Gå til innhold

Foreldre med barn i 1. Klasse/ småskolen, har dere godt forhold til de andre foreldrene i klassen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere lav terskel for å kontakte foreldre for å invitere barn fra klassen hjem? Når man ikke kjenner så mange foreldre fra før, så blir terskelen ofte litt høyere for å ta kontakt. Noen som har opplevd å føle seg utenfor i foreldremiljøet?, eller kanskje det er helt uvanlig?

Anonymkode: 11a74...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da mitt barn gikk i småskolen, hadde vi minimal kontakt med andre foreldre i klassen. Kun en mamma, som vi kjente fra før. Bor på et sted der mange har noe høy neseføring, og bare snakker med personer høy status i samfunnet. Tro det kommer mye an på hvor du bor, og selvfølgelig i noen tilfeller om du gjør en innsats selv for å bli kjent. I vårt tilfelle var det dødfødt om man ikke ble valgt inn i kommunestyret eller var trener på det lokale fotballlaget e.l. Heldigvis hadde barnet mitt venner fra klasser og skoler som kom hjem til oss.

Anonymkode: 59b6c...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse andre klasser og skoler..

Anonymkode: 59b6c...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei jente i 2. klasse. Begynner i 3. til høsten. Vi har veldig lav terskel for å invitere barn hjem. Har god kontakt med flere av mødrene, og barna besøker hverandre rett som det er. Har selvsagt ikke like god kontakt med alle, men flere av de.

Anonymkode: 9ad46...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sønnen min gikk i 1. Klasse var det vanskelig å få kontakt med de andre foreldrene, og vi hadde minimalt med de å gjøre; følte vi presset oss på. 

Av andre årsaker flyttet vi til en annen skole da minstemann startet på skolen, og her har det vært veldig lett å komme i kontakt med både voksne og barn, så det varierer veldig fra sted til sted tror jeg. 

Anonymkode: 2e3d8...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da sønnen min gikk i 1. Klasse var det vanskelig å få kontakt med de andre foreldrene, og vi hadde minimalt med de å gjøre; følte vi presset oss på. 

Av andre årsaker flyttet vi til en annen skole da minstemann startet på skolen, og her har det vært veldig lett å komme i kontakt med både voksne og barn, så det varierer veldig fra sted til sted tror jeg. 

Anonymkode: 2e3d8...7d7

Godt å høre at det ble lettere på ny skole. Vi er også inne på tanken om å flytte tilbake til Oslo dersom sønnen vår ikke får noen varige vennskap. Blir ikke aktuelt før om ca. to år evt. Vi er innflyttere her vi bor nå. Jeg skal absolutt bli bedre til å ta kontakt med noen av foreldrene her for å prøve å avtale besøk av andre barn/ treffes et sted osv, før jeg gir opp. 

Ts

Anonymkode: 11a74...ae4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De andre mødrene virker veldig lite intressert i planlagt leking etter skolen dessverre,å det bor ingen barn akkurat her vi bor. Kjenner de andre foreldrene dårlig dessverre,men alle er hyggelig mot meg når vi treffes da.

Anonymkode: 23bbd...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Da jeg hadde barn i første klasse/småskolen var terskelen lav for å ta kontakt med tanke på "lekeavtaler" for barna eller være med hverandre hjem etter skolen etc. Kjente få av foreldrene fra før.  Noen få av foreldrene ble jeg litt nærmere kjent med fordi barna var mer sammen. Nå er barna relativt store og ordner seg selv, men har fortsatt litt kontakt med foreldrene, særlig mødrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vi bor nå er det vanskelig å få kontakt med folk. Vi har forsøkt å avtale, men det ender stort sett med at vi inviterer andre barn hit en to-tre ganger men blir aldri invitert tilbake. Jeg drømmer om å flytte tilbake til Oslo der vi hadde nettverk, men rent praktisk vet jeg at det vil fungere dårlig. Mest fordi vi har tre barn og har ikke sjans til å kjøpe noe som er stort nok i Oslo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, atropos skrev:

Der vi bor nå er det vanskelig å få kontakt med folk. Vi har forsøkt å avtale, men det ender stort sett med at vi inviterer andre barn hit en to-tre ganger men blir aldri invitert tilbake. Jeg drømmer om å flytte tilbake til Oslo der vi hadde nettverk, men rent praktisk vet jeg at det vil fungere dårlig. Mest fordi vi har tre barn og har ikke sjans til å kjøpe noe som er stort nok i Oslo. 

Lei noen år da vel. DET er mye mye viktigere med trivsel. 

Anonymkode: f0842...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så godt som ikke forhold til noen av foreldrene, kan selvsagt slå av en prat på tilstelninger men ikke kontakt ut over det. Det blir lite invitasjoner hjem, fordi de er jo ofte på SFO og så inviteres det ofte hele klassen til bursdager så barna treffes mye. 

Har aldri tenkt det er noe uvanlig med dette. Vi har alle vårt, og de fleste har mer enn nok med sitt i hverdagen særlig når barna er små og ikke kommer hjem før kl 16 og har fritidsaktiviteter og skal gjøre lekser. Barna leker mye sammen de som er i gata, men det krever ingen planlegging og og tas når det passer. 

Jeg skjønner selvsagt at det er kjedelig å være innflytter uten nettverk, men jeg tror neppe det er noe uvanlig med slik det er i klassen til barna dine. Det er vanskelig å få ett nettverk som voksen, og uvanlig at nettverket dannes via klassekamerater foreldre. Nettverket vi har fått som tilflyttere har vært via våre egne fritidsinteresser, jobb, naboer og så er vi på hils med mange vokse særlig de vi treffer mens vi venter på gangen under barnas fritidsaktiviterer når de er små

Anonymkode: 0f22a...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Vi har svært lav terskel for å ta kontakt med andre foreldre. Ønsker barnet mitt besøk av en bestemt, så tar vi kontakt. Holder heller ikke regnskap på hvor ofte vi inviterer vs hvor ofte barnet mitt blir invitert. Vi ønsker et åpent og inkluderende hus for vennene til barnet vårt, og det viktigste for oss er at døren vår er åpen for de som vil komme.

