Gå til innhold

Mina og meg

MiniMjau

Anbefalte innlegg

Får håpe Mads Hansen fyrer løs på denne Influensern neste  gang da…

for eksponering av barn er jo eksponering selv om det er en sympatisk pappa på tur?

Eller?😏

Endret av Glufseguri
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn som deltar i programmer (eller i bøker)  på feks tv er vel underlagt vær varsom plakat, innholdssjekk av forlag og retningslinjer for barn som medvirker i innspillinger? Tilgang på fagpersoner? Når det gjelder promotering av dette på fars egen Instagram blir det jo en mer tvilsom sak- og hva som bør være regler for eksponering og medvirkning av barn som medvirker i Sosiale medier der man ikke har samme type "kontrollmekanismer" som forlag og tv feks er jo fortsatt et åpent spørsmål- både rettslig og i bransjen. Merker meg jo at man feks ikke filmer bleieskift på turen med Mina og Lilje. 

Endret av Reki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10ur skrev (På 22.1.2023 den 23.44):

Men skal barna slutte å være med i tv-produksjoner da eller? Da kan man jo legge ned barnetv og alt i den gata. 

Det meste av barnetv er vel skuespill? Sjelden privatpersoner i sårbare situasjoner.

10ur skrev (På 23.1.2023 den 11.42):

At han tar i mot sponsa klær, hva så? De trenger jo det beste utstyret. Tenker på alle turene de har vært på helt fra begynnelsen uten disse sponsede klæra og utstyret også, det er nok ikke få og de har nok klart seg fint da og. Alikevel er det barnas favoritter "kostymene" som får mest fokus. 

Her ser vi hvor tøft det er å ta med små barn på slike ekspedisjoner, overhodet ingen dans på roser og det er helt naturlig at vi ser barna i flere ulike situasjoner men det er akkurat dette som er fint med serien, hvordan Daddy takler dette på tur. For disse situasjonene oppstår jo overalt og hvor som helst. Jeg syns Daddy takler dette bra, og han lar de alikevel ordne opp i noen krangler selv. De har en sunn oppdragelse.  Og jentene ser ut til å stortrives på tur, ikke minst. Bare tenke seg til hva dette gjør med de allerede nå, og hvor sunne interesser de får når de blir eldre. Her har nok plenty av folk fått gode tips. Alt er mulig, selv med små barn. 

Flisespikkeri, men mannen heter ikke Daddy. Jentene kaller han det på lik linje som de fleste andre sier "pappa". Litt sært at vi andre skal diskutere ham som Daddy da. 

Jeg er skeptisk til eksponeringen i programmet, syns det blir for personlig mtp barna. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10ur skrev (På 23.1.2023 den 11.42):

At han tar i mot sponsa klær, hva så? De trenger jo det beste utstyret. Tenker på alle turene de har vært på helt fra begynnelsen uten disse sponsede klæra og utstyret også, det er nok ikke få og de har nok klart seg fint da og. Alikevel er det barnas favoritter "kostymene" som får mest fokus. 

Her ser vi hvor tøft det er å ta med små barn på slike ekspedisjoner, overhodet ingen dans på roser og det er helt naturlig at vi ser barna i flere ulike situasjoner men det er akkurat dette som er fint med serien, hvordan Daddy takler dette på tur. For disse situasjonene oppstår jo overalt og hvor som helst. Jeg syns Daddy takler dette bra, og han lar de alikevel ordne opp i noen krangler selv. De har en sunn oppdragelse.  Og jentene ser ut til å stortrives på tur, ikke minst. Bare tenke seg til hva dette gjør med de allerede nå, og hvor sunne interesser de får når de blir eldre. Her har nok plenty av folk fått gode tips. Alt er mulig, selv med små barn. 

Han heter Alexander. 😂

Om jentene stortrives og han er en flink far, der er helt irrelevant. Dette er to små barn som ikke er samtykkekompetente, og som ikke forstår sitt eget beste - at foreldrene mener dette er noe barna kommer til å elske når de blir eldre, okei. Syntes ikke noe om at disse sårbare ungene blottlegges for hele Norge, på bekostning av far sin hunger på offentlig-status. Det er rett og slett kvalmt, og at mennesker sitter å følger med og digger dette - sier litt om både kognitiv utvikling og kunnskapsnivå.

Endret av kraftwerk
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (18 timer siden):

for eksponering av barn er jo eksponering selv om det er en sympatisk pappa på tur?

