Gå til innhold

Kollegaer drikker ikke kaffe og ødelegger arbeidsmiljøet

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Det er jo en del av rutinene som gjøres før vakten er slutt. Rydde på kontoret, gå ut med søpla og koke kaffe (blant annet). Disse kollegaene gidder rett og slett ikke å koke kaffe til oss.

Anonymkode: 8578f...860

Jeg er enig med deg. Syns de kunne gjort det som en hyggelig gest. Det er ikke mye arbeid og det er en stor glede å få kaffe når man kommer på jobb. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi leier en kaffemaskin. Alltid kaffe klar, og mange forskjellige valg.

Kanskje en idé?

Anonymkode: 6ae90...f1e

Skrevet

Dere som påstår at dere ikke klarer å koke kaffe? Hva jobber dere med? Om dere ikke klarer å telle til åtte eller helle opp vann i en kanne, så håper jeg dere har jobber med svært svært lite ansvar. 

Det blir som toppsjefen jeg hadde av en far, som hadde ansvar for hundrevis av ansatte, millionkontrakter, men aldri husket på om vi skulle ha planleggingsdag, gymtøy eller bursdagspresang til noen i klassen. Da handler det om vilje til å prioritere, ikke evne. 

Forøvrig mener jeg at begge parter har litt rett. Det er ufint å ikke koke kaffe til neste skift om det er kutyme å gjøre det, og det er ufint å kreve det - om det ikke er en helt klar og uttalt del av arbeidsinstruksen. Om alle er litt rausere blir stemninga bedre! (og det blir kaffe på kanna ;) )

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, MollyJones skrev:

Dere som påstår at dere ikke klarer å koke kaffe? Hva jobber dere med? Om dere ikke klarer å telle til åtte eller helle opp vann i en kanne, så håper jeg dere har jobber med svært svært lite ansvar. 

Jeg har jobb med mye ansvar jeg, men «kan ikke» koke kaffe. Jeg kunne selvsagt  lære det, men siden jeg da ikke drikker kaffe selv har ikke det vært noe jeg har tenkt på at jeg må kunne akkurat akkurat. Vi har ikke kaffetrakter/kaffemaskin hjemme siden ingen av oss drikker det, og på jobb har vi sånn kaffemaskin fra et selskap. Den sjeldne gangen jeg står overfor en kaffetrakter har det alltid vært noen andre kaffedrikkere som tar ansvar (typ ulike arrangement og slik).

Anonymkode: 170ed...ae7

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobb med mye ansvar jeg, men «kan ikke» koke kaffe. Jeg kunne selvsagt  lære det, men siden jeg da ikke drikker kaffe selv har ikke det vært noe jeg har tenkt på at jeg må kunne akkurat akkurat. Vi har ikke kaffetrakter/kaffemaskin hjemme siden ingen av oss drikker det, og på jobb har vi sånn kaffemaskin fra et selskap. Den sjeldne gangen jeg står overfor en kaffetrakter har det alltid vært noen andre kaffedrikkere som tar ansvar (typ ulike arrangement og slik).

Og dermed er det viljen det står på. Altså - for all del, om du ikke har behov for å trakte kaffe, ser jeg ingen grunn til at du skal kunne det, eller lære det! Men, om var endel av en forventet arbeidsoppgave som, selv om det ikke gavnet deg, var noe du gjorde klart for neste skift, eller personalmøte etc - så står det ikke på evnen! Og det er litt av det jeg prøver å få fram, at alle som sier de "ikke-kan" lage kaffe, så er det ikke rakkerforskning!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På jobben min er det ikke så mange som drikker kaffe lenger. For ti år siden drakk så å si alle kaffe. Da var en av rutinene om morgenen og før pausetiden å sette på kaffe. Nå er vi fire som drikker kaffe på min avdeling, og vi fire ordner kaffe selv. Det er ingen som forventer at de som ikke skal ha kaffe skal koke til oss. 

Dere må rett og slett oppdatere dere, tidene har forandret seg. 

Anonymkode: 6aaaa...7b8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ha, ha, skulle tro det var bare til å telle. Jeg har spurt om hvor mange skjeer pr dl vann. Noen sier ta litt mer enn en skje pr dl vann. Ja vel, så gjør jeg det. Litt rart å koke kaffe når en ikke liker det selv.

Anonymkode: 14029...ee9

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

TS har aldri greid å svare på om det å lage kaffe til neste skift er en del av skriftlig arbeidsinstruks.

Til dere som spør om TS setter på te til de som drikker det -  dette kan virkelig ikke sammenlignes. Da setter man på en vannkoker som bruker max et par minutter på å koke vannet. All kaffetrakting bruker mye lengre tid enn det.

