Sol-gull Skrevet 20. juni 2019 #81 Skrevet 20. juni 2019 1 hour ago, A-hunter said: Først falt pelsdyrene. Så faller grisene. Så kylling og høner. Så oksene. Aktivistene har en agenda og følerifjolsene i Venstre har nå gitt dem lillefingeren med pelsdyrene.Det gikk bare få dager før neste "industri" ble aktualisert - i beste sendetid. Om 10 år er ikke vår verden til å kjenne igjen. De aller fleste griser lever relativt gode liv. Uten en fungerende kjøttproduksjon og et forbrukermarked ville de aller færreste av disse grisene i det hele tatt levd. Alternativet er altså ikke å løpe rundt på gresset for disse grisene, men å aldri bli født. Norsk landbruk er gjennomregulert og gjennomkontrollert for dyrevelferd, medisinbruk, påkjenninger ved slakt osv. Kontrollene fungerer delvis, men Mattilsynet er byråkratisert til det hinsidige og trives (som også f eks politiet) aller best bak skrivebordet i de store byene. To ting er helt nødvendig. Bonden må få krav til fagutdanning og Mattilsynet må omorganiseres til en (om det lar seg gjøre) en effektiv, offentlig organisasjon med klare og tydelige retningslinjer. "Ugress" må lukes ut. Raskt og effektivt. Debatten må aldri legges i aktivistenes hender! Jaså du? Da lurer jeg på hva din definisjon på et godt liv er. Mattilsynets rapport fra 2018 sier at dårlig dyrevelferd er normalen: "Mattilsynet gjennomførte et eget tilsynsprosjekt med slaktegris etter å ha gjort nedslående funn på uanmeldte tilsyn i slaktegrisbesetninger i Rogaland. Hovedkonklusjonen er at slaktegrisen i Rogaland ikke har god nok dyrevelferd.https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/svin/mattilsynets_tilsynsprosjekt_paa_slaktegris_i_rogaland_201718.30960 10
Nyttig Skrevet 20. juni 2019 #82 Skrevet 20. juni 2019 Alt styres av penger, da blir det slik dessverre. Gjelder ikke bare griseindustrien, du finner tragiske tilfeller innen all matproduksjon i Norge. Men personlig vet jeg det finnes bra dyrehold, som fores opp bra og økologisk. Så rent som mulig, betaler heller ekstra for å vite at ting er bra. 5
Cervus Skrevet 20. juni 2019 #83 Skrevet 20. juni 2019 Jeg vil nok tro at årsaken til dette er forbrukernes ønske/krav om billigst mulig mat, samt matvarebaronenes ønske om å putte mest mulig i egen lomme. Når fortjenesten pr dyr blir mindre må bonden produsere flere for å opprettholde inntekten. 1
Gjest Raggy Skrevet 20. juni 2019 #84 Skrevet 20. juni 2019 Hvem som helst kan kjøpe seg dyr å starte produksjon her i landet. Det er tragisk at det ikke kreves kompetanse og at det ikke drives mer ettersyn av dyrene fra staten sin side!
