Gå til innhold

Mor dømt for å ha delt bilder av datter (7) på sosiale medier


Milla29

Anbefalte innlegg

https://rett24.no/articles/straffedomt-for-a-legge-ut-bilder-av-datteren-pa-facebook

Forhåpentligvis ikke siste saken vi ser om dette, og selv om dette gjaldt en mor i tvist med barnevernet, så er premissene i dommen rimelig klar på at "«At barnet som syvåring ikke reagerer på slik offentliggjøring, utelukker ikke senere reaksjoner, f.eks. i ungdomstiden». Dette er den første dommen man ser hvor en forelder er straffedømt for å dele bilder av barna sine i sosiale medier, og det blir forhåpentligvis ikke den siste. Bloggere og andre som lever av å eksponere barna sine i sosiale medier, på godt og vondt, burde skjelve i buksene. Her tror jeg det vil komme mange saker opp gjennom, når barna det gjelder blir store nok til å forstå hva mor (eller far) faktisk har delt med hele verden om deres oppvekst for å tjene penger. En annen dom, fra Høyesterett, går ut på referatforbud for mor i sosiale medier i egen rettssak vedrørende barnet, fordi «(Barnet) er bare (X) år og har ingen mulighet til å kontrollere at det publiseres intime og sensitive detaljer (...) som kan søkes opp på internett av alle og enhver – også i ettertid når (barnet) har blitt eldre. Barnets privatliv har et selvstendig vern. Et referatforbud vil klart være til (barnets) beste, som har krav på respekt for sitt menneskeverd, og rett til vern om sin personlige integritet.» Les hele artikkelen her:

https://rett24.no/articles/mor-palagt-facebook-forbud-fra-sin-egen-rettssak

Prinsippet blir jo det samme, om det gjelder å gjengi informasjon fra rettsak eller å dele såpass intime detaljer fra barnets liv for å skrive en blogg, ha en instagramprofil el. for å selge et produkt. Barnets privatliv har eget vern, og det er endelig begynt å slås fast i rettspraksis når det gjelder eksponering i sosiale medier. Det var på tide!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HappyWaffle

Syns det er en uting at mange ukritisk deler alle mulige bilder av barna. Bilder hvor barna er nakne, syke, fulle av mat etc hører ikke hjemme på facebook, det er nok ikke like «søtt» når dette barnet er tenåring. Er SÅ glad for at facebook ikke fantes da jeg var liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HappyWaffle skrev:

Syns det er en uting at mange ukritisk deler alle mulige bilder av barna. Bilder hvor barna er nakne, syke, fulle av mat etc hører ikke hjemme på facebook, det er nok ikke like «søtt» når dette barnet er tenåring. Er SÅ glad for at facebook ikke fantes da jeg var liten. 

Veldig enig! Her er det mange foreldre som burde prøve å sette seg inn i sitt barns situasjon - hadde dette vært greit at deres foreldre delte med alle og enhver? Er dette greit at kan søkes opp på nett for hele verden å se i mange, mange år fremover? Det er virkelig på tide at det kommer noen prinsippavgjørelser på dette området, og de overnevnte er en god start. Håper bare det etter hvert kommer saker opp som gjelder eksponering av barn i reklameøyemed i SoMe, hvor retten tar utgangspunkt i disse vurderingene. Det vil jo kunne få en forebyggende effekt i en viss grad vil jeg tro. Hvis det blir mer fokus på dette vil det forhåpentligvis ikke være så stuereint å brødfø seg på bekostning av sine barn på denne måten lengre, og kanskje det vil være mindre attraktivt for bedrifter å benytte seg av denne form for reklame.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Da burde flere tusen foreldre på instragram blitt dømt. Der legges omtrent hele fødselen til babyen ut. Her hadde jeg ikke sosiale media da hun var så liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerinne la ut nakenbilde på Facebook av min lille niese på halvannet år etter at de hadde vært på sydenferie i høst. Jentungen satt på huk på stranden med bart underliv, med underlivet vendt mot kamera, og når jentungen satt og skrevet med beina kunne man omtrent se rett inn i underlivet hennes.