Til dere som mener at man kan gå over til kapselmaskiner, kaffemaskiner eller kokt vann med instant kaffe - ÆSJ! 

Står det i skriftlig arbeidsinstruks at en skal sette på kaffe til neste skift så kan en drite i alle slags unnskyldninger om hva man foretrekker av drikke selv. Da skal man gjøre det. Dersom dette er en uskrevet kultur står man ikke like sterkt, og da må man i så fall løfte dette opp i de fora det hører hjemme (nærmeste leder, arbeidsmiljøutvalg, osv) for å få rutinen skriftlig.

På jobben hos oss er det noen som påstår at de ikke kan sette inn i oppvaskmaskinen fordi de ikke ser forskjell på rent og skittent. Dette er selvsagt bare piss, og en bortforklaring for å slippe å gjøre noe de ikke gidder. Noen påstod også at de aldri hadde tid til å rydde møterommet etter seg og da dette ble løftet inn i et forum ble det slutt på den holdningen. Man kan kanskje ha det for travelt med å gelieide kunder ut, men da må man peke på en av sine kolleger og spørre om en av de kan rydde møterommet. Alle mine gjester blir spurt pent om de kan ta med seg kopp og sette stol inntil, ingen blir sur for det. Vi har ingen som er ansatt for dette formålet - og hvis man ønsker å komme til et ryddig møterom må man også bidra til å rydde.

Dette er en kultur som man må dyrke. Jeg synes jo det er smålig at man ikke kan greie å sette på kaffe til sine kolleger - selv når man ikke drikker det selv, hvis dette er en del av kulturen der en arbeider.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan å telle til ti på norsk, svensk, dansk, engelsk, fransk, tysk og gresk, men noe entydig svar på mengden kaffe i forhold til vann har jeg ikke sett ennå. I en butikk jeg hadde flere oppdrag i, var det visst også varierende smak på kaffen alt etter hvem som satte den på. Noen likte den så sterk at den nesten kunne tygges, visstnok, andre ville ha den tynnere. Samboers bestemor hadde ei litt mindre kaffeskje enn vanlig(hvis det finnes ett mål som er "vanlig"), så der måtte man telle flere skjeer for å få samme mengde. I en annen butikk jeg jobbet i, tok de det på rus, "sånn ca så høyt oppe på filteret". Den eneste fellesnevneren jeg har sett, er at de fleste har i mindre enn det som står angitt på pakken.

Og joda, hvis det er en del av instruksen, eller en generell, godt innarbeidet kutyme, vill jeg klart å vent meg til å huske på å gjøre det. (Jeg drikker for så vidt kaffe, men ikke uten fløte og sukker, og ofte helst iskaffe eller kaffe mocca og sånt. Så jeg må ta ansvar for mitt eget tilbehør til kaffien uansett, og drikker dermed sjeldent av det som evt måtte stå tilgjengelig av kaffe.) Det jeg reagerer på, er den krevende holdningen som tar sitt eget behov som en selvfølge at alle andre skal dekke.

Anonymkode: 49308...6ba

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Meg over; jeg syns også det var å ta litt hardt i, at man blir beskyldt for å ødelegge arbeidsmiljøet hvis man ikke drikker kaffe og dermed glemmer å tenke på kaffedrikkernes behov. (Å rydde etter seg på pauserommet kan ikke helt sammenlignes, syns jeg. Bruker man pauserommet, så rydder man etter seg selv. Bruker man det ikke, lager man heller ikke noe rot.)

Anonymkode: 49308...6ba

• Liker 8
Skrevet

Møt opp litt tidligere selv og sett på kaffen, så er problemet løst.

• Liker 4
Skrevet

Mange artige svar i tråden. Har svart tidligere, men en lurer på en ting ut fra en del av svarene her. Hva gjør kaffedrikkerne for de som ikke drikker kaffe?

Som nevnt tidligere, drikker jeg ikke kaffe, men har satt på kaffe til neste skift. En hyggelig gest. Men som nevnt, kunne jeg nok latt vær å gjøre det på trass om noen oppførte seg som trådstarter.

Men, må man alltid få gjengjeld for det man har gjort? Kan man ikke bare gjøre en ting for å være hyggelig? Uten å forvente å få noe tilbake?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, MollyJones skrev:

Og dermed er det viljen det står på. Altså - for all del, om du ikke har behov for å trakte kaffe, ser jeg ingen grunn til at du skal kunne det, eller lære det! Men, om var endel av en forventet arbeidsoppgave som, selv om det ikke gavnet deg, var noe du gjorde klart for neste skift, eller personalmøte etc - så står det ikke på evnen! Og det er litt av det jeg prøver å få fram, at alle som sier de "ikke-kan" lage kaffe, så er det ikke rakkerforskning!

