Gå til innhold

Teit å ha navnefest i stedet for dåp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har termin om 2 uker. i min familie er det vanlig å ha dåp. I hans er det ikke vanlig. Ingen av oss en kristne, så vi synes det blir feil å døpe. 

Er det teit å ha navnefest? Vi er ikke opptatt av å få gaver osv. Vi ønsker oss bare en feiring hvor begge familiene samles. Kanskje med litt enkel mat og kaffe/kaker. 

Anonymkode: e4a40...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skulle det være teit? Og hvorfor bry dere? Gjør det dere ønsker. Vi valgte navnefest fordi ingen av oss ville at barna skulle ta del i dåpsritualet når vi ikke er kristne. Det var en fin markering for å samle familien. Gaver bryr vi oss lite om, men de som ønsket å gi ga gaver likt som i en dåp. 

Anonymkode: f5caa...e2a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes navnedag er kjempekoselig, og slipper styret med kirka (eller annet om du ikke skal ha en seremoni hos human-etisk eller noe da). Vi venter barn i høst og tenker å invitere familien på enkel middag, kaffe og kaker :) Vi synes det er koselig med gaver, men det er ikke noe vi forventer og det er alle inviterte klar over. Har ganske liten familie da, så vi blir ikke mer enn 7 ekstra om alle har lyst til å komme.

Anonymkode: 178d4...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er teitere å døpe i kirken og love å oppdra barnet i kristen tro dersom man ikke er kristen. Navnefest er kjempefint og et like godt alternativ. 

Anonymkode: 7c55d...cfb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Da får jeg for andre gang i dag anbefale velkomstseremoni med humanistforbundet 🙂 

https://www.humanistforbundet.no/seremonier/velkomstseremoni 

De er mye mer fleksible enn human-etisk forbund, og du får ha faddere, noe man ikke kan på navnefest.

Anonymkode: bbf6a...34c

Spør fordi jeg er nysgjerrig, er ikke faddere bare de som skal ha barna dersom f.eks. foreldrene dør? Det har man jo uansett om man ikke har noen sermoni som dåp, navnefest eller annet. Jeg skal iallefall føre opp min søster og hennes mann, da blir jo de fadderne.

Anonymkode: 178d4...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør fordi jeg er nysgjerrig, er ikke faddere bare de som skal ha barna dersom f.eks. foreldrene dør? Det har man jo uansett om man ikke har noen sermoni som dåp, navnefest eller annet. Jeg skal iallefall føre opp min søster og hennes mann, da blir jo de fadderne.

Anonymkode: 178d4...2ff

Det er ikke det som egentlig er å være fadder.. Når man er fadder har man som oppgave å lære barnet om den kristne tro i oppveksten. 

Dør begge foreldrene i dag blir det en barnevernssak, ikke noen automatikk i at de som er faddere er de som får omsorgen for barna men er det familie som ønsket å ha omsorgen så får de som regel det. 

Anonymkode: 16387...58c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde navnefest uten seremoni. Hyggelig middag med venner og familie. Kjempekoselig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig synes jeg det er teitere å døpe i kirken og love å oppdra barnet i kristen tro dersom man ikke er kristen. Navnefest er kjempefint og et like godt alternativ. 

Anonymkode: 7c55d...cfb

Lover man det..?

For meg er kirka et vakkert sted, og dåp er bundet til tradisjon. Men jeg er ikke kristen. Det er visst også styr å bli begravet der om man ikke er medlem av statskirka. 

Anonymkode: b246c...8b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lover man det..? 

Anonymkode: b246c...8b3

Ja:

Vil dere at NN skal døpes til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og oppdras til et liv i den kristne forsakelse og tro?

 

Anonymkode: bbf6a...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lover man det..?

For meg er kirka et vakkert sted, og dåp er bundet til tradisjon. Men jeg er ikke kristen. Det er visst også styr å bli begravet der om man ikke er medlem av statskirka. 

Anonymkode: b246c...8b3

Ja. Og fadderne lover at de skal bistå med kristenopplæringen.

Anonymkode: 94530...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skulle det være teit?

Alle kulturer har feiring av at et barn har kommet til verden. Vikingene hadde knessetting.

Du synes vel ikke det er teit å feire bursdager? Hvorfor skulle det da være teit å feire selve fødselen, når det er ok å feire årsjubileene for fødselen? 

Og navnefest er jo veldig veldig vanlig? 

Anonymkode: 94530...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør fordi jeg er nysgjerrig, er ikke faddere bare de som skal ha barna dersom f.eks. foreldrene dør? Det har man jo uansett om man ikke har noen sermoni som dåp, navnefest eller annet. Jeg skal iallefall føre opp min søster og hennes mann, da blir jo de fadderne.

Anonymkode: 178d4...2ff

Nei... fadderskap har overhodet ikke noe med omsorgsrett om foreldrene dør. Faddere lover å hjelpe barnet inn i den kristne tro. Det er  ikke noe juridisk der, de har ikke noen juridiske krav eller plikter eller rettigheter.

Anonymkode: 94530...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør fordi jeg er nysgjerrig, er ikke faddere bare de som skal ha barna dersom f.eks. foreldrene dør? Det har man jo uansett om man ikke har noen sermoni som dåp, navnefest eller annet. Jeg skal iallefall føre opp min søster og hennes mann, da blir jo de fadderne.

Anonymkode: 178d4...2ff

Det er ingen selvfølge at faddere får ansvar overtar barnet ved en evt død. Faddere er skal bare juge om at de vil sørge for at barnet skal oppdras i den kristne tro.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EvaLena skrev:

Faddere er skal bare juge om at de vil sørge for at barnet skal oppdras i den kristne tro.

Alt for mye sannhet i det 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...