Jeg fikk sjokk og sendte henne en kommentar om at bildet var upassende, og at gud og hvermann kunne se rett inn i underlivet hennes, og at det sikkert var noen der ute som dro nytte av dette for å få seg en seksuell tilfredsstillelse.

Da ble hun skikkelig sur på meg og sa at hun hadde bare familie og venner på sin 1117 lange venneliste på Facebook, og at ingen av hennes venner ville gjøre noe sånt😒

Hvor dum kan man være?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Tough cookie said:

Min svigerinne la ut nakenbilde på Facebook av min lille niese på halvannet år etter at de hadde vært på sydenferie i høst. Jentungen satt på huk på stranden med bart underliv, med underlivet vendt mot kamera, og når jentungen satt og skrevet med beina kunne man omtrent se rett inn i underlivet hennes.

Jeg fikk sjokk og sendte henne en kommentar om at bildet var upassende, og at gud og hvermann kunne se rett inn i underlivet hennes, og at det sikkert var noen der ute som dro nytte av dette for å få seg en seksuell tilfredsstillelse.

Da ble hun skikkelig sur på meg og sa at hun hadde bare familie og venner på sin 1117 lange venneliste på Facebook, og at ingen av hennes venner ville gjøre noe sånt😒

Hvor dum kan man være?

Rapporter bildet. Facebook bruker å være kjappe med sånne bilder av barn. Det er garantert mange andre som har reagert men ikke sagt noe. Å tro at bare "familie og venner" har tilgang på bildene hennes er i beste fall naivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The High Priestess
Tough cookie skrev (5 timer siden):

Min svigerinne la ut nakenbilde på Facebook av min lille niese på halvannet år etter at de hadde vært på sydenferie i høst. Jentungen satt på huk på stranden med bart underliv, med underlivet vendt mot kamera, og når jentungen satt og skrevet med beina kunne man omtrent se rett inn i underlivet hennes.

Jeg fikk sjokk og sendte henne en kommentar om at bildet var upassende, og at gud og hvermann kunne se rett inn i underlivet hennes, og at det sikkert var noen der ute som dro nytte av dette for å få seg en seksuell tilfredsstillelse.

Da ble hun skikkelig sur på meg og sa at hun hadde bare familie og venner på sin 1117 lange venneliste på Facebook, og at ingen av hennes venner ville gjøre noe sånt😒

Hvor dum kan man være?

Jeg hadde klikket!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (13 timer siden):

Min svigerinne la ut nakenbilde på Facebook av min lille niese på halvannet år etter at de hadde vært på sydenferie i høst. Jentungen satt på huk på stranden med bart underliv, med underlivet vendt mot kamera, og når jentungen satt og skrevet med beina kunne man omtrent se rett inn i underlivet hennes.

Jeg fikk sjokk og sendte henne en kommentar om at bildet var upassende, og at gud og hvermann kunne se rett inn i underlivet hennes, og at det sikkert var noen der ute som dro nytte av dette for å få seg en seksuell tilfredsstillelse.

Da ble hun skikkelig sur på meg og sa at hun hadde bare familie og venner på sin 1117 lange venneliste på Facebook, og at ingen av hennes venner ville gjøre noe sånt😒

Hvor dum kan man være?

Naivitet og ignoranse har tydeligvis ingen grenser. Desverre så finnes det noen som virkelig tror at de kan kontrollere bilder de legger ut, i tillegg til det så vet de visst også at ingen perverse hjørner av internett fatter interesse for akkurat deres bilder og barn. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Isild said:

Naivitet og ignoranse har tydeligvis ingen grenser. Desverre så finnes det noen som virkelig tror at de kan kontrollere bilder de legger ut, i tillegg til det så vet de visst også at ingen perverse hjørner av internett fatter interesse for akkurat deres bilder og barn. 

 

De "vet" også at ingen i deres omgangskrets eller familie er perverse også... 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...