Gå til innhold

Overtenker og overanalyserer alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når folk snakker til meg så ender det alltid med at jeg overtenker og overanalyserer alt, spesielt da det som har blitt sagt og kroppsspråk. Både under samtalen og i ettertid. Det er aller verst i forhold til personer som jeg ønsker skal like meg og som jeg ikke kjenner så godt.

Sånn som for noen dager siden så var vi samlet en gruppe og han ene i gruppen sa plutselig noe som jeg oppfattet var til meg og jeg svarte tilbake litt ertende.

Så i ettertid kom tankene: Tenk om han egentlig snakket til noen andre og jeg ikke skjønte det, tenk om han tok meg seriøst når jeg bare ertet han med en spøk, tenk om han ikke liker meg osv. Jeg har brukt de siste dagene på å analysere situasjonen og har tenkt mye på den. Det går mest i det at jeg prøver å huske situasjonen og da spesifikt huske ting som kan bekrefte eller avkrefte om det var meg han snakket til, om han gav uttrykk for å skjønne at det jeg sa var en spøk og om han viste tegn til å ikke like meg osv. Jeg prøver å huske om han sto vendt mot meg, om vi hadde øyekontakt, om han lo eller gav inntrykk på annen måte at han skjønte intensjonen min, hvilket kroppsspråk han hadde, hvem som sto rundt oss, hvem andre han kunne ha snakket til (om det ikke var meg), hva de andre sa og reagerte og hvilket kroppsspråk de hadde osv osv.

Det at jeg ikke husker så godt gjør meg så klart bare enda mer engstelig og gjør at jeg overtenker og overanalyserer situasjonen mye mer. Blir ofte mer og mer redd for at jeg har misforstått eller blitt misforstått eller at jeg har tolket noens kroppsspråk eller det de har sagt på feil måte.

Noen som sliter med det samme eller har noen råd til hvordan jeg kan klare å slutte med å tenke og analysere alt hele tiden?
 

Anonymkode: f7812...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er nok mange som har en tendens til å overanalysere i etterkant. Sjøl tenker jeg sjelden på kroppsspråk, men tenker ofte alt for mye i ettertid på hva jeg sa, at jeg kunne ha ordlagt meg på en bedre måte, tenk om jeg fremstod som dum, tenk om jeg fremstod som alt for nervøs osv.

Det er verre med dem man ikke kjenner så godt, og spesielt dem som man vil skal like en ja.

Mitt tips er vel egentlig bare å prøve å slå fra seg tanken og tenke på noe annet. Og huske at andre oftest har mer enn nok med seg selv og tenker sikkert mer på seg selv og sin egen framtoning enn de tenker på hvordan du framstod.

Er mann 30 forresten.

Anonymkode: 50635...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen?

Anonymkode: f7812...71e

Vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg er helt lik, tenker gjennom alle sosiale settinger jeg har kommer borti hundrevis av ganger, sa jeg noe feil, kunne jeg forandret noe jeg sa, betydde det h*n sa det jeg trodde, ironi/sarkasme? osv osv. Konstant bortkastet overtenking som har pågått siden barneskolen. Har forsåvidt ikke funnet en løsning enda, utenom alkohol men det er ikke akkurat en god løsning.

Anonymkode: ee714...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe nesten alle kvinner gjør.

Anonymkode: f9436...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...