Eller?😏

Tror ikke MH har skjønt helt greia selv, selvom han skal ha for å fyre opp debatten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en tar titt på lignende serier som har gått på tv før som «en flaskepost fra havet» og hører med dem som barn som ble eksponert over en flat sko hva en syns så får en jo svaret!

syns og huske hun jenta fra «en flaskepost fra havet» sa at hun hadde få gode minner fra tiden med kameraet rundt seg konstant samt hun orket ikke å se serien om seg selv

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Of, jeg har sett bite lit av det. Veldig søte unger og faren fremstår jo veldig sympatisk, MEN det er jo utlevering av barna sine. Synes det er veldig problematisk så lenge hovedpersonene er for små til å samtykke. Det er også veldig skummelt når barn blir en sentral del av foreldre sine jobber. Så alt i alt synes jeg ikke noe om det, håper venstre sit forslag om å beskyte barn gir utslag. 

Glufseguri skrev (18 timer siden):

Eller?😏

Ha vi kan jo håpe, men han er vel for opptatt med å hetse unge kvinner som er så usikre at de opererer seg i stykker…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (På 24.1.2023 den 18.09):

Han heter Alexander. 😂

Om jentene stortrives og han er en flink far, der er helt irrelevant. Dette er to små barn som ikke er samtykkekompetente, og som ikke forstår sitt eget beste - at foreldrene mener dette er noe barna kommer til å elske når de blir eldre, okei. Syntes ikke noe om at disse sårbare ungene blottlegges for hele Norge, på bekostning av far sin hunger på offentlig-status. Det er rett og slett kvalmt, og at mennesker sitter å følger med og digger dette - sier litt om både kognitiv utvikling og kunnskapsnivå.

Skal vi ha et samfunn hvor ingenting kan vises eller deles, fordi vi nå lever i en verden hvor alle er såååå sarte? Tror de fleste ser stor forskjell fra å dele dagliglivet/leve hele barndommen på snap og SoMe kontra det å dele et par programmer hvor barn er med på tur! Å dele ting/situasjoner har blitt gjort i alle år, uten at barn har tatt noen skade av det! Hjelpe meg hvor forstyrret folk er, og hvilke problemene de «forhåndslager» for enkelte barn!!!! 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiara07 skrev (8 minutter siden):

Skal vi ha et samfunn hvor ingenting kan vises eller deles, fordi vi nå lever i en verden hvor alle er såååå sarte? Tror de fleste ser stor forskjell fra å dele dagliglivet/leve hele barndommen på snap og SoMe kontra det å dele et par programmer hvor barn er med på tur! Å dele ting/situasjoner har blitt gjort i alle år, uten at barn har tatt noen skade av det! Hjelpe meg hvor forstyrret folk er, og hvilke problemene de «forhåndslager» for enkelte barn!!!! 

Så enig med deg..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt vel mye tur og prinsesse kjoler og dukker. Eldste jenta er vel nå andreklassing? Føler han presser henne kanskje til å leke med prinsesser og dukker fordi det er så søtt og gir følgere

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyndaquil skrev (23 timer siden):

Jeg syns det er litt vel mye tur og prinsesse kjoler og dukker. Eldste jenta er vel nå andreklassing? Føler han presser henne kanskje til å leke med prinsesser og dukker fordi det er så søtt og gir følgere

Ja du sitter vel på fasiten du.

Jeg blir helt matt...... min 3 klassing leker fortsatt med dukker? Mener du at det er noe galt med det?

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10ur skrev (4 minutter siden):

Ja du sitter vel på fasiten du.

Jeg blir helt matt...... min 3 klassing leker fortsatt med dukker? Mener du at det er noe galt med det?

Nei det har jeg ikke,  har selv ingen 2-3 klasse jente. Men husker ingen av oss lekte med dukker når var i 2-3 klasse. Da var det mer barbiedukker da evt. 

har 3 nieser i alderen 10-16 og ingen av de lekte med dukker lengre i den alderen . 

Er ikke noe galt med 3 klassinger som leker med dukker. Men jeg har inntrykk av at A presser M til å være yngre enn hub er fordi det selger og ser søtt ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyndaquil skrev (På 29.1.2023 den 20.04):

Nei det har jeg ikke,  har selv ingen 2-3 klasse jente. Men husker ingen av oss lekte med dukker når var i 2-3 klasse. Da var det mer barbiedukker da evt. 

har 3 nieser i alderen 10-16 og ingen av de lekte med dukker lengre i den alderen . 

Er ikke noe galt med 3 klassinger som leker med dukker. Men jeg har inntrykk av at A presser M til å være yngre enn hub er fordi det selger og ser søtt ut. 

7-8 åringer må da virkelig få leke med dukker, kle seg som prinsesser. De er barn. La de leke så lenge som mulig, leken skal ikke tas fra de, men oppmuntres til mer. Så lenge de går på barneskole, og ihvertfall er under 10 aller helst 12 så skal de ha den gode leken. 

Data, mobil og andre tidstyver kommer fort nok. Vi ønsker oss vel barn? Ikke nyfødte voksne?