Gjest Belle âme Skrevet 20. juni 2019 #85 Skrevet 20. juni 2019 3 timer siden, A-hunter skrev: Dette er både svært generaliserende, men også helt feil. Du må dokumentere påstandene dine, slik det fremstår blir alle slaktedyr, som hovedregel, mishandlet - og det er selvsagt ikke riktig. Ville du behandla hunden din slik en gjennomsnittlig gris blir behandla? Eg ville ikkje det, i alle fall🤔 https://www.tv2.no/v/1029406/ https://www.dyrevern.no/landbruk/dyretransport_slakt/fakta_dyretransport_og_slakting https://www.nettavisen.no/nyheter/slik-slaktes-dyrene-du-spiser/3100474.html https://www.aftenposten.no/norge/i/wa12P/Stadig-flere-steller-darlig-med-dyrene-sine-Mattilsynet-med-rekordmange-tips-om-vanskjotsel https://www.dyrsrettigheter.no/landbruk/“dyrene-har-det-godt-i-norge”/ Værsegod forresten, snakker om husdyr generelt Ingen dyr vil dø. De kan ha det så bra som overhode mulig, det er framleis heilt feil og umoralsk å drepe kyr og griser berre fordi baaaaaaaacoooon
AnonymBruker 42 Skrevet 20. juni 2019 #86 Skrevet 20. juni 2019 Mektig imponert av denne "undercover"-dama, synes hun fortjener stående applaus! til hva nå hun het! Godt gjort å klare å lage såpass til rabalder rundt uverdig dyrehold i Norge. Håper det er nok til at forbrukere velger å stemme med lommeboken sin når de handler i butikken, og stiller krav til de store kjøttprodusentene! Ganske sikker på at dette ikke bare er en "grise-greie".... 7
Callisto83 Skrevet 20. juni 2019 #87 Skrevet 20. juni 2019 3 timer siden, A-hunter skrev: Uten en fungerende kjøttproduksjon og et forbrukermarked ville de aller færreste av disse grisene i det hele tatt levd. Alternativet er altså ikke å løpe rundt på gresset for disse grisene, men å aldri bli født. Ja, et ufødt dyr lider ikke. Det har alltid vært min filosofi, og sikkert litt av grunnen til at jeg begynner å få øynene opp for veganske alternativer i hverdagen. 5
Absol Skrevet 20. juni 2019 #88 Skrevet 20. juni 2019 8 minutter siden, Belle âme skrev: Ville du behandla hunden din slik en gjennomsnittlig gris blir behandla? Eg ville ikkje det, i alle fall🤔 https://www.tv2.no/v/1029406/ https://www.dyrevern.no/landbruk/dyretransport_slakt/fakta_dyretransport_og_slakting https://www.nettavisen.no/nyheter/slik-slaktes-dyrene-du-spiser/3100474.html https://www.aftenposten.no/norge/i/wa12P/Stadig-flere-steller-darlig-med-dyrene-sine-Mattilsynet-med-rekordmange-tips-om-vanskjotsel https://www.dyrsrettigheter.no/landbruk/“dyrene-har-det-godt-i-norge”/ Værsegod forresten, snakker om husdyr generelt Ingen dyr vil dø. De kan ha det så bra som overhode mulig, det er framleis heilt feil og umoralsk å drepe kyr og griser berre fordi baaaaaaaacoooon Matilsynet mottar uhyggelig mange meldinger på kjæledyr hvert år. Dyr som sultes, som ikke får være ute/inne når de trenger det, dyr som ikke får pelsstell de trenger, dyr som ikke får medisinsk hjelp når det trengs. Like mange folk som behandler hunden sin dårlig som det er bønder som behandler grisene sine dårlig. 1
Gjest Made4u Skrevet 20. juni 2019 #89 Skrevet 20. juni 2019 22 timer siden, Julie skrev: Greit at vi skal ha mat på bordet,men rettferdiggjør det grov dyremishandling? Nå er jeg imot grov dyremishandling, aldri hevdet annet enn at de som driver på en måte som kan ansees som dyremishandling, de skulle aldri hatt dyr eller drevet gård... Dessverre forekommer dette, og det må vi gjøre noe med. De færreste bønder vil dog at dyrene skal lide, snarere tvert imot er mitt inntrykk at bønder generelt er opptatt av dyrevellferd og tar best mulig vare på dyrene sine. Men igjen, unntak finnes og dem må fanges opp og de må fradømmes retten til å ha dyr. Hva jeg skreiv må ikke tolkes som at jeg ikke bryr meg om dette i det hele tatt, jeg tror bare problemene ikke er så store som en dokumentar hauser det opp til å være, de viser nok frem noen av de som aldri skulle hatt med dyr å gjøre.
Julie Skrevet 20. juni 2019 #90 Skrevet 20. juni 2019 3 timer siden, Absol skrev: Matilsynet mottar uhyggelig mange meldinger på kjæledyr hvert år. Dyr som sultes, som ikke får være ute/inne når de trenger det, dyr som ikke får pelsstell de trenger, dyr som ikke får medisinsk hjelp når det trengs. Like mange folk som behandler hunden sin dårlig som det er bønder som behandler grisene sine dårlig. Det er vel ingen her som har forsvart mishandling av kjæledyr?