Ja, det er vel viljen det står på. Det hadde ikke kostet meg mange kalorier å gjøre det ved behov heller. Det gjelder sikkert de fleste av oss. Men man blir jo ikke spesielt hjelpsom og samarbeidsvillig av å få høre at man ødelegger arbeidsmiljøet ved å ikke sette på kaffen. Spør man pent er svaret oftere ja!

Jeg klarer heller ikke å se problemet med at første kaffedrikker setter på kaffen. Synes det er litt mye å forvente at kaffen står nytraktet når man kommer om morningen... 

TS har fremdeles ikke svart på om dette er en del av arbeidsinstruksen. Er det det, så må man jo bare gjøre det. Samtidig er det en av mange ting som jeg synes det er naturlig at den det angår ordner opp i. På samme måten som at den som bruker makuleringsmaskinen får ta ansvaret for å tømme den. Jeg (som aldri bruker makuleringsmaskinen) tenker ikke på at det er noe jeg burde gjøre. 

• Liker 4
Skrevet

På min arbeidsplass pleier vi å koke kaffe til hver vakt (hvis det er kaffedrikkere på jobb da), men jeg drikker ikke kaffe, og tenker derfor ikke alltid over det.. Husker jeg på det og har tid, så gjør jeg det da, men har blitt avglemt endel ganger. Ingen sier noe på det, men hun ene blir sinna når kaffen ikke er kokt og hun kommer på jobb. En gang kokte jeg kaffe, men da fikk jeg kjeft fordi jeg kokte en hel kanne, og hun var den eneste kaffedrikkeren på jobb, så det var sløsing.. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker dog at folk kan se på det som en hyggelig gest, om det blir kokt kaffe.. Men når de forlanger det og blir sure om den ikke blir kokt, blir for dumt... 

• Liker 7
Skrevet (endret)
På 17.6.2019 den 11.43, AnonymBruker skrev:

Det er irriterende når det ikke blir gjort, for da må vi gjøre det selv og da blir det dårlig stemning.

Jeg kan være med på at det er irriterende om det pleier å bli gjort og noen ganger ikke blir det. Så langt er jeg med. Men det er da ingen grunn til å føle seg forpliktet til å lage dårlig stemning dersom du må gjøre det selv?

Det saklige er jo enten å notere seg svikten i rutinene (dersom det virkelig er et avvik fra arbeidsinstruksen) og ta det opp via de rette kanaler, eller å forholde seg til at noen ganger må du sette på kaffe når du kommer på vakt uten å la irritasjonen over det gå ut over resten av personalgruppa.

Endret av Hactar
  • Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere må rett og slett oppdatere dere, tidene har forandret seg. 

Anonymkode: 6aaaa...7b8

Akkurat. Jeg synes ikke det er så kjempe vanlig at folk drikker kaffe mer. Kjenner flere som ikke gjør det og noen som kun har morgenkaffe. På jobben min er det kun de eldre (som er 2) som drikker kaffe på jobb. De koker så klart sin egen kaffe og forventer ikke at andre må gjøre det for de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Å koke kaffe er en uskreven oppgave hos oss. Det er bare forventet at det blir gjort. De som ikke drikker kaffe får ordne seg noe annet hvis de vil ha det.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. 

Å koke kaffe er en uskreven oppgave hos oss. Det er bare forventet at det blir gjort. De som ikke drikker kaffe får ordne seg noe annet hvis de vil ha det.

Hadde ikke laget kaffe om jeg hadde begynt å jobbe hos dere, og det hadde hovedsakelig vært på grunn av den dårlige holdningen mot kollegaene dine som du viser i denne tråden. 

Hos oss er det de som drikker kaffe som lager kaffe. Vi er rundt 50 stykker på jobb, og det hadde aldri falt meg inn å skulle drive med «cafédrift» når jeg har andre arbeidsoppgaver å sluttføre før jeg skal hjem. Om kaffedrikkere vil ha kaffen klar til vakta si får de komme 5 minutter før eller alliere seg med andre kaffedrikkere.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Blant dere kaffedrikkere, ja. Det virker som om det er bare dere som forventer det og mener det sier seg selv - det gjelder åpenbart ikke dem som ikke drikker kaffe, da hadde det jo blitt gjort. Dere kan ikke bare sitte dere i mellom og mene at det er et krav, uten å involvere de som ikke drikker kaffe. Kanskje de ikke er klar over at det er en uskreven regel? 

Anonymkode: 827ee...cc7

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...