Dummeste jeg gar lest i dag

Endret av Nassenøff
  • Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cyndaquil skrev (På 29.1.2023 den 20.04):

Vet om ganske mange barn som leker med dukker opp til 5. klasse. Før smarttelefonene kom, holdt de gjerne på (i skjul) til 7. klasse. 
Jeg synes faktisk det hadde vært mer rart om en 2.klassing ikke var opptatt av dukker og prinsesser. Da blir jeg nesten skeptisk 😆

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiara07 skrev (På 28.1.2023 den 19.58):

Anneisabell skrev (På 28.1.2023 den 20.07):

Så enig med deg..

Heldigvis handler ikke debatten om eksponering av barn om at noen «sarte» folk har bestemt at personopplysninger om barn ikke bør deles. Debatten gjelder et regelverk som Norge og virksomheter i Norge er bundet av. Selvfølgelig kan man diskutere hvilken type deling av personopplysninger som er innenfor eller ikke, men at de skarpeste juristene i Europa sitter å forhåndslager problemer for enkelte barn er nok et godt stykke unna intensjonen ved regelverket. Anbefaler feks. forarbeidene til personopplysningsloven med forordning om dere ønsker å lese mer om bakgrunnen for regelverket. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidstrøyte skrev (7 minutter siden):

Heldigvis handler ikke debatten om eksponering av barn om at noen «sarte» folk har bestemt at personopplysninger om barn ikke bør deles. Debatten gjelder et regelverk som Norge og virksomheter i Norge er bundet av. Selvfølgelig kan man diskutere hvilken type deling av personopplysninger som er innenfor eller ikke, men at de skarpeste juristene i Europa sitter å forhåndslager problemer for enkelte barn er nok et godt stykke unna intensjonen ved regelverket. Anbefaler feks. forarbeidene til personopplysningsloven med forordning om dere ønsker å lese mer om bakgrunnen for regelverket. 

Det er uansett stor forskjell på eksponering og et program! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tiara07 skrev (13 minutter siden):

Det blir uklart for meg hva du mener med eksponering her. Eksponering av barn kan gjøres i hvilken som helst type medie, også i TV-program. Men du har rett i at barn kan ha noe bedre beskyttelse mot eksponering i TV-programmer da redaksjonen for et TV-program må forholde seg til redaksjonelle retningslinjer. Uansett, TV-program eller ei, regelverket gjelder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiara07 skrev (4 timer siden):

Hva med all eksponeringen (som i tillegg til tv-programmet) som foregår på sosiale medier? Han har jo delt barna, brukt dem i reklame for diverse merkevarer, og for promotering av boka (bøkene?) han selger i årevis... Skjønner ikke hva denne mannen gjør som skiller han fra en hvilken som helst annen influencer...? Det eneste må jo være at han eksponerer dem både på SoMe OG på tv i beste sendetid! 🤷‍♀️ Forstå det den som kan. Hadde dette vært en kvinne hadde hun vært i hardt hardfør her inne!!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Vicnord84 skrev (På 4.2.2023 den 8.22):

Hva med all eksponeringen (som i tillegg til tv-programmet) som foregår på sosiale medier? Han har jo delt barna, brukt dem i reklame for diverse merkevarer, og for promotering av boka (bøkene?) han selger i årevis... Skjønner ikke hva denne mannen gjør som skiller han fra en hvilken som helst annen influencer...? Det eneste må jo være at han eksponerer dem både på SoMe OG på tv i beste sendetid! 🤷‍♀️ Forstå det den som kan. Hadde dette vært en kvinne hadde hun vært i hardt hardfør her inne!!

Enig.

Rart hvor lite eksponeringen denne faren bedriver engasjerer i forhold til mange andre influencere her på rampelyset. Er det fordi eksponeringen pakkes inn i fine tekster og sunne interesser som friluftsliv med ungene? Barna eksponeres helt ekstremt både i bilder, videoer, og i tillegg blir private samtaler mellom far og datter lagt ut ord for ord på IG. Han lever jo av dette, og etter mitt syn er han ikke bedre enn andre influencere som deler av barna sine.

Endret av K_mb
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, K_mb said:

Enig.

Rart hvor lite eksponeringen til denne faren engasjerer i forhold til mange andre influencere her på rampelyset. Er det fordi eksponeringen pakkes inn i fine tekster og sunne interesser som friluftsliv med ungene? Barna eksponeres helt ekstremt både i bilder, videoer, og private samtaler mellom far og datter blir lagt ut ord for ord på IG. Han lever jo av dette, og etter mitt syn er han ikke bedre enn andre influencere som deler av barna sine.

Enig med deg. Hele opplegget gir meg en uggen følelse og jeg personlig mener det er like ugreit som eksponeringen til de andre typiske influencerne.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...