Vi er også innflyttere, og kjente ingen her. Nå er barnet vårt straks ferdig med 1 klasse, og jeg har fått veldig god kontakt med 4-5 andre mødre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lotte00 skrev:

Vi har svært lav terskel for å ta kontakt med andre foreldre. Ønsker barnet mitt besøk av en bestemt, så tar vi kontakt. Holder heller ikke regnskap på hvor ofte vi inviterer vs hvor ofte barnet mitt blir invitert. Vi ønsker et åpent og inkluderende hus for vennene til barnet vårt, og det viktigste for oss er at døren vår er åpen for de som vil komme.

Vi er også innflyttere, og kjente ingen her. Nå er barnet vårt straks ferdig med 1 klasse, og jeg har fått veldig god kontakt med 4-5 andre mødre. 

Da er dere heldige, men har sikkert gjort en innsats selv også.

Ts

Anonymkode: 11a74...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trolletrine
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er dere heldige, men har sikkert gjort en innsats selv også.

Ts

Anonymkode: 11a74...ae4

Takk, men ja...det har ikke kommet gratis😬 

Kan forøvrig også nevne at de som har bodd her «alltid», ikke er interessert i kontakt. Så vi menger oss med andre innflyttere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi er snart ferdig i 3.klasse. Vi omgås ikke de andre foreldrene noe særlig. Vi har lav terskel for å invitere venner på besøk og overnatting. 

Hun avtaler selv med de som bor i nabolaget, og de som ikke bor i gåavstand avtaler jeg med foreldrene. Vi tilbyr oss gjerne å kjøre de som har foreldre uten bil, så de også blir inkludert:) 

tenker det er viktig at foreldre gjør en innsats de første årene på skolen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lei noen år da vel. DET er mye mye viktigere med trivsel. 

Anonymkode: f0842...bb2

Jo, men skal vi leie i Oslo så kommer vi til å skyfle mange tusen rett i lomma på en utleier og mest sannsynlig ikke komme så mye nærmere huskjøp. Nå har vi et relativt stort hus med stor hage, og det er veldig godt. Vi har litt familie her, og det redder oss. Søsteren min og moren min bor en halvtime unna. De, i tillegg til svigerfamilien som bor 2 timer unna er nettverket vårt. Men vi har bare bodd her i tre år, så håper ting endrer seg. Eldste er i første nå, så håper det blir bedre når barna begynner på aktiviteter og sånt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner noen, men sender melding og avtaler «bli med hjem» til alle foreldre uavhengig av om vi kjenner de eller ikke. Er ikke ute etter vennskap med foreldrene, men er ute etter ar barnet vært skal ha muligheten til å være sammen med klassevenner etter skole/SFO. Aldri opplevd dette som problematisk eller rart, det er helt vanlig her vi bor (by). 

Anonymkode: 926c2...ae9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjenner noen, men sender melding og avtaler «bli med hjem» til alle foreldre uavhengig av om vi kjenner de eller ikke. Er ikke ute etter vennskap med foreldrene, men er ute etter ar barnet vært skal ha muligheten til å være sammen med klassevenner etter skole/SFO. Aldri opplevd dette som problematisk eller rart, det er helt vanlig her vi bor (by). 

Anonymkode: 926c2...ae9

Har fått klasselister med telefonnummer til alle foreldre forresten, så enkelt og greit. 

Anonymkode: 926c2...ae9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kontakt med noen foreldre utover når jeg sender melding til dem og spør om barnet deres vil bli med mitt hjem. Men det gjør jeg stadig vekk likevel. Får som regel positivt svar. :)

Føler meg ikke akkurat utenfor "foreldremiljøet" nei, for det er helt vanlig å ikke kjenne noen her. Mange kjenner noen få av de andre foreldrene, men det er like mange som ikke kjenner noen i det hele tatt virker det som. (Basert på antallet som sitter/står alene på tilstelninger osv. Meg inkludert. Vi burde egentlig bli flinkere til å samle oss. ;))

Anonymkode: 6e721...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner noen, men sender melding og avtaler «bli med hjem» til alle foreldre uavhengig av om vi kjenner de eller ikke. Er ikke ute etter vennskap med foreldrene, men er ute etter ar barnet vært skal ha muligheten til å være sammen med klassevenner etter skole/SFO. Aldri opplevd dette som problematisk eller rart, det er helt vanlig her vi bor (by). 

Anonymkode: 926c2...ae9

Samme her. Kjenner ingen foreldre og savner det ikke, men sender melding eller mail og avtaler så barna får lekt. Ellers leker de jo mye sammen på SFO.

Har av og til litt dårlig samvittighet, siden vi er familien som alltid skal noe og sjelden har tid, og i alle fall ikke til å involvere oss med foreldre. Vår førsteklassing har fire eldre søsken, så det er grenser for hvor mye foreldreinvolvering vi ønsker oss etter å ha vært del av mange forskjellige grupper opp igjennom årene (for det er jo ikke bare skole og barnehage, men idrettslag, korps, speidergruppe...) Det er ikke vond vilje og jeg håper virkelig ikke noen tar det personlig, men vi skygger banen litt når småpratet på klasseavslutningen dreier seg i retning "Nå må vi finne på noe sammen snart, dere!"

Anonymkode: 41651...770

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...