Gå til innhold

Kollegaer drikker ikke kaffe og ødelegger arbeidsmiljøet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når ble det å koke kaffe til kollegaer en arbeidsoppgave?? Tviler på at det står i stillingsbeskrivelsene! 

Det er for mye forlangt at de som ikke drikker kaffe, skal lage til de som drikker. 

Fiks kaffen selv, omså kom 5 min tidligere på jobben for å sette på. 

Anonymkode: 048fd...34f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Det er jo en del av rutinene som gjøres før vakten er slutt. Rydde på kontoret, gå ut med søpla og koke kaffe (blant annet). Disse kollegaene gidder rett og slett ikke å koke kaffe til oss.

Anonymkode: 8578f...860

Hvis det står i arbeidsinstruksen at en av de ansatte skal koke kaffe til neste skift, så er det jo bare å ta det opp med leder, at xxx skift gjør ikke som det står i arbeidsinstruksen.. 

Men da må det faktisk være noe som står i instruksen, ikke noe dere har funnet ut at hadde vært kjekt om de gjorde. 

Anonymkode: 6c64a...46c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kaffedrikker. Har jobbet turnus i mange år. Vi hadde også rutine for å ha kaffe klar til skiftet som kom etter oss, om det var på dag, kveld eller natt. Men hos oss var det enkelt. Kaffetrakter på kontrollrommene, kaffe i skapet og vann rett utenfor døra. Null problem.

Samtidig så er det ingen menneskerett å få ferdig kokt/traktet kaffe når man kommer på jobb. Det burde hvert fall ikke være det som skaper dårlig atmosfære blant kollegene.

De arbeidsplassene jeg har jobbet på, har kaffe blitt sponset av arbeidsgiver. Tenk hvor mye kaffedrikkere tjener på denne goden, på samme måte som røykere tar seg med pauser enn oss ikke røykere. Så her burde de være glade for at de i det hele tatt får sponset kaffekoppene sine i løpet av en dag. For det er ikke få poser kaffe det går gjennom et døgn. Og om de må betale for goden selv, bør de kanskje være glad for at de ikke kommer til ferdig kaffe, som ikke smaker godt og kanskje derfor må kastes.

En plass jeg jobbet på, var vi faktisk bare ikke kaffedrikker på mitt skift. Her var det faktisk viktig at det ikke ble kokt kaffe til vi kom på, så slapp man den sløsingen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverkaffe og vannkoker?

 

Anonymkode: 85dcb...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet turnus på utallige plasser gjennom de siste 35 årene. Jeg har aldri opplevd at kaffekoking er en del av rutinene noen plass, kun at den første av oss kaffetørste setter på kannen. Høres ut som noe kaffedrikkerne på jobben din har diktet opp til egen fordel.

Anonymkode: 05cd2...e11

Som jeg skrev, så har jeg også jobbet turnus mange år, og på forskjellige steder. Alle disse plassene har det vært en uskreven regel å ha kaffe klar til dem som kommer på jobb etter deg. Men som regel har det vært kaffedrikkerne på mitt skift som har tatt seg av dette. Det betyr likevel ikke at jeg aldri har gjort det. Sånn sett er det jo koselig å legge ting til rette for dem som kommer etter deg.

Samtidig finner jeg TS her storforlangende. Og det kan hende jeg på trass hadde latt vær å koke kaffe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På jobben har vi et hyggelig arbeidsmiljø og folk kommer stort sett overens. Stort sett!.. 

De folkene som drar ned det gode arbeidsmiljøet er de som ikke drikker kaffe og derfor ikke tenker på å koke kaffe til de som kommer på kveldsvakt, eller koker kaffe med en gang de kommer på jobb om morgenen. Det tenker rett og slett ikke på at vi som drikker kaffe på vaktskifte må ha kaffen klar når vi kommer på jobb, slik har det jo alltid vært. 

Er det for mye forlangt?

Anonymkode: 8578f...860

Jesus christ... er det noen som ødelegger arbeidsmiljøet, så er det folk som deg...

Anonymkode: fa9e2...e03

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det i ARBEIDSINNSTRUKSEN at det skal kokes kaffe, TS? 

Hvis ja - ta det opp med sjef og krev at han strammer opp unnasluntrerne. 

Hvis nei - da er det ikke noe dere kan kreve. Uavhengig av om det «alltid har vært sånn» eller om det i følge deg burde være sånn. 

Så enkelt er det faktisk. Dere kan ikke pålegge kollegaer å gjøre noe annet enn det som står i arbeidsinnstruks. Skal arbeidinnstruks endres må sjefen gjøre involveres.

Anonymkode: 170ed...ae7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette være et troll. Herregud...

Anonymkode: 6fc7f...a6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vox_populi skrev:

Fisefine folk som elsker å være spesielle og ikke vil drikke kaffe, burde få sparken på jobben og i privatlivet utestenges fra all sosial omgang. 

