Gå til innhold

Kan far overføre permisjon til mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer driver en liten bedrift. De er 2 personer. Dersom han har 15 uker permisjon vil dette gå utover bedriften da de ikke har mulighet for inntekter. Det er ingen som kan overta for han. 

Er det noen regler når det gjelder permisjon? Planlegger barn snart og greit å vite litt på forhånd. Har jeg lov å overta litt av hans permisjon?

Anonymkode: 644f0...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har han aldri ferie? Han kan ta permisjonen i feriene, og dermed få både feriepenger og foreldrepenger i feriene. (Dette bør kunne medføre at du har mulighet til å ta ulønnet permisjon). 

All permisjonen må være tatt før barnet er tre år (eller dere evt får et nytt barn).

Anonymkode: 6cd9d...edf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Min samboer driver en liten bedrift. De er 2 personer. Dersom han har 15 uker permisjon vil dette gå utover bedriften da de ikke har mulighet for inntekter. Det er ingen som kan overta for han. 

Er det noen regler når det gjelder permisjon? Planlegger barn snart og greit å vite litt på forhånd. Har jeg lov å overta litt av hans permisjon?

Anonymkode: 644f0...e66

Det er masse regler for permisjon. Men hva om dere deler? Mange måter å gradere på f.eks 

Anonymkode: 22c93...a71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er masse regler for permisjon. Men hva om dere deler? Mange måter å gradere på f.eks 

Anonymkode: 22c93...a71

De kan ikke dele pappapermen, den er forbeholdt far eller så forsvinner den. 

Nei, han må ta den eller miste den. Den kan tas ut en dag i uka fram til barnet blir tre år eller noe i den dur, men dere må da regne med å enten sette barnet i barnehage fra det er 7-8 måneder gammelt, eller så må du ta ulønnet permisjon de andre dagene. 

Anonymkode: 69aaf...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De kan ikke dele pappapermen, den er forbeholdt far eller så forsvinner den. 

Nei, han må ta den eller miste den. Den kan tas ut en dag i uka fram til barnet blir tre år eller noe i den dur, men dere må da regne med å enten sette barnet i barnehage fra det er 7-8 måneder gammelt, eller så må du ta ulønnet permisjon de andre dagene. 

Anonymkode: 69aaf...b14

Dere trenger ikke dele pappapermen, men dere kan ta slik at du f.eks har to dager i uken av fellesperioden mens han har tre dager i uken av pappaperioden.

Anonymkode: 7d475...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan han ikke ansette deg for en periode, med samme lønn som han har. Så får du lønn i perioden han ikke gjør det, og så kan du være hjemme og han på jobb...? Vet om andre som har gjort det sånn. Når regelverket er så teit, får man finne løsninger som funker 😉

Anonymkode: c463e...2ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan han ikke ansette deg for en periode, med samme lønn som han har. Så får du lønn i perioden han ikke gjør det, og så kan du være hjemme og han på jobb...? Vet om andre som har gjort det sånn. Når regelverket er så teit, får man finne løsninger som funker 😉

Anonymkode: c463e...2ef

Hva skal mor gjøre med sin jobb som sikker er 100% imens da? Ta fri? 

Tror ikke det går ann og stå oppført med 200% stilling uten at noen stiller spørsmål.

Anonymkode: 6efb8...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva skal mor gjøre med sin jobb som sikker er 100% imens da? Ta fri? 

Tror ikke det går ann og stå oppført med 200% stilling uten at noen stiller spørsmål.

Anonymkode: 6efb8...536

Ulønnet permisjon. 

 

Anonymkode: 0b12a...cd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

De kan ikke dele pappapermen, den er forbeholdt far eller så forsvinner den. 

Nei, han må ta den eller miste den. Den kan tas ut en dag i uka fram til barnet blir tre år eller noe i den dur, men dere må da regne med å enten sette barnet i barnehage fra det er 7-8 måneder gammelt, eller så må du ta ulønnet permisjon de andre dagene. 

Anonymkode: 69aaf...b14

Var ikke snakk om å dele permisjonen hans,  men å dele opp permisjonen ved gradering.

Anonymkode: 22c93...a71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan han ikke ansette deg for en periode, med samme lønn som han har. Så får du lønn i perioden han ikke gjør det, og så kan du være hjemme og han på jobb...? Vet om andre som har gjort det sånn. Når regelverket er så teit, får man finne løsninger som funker 😉

Anonymkode: c463e...2ef

Dette er jo trygdesvindel.

Anonymkode: 8b9fd...0d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere trenger ikke dele pappapermen, men dere kan ta slik at du f.eks har to dager i uken av fellesperioden mens han har tre dager i uken av pappaperioden.

Anonymkode: 7d475...80c

Vi har løst det på en sånn måte som dette. Jeg har 20% ulønnet, bruker 10 uker ferie og vi har gradert så jeg jobber 2 dager i uka  mens far er hjemme. 

Anonymkode: f418e...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere trenger ikke dele pappapermen, men dere kan ta slik at du f.eks har to dager i uken av fellesperioden mens han har tre dager i uken av pappaperioden.

Anonymkode: 7d475...80c

Ts her. Jeg jobber turnus. Har jeg lov å velge hvilke dager jeg har permisjon? Slik at han kan gå på jobb de dagene det passer best. Eller slik at jeg unngår noen typer vakter fordi de er ugunstig ifht småbarn?

Anonymkode: 644f0...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg jobber turnus. Har jeg lov å velge hvilke dager jeg har permisjon? Slik at han kan gå på jobb de dagene det passer best. Eller slik at jeg unngår noen typer vakter fordi de er ugunstig ifht småbarn?

Anonymkode: 644f0...e66

Det må du avtale med arbeidsplassen din. Man får ikke velge bort ugunstige vakter fordi man har småbarn, men du kan jo forsøke bytte med andre for en periode. 

Anonymkode: e4528...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må du avtale med arbeidsplassen din. Man får ikke velge bort ugunstige vakter fordi man har småbarn, men du kan jo forsøke bytte med andre for en periode. 

Anonymkode: e4528...a9c

Jeg tenkte hvis vi deler opp permisjonen. At jeg feks har 2 dager og han 3. Er reglene annerledes da?

Anonymkode: 644f0...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte hvis vi deler opp permisjonen. At jeg feks har 2 dager og han 3. Er reglene annerledes da?

Anonymkode: 644f0...e66

Nei, dette har jo med din arbeidsgiver å gjøre. For NAV er det det samme hvilke dager du tar, men du har ikke noe krav på å kunne velge vakter av arbeidsgiver. 

Anonymkode: e4528...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte hvis vi deler opp permisjonen. At jeg feks har 2 dager og han 3. Er reglene annerledes da?

Anonymkode: 644f0...e66

Dere kan mixe dagene, men dine dager må taes fra DINE permisjonauker, ikke hans. Kun han kan bruke sine 15uker,  men hvordan han bruker de er opp til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenkte hvis vi deler opp permisjonen. At jeg feks har 2 dager og han 3. Er reglene annerledes da?

Anonymkode: 644f0...e66

Du kan jo søke om perm -mandag og onsdag er f.eks ja. Men har du turnus bør der jo ikke være noe problem å lage et opplegg som fungerer? Sett deg inn i reglene og tenk litt utenfor boksen.

Anonymkode: 22c93...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo trygdesvindel.

Anonymkode: 8b9fd...0d2

Er i utgangspunktet enig. Men når systemet er så firkantet at man taper kundegrunnlaget/nesten må legge ned driften for ikke å miste permisjonen, så må man noen ganger ta noen snarveier. 

Anonymkode: c463e...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...