Gå til innhold

Hvordan søke om at barnet skal gå et annet trinn på skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn jeg ønsker å søke om å få hoppe over et trinn grunnet skolegang i utlandet.

Har fått høre man må søke via PP eller noe sånt i kommunen man bor i. Kan noen fortelle litt mer om dette? Vi har bodd i utlandet i mange år og skal begynne med norsk skole igjen.

Takk for svar.

Anonymkode: e0dfc...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man søker til kommunen, men må ha et vedtak fra PPT for å få dette godkjent. Her kan du ta kontakt med PPT-avdeling selv eller via skolen. 

Jeg har kun erfaring med dette når det gjelder elever som har gått på norsk skole der man har resultater av kartleggingstester og måloppnåelse sammenlignet med de norske kompetansemålene etter trinn. Uten å skulle uttale meg bråsikkert her så vil jeg tro at det vil bli vanskelig å få hoppe over et trinn uten at barna har gått en periode på norsk skole. Man vil i så fall mangle dokumentasjonen på at barnet ligger foran de andre barna sammenlignet med de norske læreplanene.

Det er godt mulig at det går an å vise til barnas resultater fra skoler i utlandet også, men jeg vet ikke hvor lett det blir å dokumentere at barnet ikke vil få utbytte av å gå med alderskullet sitt. Selv ville jeg nok prøvd et år på norsk skole først.  Min erfaring tilsier at veldig mange barn som kommer fra skoler i utlandet sliter med å tilpasse seg i det norske systemet fordi vi er veldig kompetansebasert sammenlignet med en del andre skoler som måler kunnskap fremfor kompetanse. Men det spørs jo igjen hvilket land og hva slags skole det er snakk om.

Anonymkode: e0f2a...049

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med skolen barnet skal begynne på, legg fram problemstillingen og spør hva du må gjøre videre.

Anonymkode: 95f01...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rette veien å gå er gjennom PP-tjenesten (PPT). De kommer med en anbefaling etter div. tester, og så kan man søke kommunen. Skolen har ikke noe å si, så det er ikke vits å kontakte lærer/rektor (selv om det kan være greit å informere dem om dine ønsker). Det er dessverre for seint å få dette innvilget for neste år i de fleste kommuner, da PPT stort sett er veldig opptatt siste delen av juni, bog har fri i juli, og derfor ikke behandler nye saker nå. 

-Lærer 

Anonymkode: 7520e...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...