe til jul, om jeg så må betale mye før den, men vil ikke at den skal ha "bismak" av dårlig dyrevelferd. Hvilke leverandører er de beste å velge kjøtt fra? 

Anonymkode: e1e0d...4a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble en feil i overskrift... kjøtt ikke kjørt 

Anonymkode: e1e0d...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt morsom overskrift da 😛

Om du bor litt på landet, ikke så langt fra landet, så kanskje det er et alternativ å kjøpe fra mindre fjøs? 

Vet ikke om det finnes bedre måter enn å møte opp personlig i fjøest og se selv...

Anonymkode: 36347...293

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble litt morsom overskrift da 😛

Om du bor litt på landet, ikke så langt fra landet, så kanskje det er et alternativ å kjøpe fra mindre fjøs? 

Vet ikke om det finnes bedre måter enn å møte opp personlig i fjøest og se selv...

Anonymkode: 36347...293

Er det virkelig mulig??

Anonymkode: e1e0d...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Er det virkelig mulig??

Anonymkode: e1e0d...4a5

Både og. Det finnes sikkert bønder som syntes det er helt greit, men det kan lett bli kleint også. 

Du kan forsøke google åpent fjøs + fylket ditt og se om der er noen som gir besøkende adgang. 

Anonymkode: 36347...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk feks Økologisk Norge. Debio merket henger også høyt mtp dyrevelferd. Kolonihagen sine produkter er også økologiske. Mye info på nettsiden deres. På bondens marked.no kan du finne bønder som selger fra egen gård.

Anonymkode: 52440...6c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det virkelig mulig??

Anonymkode: e1e0d...4a5

Sjekk på Facebook om det finnes en Rekoring for ditt område (søk reko og bynavn). Der kan bønder og andre produsenter legge ut hva de selger direkte, og forbrukere melde sin interesse. Det er selvfølgelig ikke en garanti for dyrevelferd, men du kan se om det er noen produsenter som virker ekstra opptatt av dyrevelferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge inn direktelenke til en av de siste postene til Haugen gardsmat, med eksempel på hvordan utegrisene deres har det: 

 

Anonymkode: c9bd0...860

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne. 

Grøstad Gris så jeg var nevnt i den andre tråden. 

Vil gjerne vite tilsvarende for storfe, kylling ol :) 

Anonymkode: 23db6...c03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv fra Ungarn og dette er verdens beste svinekjøtt. Den har i tillegg en annen sammensetting av fettet og inneholder blant annet omega 3

https://mangalica.no/#xl_Xxr_v2_m-vare_griser

disse ser ut til å ha det helt topp!

Anonymkode: 66554...7fe

Takk for tips! :hjerte:

Anonymkode: fc010...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mange gode tips! Takk!!

Anonymkode: e1e0d...4a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må bare legge inn direktelenke til en av de siste postene til Haugen gardsmat, med eksempel på hvordan utegrisene deres har det: 

 

Anonymkode: c9bd0...860

Lykkelige griser!!

Anonymkode: e1e0d...4a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både og. Det finnes sikkert bønder som syntes det er helt greit, men det kan lett bli kleint også. 

Du kan forsøke google åpent fjøs + fylket ditt og se om der er noen som gir besøkende adgang. 

Anonymkode: 36347...293

Dette er det mange gårder som gjør, også kan man kjøpe kjøtt direkte derfra. Via en liten gårdsbutikk som mange av de har. 

Fritt vilt.no er også ett alternativ, men vet ikke om det kun er på Sørlandet. Uansett finnes det sikkert flere plasser.

Anonymkode: e3fbf...dcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rekoring. Handler kun kjøtt der nå.  I Bergen som jeg bor har vi også Reindyrka en økologisk butikk. Fordelen med å handle i rekoring og på Reindyrka er at det er lett å vite hvem bonden er og hvor han bor. Det mener jeg faktisk har noe å si for dyrevelferden, disse bøndene er avhengige av trofaste og gjerne kravstore kunder.  Vi har allerede vist at vi er villige til å betale mer for kjøtt enn det vanligvis koster i vanlige butikker. 

 

Anonymkode: 9d2e8...c6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du vil kutte ned på kjøttforbruket ditt! Det er naturligvis den mest effektive måten mot dyreplageri :) Selv er jeg vegetarianer, og vet at det ikke er enkelt å gå fra alt til ingenting på èn dag.

Jeg har ingen konkrete forslag til deg, men jeg tror at man bør holde seg unna de store masseproduksjonsselskapene (som du finner i kjøla på dagligvarebutikken din). Støtter forslaget til den over, som mener at man bør finne de små og lokale bondene. Vet dessverre ikke hvordan man finner dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for tulleinnlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...