Hvorfor ikke? Ekskluder dem fra all sosial omgang! Får være grenser for hva vi kaffeelskere skal finne oss i. Å lage kaffen selv da. Makan til krav det stilles oss. De fem minuttene det tar å lage kaffen selv kan jo gi oss traumer. Så det så. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får komme fem min før og lage kaffen selv da. Er det noen som forsurer arbeidsmiljøet er det deg. Jeg har forøvrig hatt lignende kolleger, laget veldig dårlig kaffe (tynn som te eller kruttsterk) et par ganger, så ville de ikke at jeg skulle lage kaffe mer. 

Anonymkode: c5aa7...6ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter på kaffe, fordi om jeg ikke drikker kaffe selv. 

Gud hjelpe meg så smålig, å ikke kunne sette på en kanne kaffe for sine kollegaer. «Hvorfor skal jeg gjøre noe, jeg ikke har utbytte av selv?»

Vi har et par sånne på vår jobb. Om det står kaffekopper igjen på pausen, eller et møterom, så sender de e-post om dette store problem, i stedet for å sette koppene i maskinen. 

For ikke å snakke om den verdens undergang det er om det ligger noe igjen på skriveren, eller kopimaskinen, eller annet. 

Holdninger smitter, smil smitter, så å ta seg en runde med kaffe kanna rundt bordet har man kun positivt igjen for 😊

Anonymkode: 5c675...10a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om ikke dette er tull så har virkelig kaffehysteriet i dette landet nådd nye høyder.

Jeg drikker ikke kaffe selv og har ikke peiling på hvordan man lager god kaffe, og har sagt fra om på jobb at jeg ikke kommer til å lage kaffe. Til gjengjeld forventer jeg ikke at kaffedrikkerne tar ansvar for tevann og at vi har nok te i skaper og skuffer, det klarer jeg helt fint å holde styr på selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg setter på kaffe, fordi om jeg ikke drikker kaffe selv. 

Gud hjelpe meg så smålig, å ikke kunne sette på en kanne kaffe for sine kollegaer. «Hvorfor skal jeg gjøre noe, jeg ikke har utbytte av selv?»

Vi har et par sånne på vår jobb. Om det står kaffekopper igjen på pausen, eller et møterom, så sender de e-post om dette store problem, i stedet for å sette koppene i maskinen. 

For ikke å snakke om den verdens undergang det er om det ligger noe igjen på skriveren, eller kopimaskinen, eller annet. 

Holdninger smitter, smil smitter, så å ta seg en runde med kaffe kanna rundt bordet har man kun positivt igjen for 😊

Anonymkode: 5c675...10a

Vi er ca 45 personer på jobb samtidig, dvs at det tar litt tid å sette alle kaffekopper i maskinen. Og det igjen stjeler gjerne tid fra andre ting man heller skulle gjort. Hvis enhver rydder etter seg blir det mindre jobb for alle. 

Anonymkode: c5aa7...6ee

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På jobben har vi et hyggelig arbeidsmiljø og folk kommer stort sett overens. Stort sett!.. 

De folkene som drar ned det gode arbeidsmiljøet er de som ikke drikker kaffe og derfor ikke tenker på å koke kaffe til de som kommer på kveldsvakt, eller koker kaffe med en gang de kommer på jobb om morgenen. Det tenker rett og slett ikke på at vi som drikker kaffe på vaktskifte må ha kaffen klar når vi kommer på jobb, slik har det jo alltid vært. 

Er det for mye forlangt?

Anonymkode: 8578f...860

Nei det er ikke for mye forlangt i det hele tatt. Det hvor jeg jobber har vi alltid klar kaffe til de som kommer på. Vi jobber skift, og kaffen skal være klar til neste skift. Sånn er det bare! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er for mye forlangt... altså dere klarer da vel å koke kaffe selv? Jeez

Anonymkode: d2538...f54

Godt ikke du er min kollega... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elizabeth89 skrev:

Nei det er ikke for mye forlangt i det hele tatt. Det hvor jeg jobber har vi alltid klar kaffe til de som kommer på. Vi jobber skift, og kaffen skal være klar til neste skift. Sånn er det bare! 

sånn er det ikke bare nei. Pfff..

Anonymkode: 5febc...a14

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Jeg drikker ikke kaffe, og har ikke tenkt på at jeg bør sette på kaffe til de andre på jobben. Glad for svarene her. Noen har spurt meg, og da har jeg gjordet der og da. Men enten har den blitt for sterk, eller så for svak. Jeg liker ikke å sette på kaffe til andre. For når jeg ikke liker kaffe selv, kan jeg ikke skjønne hvordan de andre liker det. Jeg spør hvordan, men jeg har fått kritikk likevel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Elizabeth89 skrev:

Nei det er ikke for mye forlangt i det hele tatt. Det hvor jeg jobber har vi alltid klar kaffe til de som kommer på. Vi jobber skift, og kaffen skal være klar til neste skift. Sånn er det bare! 

Men har dere klar tevann, isvann, saft, kakao eller annen drikke til de som ikke drikker kaffe? Hvis ikke, hvorfor er det en selvfølge med kaffe, men ikke noe annet?

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...