Gå til innhold

Føler at leieprisene er helt ute av kontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i Tromsø for tiden, og har vært student her i 5 år. Skal nå flytte ut av studenthybel, og må nok leie et par år før jeg har nok egenkapital. 

Leieprisene her er jo helt på trynet! 40-50 m^2 leiligheter til 12000-15000 kr. Fant en leilighet på 30 m^2 - veldig trang - og den skulle de ha 12000 kr. Hjelper heller ikke å dra lenger ut, da folk fortsatt skal ha 10000 kr / mnd for nedslitte leiligheter 30 min unna byen. Skal du ha 2 soverom, så må du nok opp i 15000 kr eller mer. 

Nå regner jeg med at Tromsø ikke er unikt på dette. Vurderer faktisk å bare flytte ut på bygda et par, om jeg får relevant jobb, å heller spare som bare faen der. Føler at å måtte bruke nesten 50% av lønn på husleie blir for ille. 

Er det samme situasjon i andre mellomstore byer? 

Anonymkode: 6d458...304

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i Tromsø for tiden, og har vært student her i 5 år. Skal nå flytte ut av studenthybel, og må nok leie et par år før jeg har nok egenkapital. 

Leieprisene her er jo helt på trynet! 40-50 m^2 leiligheter til 12000-15000 kr. Fant en leilighet på 30 m^2 - veldig trang - og den skulle de ha 12000 kr. Hjelper heller ikke å dra lenger ut, da folk fortsatt skal ha 10000 kr / mnd for nedslitte leiligheter 30 min unna byen. Skal du ha 2 soverom, så må du nok opp i 15000 kr eller mer. 

Nå regner jeg med at Tromsø ikke er unikt på dette. Vurderer faktisk å bare flytte ut på bygda et par, om jeg får relevant jobb, å heller spare som bare faen der. Føler at å måtte bruke nesten 50% av lønn på husleie blir for ille. 

Er det samme situasjon i andre mellomstore byer? 

Anonymkode: 6d458...304

Jeg  bor i drammen og her er ikke leieprisene så hinsides. Eller, jeg synes det er dyrt nok. Jeg leide ut min 65kvm leilighet fullt møblert til 10 000. 5min med bil fra sentrum. Leiligheten er moderne og tv og internet var inkludert. Lave strømutgifter. Leide i mange år selv før jeg kjøpte og får helt vondt av studenter som bor på 18kvm og betaler syke priser. Syntes det var ubehagelig å leie ut for en så høy pris. Men hadde ikke noe valg da leieprisen faktisk ikke dekket lån og fellesleie fullt ut. Det er ikke alle som annonserer, her leide jeg ut til en kollega. Så spør alle du kjenner om de vet om noen privatpersoner som leier ut, kanskje får du det billigere. 

Anonymkode: 4fe7a...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kristiansand er leiemarkedet bedre tror jeg, kjøpe markedet også. Her har heldigvis politikerne hatt som mål å bygge mye hus og tilrettelegge for å holde prisene nede og stabile.

Anonymkode: 8ae83...ec6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier ut en ganske ny leilighet midt i Oslo sentrum for 12000 i mnd (40 kvm). Vi ligger i nedre prissjiktet i området. 

Anonymkode: 3abad...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsø har vannvittigeleiepriser, det henger sammen med hva det koster å kjøpe bolig. Selv en sliten, usentralt rønne koster 6-7 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsøya har begrenset areal for bebyggelse, og en stadig økende befolkning. Derfor er boligsituasjonen så unik i Tromsø.

Det er ikke like ille i andre byer som jeg kjenner til, men det er likevel ille. I Bergen for eksempel er det ikke uvanlig å betale opp mot 8000 for å få seg et rom på 10 kvm, og dele leilighet med tre andre som betaler det samme i husleie. 

Anonymkode: 855e4...02a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn: Trondheim, 90 m2, 13500, fem min unna sentrum. 

Hørtes helt vilt ut i Tromsø, ja. 

Anonymkode: 3da3f...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn: Trondheim, 90 m2, 13500, fem min unna sentrum. 

Hørtes helt vilt ut i Tromsø, ja. 

Anonymkode: 3da3f...da0

Jeg leier 20kvm for 6100 (andre i blokka har lagt ut lignende leiligheter til 7000+), og jeg bor på Moholt. Den prisen er definitivt ikke normal for noe så stort i Trondheim. 

Anonymkode: 6769a...9f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en by som er mye mindre enn Tromsø, men jeg føler med deg! Jeg har vært på jakt etter leilighet i mange måneder nå, og prisene er helt ville. Må ut med nesten 10000 kr minus strøm for en råtten leilighet med mugg i taket og kjøkkeninnredning fra 1950 tallet. Der er intet unntak. Skal man få en noe lunde grei leilighet i utkanten av byen må man likevel over 8000 kr. Dette er da toromsleiligheter. 

Anonymkode: 50179...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier 20kvm for 6100 (andre i blokka har lagt ut lignende leiligheter til 7000+), og jeg bor på Moholt. Den prisen er definitivt ikke normal for noe så stort i Trondheim. 

Anonymkode: 6769a...9f1

Fikk flere treff på Finn. 65m2 til 9800 på møllenberg (sentralt)

80m2 til 10500 på steinberget (5 min unna byen)

73 m2 til 14000 Bakklandet (sentrum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke markedet klarer å fikse dette her. Det er for få boliger i forhold til leietakere. Og for den slags kjøpere.

 

Ergo burde staten bygge boliger og selge, til den prisen det kostet å bygge og leie ut til en billigere penge. Det burde senke prisen noe. Er ikke bare i tromsø det er dyrt. Spesielt for folk som ikke tjener godt eller okai.

Anonymkode: 9d78f...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsø er et litt spesielt tilfelle fordi: 

- MINST 10% økning i studentmassen hvert år. Grunnen er rett og slett fordi så ekstremt mange fra Finnmark, Troms, og Nordland vil studere der, og på toppen har man prestisjestudier som medisin, tannlege, jus, som tiltrekker seg studenter fra hele landet. UiT er ekstremt fornøyde med veksten, men det bygge ikke på langt nært fort nok til å huset alle disse. Det sier seg selv at når det neste år er 1000-1500 flere studenter enn forrige år, og en studentblokk for 200-300 studenter tar 3-4 år å bygge, så går ikke regnestykket opp. 

- Eksplosiv økning i turisme. Tromsø har blitt en turistby, med turisme som stor del av næringen sin. Det bygges og prioriteres hotell som aldri før, samt at befolkning har åpnet øyene for Airbnb. 

- Utviklere elsker å bygge sentralt, dvs. midt- og sørøya. Kjører man helt nord på øya, så er det som å være på landet. 

- Byggestopp på Kvaløya, pga manglende infrastruktur. 

Jo da, vi har mye areal her, men ikke areal utviklere eller folk ønsker. Dersom ting fortsetter som det har gjort de siste 7-8 åra, så kommer faktisk Tromsø til å gå forbi Oslo.

Anonymkode: 6d458...304

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bodd i to ulike byer på Østlandet. I den ene byen betalte jeg 6500 for 60kvm. Bodde ca 30 min å gå fra sentrum. Her jeg bor nå, betaler jeg og samboeren 11000 for 70kvm. Pluss strøm. Vi er nødt til å bo nærme sentrum der vi bor nå, men vet at det er billigere leiligheter lenger vekk fra sentrum. 

 

Anonymkode: 0ce15...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 18.55, AnonymBruker skrev:

I Kristiansand er leiemarkedet bedre tror jeg, kjøpe markedet også. Her har heldigvis politikerne hatt som mål å bygge mye hus og tilrettelegge for å holde prisene nede og stabile.

Anonymkode: 8ae83...ec6

Det er riktig! Vi leier ut 60 kvm ti min gange fra universitetet/ sentrum for 6000. To soverom. Ligger nok litt lavt, men leieboer er så hyggelig at vi ikke vil han skal flytte😂

Anonymkode: 089ac...d59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig! Vi leier ut 60 kvm ti min gange fra universitetet/ sentrum for 6000. To soverom. Ligger nok litt lavt, men leieboer er så hyggelig at vi ikke vil han skal flytte😂

Anonymkode: 089ac...d59

Man skal ikke undervurdere stabile leietakere :) 

Anonymkode: 3da3f...da0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke undervurdere stabile leietakere :) 

Anonymkode: 3da3f...da0

Hvorfor det?

Jeg liker å bytte leietakere innimellom. Da får jeg justert prisen, får inspisert leiligheten, får flikket litt på den om det trengs +at folk ikke «gror fast» og begynner å oppføre seg som om de eier den. 

Anonymkode: ba5a8...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...