Djungelvrål Skrevet 19. juni 2019 #21 Skrevet 19. juni 2019 Klarte så vidt å se den lille snutten i linken... Jeg håper virkelig det poengteres i dokuen at dette misligholdet mest sannsynlig gjelder en svært liten pronsentandel av norske grisegårder og bønder! Men kjenner jeg naive nordmenn rett kommer sikkert grisekjøttsalget til å stupe de neste ukene. Og det blir giganttap for allerede økonomisk utfordrede gårder, så håper de kan eksportere i stedet. Typisk. Men det blir fort glemt. 3
Nebel86 Skrevet 19. juni 2019 #22 Skrevet 19. juni 2019 (endret) Åh fytti helvete!! Har bare sett 14 min inn i det her og vil virkelig ikke se mer. En gris ligger i en bås i slakte"bingen", stygt skuldersår, og har lidd gjennom hele natta, klarer ikke å komme seg opp og man ser hvor vondt den har det, jenta med skjult kamera går inn og ser til grisen og spør om de ikke snart skal avlive den siden den har lidd hele dagen og natta. Bonden skryter av et "ulovlig" instrument som er lovlig å kjøpe med i grenseland å bruke (selvsagt er strøtm ulovlig!!) Han går til grisen som har det så vondt og ikke klarer å fjerne fluene rundt ansiktet engang, begynner å sparke den, dra den i halen for så å sette strømmen i den, og den kommer seg selvsagt ikke opp fordi den er så svak, den ligger bare og hyler, mens han fortsetter(!) "Den her har ikke sjanse til å komme seg opp" Og så går han og henter boltepistolen, men velger å snu den med alle de kiloene ved å dra den i øret(!!!) FY FAEN!! Den jævla bonden bør ALDRI få lov til å eie et dyr igjen. Jeg håper navnet hans blir offentligjort og at han virkelig, virkelig får svi!! Håper noen tar saken i sine egne hender, for det er det verste jeg har sett blitt gjort på en gård! Så utrolig glad for at Piraya Film dekker dette også som de gjorde på pelsdyrfarmer. Denne dokumentaren bør være pensum for alle som spiser kjøtt! Fra nå av er det kun kjøtt fra utvalgte gårder jeg skal spise hvertfall, og spesielt gris! Det er synd at bønder som faktisk behandler dyrene greit nå får et så dårlig rykte, men nå er det slik at vi blir lurt så til de grader av romantiske reklameinnslag der hele familien samles rundt bordet, bonden som koser med gårdsdyra ute på en grønn eng, små gårder med "lykkelige" dyr. Bullshit fra ende til annen! Bare det bør få noen alarmklokker til å gå, propoganda alt sammen! Selvsagt er dette ikke dagligdags (eller er det det når jenta ikke fikk lov til å komme på besøk som seg selv for å se hvordan det var?) Og håper de som driver med gris og som faktisk behandler dyra på en grei måte med masse strø, god plass og human behandling får en oppsving og at folk begynner å undersøke litt selv hvor kjøttet kommer fra! Helt forferdelig å se på! En ting er sikkert! Dette vil sette sinnene i kok hos så mange, og den bonder der kommer til å slite for å si det sånn! Håper han mister gården og blir gjeldslave for resten av livet. Bra Nortura anmeldte han, skulle bare mangle! Endret 19. juni 2019 av Nebel86 17
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 19. juni 2019 #23 Skrevet 19. juni 2019 Her er en bonde som vil ha hevn, tror nok ikke den anmeldelsen er på vegne av dyrene, nei. Hadde han brydd seg om dyrene hadde han ikke anmeldt den som avdekker grov mishandling av dyr... https://www.nrk.no/rogaland/naeringens-svar-pa-grisedokumentar_-anmeldelse-mot-filmskaperne-og-kritikk-1.14595734
Gjest loveli Skrevet 19. juni 2019 #24 Skrevet 19. juni 2019 29 minutter siden, SupaWoman skrev: Klarte så vidt å se den lille snutten i linken... Jeg håper virkelig det poengteres i dokuen at dette misligholdet mest sannsynlig gjelder en svært liten pronsentandel av norske grisegårder og bønder! Men kjenner jeg naive nordmenn rett kommer sikkert grisekjøttsalget til å stupe de neste ukene. Og det blir giganttap for allerede økonomisk utfordrede gårder, så håper de kan eksportere i stedet. Typisk. Men det blir fort glemt. Nope. Det sies "problemet er at det fremstilles som om dette handler om enkeltbønder og det de gjør. Men når man har vært der ute så ser man jo at hovedproblemet ikke ligger hos enkeltbønder, men at vi stedet har skapt et industrialisert system som i seg selv ikke er forenlig med god dyrevelferd."
