Gå til innhold

Foreldrepenger fra arb.giver over grunnbeløpet til nav?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at menn som tjener over 6G (ca 600.000) får maks mulig utbetalt penger fra nav i pappapermisjon, OG at arbeidsgiver betaler resten så de får full lønn?

Eller er man veldig heldig med sjefen om man får mer enn makssatsen til nav?

Anonymkode: 8c9a9...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder vel det samme for både menn og kvinner i foreldrepermisjon? Jeg er i mammaperm og jeg får dekket opp det resterende beløpet i hvert fall. Vet ikke om det er vanlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at menn som tjener over 6G (ca 600.000) får maks mulig utbetalt penger fra nav i pappapermisjon, OG at arbeidsgiver betaler resten så de får full lønn?

Eller er man veldig heldig med sjefen om man får mer enn makssatsen til nav?

Anonymkode: 8c9a9...9ae

Det skilles ikke på menn og kvinner. Men det er opp til bedriften selv å bestemme policy for dette. 

Anonymkode: 7d348...030

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bedrifter har dette, og de skiller ikke mellom kvinner og menn. Da jeg skifta jobb tidligere i år var dette et krav hos meg. Jeg tjener betydelig over 6g, og har tenkt meg barn på sikt. Da er valget enkelt om man står mellom to arbeidsgivere og den ene betaler ekstra og den andre ikke. 

Anonymkode: bdaad...232

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det vanlig at menn som tjener over 6G (ca 600.000) får maks mulig utbetalt penger fra nav i pappapermisjon, OG at arbeidsgiver betaler resten så de får full lønn?

Eller er man veldig heldig med sjefen om man får mer enn makssatsen til nav?

Anonymkode: 8c9a9...9ae

Jeg er ikke mann, men jeg har jobbet både privat og i staten og fått dekket foreldrepenger utover 6G fra arbeidsgiver begge steder.

Anonymkode: e501e...50d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det offentlige får vel alle dekket over 6G, og veldig mange i det private. Men det finnes kjipe firma som ikke dekker dette som heller ikke dekker lønn i de to ukene far kan ta ut permisjon i forbindelse med fødsel. De kjipe firmaene jeg kjenner til som ikke har dekket dette har alle vært utenlandseid med relativt små norgeskontorer. Kanskje tilfeldig, jeg vet ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kvinne og får dekket beløpet over 6G fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: 34415...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får dekket over 6G i seks mnd hos min nåværende arbeidsgiver, de tre andre stedene jeg har jobbet har det vært over 6G hele permisjonen.

Anonymkode: 7a4aa...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått utbetalt full lønn fra arbeidsgiver i permisjon, det samme får mannen. Jeg jobber privat, han kommunalt.

Anonymkode: b8907...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen linker som viser til at det er vanlig at arb.giver dekker?

Anonymkode: 8c9a9...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noen linker som viser til at det er vanlig at arb.giver dekker?

Anonymkode: 8c9a9...9ae

Nei, det er jo opp til den enkelte bedrift. 

Anonymkode: 85375...342

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo opp til den enkelte bedrift. 

Anonymkode: 85375...342

Ja, men interessant å se artikler, lese om hvordan det funker i enkelte bedrifter. Eller se tall på hvor vanlig det er.

Anonymkode: 8c9a9...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er i tariffen for kommuner, fylket og stat, men med større variasjon i det private 

Anonymkode: 7a4aa...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min fikk ikke betalt over maksbeløpet av sin arbeidsplass. Det resulterte i at det ikke var lønnsomt for oss at han tok full pappaperm. Henrik 4 uker, det var det vi hadde råd til. 

Anonymkode: 0a7be...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder både menn og kvinner.

Ja, det er veldig vanlig. Blant Tekna sine medlemmer får 97,3% av medlemmene full lønn der arbeidsgiver dekker mellomlegget mellom full lønn og 6G. Det er svært uvanlig å ikke få noe av gapet dekket.

De aller fleste tariffavtaler sier noe om dette. Det er stort sett bare i veldig små bedrifter, hvor de ikke har noen tariffavtale, man ikke får dette dekket.

Anonymkode: a2e33...f2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mannen min fikk ikke betalt over maksbeløpet av sin arbeidsplass. Det resulterte i at det ikke var lønnsomt for oss at han tok full pappaperm. Henrik 4 uker, det var det vi hadde råd til. 

Anonymkode: 0a7be...eaf

Dumt for dere. 

Anonymkode: bb4d1...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det gjelder både menn og kvinner.

Ja, det er veldig vanlig. Blant Tekna sine medlemmer får 97,3% av medlemmene full lønn der arbeidsgiver dekker mellomlegget mellom full lønn og 6G. Det er svært uvanlig å ikke få noe av gapet dekket.

De aller fleste tariffavtaler sier noe om dette. Det er stort sett bare i veldig små bedrifter, hvor de ikke har noen tariffavtale, man ikke får dette dekket.

Anonymkode: a2e33...f2f

Ja, jeg har ikke truffet noen som de siste årene ikke har fått det dekket. 

Sier de siste årene fordi, jeg vet min bedrift endre for noen år siden

Anonymkode: bb4d1...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har ikke truffet noen som de siste årene ikke har fått det dekket. 

Sier de siste årene fordi, jeg vet min bedrift endre for noen år siden

Anonymkode: bb4d1...3fb

Jeg jobbet i et lite, veldig mannsdominert firma, hvor eieren hadde bygget opp fra bunnen osv. Og der var det ikke noe ekstra å få ut over det man hadde krav på. Noe som førte til at jeg sluttet. Og de slet med å få nye folk, for folk gidder jo ikke jobbe steder man bare får akkurat det loven sier du har rett på, mens normalen er å få mer.

Anonymkode: a2e33...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobbet i et lite, veldig mannsdominert firma, hvor eieren hadde bygget opp fra bunnen osv. Og der var det ikke noe ekstra å få ut over det man hadde krav på. Noe som førte til at jeg sluttet. Og de slet med å få nye folk, for folk gidder jo ikke jobbe steder man bare får akkurat det loven sier du har rett på, mens normalen er å få mer.

Anonymkode: a2e33...f2f

Men jeg har vel ikke truffet deg? 

Anonymkode: bb4d1...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...