Væren Skrevet 2. mai 2005 #21 Skrevet 2. mai 2005 Ostekake à la Helge: En av verdens beste oppskrifter på ostekake! Den kommer egentlig fra Gastronomisk Institutt i Stavanger, og blir servert på Sørensen Dampskipekspedisjon i Stavanger. Den finnes også i oppskriftboken "Mat og Vin i skjønn harmoni" utgitt av Gastronomisk Institutt i Stavanger. Bunn: 15 kornmokjeks 75 g sukker 1/2 ts kanel 8 ss smeltet smør Ostemasse: 700 g naturell gourmetost (TINE) 150 g sukker 1 vaniljestang (skrap ut frøene) 2-3 ss sitronsaft 4 egg Rømmeblanding: 5 dl lettrømme 7 ss sukker 1 vaniljestang (skrap ut frøene) Fremgangsmåte: Bunn: Kjør det tørre sammen i en food prosessor. Bland inn smør. Legges på bunnen av en 26 cm. kakeform og stekes i ovn på 175 C i 10 min. Ostemasse: Kjør ost, sukker, vaniljestangfrø, og sitronsaft i en food prosessor. Tilsett deretter 1 egg om gangen til det blir en fin ostemasse. Fordel osten på bunnen. Stekes i ovn på 120 C i 30 - 60 min. avhengig av ovn. Den er ferdig når den har konsistens som karamellpudding (lett dissen), ca 50 min. Rømmeblanding: Kjør rømme, sukker og vaniljestang forsiktig i en food prosessor, men ikke på full styrke for da blir det luftbobler (la den stå i ca. 30 min). Fordeles på ostemassen og stekes i ovn på 120 C i 3-5 min. Kaken kan gjerne stå i 2-3 dager før den skal spises, da gir frøene i vaniljestangen mer smak fra seg. Servering: Bærsaus av jordbær, bringebær e.l. smaker godt til. Pynt med mynteblader. Kaken kan godt bare serveres som den er! LYKKE TIL!
Gjest Seleena Skrevet 2. mai 2005 #22 Skrevet 2. mai 2005 Fjose sjokoladekake. Saftig og heilt vanleg
pusla Skrevet 2. mai 2005 #24 Skrevet 2. mai 2005 Oj, det var vanskelig. Liker brownies, gulrotkake og napoleonskake like mye, tror jeg.
Gjest piaf Skrevet 2. mai 2005 #26 Skrevet 2. mai 2005 Ostekaken som Væren har lagt inn oppskrift på er nok også min favoritt (jeg har nøyaktig samme oppskrift fra to andre kilder, tror det er en type ostekake man ofte får på restaurant). Må være pyntet med masse friske bær, og gjerne servert med saus av friske jordbær til. Men mørk, saftig sjokoladekake med masse kvalitetssjokolade i (leter enda etter den perfekte oppskriften!) og godt krydret gulrotkake med kremostglasur er heller ikke å forakte.
Gjest gjesta Skrevet 3. mai 2005 #27 Skrevet 3. mai 2005 Sjokoladekake Jeg er en hund etter sjokolade
Gjest lillelou Skrevet 3. mai 2005 #28 Skrevet 3. mai 2005 Ostekake à la Helge: En av verdens beste oppskrifter på ostekake! Den kommer egentlig fra Gastronomisk Institutt i Stavanger, og blir servert på Sørensen Dampskipekspedisjon i Stavanger. Den finnes også i oppskriftboken "Mat og Vin i skjønn harmoni" utgitt av Gastronomisk Institutt i Stavanger. Bunn: 15 kornmokjeks 75 g sukker 1/2 ts kanel 8 ss smeltet smør Ostemasse: 700 g naturell gourmetost (TINE) 150 g sukker 1 vaniljestang (skrap ut frøene) 2-3 ss sitronsaft 4 egg Rømmeblanding: 5 dl lettrømme 7 ss sukker 1 vaniljestang (skrap ut frøene) Fremgangsmåte: Bunn: Kjør det tørre sammen i en food prosessor. Bland inn smør. Legges på bunnen av en 26 cm. kakeform og stekes i ovn på 175 C i 10 min. Ostemasse: Kjør ost, sukker, vaniljestangfrø, og sitronsaft i en food prosessor. Tilsett deretter 1 egg om gangen til det blir en fin ostemasse. Fordel osten på bunnen. Stekes i ovn på 120 C i 30 - 60 min. avhengig av ovn. Den er ferdig når den har konsistens som karamellpudding (lett dissen), ca 50 min. Rømmeblanding: Kjør rømme, sukker og vaniljestang forsiktig i en food prosessor, men ikke på full styrke for da blir det luftbobler (la den stå i ca. 30 min). Fordeles på ostemassen og stekes i ovn på 120 C i 3-5 min. Kaken kan gjerne stå i 2-3 dager før den skal spises, da gir frøene i vaniljestangen mer smak fra seg. Servering: Bærsaus av jordbær, bringebær e.l. smaker godt til. Pynt med mynteblader. Kaken kan godt bare serveres som den er! LYKKE TIL! Denne er vidunderlig fantastisk god, og min faste bursdagskake-kjæresten pleier å lage den til meg. Ellers er heavy sjokoladekaker en stor favoritt
mari Skrevet 3. mai 2005 #29 Skrevet 3. mai 2005 gulrotkake, ostekake og kvæfjordkake med hjemmelaget vaniljekrem (liker ikke pose varianten)
Gjest gjest1 Skrevet 3. mai 2005 #30 Skrevet 3. mai 2005 Ostekake! Tror jeg skal prøve oppskriften som Væren kom med snart
Gjest manic Skrevet 3. mai 2005 #31 Skrevet 3. mai 2005 Noen som har laget værens tilsynelatende fantastiske ostekake uten food prossesor ? Blir ingrediensene like godt blandet uten ? Oreo Dream cake er nydelig!!
Gjest gjest1 Skrevet 3. mai 2005 #32 Skrevet 3. mai 2005 Noen som har laget værens tilsynelatende fantastiske ostekake uten food prossesor ? Blir ingrediensene like godt blandet uten ? Oreo Dream cake er nydelig!! Det må vel gå an å bruke visp også? Selv planlegger jeg å bruke blenderen min.
Gjest Gjesta Skrevet 3. mai 2005 #33 Skrevet 3. mai 2005 Det må være ostekake, sjokoladekake og gulerotkake
Gjest Bertine Skrevet 7. mai 2005 #37 Skrevet 7. mai 2005 ostekake er aller aller best! men også gelekake med fromasj bunn lagd av bringebærgele Også såklart brownies
Cr@sh Skrevet 8. mai 2005 #38 Skrevet 8. mai 2005 Har vel egentlig mange favoritter... Turkake, Verdens Beste, Gulrotkake, og skikkelig saftige sjokoladekaker i alle former og varianter! :sikle:
Maetzii Skrevet 9. mai 2005 #40 Skrevet 9. mai 2005 Eplekake! Som jeg har lagd selv, for da bruker jeg eplesyltetøy istedenfor hele epler og det blir ekstra godt.. og masse kanel på. Og ekstra godt med vaniljekrem til (har en haug med kokebøker og klarer aldri å finne igjen den samme kakeoppskriften, men de blir gode alle sammen med den vrien der!)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå