Gå til innhold

Selvkjørende kjøretøy, hva er poenget?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

https://ruter.no/om-ruter/prosjekter/selvkjorende-kjoretoy/

jeg testet en minibuss som «kjører helt selv». Ikke helt da ! Det var en vert om bord som måtte gripe inn manuelt og styre unna hindringer i veien. Bussen kan heller ikke vike hvis det kommer utrykningskjøretøy med sirener. 

Så hva er greia? Bedre tilbud for de reisende? Gi jobb til folk som ikke har bussserfikat?

C8573A31-B493-44C1-A5A7-49969A06F437.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hensikten står jo i linken din. Det er utprøving av ny teknologi etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer lønnsutgifter, døgndrift uten ansatte med kveld/nattillegg. Man kan fjerne den menneskelige faktoren som skaper ulykker som promille, uoppmerksomhet.

Men økonomi er nok største drivkraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn utviklingen er. Det er mer og mer som blir utført av maskiner og roboter. Så får vi se på sikt hvor hensiktsmessig det er. Menneskeheten elsker maskiner og dingser som gjør livet lettere, inkludert meg selv, men utviklingen er ikke udelt positiv 

Anonymkode: b1450...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Viktualia skrev:

Hensikten står jo i linken din. Det er utprøving av ny teknologi etc.

Ja men det må ha noe formål på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i artikkelen at de vil gi kundene et bedre tilbud. Dette er jo helt i startgropa, men utviklingen går fort, skremmende fort. Etterhvert vil nok selvkjørende kjøretøy bli vanlig, spesielt i bybildet. De kan kjøre hele døgnet og krever ikke lønn, dermed trengs det ikke like mange sjåfører. På sikt vil nok disse bussene kjøre uten en vert om bord, da vil teknologien ha kommet så langt at bussen klarer å styre unna, bremse opp og stoppe ved ulike hindringer selv. 

Det er fascinerende hvor mye som har skjedd de siste 20 årene, hva med de neste 20.. Skrekkblandet fryd fra min side.

Anonymkode: b1450...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjeud
38 minutter siden, Pipaluk skrev:

https://ruter.no/om-ruter/prosjekter/selvkjorende-kjoretoy/

jeg testet en minibuss som «kjører helt selv». Ikke helt da ! Det var en vert om bord som måtte gripe inn manuelt og styre unna hindringer i veien. Bussen kan heller ikke vike hvis det kommer utrykningskjøretøy med sirener. 

Så hva er greia? Bedre tilbud for de reisende? Gi jobb til folk som ikke har bussserfikat?

C8573A31-B493-44C1-A5A7-49969A06F437.jpeg

Mer økonomisk, uendelig mye tryggere, selvfølgelig kan en eventuell buss som er selvstyrende kunne vike unna hva enn det måtte være, selv om ikke denne gjør det, finnes utallige grunner for at automatisering av trafikken er en svært god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det står i artikkelen at de vil gi kundene et bedre tilbud. Dette er jo helt i startgropa, men utviklingen går fort, skremmende fort. Etterhvert vil nok selvkjørende kjøretøy bli vanlig, spesielt i bybildet. De kan kjøre hele døgnet og krever ikke lønn, dermed trengs det ikke like mange sjåfører. På sikt vil nok disse bussene kjøre uten en vert om bord, da vil teknologien ha kommet så langt at bussen klarer å styre unna, bremse opp og stoppe ved ulike hindringer selv. 

Det er fascinerende hvor mye som har skjedd de siste 20 årene, hva med de neste 20.. Skrekkblandet fryd fra min side.

Anonymkode: b1450...e62

Det må jo være noen som har oversikt over hva bussene gjør og derfor er «sjåfør» hvor enn de sitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke noen vits med selvkjørende kjøretøyer, med mindre noen høyt oppe ser en vits for sin egen del.

Anonymkode: 12d4f...acb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til selvkjørende kjøretøy ville jeg heller sett til Tesla enn denne bussen. I fremtiden ønsker ingen å kjøre selv, da ingen vil ta sjansen på menneskelig svikt og ulykkene og dødsfallene som det medfører. 

Når en selvkjørende bil koster mindre enn 2.millioner så dør taxinæringen. Dette fordrer selvfølgelig at veimarkering og mye annet må være uniformt i et land og masse andre utfordringer er tilstede, men denne bussen og Tesla er starten på noe slikt.

Se for deg at bilen kjører deg til byen og kjører hjem alene på egenhånd. Se for deg at bilene i en bilpool deles og de kjører heletiden slik fly gjør. Det er dyrt å ha fly stående på bakken. 

Kanskje familier med 2 barneseter i forskjellig størrelse fremdeles trenger å ha privatbil, men mange andre trenger ikke å eie bil. Derfor tror jeg ikke at merkevarene kommer til å overleve. Ingen kommer til å ha et forhold til å ville eie en BMW. De skal bare fra A til B nå. 

En bil i New York står stille 99% av tiden. 90% av tiden den kjører, så leter den etter en parkeringsplass. Å ha en garanti for en bil av en gitt størrelse står på døren innenfor kanskje 10-30 minutter er akseptabelt dersom prisen er riktig. Så kan man ha leiebil til hytta i helgen. 

Anonymkode: 79c0e...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...