bananbøy Skrevet 20. juni 2019 #91 Skrevet 20. juni 2019 (endret) På 19.6.2019 den 20.00, Sol70 skrev: Alternativet er økologisk gris Tull. Det er på ingen måte bærekraftig med etterspørselen etter kjøtt og andre animalske produkter som vi har i dag. Løsningen er automasjon. Og det er allerede f.eks så og si totalautomatiserte fjøs for melkekuer og storfe mange steder her i landet. Hvor dyra kan gå ut og inn som de vil, kan melkes når de vil, de vaskes mens de melkes, har maskiner som kan klø dem som de vil, slipper å stå i møkkete båser fordi de automatisk renses, osv. Automasjon skaper BÅDE bedre trivsel blant dyrene, OG øker produksjon, og kvaliteten på produktene. Endret 20. juni 2019 av bananbøy 4
LittleMermaid Skrevet 20. juni 2019 Forfatter #92 Skrevet 20. juni 2019 På 19.6.2019 den 20.00, Sol70 skrev: Alternativet er økologisk gris, ikke tro på Folkeforvirringen og annen propaganda når de sier det ikke er forskjell på økologisk og konvensjonelt landbruk. Bøndene som legger om til økologisk gjør det ikke for å tjene penger, de gjør det fordi de vil gjøre en forskjell: Spørs det. Det ble i hvertfall nevnt i dokumentaren at forskjellene ikke var store, bare flere subsidier fra kommunen/staten..
bananbøy Skrevet 20. juni 2019 #93 Skrevet 20. juni 2019 På 19.6.2019 den 20.59, Parkeringsvakt skrev: Det har vært flere tråder om omskjæring på kg gjennom tidene, hvorfor tror du ikke at folk vet om og er imot det? Ehh fordi det fremdeles er fullt lovlig kanskje. Og til og med oppfordret til da det offentlige helsevesenet villig stiller opp for å kjønnslemlseste guttebarnet ditt. 1
bananbøy Skrevet 20. juni 2019 #94 Skrevet 20. juni 2019 På 19.6.2019 den 20.19, Miss Blue skrev: Ja vegetarianer neste alså! Til mer kunnskap en får, des bedre valg tar en. Slik er det med kveldens dokumentar også Så skal vi slakte ned alle rovdyr i naturen? Og avlive alle katter i landet? For de utsetter jo tross alt ofte sine offer for mye mer lidelse enn hva vanlig slakt gjør. 1
Djungelvrål Skrevet 20. juni 2019 #95 Skrevet 20. juni 2019 På 19.6.2019 den 23.25, loveli skrev: Og her har vi forbrukere et stort ansvar! Som det blir sagt i dokumentaren; folk vil ha billig kjøtt, da må vi drive billig. Har kjøpt mye kjøtt på tilbud jeg, så er skyldig selv. Skammer meg nå ja. Jeg liker ikke ribbe, men man ser jo hvert år at butikkene lokker inn kunder med grisebillig svineribbe. Og folk løper til butikkene og er sååå glade fordi de sparte noen kroner på årets julemiddag. I samme juleselskap blir det utvekslet overflødige gaver til flerfoldige tusen... forstå det den som kan. Mens "duganes" pinnekjøtt koster 350 kr kiloen.
Sol-gull Skrevet 20. juni 2019 #96 Skrevet 20. juni 2019 17 minutter siden, LittleMermaid said: Spørs det. Det ble i hvertfall nevnt i dokumentaren at forskjellene ikke var store, bare flere subsidier fra kommunen/staten.. Var det økologiske gårder med i filmen? Jeg vil gjerne se lignende forhold hos økobønder før jeg tror på at forskjellene er små. "GENERELT OM ØKOLOGISK DYREHOLD Dyrevelferd spiller en sentral rolle i økologisk landbruk. Dyrene skal ha rett til fri bevegelse og naturlig utfoldelse. De skal ha god plass til å bevege seg både ute og inne. Fjøs og utearealer skal legges opp slik at de i størst mulig grad kan utøve sin naturlige adferd. Det stilles konkrete krav til hvor stort minimumsareal de ulike dyreslagene skal ha. De skal fôres med økologisk fôr og primært fôr fra egen gård. Produksjon og fôring skal legges opp slik at dyrene kan følge sin naturlige vekstkurve. De skal ikke presses til å vokse raskt. Dyrene skal som hovedregel ikke holdes bundne eller settes i bur, og i de tilfeller dyr kan bindes skal de luftes regelmessig."https://www.matmerk.no/no/okologisk/fakta/vil-du-vite-mer-om-okologisk-mat-her-finner-du-det-mest-nodvendige 2
