Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man vil gå for ensomhet og fattigdomsfelle så er det bare å kjøre på.

Anonymkode: df06a...9bc

Personen har ca 500000 i lønn i dag og har hatt stabil inntekt. Personen har ikke bruk for halvparten av dette en gang pga bosituasjon og lave utgifter.

Anonymkode: 6cd10...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Pipaluk skrev:

Er dette et tulleinnlegg?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pillarguri skrev:

Hvorfor i all verden skulle du "gå for uføretrygd"? Såvidt jeg forstår av innlegget ditt så er det ingen ting annet enn giddaløshet som er diagnosen her.  Folk må faktisk ta ansvar for eget liv.  Du får flytte eller får deg en utdannelse. Gjerne begge deler.  Samfunnet skal ikke måtte betale for at du ikke gidder å anstrenge deg.

Hva har jeg med dette å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke uføretrygdet fordi ikke vil jobbe. Når tid skal folk skjønne man ikke blir uføretrygdet fordi en er lat og ikke gidder å jobbe?? Du er bare 31 år og kan fint ta deg en utdannelse som alle andre må. Sånn er livet. Er heller ikke du som kan bestemme selv om du blir uføretrygdet. Det bestemmer NAV og du vil få klart nei!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Og i tillegg blitt 31» hva i alle dager menes med det? Er man for gammel til å studere da? Få seg ny jobb? Først ved tidligst 62 kan man pensjonere seg. 

Anonymkode: 7e42a...c73

Det ligger ikke i personens interesse. H*n er meget stedbundet og ønsker ikke å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, smalls skrev:

Du blir ikke uføretrygdet fordi ikke vil jobbe. Når tid skal folk skjønne man ikke blir uføretrygdet fordi en er lat og ikke gidder å jobbe?? Du er bare 31 år og kan fint ta deg en utdannelse som alle andre må. Sånn er livet. Er heller ikke du som kan bestemme selv om du blir uføretrygdet. Det bestemmer NAV og du vil få klart nei!

Det er mange snyltere som har fått dette til? F.eks i Åmli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke. Personen er ikke varig syk. Kun arbeidsledig. Man får ikke uføretrygd på null komma niks og særlig ikke fordi man «ikke gidder mer». 

Anonymkode: 7e42a...c73

Nei, det må jo selvsagt skapes en situasjon der trygd er sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det ligger ikke i personens interesse. H*n er meget stedbundet og ønsker ikke å flytte.

Det hjelper ikke om man ikke ønsker å flytte. Hvis man er arbeidsfør, uten arbeid, og dermed definert som arbeidssøker, er man, med noen få unntak, forpliktet til å flytte dit hvor det evt. finnes arbeid. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ikke ok. Du skal være utrolig forsiktig med hva du ønsker deg, for brått kommer ekte sykdom eller skade og slår deg hardt i trynet. Jeg er selv i 100% jobb men kjenne to som er uføre. Én ting er plagene og lidelsene de liver med, men de føler seg satt på siden av samfunnet. De har ikke noe å stå opp til, ingen som venter de klokka 8 om morgenen, ikke julebord...De er rett og slett ikke ventet av noen når arbeidsdagen starter.

Til dere utføre. Jeg vet dere har mening i livet, venner og familie. Mitt innlegg var ment som påminnelse om det man savner ved å kunne jobbe.

Anonymkode: 83e9d...1be

Dummeste jeg har lest, kan ha et bra liv som ufør. Er jo derfor man kom tid, for å få et bedre liv. Jobb på fulltid fungerte ikke, vanskelig å finne en redusert stiling til å overleve for mange også.

Julebord???? Er det noe å gå glipp av? Gud hjelpe så dumt! Om det er det største i livet da kan du ikke ha opplevd mye..

Anonymkode: 7bb9f...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fristet til å si at om du synes det å ha baby er så innmari slitsomt at du opplever det som en fulltidsjobb, er det deg det er noe galt med. Men jeg tror nok heller det dreier seg om at vi er ulike. Jeg synes det å ha barn "går av seg selv" og er slett ingen jobb, selv om jeg har bodd alene med barnet mitt i 8 år. Jeg har laget litt ekstra mat, gått en bitteliten omvei til og fra jobb og gjort litt ekstra husarbeid. Veldig lite stress. Ungen min har sovet godt fra han var to uker gammel, vi har samsovet hele tiden, spiser alt han får servert og er stort sett alltid i godt humør, og han er en innmari kul fyr som det er morsomt og fint å ha i livet mitt. 