Julie Skrevet 19. juni 2019 #25 Skrevet 19. juni 2019 Sjokkert. Målløs. Grov dyremishandling satt i system. Ære være hun som har laget dokumentaren og avdekket en praksis vi forbrukere er med å støtte oppunder. 15
mellomtomater67 Skrevet 19. juni 2019 #26 Skrevet 19. juni 2019 Klarer ikke å se den. Blir for grusomt. Hvordan er det griser bli behandlet?! Hjertet mitt gråter😭 7
Dolce Skrevet 19. juni 2019 #27 Skrevet 19. juni 2019 Orker ikke se på, men kjenner jeg blir lynende forbanna. Er det ikke norsk matindustri som skryter på seg at de behandler dyrene så innmari mye bedre enn alle andre? Dyrevelferd er viktigst for de NORSKE bøndene? Og derfor skal vi velge norsk? WTF? Jeg blir forbanna, kvalm og enda mer forbanna. 13
Nebel86 Skrevet 19. juni 2019 #28 Skrevet 19. juni 2019 2 minutter siden, Parkeringsvakt said: Her er en bonde som vil ha hevn, tror nok ikke den anmeldelsen er på vegne av dyrene, nei. Hadde han brydd seg om dyrene hadde han ikke anmeldt den som avdekker grov mishandling av dyr... https://www.nrk.no/rogaland/naeringens-svar-pa-grisedokumentar_-anmeldelse-mot-filmskaperne-og-kritikk-1.14595734 Her ser man jo deres sanne sider... Alle bønder og leverandører som anmelder regissøren og jenta og som forsvarer denne dyremishandlingen ved å si "stakkars bønder som får privatlivet sitt krenket" bør få undersøkt gården sin av politiet øyeblikkelig! For ingen som bryr seg om dyr kan forsvare eller rettferdigjøre dette på noe som helst måte, og derfor må de ha noe å skjule. Håper å se mange bønder lager et helvete for de som blir vist i dokumentaren og at man kan se at det faktisk ikke er sånn på de fleste steder og noe bønder og leverandører tar sterkt avstand fra. Begynner de å forsvare bøndene og slå ring om dem som blir vist i dokumentaren så er det nok mer utbredt enn det vi vet. 14
LittleMermaid Skrevet 19. juni 2019 Forfatter #29 Skrevet 19. juni 2019 Systematisk mishandling over flere år 😢 6
Rødhetten Skrevet 19. juni 2019 #30 Skrevet 19. juni 2019 Dette bare bekrefter hvor propaganda-preget den informasjonen som serveres forbrukerne av industrien selv er. 5
Gjest loveli Skrevet 19. juni 2019 #31 Skrevet 19. juni 2019 (endret) Han som kastrerte større griser med sløvt blad, ingen bedøvelse og ved å holde de i halen... Han som sier at han hadde mista jobben hvis det var skjult kamera tilstede... Han fortjener å miste så mye mer enn det!!!!! Sårene var gigantiske! Og han som skar opp hele bakdelen på en grisunge som en stjerne fordi den hadde misdannelser... hadde hsn likt om det ble gjort mot han? Selvfølgelig uten bedøvelse... Endret 19. juni 2019 av loveli
Djungelvrål Skrevet 19. juni 2019 #32 Skrevet 19. juni 2019 15 minutter siden, Parkeringsvakt skrev: Her er en bonde som vil ha hevn, tror nok ikke den anmeldelsen er på vegne av dyrene, nei. Hadde han brydd seg om dyrene hadde han ikke anmeldt den som avdekker grov mishandling av dyr... https://www.nrk.no/rogaland/naeringens-svar-pa-grisedokumentar_-anmeldelse-mot-filmskaperne-og-kritikk-1.14595734 Dama som skulle avdekke grusomhetene forteller at hun selv var med å mishandlet dyrene 1
Gjest Emmy_H Skrevet 19. juni 2019 #33 Skrevet 19. juni 2019 Jeg er så glad at jeg ikke har spist grisekjøtt på 10 år, etter å jobbet med veterinærer og sett hva folk gjør med dyr/griser. Når man vet hvor smarte, og emosjonelle dyr de er så er den dokumentaren helt grusom.
LittleMermaid Skrevet 19. juni 2019 Forfatter #34 Skrevet 19. juni 2019 3 minutter siden, SupaWoman skrev: Dama som skulle avdekke grusomhetene forteller at hun selv var med å mishandlet dyrene Ja, det så man jo at hun var. Kanskje det var den eneste måten dette kunne komme frem på. Så medskyldig egentlig, men hva skulle hun ha gjort? 8
mellomtomater67 Skrevet 19. juni 2019 #35 Skrevet 19. juni 2019 Akkurat nå, LittleMermaid skrev: Ja, det så man jo at hun var. Kanskje det var den eneste måten dette kunne komme frem på. Så medskyldig egentlig, men hva skulle hun ha gjort? Jeg har ikke sett dokumentaren, klarer det ikke. Hva gjorde hun?
Gjest Snusmumriken87 Skrevet 19. juni 2019 #36 Skrevet 19. juni 2019 HÅPER DE JÆVLA BØNDENE BLIR OPPSØKT OG DENGA SJØL!!!!!!!!!!!!!
LittleMermaid Skrevet 19. juni 2019 Forfatter #37 Skrevet 19. juni 2019 11 minutter siden, Emmy_H skrev: Jeg er så glad at jeg ikke har spist grisekjøtt på 10 år, etter å jobbet med veterinærer og sett hva folk gjør med dyr/griser. Når man vet hvor smarte, og emosjonelle dyr de er så er den dokumentaren helt grusom. Dessverre så er det mange dyr som opplever mishandling hver dag. Om det er husdyr eller kjæledyr for den saks skyld.. 1
Djungelvrål Skrevet 19. juni 2019 #38 Skrevet 19. juni 2019 19 minutter siden, mellomtomater67 skrev: Jeg har ikke sett dokumentaren, klarer det ikke. Hva gjorde hun? Slo en griseunge i murveggen.
Julie Skrevet 19. juni 2019 #39 Skrevet 19. juni 2019 (endret) 41 minutter siden, SupaWoman skrev: Dama som skulle avdekke grusomhetene forteller at hun selv var med å mishandlet dyrene I dette tilfellet vil jeg faktisk si at målet helliger middelet. Dette innspillet og anmeldelsen(e) av Norun Haugen som har kommet nå nylig er kun en avsporing fra en åpenbart høyst nødvendig og viktig debatt på overordnet nivå spør du meg. Endret 19. juni 2019 av Julie 12
Skiftenøkkel Skrevet 19. juni 2019 #40 Skrevet 19. juni 2019 dette er ikke bra. hvordan kan folk få sånne holdninger. har vært med som røkter i ett grisfjøs i voksen alder, der så det heldigvis bra ut. tror ord som industri og lønnsomhet er skadelig for god dyrevelferd. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå