Gå til innhold

Vi som liker å tegne/male


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet frem tegnesakene igjen, noen måneder siden sist. Noen som gjenkjenner tegneserien(e)?
 

93E7BC6D-918A-4998-A0FF-A0BE3BE421F3.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Etter at jeg fikk totalt motivasjonsknekk på pastelltegning i oktober (bla til side 36, tror jeg) har jeg endelig turt å ta de frem igjen... Men hjernen er svart og klarer ikke begynne. Sitter fast i tanken om at jeg MÅÅÅ tegne noe og det MÅÅÅÅ bli bra og hvis ikke jeg får til noe som er perfekt så kan jeg like gjerne bare droppe å tegne.

 

Hva gjør dere når dere opplever slike tanker selv? Eller gjør andre det? Hjertesukk fra meg, jeg har så lyst men føler at mitt eget hode står i veien...

Anonymkode: 53cf6...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2020 den 8.49):

Jeg har kjøpt et flott sett med pasteller ("soft pastels") og bestemte meg for å følge en tutorial på youtube. Men pastellene hans oppfører seg heeeelt annerledes enn mine gjør på papiret.

Han sier også at han har soft pastels, og ikke oil pastels, men for å være ærlig, når jeg ser hans pasteller minner de mer om olje... Hans gir mye mer dekke, mens mine blir bare til støv, og ikke dekker i like stor grad. Når han legger hvitt og gult oppå sine rødfarger, kommer det hvite og det gule nydelig frem, mens mine blir nærmest grå, eller ikke noe i det hele tatt, eller bare en stygg strek med en gusjerosa farge. Resultatet ble IKKE bra.

Jeg har kjøpt et fint merke, som også koster en del.. Hva gjør jeg feil? Jeg har et annet papir enn han, men jeg har prøvd mine pasteller på ordentlig pastellpapir og syns for å være ærlig ikke at det ble noe bedre på det heller, selv om selve tutorialen ble fulgt på et tegnepapir (Fabriano Accademia).

Har oljepasteller også og vurderer å følge samme tutorial med disse for å se resultatet, men vet jo at oljen oppfører seg annerledes enn soft pastellene...

Jeg ble sykt skuffa, og mitt resultat ser ut som noe et barnehagebarn har laget :( 

 

Har funnet ut at han bruker Inscribe pastels, jeg har Koh-i-noor Toison Dór, soft pastels. 

Anonymkode: 53cf6...64a

Beklager, mente side 34. her er innlegget hvert fall :) Fikk så fine svar, men jeg bare falt sammen isteenfor å fortsette å prøve. Synd! Og nå vil jeg gjerne ta det opp igjen, men aaaner ikke hvor jeg skal begynne.

Anonymkode: 53cf6...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager, mente side 34. her er innlegget hvert fall :) Fikk så fine svar, men jeg bare falt sammen isteenfor å fortsette å prøve. Synd! Og nå vil jeg gjerne ta det opp igjen, men aaaner ikke hvor jeg skal begynne.

Anonymkode: 53cf6...64a

Kan du spørre han som la ut youtubevideoen om hva navnet på pastellkrittene som han bruker er?

Er det disse du har?

"Van Gogh myke pastellkritt, her samlet i gjennomtenkte sett der de sterke og kremede fargene harmonerer seg imellom. Settet utgjør en utmerket base eller utvidelse av din palett fra Van Gogh-seriens store fargeutvalg. De velprøvde fargene med høy lysekthet har blitt produsert av Royal Talens siden 1963. Soft Pastels / myke pasteller har vært populære siden renessansen og er, akkurat som navnet antyder, myke pastellkritt. Å tegne med dem er noe ganske annerledes enn å bruke oljepasteller. Myke pasteller er mer kremet og litt mer smulete, men gir samtidig mer intensive farger som lett kan blandes til nyanser. "

https://panduro.com/nb-no/products/kreatima/penner-kritt/kritt/van-gogh-soft-pastels-set-24-660551?refSrc=500660&nosto=productpage-nosto-2

 

Anonymkode: f7551...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du spørre han som la ut youtubevideoen om hva navnet på pastellkrittene som han bruker er?

Er det disse du har?

"Van Gogh myke pastellkritt, her samlet i gjennomtenkte sett der de sterke og kremede fargene harmonerer seg imellom. Settet utgjør en utmerket base eller utvidelse av din palett fra Van Gogh-seriens store fargeutvalg. De velprøvde fargene med høy lysekthet har blitt produsert av Royal Talens siden 1963. Soft Pastels / myke pasteller har vært populære siden renessansen og er, akkurat som navnet antyder, myke pastellkritt. Å tegne med dem er noe ganske annerledes enn å bruke oljepasteller. Myke pasteller er mer kremet og litt mer smulete, men gir samtidig mer intensive farger som lett kan blandes til nyanser. "

https://panduro.com/nb-no/products/kreatima/penner-kritt/kritt/van-gogh-soft-pastels-set-24-660551?refSrc=500660&nosto=productpage-nosto-2

 

Anonymkode: f7551...bb2

Jeg har Koh-i-noor Toison dór soft pastels (har faktisk både soft og hard pasteller, men det settet jeg brukte til tutorialen var soft :) )

Han bruke Inscribe pastels (står i innlegget du siterer) 

Anonymkode: 53cf6...64a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har Koh-i-noor Toison dór soft pastels (har faktisk både soft og hard pasteller, men det settet jeg brukte til tutorialen var soft :) )

Han bruke Inscribe pastels (står i innlegget du siterer) 

Anonymkode: 53cf6...64a

Ok :) Jeg leste ikke alt, beklager. Jeg ville ha investert i Inscribe pastels som han bruker, hvis det ikke er for dyrt, hvis jeg ønsket å få til de samme effektene som han får til. Lykke til! ♥️

Anonymkode: f7551...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter at jeg fikk totalt motivasjonsknekk på pastelltegning i oktober (bla til side 36, tror jeg) har jeg endelig turt å ta de frem igjen... Men hjernen er svart og klarer ikke begynne. Sitter fast i tanken om at jeg MÅÅÅ tegne noe og det MÅÅÅÅ bli bra og hvis ikke jeg får til noe som er perfekt så kan jeg like gjerne bare droppe å tegne.

 

Hva gjør dere når dere opplever slike tanker selv? Eller gjør andre det? Hjertesukk fra meg, jeg har så lyst men føler at mitt eget hode står i veien...

Anonymkode: 53cf6...64a

Kan du finne inspirasjon på Pinterest el.l.? Og kan du tenke at de første bildene du lager er øvelse og at øvelse gjør mester? :hjertesmil:

Anonymkode: f7551...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har Koh-i-noor Toison dór soft pastels (har faktisk både soft og hard pasteller, men det settet jeg brukte til tutorialen var soft :) )

Han bruke Inscribe pastels (står i innlegget du siterer) 

Anonymkode: 53cf6...64a

Her er det videoer med portrett-tegning med pastellkritt. Jeg er usikker på om det er med den typen kritt du har, men i teksten over videolinkene er Koh-i-noor nevnt: https://www.kunstnerutstyr.no/Video tegne med pastell.html
maxresdefault.jpg
 

Anonymkode: f7551...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/14/2021 at 5:54 PM, Samuelle said:

Jeg har funnet frem tegnesakene igjen, noen måneder siden sist. Noen som gjenkjenner tegneserien(e)?
 

93E7BC6D-918A-4998-A0FF-A0BE3BE421F3.jpeg

Hunden til venstre Idefix er fra Asterix og Obelix. :link:

Veldig flott tegning!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel at Inscribe og Kohinor er ganske like sånn kvalitetsmessig? Det som er veldig viktig å huske med pasteller er at papiret du jobber på har utrolig mye å si for resultatet! Dvs at vanlig tegnepapir er som regel uegnet og spesielle pastellpapirer vil gi veldig ulike resultater og være helt forskjellige å jobbe på. 

Så er det også et spørsmål om å finne den riktige youtubelæreren for deg? hva vil du tegner, hva slags stil foretrekker du og så må du også føle at du skjønner læreren din. Personlig foretrekker jeg Emma Colbert, hovedsakelig dyr, men også landskap og annet. Behagelig å høre på, veldig detaljert og har flere gratis fulle tutorials på youtube. For mer expressionistiske landpskapsteknikker er Karen Margulis ganske god. Hun er amerikaner og snakker MYE, men jeg er fascinert over hvordan ting bare plutselig går fra fullstendig kaos til et landskap. 

Det minner meg på. Pastelltegning har gjerne et "ugly stage" nesten uansett hvordan du jobber, så det er et triks å forbli motivert til du kommer forbi dette og begynner å se tegningen vokse fram!

Anonymkode: 909f3...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten klart å bli ferdig med hjorten min. Det ble bra til slutt, men den hadde som alt annet et skikkelig langdrygt ugly stage...

816E39E2-3274-4C8B-A5E2-FB59D7DB04D0_1_201_a.jpeg

Anonymkode: 909f3...fad

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tenk positivt
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har forresten klart å bli ferdig med hjorten min. Det ble bra til slutt, men den hadde som alt annet et skikkelig langdrygt ugly stage...

816E39E2-3274-4C8B-A5E2-FB59D7DB04D0_1_201_a.jpeg

Anonymkode: 909f3...fad

Fantastisk bra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har forresten klart å bli ferdig med hjorten min. Det ble bra til slutt, men den hadde som alt annet et skikkelig langdrygt ugly stage...

816E39E2-3274-4C8B-A5E2-FB59D7DB04D0_1_201_a.jpeg

Anonymkode: 909f3...fad

Nydelig! :rodmer:

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så teit at bilde ikke kom opp da...

AF6DC16C-7F65-4D48-8806-4ECF7695B427.jpeg

Anonymkode: 909f3...fad

Du er svært flink :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (14 timer siden):

Hunden til venstre Idefix er fra Asterix og Obelix. :link:

Veldig flott tegning!

Tusen takk! 😘

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ikke glemt hvordan man maler hender! Dette blir en del av et større maleri. Utsnittet er 23 x 23 cm. Akryl på lerret. Malt  9-11 aug 2021

 

 

0F8218FE-29ED-4069-96D2-32550857B20A.jpeg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...