Anonymkode: af0b6...712

Snakk om å sitte på sin høye hest og se ned på andre. Prøv et kolikkbarn som nekter å sove og der man må bære barnet rundt i timesvis hver dag mens det skriker. Med "vi er ulike" håper jeg virkelig du mener at babyer og barn kan være veldig ulike. Du er vanvittig heldig som fikk en enkel baby. Å ha en krevende baby er mye mer slitsomt enn en vanlig jobb.

Anonymkode: 5cbb2...b75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen skal gå inn for å svindle til seg en ytelse de ikke har krav på? Nei, selvfølgelig ikke, det er både lovbrudd og moralsk forkastelig. 

Anonymkode: 845b0...2ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Personen har ca 500000 i lønn i dag og har hatt stabil inntekt. Personen har ikke bruk for halvparten av dette en gang pga bosituasjon og lave utgifter.

Situasjoner kan endre seg og penger varer ikke evig.

Anonymkode: df06a...9bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange snyltere som har fått dette til? F.eks i Åmli.

Men hva skal du gjøre da? Fake på deg en sykdom uten papirer? Om du tror du blir uføretrygdet å late som du er syk og NAV ikke trenger dokumentasjon og bevis på at du er så syk du ikke kan jobbe, så kjør på. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

nei, men det er heller ikke ulovlig å få barn når man er trygdet.

Anonymkode: 708aa...780

Burde vært det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabodama ble gravid og fikk barn etter at hun var ufør. Svangerskapet var utrolig tøft for henne. Heldigvis har mannen hennes enormt stor arbeidskapasitet og fleksibel arbeidstid, og fra starten av har han gjort veldig mye mer enn henne. De har også to par spreke besteforeldre som stiller mye opp. De kommer heller ikke til å få mer enn ett barn. Ser ikke problemet med dette.

Anonymkode: 5cbb2...b75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke sånn at man kan få uføretrygd bare fordi man ikke har «interesse for» å jobbe, utdanne seg eller flytte. Hvis alle som ikke har lyst til å gå på jobb bare kunne gå å hente seg en pengeposen, da hadde kassa vært tom rimelig fort. Newsflash - de fleste jobber jo fordi de må. 

Uføretrygd skal du kun få hvis du faktisk har en sykdom (fysisk eller psykisk) som du ikke blir frisk fra og som gjør at du ikke har har noen arbeidsevne. Har du dette kan du søke om det. Liten lyst til å jobbe er heldigvis ikke en diagnose, men det kan selvsagt være symptom på noe annet. Foreslår at du tar en prat med legen jeg. Ikke for å bli ufør, men for å se om du kan få hjelp med det du sliter med. 

Anonymkode: 9c000...50c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis det å ha barn er en fulltidsjobb, hvordan klarer da mennesker som er i full jobb å ha barn? 🤔

Anonymkode: 42126...c6b

på samme måte som mange studenter studerer 100% og jobber 100% // studerer 150% og jobber 50%.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en god utdannelse, med videreutdanning og etterutdanning osv. Hatt 100% stilling i et helseforetak og jobbet I TILLEGG i kommunen som ringevikar med 0 - 4 vakter i mnd. 

Fast-forward noen år så sitter jeg her, med en sykdom/tilstand og risikerer å måtte søke om ufør, ufrivillig. Ligger på 0 % arbeidsevne. Fra over 100% til 0.  Ufrivillig psykisk. Både fordi jeg blir rammet økonomisk da jeg absolutt går ned i lønn og fordi jeg ikke klarer tanken på å ikke jobbe. Men helsa tillater ikke det. 

Ufør er ikke noe å ønske. Det er for de som vet de ikke klarer å jobbe. De som ønsker men ikke kan jobbe. 

31 år er ingen alder, du kan studere når som helst. Sammenlign med resten av livet. Hvis du skal leve i 30-50 år til, så er 3-4 års utdanning en dråpe i havet. Da jeg tok bachelor (jeg var 26 da jeg begynte), så var den eldste av medstudentene mine 45 år og bestefar til ei lita tulle. 

Leve resten av  livet på ufør når du egentlig har andre valg så, anbefales ikke. 

Anonymkode: ee5f4...621

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Leo skrev:

Det hjelper ikke om man ikke ønsker å flytte. Hvis man er arbeidsfør, uten arbeid, og dermed definert som arbeidssøker, er man, med noen få unntak, forpliktet til å flytte dit hvor det evt. finnes arbeid. 

I en ideell situasjon, selvsagt. Men dette vil da heller gå mot å prøve å få uføretrygd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om noen skal gå inn for å svindle til seg en ytelse de ikke har krav på? Nei, selvfølgelig ikke, det er både lovbrudd og moralsk forkastelig. 

Anonymkode: 845b0...2ec

Ja, noen ser nok slik på det. Ikke personen jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...