Sol-gull Skrevet 20. juni 2019 #97 Skrevet 20. juni 2019 27 minutter siden, bananbøy said: Tull. Det er på ingen måte bærekraftig med etterspørselen etter kjøtt og andre animalske produkter som vi har i dag. Løsningen er automasjon. Og det er allerede f.eks så og si totalautomatiserte fjøs for melkekuer og storfe mange steder her i landet. Hvor dyra kan gå ut og inn som de vil, kan melkes når de vil, de vaskes mens de melkes, har maskiner som kan klø dem som de vil, slipper å stå i møkkete båser fordi de automatisk renses, osv. Automasjon skaper BÅDE bedre trivsel blant dyrene, OG øker produksjon, og kvaliteten på produktene. Så når man går i butikken for å velge kjøtt bør man lete etter de gårdene som er mest automatisert mener du? Kommentaren min var til hva man skal velge istedenfor, og pr. idag er økologisk bedre enn konvensjonelt, spesielt når det gjelder gris og fjørfe. 2
LittleMermaid Skrevet 20. juni 2019 Forfatter #98 Skrevet 20. juni 2019 (endret) 20 minutter siden, Sol70 skrev: Var det økologiske gårder med i filmen? Jeg vil gjerne se lignende forhold hos økobønder før jeg tror på at forskjellene er små. "GENERELT OM ØKOLOGISK DYREHOLD Dyrevelferd spiller en sentral rolle i økologisk landbruk. Dyrene skal ha rett til fri bevegelse og naturlig utfoldelse. De skal ha god plass til å bevege seg både ute og inne. Fjøs og utearealer skal legges opp slik at de i størst mulig grad kan utøve sin naturlige adferd. Det stilles konkrete krav til hvor stort minimumsareal de ulike dyreslagene skal ha. De skal fôres med økologisk fôr og primært fôr fra egen gård. Produksjon og fôring skal legges opp slik at dyrene kan følge sin naturlige vekstkurve. De skal ikke presses til å vokse raskt. Dyrene skal som hovedregel ikke holdes bundne eller settes i bur, og i de tilfeller dyr kan bindes skal de luftes regelmessig."https://www.matmerk.no/no/okologisk/fakta/vil-du-vite-mer-om-okologisk-mat-her-finner-du-det-mest-nodvendige Det kom ikke frem. Ingen av dyrene var ute i hvertfall. Det ble også nevnt at arealet grisene hadde var lovlig godkjent, men til og med bøndene så jo at det ikke var forsvarlig. Mattilsynet hadde ved minst ett tilfelle i vinduet på en av gårdene og konkludert med at alt var ok, selv om det ikke var det. I tillegg hadde den ene bonden en veterinær som ikke fulgte de etiske retningslinjene ved å gi smertelindring etter kastering (uten bedøvelse). Det jeg mener er at det som kommer frem på papiret, ikke nødvendigvis fremstår slik virkeligheten er.. Endret 20. juni 2019 av LittleMermaid 1
Sol-gull Skrevet 20. juni 2019 #99 Skrevet 20. juni 2019 2 minutter siden, LittleMermaid said: Det kom ikke frem. Ingen av dyrene var ute i hvertfall. Det ble også nevnt at arealet grisene hadde var lovlig godkjent, men til og med bøndene så jo at det ikke var forsvarlig. Mattilsynet hadde ved minst ett tilfelle i vinduet på en av gårdene og konkludert med at alt var ok, selv om det ikke var det. I tillegg hadde den ene bonden en veterinær som ille fulgte de etiske retningslinjene ved å gi smertelindring etter kastering (uten bedøvelse). Det jeg mener er at det som kommer frem på papiret, ikke nødvendigvis fremstår slik virkeligheten er.. Ved økologisk drift skal dyrene ha tilgang til uteområde, og de har større arealer å bevege seg på, så det var nok ingen økologiske med her nei. 2
LittleMermaid Skrevet 20. juni 2019 Forfatter #100 Skrevet 20. juni 2019 2 minutter siden, Sol70 skrev: Ved økologisk drift skal dyrene ha tilgang til uteområde, og de har større arealer å bevege seg på, så det var nok ingen økologiske med her nei. Som sagt, så vet ikke vi som seere om det var økologisk eller ikke. Filmingen var blitt gjort gjennom korte snutter bare..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå